Miksi Bentsot piristää?

Onko muilla kokemusta moisesta? Jos otan alkon kanssa ihan normimäärän reseptillä määrättyä Imovanea ja Opamoxia niin nukahdan kuin tukki mutta muutaman tunnin päästä herään kuin tikka ja alan touhuamaan ihan hulluna. Esim viime yönä heräsin kolmelta, lenkitin koirat tunnin verran, haravoin pihan (hiton iso) kävin kaupassa ja tein ruokaa kahdeksi päiväksi. Kahdeksalta aamulla olin jo ihan kanttu vei. :smiley:

^ On kokemusta siitä, että Rivatril vain piristää/herättää lääkärin määräämällä annoksella, mutta se nyt johtunee mun kohdallani siitä, että olen riippuvainen ja tietenkin olon normalisoituminen tekee mut virkeämmäksi ja toimintakykyisemmäksi. Jokin Xanor sitten taas on ihan silkka piriste mulle, annoksesta riippumatta.

Imovane nousee ja myös puoliintuu niin nopeasti, että tuo nyt on enemmän, kuin tyypillinen ilmiö, että ensin nukahtaa ja pian jo herää, kun vaikutus alkaa laskea ja se laskuvaikutus voi myös aiheuttaa touhumisvimman, vaikkei mistään varsinaisista refloista tai reboundeista olisikaan kyse. Moni piristyy Z-lääkkeistä ihan suoraankin ilman, että olisi nukahtanut välillä ja näin ollen ne eivät juurikaan palvele siihen vaivaan, mihin ne on virallisesti tarkoitettu. Ja vaikkei olisi riippuvainenkaan, niin jos on ollut kovasti ahdistunut ja benzoja ottamalla ahdistus helpottaa, niin helpostihan siitä saa virtaa ja ryhtyy hoitamaan pois päiväjärjestyksestä asioita, jotka olivat jääneet roikkumaan. Ei tuo benzojen piristävä vaikutus mitenkään ihmeellistä ole ja itse asiassa nk. päiväbenzojen pitäisikin vähän piristää, koska ne on tarkoitettu juuri siihen, että pysyisi toimintakykyisenä, ei siihen, että nukkuisi ja makaisi tyhmänä kaiken aikaa. Unibenzotkin saattavat toki piristää, eikä siinäkään mitään ennen kuulumatonta ole, mutta tietysti vähän vittumainen homma, jos univaikeuksista kärsii.

En tiedä!

Myös opiaatit ja pieni määrä alkoholia piristävät ainakin minua ja olen kuullut myös muilta samaa. Periaatteessa kuitenkin kaikki lamaavat keskushermostoa. Voisin veikatan että liittyy jotenkin dopaminiin tms.

Eläinlääketieteessä on yleisesti tunnettua, että koirat voivat muuttua yllättäen aggressiivisiksi jos niille antaa bentsoja, ja vastaavasti kissaeläimet alkavat monesti riehumaan opiaattien vaikutuksen alaisena. Kyse on vain siitä että tuollaiset keskushermostoa lamauttavat aineet poistavat ensimmäisenä kesyyntymisen aiheuttamat estot käyttäytymisestä. Ihan samalla tavalla ihminenkin saattaa käyttäytyä yliaktiivisesti kyseisten aineiden vaikutuksesta, kun turha estyneisyys häviää.

Juu mulla rivat pistää touhuun,ja pamit taas rauhottaa.xanorit taas pienellä annostuksella myös rauhottaa,mut jos otan sillai äxiä koura kaupalla nii sillon ei kyl rauhota…

Tutun koirille eläinlääkäri määrää uutena vuonna aina diapamia ja xanoria, toiseen koiraan vaikuttaa väsyttävästi, toiseen ei mitenkään…

Saattaa olla yksilöllisiä eroja hauveleillakin:

veterinaryplace.com/dog-medi … -for-dogs/

Enpä olekkaan kuullut tuollaista. Varmaan paikkaansa pitävää. Johtuukohan siivousvimma tms muuten ei niin kivat jutut sit siitä, et ne eivät vaan tunnu niin nihkeiltä, ku on olo mukava.

Ihanko varmasti on kyse ainoastaan tuosta, oi, oi oi, tuo oli filosofinen kannanotto, aikkamala!!! Lääketiede tutkii lääketieteellisiä asioita, eix? Mut jos selitetään eläimen tai ihmisen käytöstä niin, että on kyse v a i n jostain, niin on lukijoita jotka siitä hermostuvat kovin ja lisäksi uskovat, että ei se ole totta!!! Tai ainakaan väite siitä, että kyse on VAIN jostain, ei ole perusteltu. Ugh!!!

(Sorrriiii hei mä olen kännis… :stuck_out_tongue: )