Miksen saa enää Xanoreita?

Heippa.
Ajattelin nyt kysyä, osaisko joku kertoo, että miksen saa enää lekurilta santtuja?
Olen saanut niitä aiemmin paniikkikohtauksiin ym. vaivoihin ja auttavat tosi hyvin, mutta nyt yksityisellä on käynyt kahteen otteeseen jo niin, etten ole saanut niitä lainkaan! Vaan jotain avuttomia rivareita jotka ei auta paljon mitään. Samoin kävi arvauskeskuksen puolella, määrättiin jotain mao-estäjiä joita en halua. Mulla ei ole huume- tai alkoholiongelmaa, vaan tuo paniikkihäiriö. En tajua mikseivät lääkärit ota mua vakavasti. Olen 30-vuotias ja opiskelen korkeakoulussa ja elämä on muuten ihan jees… en siis tajua mikseivät he määrää niitä? Pitäiskö siellä alkaa itkeä tai jotain että otettaisiin vakavasti?? :open_mouth: :cry:

Kyllä rivatrilit pitäisi skulata ihan hyvin jos he vain 2mg sulle niitä antaa. Mutta kuitenkin pointtiin, oletko syönyt niitä enemmän kuin normaalisti, että olisivat huomanneet, että esim 2kpl / pvä 100kpl ei kestäkään 50päivää vaan olet jo hakemassa 30päivän päässä uuttakuuria? Jos kuitenkin ihan normaalisti niitä olet saanut ja varsinkin jos päivittäin syöt, niin ei niillä ole mitään oikeutta lopettaa kirjoittamasta, se voi koitua erittäin vaaralliseksi jopa sinulle, joten jos he haluavat sinulta lopettaa xanorien käytön, niin ainakin heidän kuuluisi tehdä se hitaasti tiputtamalla ja siirtymällä siitä sitten diapamiin ja sitä sitten tiputtaa jos meinaavat sinut saada bentsottomaksi. JOS lääkärisi ei suostu kirjoittamaan tivaa asiaa miksi ei kirjoita ja mainitse, että ei ole oikeutta lopettaa pitkään syötyä lääkettä seinään, jos tämäkään ei mene läpi, niin mene suoraan potilasasianajajan juttusille ja vaadi oikaisua väärinkohteluusi. jos ei niin nosta oikeuteen lääkäri. itse en ole kyllä joutunut käymään koskaan potilasasiamiehellä, 2 ja puolivuotta määrätty 2mg rivarilija ilman mitään mukinoita, sitä ennempää oli 2mg xanorit käytössä, rivat totesin paljon paremmin omalle kohdalle toimivaksi. ennen rivoja ja xanoreita käytiin kaikki muut mahdolliset bentsot läpi, mutta se onkin jo asia aivan erikseen.
Mielialalääkkeet on kyllä myös mielestäni aivan väärä lääkitys paniikkihäiriöön. Voit myös itkeä siellä lääkärillä, tosin silloin he saattavat luulla, että olet koukussa niihin pahasti ja olet juurikin vieroituksen tarpeessa, tai sitten ymmärtävät, että todellakin ne on ainoa mikä sinua on auttanut. itse olen syönyt reseptillä vähintään 30+ erilääkettä, ja koskaan ei ole tullut tapausta vastaan missä oltaisiin pakotettu syömään jotakin mitä en halua. Tuuria minun kohdallani? todennäköisesti. moni saa tapella jo pelkästään panacodeista ja nekin vain yksityiseltä, itse olen saanut tk:sta panacodit, tramalit, bupret ja oxyt kipuihin, puhumattakaan muista buustaajista, relaksanteista, mielialalääkkeistä yms yms, yleensä tullut suoraan resepti lääkkeeseen mihin olen pyytänyt vaihtoa. Vaikein asia oli varmaan saada lääkärit aikoinaan ymmärtämään, etten tarvitse psykoosilääkkeitä enkä mielialalääkkeitä.

hei!

itellä on yleinen ahdistuneisuushäiriö ja torikammo… tk-lääkäri pudotti 3x10 mg. diapamit 1-2 0,5 rivatrileihin ja eihän nuo rivat riitä mihinkään, pitäs olla vaihtoehtosii konsteja ahdistuksen hallitsemiseen: joogaa, meditoihti ja eihän kuntosalia yymymym… no salille ei voi mennä ku torikammo vaivaa ja ei reenaamisesta tuu mitään.

töissäkäynti käärsii torikammosta, kun on ihmisläheinen työ. vierailut tutuillakin aiheuttavat pahaa oloa, alkoholipitoiset juhlat taas eivät.

no menin yksityiselle psykiatrille, joka kirjoitti rivojen kylkeen 0,5 mg. xanor depottei kolmasti päivässä… ja täytyy sanoa, että elämänlaatu on parantunutnut … no xanor annostus ei ehkä ole vielä riittävä…

mikä siis sinun sairaus??? aurorixiä en ole juuri koskaaan kuullutu määrättävän ahdistuksiin, eikö vakava masennus oo pääindikaatio.?. ssri-lääkkeet tehoavat parhaiten ahistuksiin. itellä menee venlafaxin 150 mg…

kannattaa käydä yksityisellä psykiatrilla ja kertomassa omasta voinnista, ei siellä varmaan itkeä tarvi… sanot, että ahdistus haittaa elämänlaatu niin paljon, että tuntuu niin vaikealta. sano myös, että haluaisit elää, et ahdistua vaan.

rivatri auttaa ahdistukseen hyvin ja sopii hyvin jatkuvaan käyttöön. klonatsepaamin puoliintumisaika on vissiin suomi-bentsoista pisin… itsellä auttaa, jos pitoisuus veressä on jatkuvasti sopiva, jota ei saavuteta 1-2 0,5 rivalla. no nyt on xanorit ja ahdistus on poistunut.

kannattaa ehdottaa psykiatrille, jotta kokeilisitte juuri noita depot-xanoreja. eivät tee ‘‘nousuhumalaa’’, kuten normisantut ja väsymys ei ole niin voimakasta. ja alpratsolaami piristää ja aktivoi hieman. ja lääkärrit määräävät depot xanttuja helpommin. alpratsolaami tehoaa ainakin itellä parhaiten ankaraan ahdistukseen.

ja vetoa myösd, että koulussa on ikävä olla ahdistuneena ja xanoneilla ongelmaa ei ollut…

lycka till!!!

Diapamissa on pisin puoliintumis aika 20-100 tuntia ja aktiivisia hajoamistuotteita 36-200 tuntia (muissa noita aktiivisia hajoamistuotteita ei ole kuin risolideissa “kakkukoristeissa”). Xanorissa 6-12tuntia ja rivatrililla 18-50tuntia. Joten ehdottomasti Diapam vaikuttaa kehossa helvetin kauan. Itsekin olisin tuon 2mg Xanor debotin kannalla tai 2mg rivatrilien kanssa, itse aikanaan söin 2mg xanorin debotteja ja vaihdoin 2mg rivatrileihin mitä nyt syöty säännöllisesti 2 ja puolivuotta 2mg aamulla 2mg illalla. Itse tykkään enemmän rivatrileista ja tuntuu toimivan paremmin, myöskin kun on suurehkot selkäkivut + muut leikkauskivut niin relaxoi samalla lihaksia, eikä myöskään väsytä yhtään, päinvastoin jopa piristää jos ottaa normaalia suuremman kerta annoksen. Ennen xanoreja ja rivoja käytiin kaikki mahdolliset muut bentsot läpi. tosin unilääkkeet ei toimi enään (Benjopohjaiset) kun noin 5 vuoden bentsojen käyttö takana, mistä noin 3 ja puolivuotta päivittäin käytettynä ilman yhdenkään päivän taukoa.
Koita saada ne kirjoittamaan 2mg rivatrileja tai niitä 2mg xanor debotteja niin luulisi helpottavan, mieluummin nuo pitkävaikutteiset kuin lyhyet, kirjoittavatkin helpommin kun yleensä päihteilijät käyttävät nopeita.
http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf Tossa vielä bentso-opas ketä haluaa bentsoihin tutustua tai vaikka vierottautua ja miten se yleisesti tapahtuu, 171 sivua tais olla, itse en ole jaksanut ihan kokonaan lukea, kun ei ole itsellä vielä ajankohtaista tuo bentsojen tiputus (Jos koskaan…) kannattaa kuitenkin silmäillä ja vähän lukea jos hiemankin bentsojen vaikutukset yms kiinnostaa.

edit:Katkelma joltakin sivulta tuosta linkittämästäni linkistä

“Samalla lailla lääkettä päivisin ahdistukseen käyttävät eivät enää tunne itseään unisiksi muutaman päivän jälkeen.
Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen käytön jälkeen.”

moro!

benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Toi oli mielenkiintoinen artikkeli, en vain muista olivatko benzojen ekvivalentit annokset samoja mitä suomalaisissa psykiatrian oppikirjoissa…

Jotenkin vaan pistää hymyilyttämään tuo 0,5 rivojen vertaaminen 10 mg. diapameihin tai 1 mg. temestoihin… Eli millähän mekanismilla ne on noi ekvivalentit annokset keksiny?

Kun itellä puolikas rivari ei juurikaan ahdistukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon tepsi… Mutta temesta oli kyllä ihan hyvä ennen esitelmän pitoa… diapam olis saattanut väsyttää ja tehdä tokkuraiseksi. Alpratsolaamia kuulemma ‘‘oppineet’’ käyttävät paljon esitelmien, julkaisuiden, gradujen ym. esitelmätilaisuuksissa…

tk-lääkärin kanssa puhelintunti… puhuin torikkammoista ja kahvikuppineurooseista ja paniikeista… sanoi vaan, että pese kasvosi kylmällä vedellä ja laske kymmeneen. Pidä myös pää kylmänä ja urheile… no sanoin sitte, että kuntosalille on hankala memnnä sos.til. pelon takia, paitsi, jos on ottanut 2-3 0,5 mg. rivaa, ei ämmä sanonu siihen oikeen mitää… Totesi vain, että kahta ei saa ottaa kerralla ja annostus on 1-2 tabl. 0,5 mg/päivä ja vielä Tarvittaessa… Eikä suostunu nostaan edes 1-3meen vaikka kuinka valittelin taudin oireita…

Ihan ok. olis jos ottais tabletin aamuin ja illoin, ehkä saattaisi riittävä ahdistusta lievittävä plasmapitoisuus tullakin… mutta kun itellä se ei pitoisuus ei ole saavutettavissa tolla määrällä, 1 mg. kahdesti päivässä saattais riittää… Mutku omalääkäri on tollanen benzo-vastainen, ni käydää nyt kuukaisittain yksit. psykiatrilla lääkityksen tehostamisessa…

Moi vielä!!

Löysin suomalaisesta lähteestä taulukon, jossa on myös benzojen ekvivalenteista annoksista. Poikkeavat jonkin verran…

löytyy tuolta:

terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92769.pdf