Mikä on ongelmasi?

Tervehdys,

Ymmärrän että alkoholin kanssa on ongelma:

• Kun juot itsesi humalaan, tulet humalaan, sattuu ja tapahtuu, lisäksi rahat vain hupenevat. Olotilat ovat karmeat vieroitusoireissa.

Ymmärrän että huumeiden kanssa on ongelma:

• Kun vedät huumeita, olet sekaisin, rahat hupenee, lisäksi homma on laitonta. Olotilat ovat karmeat vieroitusoireissa.

Näissä kahdessa EI OLE VAIHTOEHTOA!

[size=150]Mutta kun pelaat, joko voitat tai häviät.[/size] [size=200]Sinulla on vaihtoehto.[/size]

Ihan en ymmärtänyt pointtiasi.

Ongelma on se että pelaaminen antaa samalla tavalla kiksejä kuin huumeet tai alkoholi ja siihen jää ihan samalla tavalla koukkuun kun alkoholiin tai huumeisiin. Se että kuka jää koukkuun mihinkin riippuu paljon ihmisestä.

Peliriippuvaisella ei ole vaihtoehtoa. Ainoa vaihtoehto on pelata. Pelata niin kauan kuin rahaa on, jos sitä voittaa lisää tarkoittaa se vain että voi pelata lisää. Jos häviää, pelataan silti lisää

Voi paeta maailma, pelata. Voi jättää syömättä, siivoamatta, nukkumatta. Ei tarvitse tehdä mitään, pelaa vain. Niin kauan että kaikki tuhoutuu, oma mieli on mennyttä, rahat on mennyttä, sosiaaliset suhteet mennyttä. Peliriippuvuuteen sairastuneelle ei ole vaihtoehtoa voitto. Ainoa tie menee alaspäin, pakonomaisesti, hallitsemattomasti.

Peliriippuvaisen suurin voitto on päästä pelaamisesta eroon. Aivan kuin narkkarille päästä eroon huumeista. Tai alkoholistille viinasta. En ymmärtänyt pointtiasi minäkään. Lienee itse et peliriippuvainen?

Kirjoitan poikkeuksellisesti kännykällä yöpuulle eli yläkerran makuuhuoneeseen kivuttuani. Ymmärrän tavallaan vaihtoehtojen miettimisesi Juha, mutta peliriippuvuudessa ei ole vaihtoehtona voitto. Peliriippuvuus johtaa aina häviöön, koska voitotkin pelataan. Itsemurhatilastoissa peliriippuvaisia roikkuu köyden jatkona siinä missä narkomaaneja ja alkoholistejakin. Aivoissa tapahtuvat kemialliset reaktiot ovat riippuvuuksissa yhteneväisiä. Minulla peliriippuvuus alkoi vasta viiskymppisenä, mutta olen tekemiseen helposti koukuttuvaa tyyppiä.

Tuon mietteesi Juha voisi kääntää näin. Onhan Narkeillakin vaihtoehto, ei käytä Huumeita. Yksinkertaista? Ei. Tai Juopoilla, ei juo alkoholia. Ei. Kaikkeen syynsä myös pelailuun. Joten argumenttisi oli mielestäni täysin turha.