Mikä mauste tai yrtti lohduttaa sua?

Mä olen huomannu et chili auttaa mulla masennukseen, sitä kun laitan ruokaan tuhdisti; niin et oikeen kyyneleet valuu silmistä ja hiki naamasta niin ahdistus poistuu hetkeksi.
Olen kuullu et cayenne-pippuri auttaa laihtuun.
Kesän tullen rakastan villiminttua jota kasvaa meidän kasvimaalla. jo se tuoksukin lohduttaa surussa. Samoin rosmariinin koen lohduttavana.
Talvella tulee lätkittyä oregaanoa ja sen sellasta kuivattua pitsamaustetta ruokiin muttei ne jeesaa ongelmiin niinku tuoreet yrtit. Tai Chilit: :cry:
Mun puoliso taas laittaa joka ruokaan omakasvatettua tilliä (talvella pakasteesta), se on hyvää muttei sillai lohduta kun se minttu.

kannabis jeesaa joka vaivaan.

Maitokaakaaohon vaniljasokrua ja piparkakkumaustet. Mä tiedän kaupungin parhaimmat kaakaomestat, ravintoloista. Onkohan niil nois Hienois Kahvilois maustettuja kaakaoita…

joo chili todellaki auttaa moneen…huolet unohtuu hetkeks ku liikuttuu niin kovasti että silmät ja nenä valuu…

ite just menos auttaa isipappaa asentaa 106 eri chililajia kasvariin, osa on jo puoltoistametrisiä…

ja chilin ainesosat todellaki laihduttaa…kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa.

ainiin, ja kun suomalaisten kauppojen valikoimat on niin avuttomia, kannattaa näitä laillisia huumeita tilailla esimerkiksi

poppamies.com

Yrtille kans yrttejä. Kaikkee tuoretta tulee kesäsin maisteltuu.
Perso ruualle ja kukalle.
Sieniäkin tekis mieli.
Kanttarellit ja tatit finitto ja frendiltäkin loppui taikasienet.
Onneks tos on lehtivihreetä paremmassa muodossa.
Vitun mausteet. Yrtti lohduttaa.
Ituja purkissa… Törkee nälkä.

salmiakki on tosi jees… olin joskus melkeen koukussa tohon… ja sit oli ifa pastillit ne on kait lakritsi pastilleja mut söin joskus vähintään pari purkkia päiväs…
ja niinko joku tos sano et poppamiehelt saa tilattua kaikkee kivaa oon tilannu sielt niit helvetin tulisia sipsi pusseja :imp:
ainaki parikymmentä ne on aivan loistavia…suosittelen eikä ne maksa ko reilu euron per pussi…
ja jos tilaat yli 70e:lla niin ei tarvi maksaa postimaksuja :laughing:

Hei tossa oli ihan sika mahtavia, lohduttavia vinkkejä ! :smiley:

Mites toi aito kissanminttu… jotku ihmiset väittävät että se on terveellistä jopa eufoorista ihmisillekin poltettuna tai teen muodossa? Laitoin tästä kyselyn myös asiantuntijapiiriin joten odottelemme vastausta yrttineuvoista.Jos jotain lohtua sais siitä ruohosta, tai edes maku olis hyvä. :smiley:

Äiti toi Italiasta kuivattuja chilejä ja jotain yrtti-chili -sekoitusta sellaiset n. 200g pussit ja vaikka olen tulisen ruoan ystävä nuo ovat riittäneet jo pari vuotta! Varsinkin nuo chilit ovat jotain käsittämätöntä… käyvät ruokaan kuin ruokaan, esim. lasagneen jos noita laittaa 5kpl kastikevaiheessa saa tosi tulista, 3 tai 4 niin silal ikivasti tulista. Tuolla mittasuhteella kun maustaa sen mukaan miltä tuntuu niin hyvä on. Siksi riittoisaa.
Lisäksi pitää kehua mainstream-tuotteista tabascon Habaneroa, vaikka se ei järin tulista olekkaan, niin se hedelmien maku on kiva.

ja se (edellämainittu) Italian yrttimaustesekoitus on jotain taivaallsita lihan marinointiin.

Nuo tuliset jutut ne on ja sitten hedelmäisempi puoli yhdistettynä tuliseen.

Unohtuu vedot, pienemmät reflat ja muut kun ruoka on maukasta, ainoa vaan, että usein tarvii vähintään ne tasottavat vedot että innostuu kunnon ruokaa kokkaamaan… :neutral_face:

Itsellä kans toi tulisuus ja hedelmät yhdessä esim lihan marinoinnis ovat kiva yhdistelmä. Sitäpaitsi ne hedelmähapot reagoivat lihan proteiinin kanssa, hajottavat eli murennuttavat sitä lihaa. Joten paras ostaa lihaa naturel eikä siinä punasessa litkussa jota nykyään jokapaikassa tungetaan lihoihin. Itse tykkään lääppiä lihaan tuoretta inkivääriä ja öljyä chilejen lisäksi ja kiwi hedelmää tai papaijaa (tunnettu mureuttaja) tai vaik roiskia sitruunamehua marinointiöljyn sekaan. voitteko uskoa, mulla pukkaa hiki naamasta jo nyt täs kirjottaessa!

Niin löyty" uutena" rohtona tämä aitokissanminttu,onko joku kokeillu itselle tai kissalle :smiley:

Hei, sinä chili-/habanerosankari! Miten tunnistaa “hyvän” habaneron esim. kaupassa?
Siis tiettekö, kun habanerossa on itsessään se törkeän hyvä maku? Se on valitettavan usein tosi mietona ja kun noi on kuitenki kohtuu tulisia niin se maku peittyy helposti tulisuuden alle. Muutaman kerran osunut kohdalle sellanen todellinen helmi, jossa itse habaneron maku on ollut voimakkaana mukana. Ihan törkeän hyviä moiset! Ite oon yrittänyt löytää jotain kaavaa, minkä mukaan osuis noita hyviä kohdalle, mut mitään yhdistävää tekijää en o keksinyt. Onko sellasta ja tietääkö kukaan, mitä ylipäätään tarkotan :question: :slight_smile:

Mut joo, kyllä noista tulisista maustehista ylipäätään ihan hyvät endorfiinit irtoaa.

Niin joo B-vitamiini potkii kans yllättävän hyvin, tuossa syksyllä söin ihan muutaman päivänä B6 ja -12 “kuurin”. Tuntui, että pää olisi pelannut paremmin ja mielialakin ollut korkeammalla, tiedä sitten oliko placeboa. Mitkä ovat hyviä B-vitamiinien lähteitä, banaani? Saako nimenomaa noita B6 ja -12 jostakin erityisesti?

Kylmäpuristettu öljy, valkosipuli, inkivääri ja chili toimivat hyvänä kombona ja pohjana moonelle ruoalle.
“Hyvä ruoka, paremipi mieli!” :slight_smile:

no yrtti lohduttaa mut mausteist piri piri on kyl muute vitun jees