Olen lukenut aina epätoivoisina hetkinä näitä viestejä täällä löytääkseni järkeä ja voimia omaan tilanteeseni.
Yllättäen myös minulla on alkoholistiavokki, jolla kaiken lisäksi on todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Syytä vai seurausta kymmenien vuosien juomisesta, ken tietää. Kun me tapasimme 8 vuotta sitten, hän oli juuri lentänyt pihalle avioliitostaan ja menetti (luovutti) talon ja lähes kaiken omaisuuden ex-vaimolleen. Me tapasimme netin kautta ja alusta asti ajattelin, että ehkä kaverilla ei ole ihan kaikki ok. Mutta komea, hauska ja balsamia minun haavoille kun olin ollut vuosia yksin tyttäreni kanssa oman eroni jälkeen. Alussa hän ei juonut tippaakaan ja myönsikin jo melko alkuvaiheessa hyvin varovasti, että hänellä on alkoholiongelma. Sen vakavuus on paljastunut tosin vaiheittain vasta nyt 8 vuotta myöhemmin.
8 vuoden aikana olen kuskannut hänet lukemattomia kertoja katkolle,pidempän hoitoon, soittanut ambulanssin kramppien iskiessä, lainannut rahaa, avannut oven, säälinyt ja paaponut ja yrittänyt parantaa. Joka vuosi olen luvannut kun puolen vuoden rankka juominen alkaa, että tämä oli viimeinen kerta. Mutta sitten tulee se aika kun hän hoidosta saa itsensä jaloilleen ja elämä menee tasaisesti taas hetken. Työpaikkoja hän on juonut altaan kymmeniä, mutta sai opiskeltua avullani itselleen uuden ammatin, jossa töitä tuntuu piisaavaan vaikka kenkää saa juopottelusta edellisistä.
Sama kaava toistuu aina. Lienee hypomaniavaihe kun treenaaminen maistuu ja eletään säntillisesti muutama kuukausi. Kaikki on hetken hyvin. Sitten tulee retkahdus, alkuun rankka viikon juominen, jolloin kadotaan milloin minnekkin kun otan avaimet pois. Hänellä on oma “juoppoasunto”, jonka ystävällisesti perheeltään on saanut, mutta koska se on tottakai liian ankea herralle niin aina löytyy oveni takaa kolkuttamasta. Kun juominen on jatkunut tarpeeksi pitkään, tulevat lääkkeiden väärinkäyttö mukaan ja lopulta kunto on sellainen, että mennään psykiatrisen ja katkon väliä.
Nyt on parin päivän juominen takana, otin avaimen pois ja ilmoitin, että tänne ei ole enää tulemista. Silti ahdistaa, pelottaa, itkettää ja potuttaa. Pelkään, että hän on kohta oven takana, pelkään jotain sattuvan ja tietenkin soittelen perään.
Miten ihmeessä saisin itseni repäistyä sen viimeisen kerran irti. Enhän jätä toista heitteille kun on vielä katto pään päällä olemassa jos vain viitsisi mennä. Miten saisin nämä hänen vaatteet ja muut tavarat kuskattua ulos täältä ja sanottua viimeisen kerran hyvää jatkoa? Miten saisin itseni ymmärtämään, että tämä ei lopu ikinä. Vaikka hoitoa tarjotaan niin hyvänä kautena hän ei tietenkään sitä tarvitse. On mentävä siihen pisteeseen, että pikavippejä on loppuelämäksi, jätteet housussa ja niin kova tutina, että ylempiä voimia rukoillaan. Ja silloin minä tulen apuun. Enkä enää halua rientää apuun, en pysty auttamaan. Enkä voi loputtomiin uskoa, että ihminen muuttuu. Jos ei ole muuttunut ennnen minua, eikä tämän 8 vuoden aikana, niin ei varmasti muutu tulevaisuudessa. Nytkin pelin henki oli selvä, jos ratkeaa on omillaan. Ja silti tiedän ja pelkään, että hän mölyää pian tuossa pihalla ja vaatii päästä sisään. Ja koska häpeän naapureiden näkevän, päästän sisään. Ja sitten itken minä ja vielä pahempaa teini-ikäinen tyttäreni, joka kärsii tästä yhtä paljon varmasti kuin minä.
Olen olevinani kovapäinen, pidän kulisseja pystyssä töissä ja muualla ja leikin vahvaa ja päättäväistä. Ja silti pyörin hermostuneena puhelin kädessä ympäri huushollia näissä ahdistusoloissani. Nyt sentään rohkenin laittaa oman viestin tänne palstalle ja jo sekin helpottaa.
Sekakäyttäjä on kaiken kukkuraksi niin arvaamaton. Ensimmäiset päivät kun juominen alkaa uho on kova ja ei ole yksi ja kaksi kertaa kun tappeluun joutuu. Kun juominen jatkuu tarpeeksi kauan iskee masennus ja itsetuhoisuus ja juominen on vaan itseään pakoilemista.
En edes jaksa ajatella mitä kaikkea olen kestänyt 8 vuoden aikana. Yöllisiä ajeluja kun haetaan ykköskaljaa bensa-asemilta, joka oksennetaan ulos kun kroppa huutaa jo hallelujaa, tarkistuskäyntejä kotona lomalta ja huushollin löytämistä täyden sekasorron vallasta, vieraiden naisten tekstiviestejä ja loputtomia valheita.
Eikö olisikin aika jättää retku ja antaa hänen kulkea polkunsa loppuun. Varmasti kuolemaan. Mutta kun en millään saa omaa heikkouttani voitettua, että huolehdin ja murehdin ja samalla olen vihainen. Ymmärrän, että ukko on niin sairas, että ei hänen kanssaan kukaan voi elää. Ja silti, jos kuitenkin huomenna olisi parempi päivä…?