Mielialalääkkeiden lopetus

Eli miten olette lopettanut ja mitkä viekkarit? Itse päätin nyt buoden Cipralrxin jälkeen lopettaa kerrasta ja kolmena yönä en ole nukkunut kun tunnin. Sitä ennen kyllä oli pitkä juomaputki mutta nyt päätin taas jälleen aloittaa alusta, kun enempää pohjalle ei pääse.

“Eli miten olette lopettanut ja mitkä viekkarit?”

Aikanaan lääkkeitä minulla vaihdettiin toisiin lääkkeisiin ja lopulta päädyttiin Deprakine (epilepsialääke, joka estää viinakramppeja) ja Risolid (mieto bentso, joka ei euforisoi yhtään, mutta lopettaa käsien tärinät) yhdistelmään koska minun ei uskottu toivottomana tapauksena lopettavan juomista. Tuo Cipralex/Cipramil oli se, millä aloitettiin useidenkin kohdalla kun on miedoimmasta päästä.

“Itse päätin nyt buoden Cipralrxin jälkeen lopettaa kerrasta.”

Kannattaisiko jutella lääkärin kanssa ei niinkään lopettamisesta vaan lääkkeen vaihtamisesta? Se ensimmäinen lääkitys on harvoin se lopullinen. (A -klinikalle tietenkin kun saat ajan nopeammin ja kohtelu asiallisempaa kuin psykiatrian puolella ja muista ettet psykiatrian puolella kerro alkoholiongelmistasi juuri mitään muuta kuin ehkä ihan vähän tyyliin “joskus viikonloppuna menee sixpäkki illassa”.

Jippo = diagnoosiin kannattaa saada maininta “jaksottainen alkoholinkäyttö”. Jos yhdessäkin diagnoosissa lukee “alkoholiriippuvuus” olet psykiatrian puolen sylkykuppi lopun elämääsi!

“ja kolmena yönä en ole nukkunut kun tunnin. Sitä ennen kyllä oli pitkä juomaputki.”

Minulla viimeinen juomaputki eli enemmän kuin yhden päivän juominen peräkkäin oli v. 2006 ja viime vuonna olin 2 kertaa kovassa kännissä. Vuorokausirytmi on kyllä minulla ajoittain kadoksissa (yövalvomisia ja päivänukkumisia), mutta 2006 jälkeen ei ole ollut yhtään unettomuuskautta. Kun lopettaa juomisputket niin unta alkaa saamaan - tosin vasta ajan kanssa kun siihen voi mennä kolmekin kuukautta.

Tarvitset alkuun jotakin uni- tai nukahtamislääkitystä ja bentsot antavat henkistä tukea välttää alkoholia - sitä ikään kuin palkitsee itsensä bentsoilla jättäessään alkot väliin eli bentsot = palkitsemiseen perustuva raitistuminen ja Antabus = rangaistukseen perustuva raitistuminen. Palkitseminen motivoi tutkitusti paremmin.

Opamox voi olla sillä lailla sopiva, ettei se euforisoi juuri ollenkaan pikkasen vaan väsyttää ja Tenox taas ok sillä lailla ok, että se nukuttaa; Diapam on vähän sellainen kelmeä välimuoto; turruttaa pari-kolme tuntia toisin kuin Opamox, mutta ei sitten nukutakaan niin kuin Tenox.

/// Vaara on se, että noin 10% alkaa rouskimaan bentsoja 10-20 kappaletta per päivä ja juovat samalla keskiolutta ja tuohon tilaan voi ajautua puolessakin vuodessa.

Lasolarskalla on hyviä neuvoja jos haluaa koukuttua vielä vittumaisempiin bentsoihin. Älä missään nimessä kuuntele tommosta paskaa. Bentsoviekkarit on ihan mielettömän paljon pahemmat kun vaikka viinan viekkarit jotka kestää vähän ryyppyputken pituudesta riippuen päivästä parista viikkoihin. Bentsoista ei pääsekään ihan niin helposti eroon.

Alkoholin vieroitusoireisiin lyhytaikaisesti Risolid bentsona itsellä ollut käytössä mutta ei saa syödä viikkotolkulla tai koukku voi hyvinkin iskeä.

Ja tämä taas ei vastannut alkuperäiseen kysymykseen ollenkaan mutta haluan vaan varoitella että ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä täällä jotkut kirjoittelee.

“Bentsoviekkarit on ihan mielettömän paljon pahemmat kun vaikka viinan viekkarit jotka kestää vähän ryyppyputken pituudesta riippuen päivästä parista viikkoihin. Bentsoista ei pääsekään ihan niin helposti eroon.”

Alkoholin vieroitusoireet kestävät kahteen viikkoon asti ja bentsojen viihdekäytön vieroitusoireet noin kuukauden.

“Alkoholin vieroitusoireisiin lyhytaikaisesti Risolid bentsona itsellä ollut käytössä mutta ei saa syödä viikkotolkulla tai koukku voi hyvinkin iskeä.”

Itse käytin vain ohjeen mukaan 2 tablettia per päivä 2000 -luvun alussa jonkin aikaa. Sitten vaihdettiin Sparineen (Sparine ei ole bentso). Risolid ei minua koukuttanut koska oli mieto. Koukuttuminen on yksilöllistä. Muita bentsoja en ole käyttänyt (pl 2011 hautajaisviikon Opamox).

Sanon vielä selvemmin:

Bentsoja vastaan

1. Bentsoihin voi koukuttua ja tällöin käyttö tulee kalliiksi tai erittäin kalliiksi. Voi mennä enimmillään 200 tablettia päivässä ja 10 tabletin päiväkäytölläkin varmasti joutuu aikanaan reseptien kirjoituskieltoon.
  2. Jos otat bentsoja alkon kanssa liikaa niin kuolet - jopa muutamasta kymmenestä Opamoxista. Tuosta syystä minä en ole ottanut alkon kanssa benstsoja.
  3. Jos otat alkon kanssa voimakkaita bentsoja kuten Tenox niin voit sammua junaan, laivaan tms.
  4. Ilman bentsoja raittiina on oltu kymmeniä vuosia eli on todennäköisempää, että tämä on parempi tapa, mutta hoitovaste on aina yksilöllistä.

Bentsojen puolesta

1. Bentsot ovat toimineet useilla raittiuden tukena eli ottaneet suklaan roolin palkitsemismuotona raittiuden ylläpitäjänä tai vanhusten konjakkiannoksen roolin päivän kohokohtana.
  2. Raittiuden alkuvaiheeseen tukena voi olla uni/nukahtamislääke sekä bentsot (joita ei ole pakko ottaa jos muutenkin pärjää).

/// Bentsoista pitää keskustella lääkärin ei minun tai 260 kg kanssa.

Aivan, mutta täällä vaan mainostat bentsoja.

Bentsot on paras keino päästä uuteen riippuvuuteen. PKV-kama on muutenkin holistille täydellistä riippuvuuden ylläpitohoitoa kemiallisella koukulla, joka fyysisenä on ihaninta ja ne viekkarit oikea nami-namimaa, nam. Muutaman viikon hallittu bentsotus voi kestää vaikka 15 vuotta, kuten itsellä aikanaan.

Täytyy vain tietää mitä itse haluaa, eikä kannata uskoa niitä, jotka tietävät silleen oikeesti.

Mielipidenlääkkeistä en pahemmin tiiä, remeroni oli yks paska muiden joukossa, en tiiä kuka noita oikeesti tarttee…

Saunasta löytynee asiaan valaistusta, lopettamossa ei niinkään alaa tunneta, ehkä muutamia lukuunottamatta.

“Aivan, mutta täällä vaan mainostat bentsoja.”

Aika hankala asia kun itselläni ei ole käyttökokemusta bentsoista muuta kuin mitä olen maininnut eli en ole koskaan niitä käyttänyt väärin ja kokonaiskäyttö elämänkin aikana mitätön. Mitä olen nähnyt ja lukenut niin kyllä bentsoista saa (kalliin) riesan ja bentsot alkon kanssa ovat olleet useiden henkirikosten takana; Esa Åkerund ampui kolme (ei saanut vastausta avoauton hevosvoimiin) ja Terhi Tervashonka löi vesurilla kuoliaaksi (kiista Diapamista Vaajakoskella ryyppyremmissä). Mitkään järkisyyt eivät puoltaisi bentsoja, mutta kun kuitenkin sillä parin prosentin poppoolla bentsot ovat olleet se raittiuden kainalokeppi. (Ihmistieteissä ei koskaan päästä 100% korrelaatioihin → tilastotieteessä joudutaan joskus käyttämään teoreettisia aineistoja; äänestyksen yksimielisyyden maailmanennätys on muuten ollut Gibraltarin kansanäänestys Espanjaan liittymisestä, jota vain 16 eli noin 0,02% kannatti). Esim. eräs syrjäytynyt oli ollut täysin alkotta Diapamin avulla 2 vuotta. Ronald Reagan taas voitti rauhoittavilla lentopelkonsa. Oikein käytettyinä bentsot siis ovat ok.

/// Tuo kannanottoni siihen, että masennuslääkityksen vaihtaminen on yleistä - oikea lääkitys harvoin sattuu ensimmäisellä kerralla - on totta ja on suotavaa jutella lääkityksestä lääkärin kanssa eikä lopettaa lääkitystä vain omasta päätöksestä.

Alkuperäiseen kysymykseen:

Cipralexin lopetus kehotetaan tekemään annosta vähentämällä, eikä tuosta kai ole mitään syytä tehdä omia kokeiluja. Itse puolitin pariksi viikoksi. Tuosta on hiukan aikaa, mutta muistaakseni ainakin ärtyisyys jatkui pidempään. Oireet olivat lieviä.

Kukin reagoi yksilöllisesti, mutta tuon unettomuuden aiheuttaa paljon todennäköisemmin juomisen lopettaminen. Kannattaisiko nyt keskittyä siihen?

Toivottavasti jatkat sinnitellä!

Olen ajamassa alas Cipralexia oma-aloitteisesti, terapeutin kannustamana. Olen syönyt sitä max 15 mg/pv, 4 v ajan, ja lasken nyt annosta hitaasti, 2,5-5 mg kerrallaan, pari vk kutakin.
Vielä ei mitään ongelmia.

L:tar

“Olen ajamassa alas Cipralexia oma-aloitteisesti, terapeutin kannustamana. Olen syönyt sitä max 15 mg/pv, 4 v ajan, ja lasken nyt annosta hitaasti, 2,5-5 mg kerrallaan, pari vk kutakin.”

Mielialalääkkeen vaikutus ei tule heti vaan vasta 2-4 viikon kuluttua. Parin viikon - kuukauden jälkeen voit ottaa puheeksi lääkärin kanssa lääkitysasian - eli onko vaikutusta vai ei. Lääkäreillä on kuitenkin satoja tai tuhansia keskusteluja takanaan potilaiden kanssa. Cipramil ja Cipralex ovat yleisiä lääkkeitä ja monesti niitä, joista aloitetaan. Ne eivät väsytä kuten voimakkaat neuroleptit.

“Olen ajamassa alas Cipralexia oma-aloitteisesti, terapeutin kannustamana. Olen syönyt sitä max 15 mg/pv, 4 v ajan, ja lasken nyt annosta hitaasti, 2,5-5 mg kerrallaan, pari vk kutakin.”

Mielialalääkkeen vaikutus ei tule heti vaan vasta 2-4 viikon kuluttua. Parin viikon - kuukauden jälkeen voit ottaa puheeksi lääkärin kanssa lääkitysasian - eli onko vaikutusta vai ei. Lääkäreillä on kuitenkin satoja tai tuhansia keskusteluja takanaan potilaiden kanssa. Cipramil ja Cipralex ovat yleisiä lääkkeitä ja monesti niitä, joista aloitetaan. Ne eivät väsytä kuten voimakkaat neuroleptit.

Niin, olen siis syönyt Cipralexia 4 vuoden ajan

L