Mielialalääke masennusta?

Olen syönyt Mirtazapania vuosia. Syön myös Seronila, jonka alioitin kuukausi sitten Minusta tuntuu, että tämä ei auta lainkaan. Päin vastoin. Käytän nykyään myös unilääkettä (Levozin) ja alkoholiakin menee. Voisiko tämä yhdistelmä aiheuttaa masennusta? Tiedän, että alkoholi aiheuttaa yksistään masennusta. Mutta en ole nyt juonut yli komeen viikkoon. Tietty ei niin pitkä aika kuivilla, mutta varsinkin aamuisin on joskus tosi vaikeaa nousta kohtaamaan päivän “haasteita” Olen työtön, joten noita haasteita ei ihan järin paljoa ole. Ennen jaksoin urheilla, mutta nykyisin sekin tuntuu vastenmieliselta.

Halusin lopettaa sekä Levozinin että Mirtazapiinin. Mirtan tilalle en halua mitään, mutta unilääkkeeksi pitäisi löytää joku? Mikä se voisi olla . Doxal kenties?. Tai joku uudempi lääke ilman riippuvuuksia ja pahoja sivuoireita? Toki vaikea sanoa, kun yksilöllisiä nämä lääkeasiat.

Kuinka monta vuotta ja millaisella annoksella olet mirtatsapiinia syönyt? Tarkoititko, että olet nyt, masennuslääkkeitä syötyäsi, vielä masentuneempi, kuin ennen niiden syömistä? Mielialalääkkeet voivat toimia käänteisesti ja jos tuollaista ilmenee, niin lääkitys kannattaa lopettaa. Vuosia syötyä masennuslääkettä ei kannata kuitenkaan lopettaa seinään, ellei ole aivan pakko. Vieroitusoireet ovat nimittäin erittäin vittumaiset. Olen itse lopettanut useamman mielipidelääkkeen seinään ja voin kertoa, että aika tuskallista oli. Pahin oli ehkä Efexor, mutta kyllä ne muutkin samanlaisia oireita tekivät; huimausta, hikoilua, unettomuutta ym., mutta pahimpina ne päänsisäiset sähköiskut. Hyi!!! Tosin, jos lopetat seinään, kärsit vähemmän aikaa, mutta olosi saattaa olla niin tuskallinen, ettet selviä ilman benzoja ja ymmärsin, että et mielelläsi halua tällaisia koukuttavia lääkkeitä.

Sitten se Levozin. Se EI OLE UNILÄÄKE! Ei, vaikka sitä unettomuuteen määrätäänkin. Se on psykoosilääke ja hirvittävä myrkky IMO, eikä sitä saisi määrätä kevyin perustein. Olen itsekin toki ottanut sitä välillä äärimmäisen vaikeaan unettomuuteen, jopa ihan vapaaehtoisesti, koska mieluummin tipautin itseni, kun jouduin valvomisen vuoksi psykoosiin. Näissä vaikeissa unettomuustapauksissakin sitä tulisi käyttää vain satunnaisesti ns. hätätapauksissa, ei missään nimessä jatkuvasti. Ei ihme, jos sulla on kurja olo, jos kerran Levozinia koko ajan popsit, etkä edes psykoosin hoitoon. Tosin, jos lopetat Levozinin, voi olla, ettet pitkään aikaan saa unta muuten, joten siinäkin suosittelen rauhallista pudotusta. Noista neurolepteistakin voi tulla hankalat vieroitusoireet, jos niiden käyttöä on pidempäänkin takana.

Yksi lääke, mitä voisin neuvoa kokeilemaan nukkumiseen on Atarax. Se on antihistamiinia eli allergialääke, mutta auttaa monilla hyvin unettomuuteen. Se ei ole niin koukuttava, kuin benzot, mutta toki ihminen voi jäädä koukkuun vaikka riisimuroihin, jos niikseen tulee.

Alkoholin käyttö on kyllä oleellisesti masennusta pahentava juttu. Minä, jos kuka, sen tiedän ja silti vain jatkan ryyppäämistäni :unamused: . Juoppo mikä juoppo… Jos olet ollut vasta kolme viikkoa ilman alkoholia, voi masennuksesi olla osaksi näitä alkoholin ei-akuutteja vieroitusoireita. Niistä pääsemisessä kestää, joillain pidempään, joillain vähemmän aikaa, mutta jos suinkin pystyt olemaan ilman alkoa, niin jatka sitä rataa.

Mirtazapinia olen syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti jostain vuodesta 2004 asti. Annoskoko on ollut melkeinpä koko ajan 30 mg. Tiedän, että toimii käänteisesti, jos ylipäätään toimii. Minulla ei enää. Alussa nukutti. Mielialasta en ole ollut niinkään varma koskaan.

Miten olisi Efexor tai Doxal? Jotain mainitseksani.

Tässä tapauksessa mä suosittelisin, että lopetat heti sen Seronilin, kun vielä voit ilman suurempia tuskia ja lasket mirtatsapiiniannostuksen puoleen. Levozin pois, jos vain suinkin pystyt nukkumaan ilman. Mikä tuo Levozin-annostus sulla muuten on ollut ja kuinka pitkään olet sitä käyttänyt ja kuinka säännöllisesti ko. lääkettä otat?

Efexoria en suosittele kenellekään, enkä myöskään Doxalia, vaikka se onkin pienempi paha.

HUOM!!! Nämä ovat omia, omaan kokemukseeni perustuvia suosituksia, eivät missään tapauksessa kaikkia maailman ihmisiä koskevia faktoja, mutta mulla on kokemusta aika monesta lääkkeestä ja näiden kokemusten pohjalta sanon tämän. Kuulostele itse tuntemuksiasi. Tuo lääkitys ei ilmeisesti kuitenkaan sinua auta, joten sitä on syytä muokata ainakin johonkin suuntaan.

Jos pystyt jatkamaan ilman alkoa, niin tee se. Pidemmällä aikavälillä se tekee sulle vain hyvää, vaikka nyt ei siltä tuntuisikaan. No, mä en raittiussaarnaa, koska itse olen alkoholisti, enkä pysty olemaan muutamaa päivää pidempään ilman sitä, mutta jos sinä tai joku muu pystyy, niin se on ainoastaan positiivista.

Tsemppiä :slight_smile: .

Levozinia olen syönyt vähän reilu vuosi. Alkuun oli 25 mg iltaan. Sittemmin keväällä nostettiin ensin 100 mg:aan ja alkukeväästä/kesästä 150 mg:n kautta jopa 200 mg:aan. Alkoi olla jo niin pahoja sivuvaiktuksia (alakuloisuus, nesteen kerääntyminen kehoon), että oli pakko pudottaa nyt käytössä olevaan 50 mg:aan. Huomenna tapaan lääkärin ja aion ehdotaa koko lääkkeen lopetusta.

Seronilia olen syönyt vajaan kuukauden. Aiemmin minulla toimi hyvin. En muista mitään sivuoireita tai vieroitusoireita. Siksi en haluaisi sitä lopettaa. Mirtan haluan, koska ei vaikuta mitenkään.

Tämähän on tällä selvä sitten. Mirtsa pois, mielellään toki hiljalleen annosta pudottaen, koska saatat saada pahoja vieroitusoireita. Ne eivät ole hengenvaarallisia, mutta todellakin niin vittumaisia, että saattaa käydä mielessä lopettaa itse itsensä :frowning: . Levozin, selvä tapaus, mutta pidä sitäkin varalla, jos vieroitusoireet/unettomuus käyvät liian pahoiksi. Ataraxia voisit tosiaan pyytää unilääkkeeksi. En takaa, että se toimii, mutta monilla on siitä hyviä kokemuksia, ja se toimii joskus jopa itsellenikin unilääkkeeksi, vaikka olen vaikeasti uniongelmainen(tällä hetkellä tilanne taas hieman parempi), tosin silläkin on sivuvaikutuksensa, mutta lääkärit määräävät sitä(oma kokemus tämäkin) mielellään, koska se ei koukuta niin pahasti.

Epäilen kyllä, että tuo Levozin on saanut sinut voimaan niin pahoin, vaikken toki halua muuten vähätellä ongelmiasi. Neuroleptit vain ovat sellaista myrkkyä(tosin myös monet mielipidelääkkeet), että jos niitä syö johonkin muuhun, kuin akuuttiin psykoosiin, niin eivät ne tee ihmisestä muuta, kuin täyden zombien.

Benzoja et kaiketi halunnut? Ymmärrän hyvin tämän, vaikka ne ovatkin hyviä lääkkeitä, ilman hirveän pahoja sivuvaikutuksia, niin niihin jää kyllä helposti koukkuun, jollei pidä varaansa. Itse olen aika pahassa benzokoukussa ja tätä en voi suositella kenellekään.

Lääkärini pudotti Levozinin 25 mg:aan viikoksi, jonka jälkeen ko. lääkkeen lopetus. Mirtaa menee nyt 15 mg ja Seronilia nostettiin 40 mg:aan. Tämän likäksi minulla on vielä Circadin 2*2 mg. Näillä eväillä pitäisi nukkua ja mielen virkitystyä. Katsotaan!

Varaudu aluksi mahdollisesti masennuksen pahenemiseen, sekä mahdollisiin sähköiskuihin tai mm. kehon lämpötilan vaihtelua… Kenties etovaa oloa, itselläni ainakin masislääkkeet aiheuttivat inhottavia lopetusoireita… Oireet eivät kuitenkaan kestäneet pahana 1-2vkoa kauemmin muistaakseni…

Levozin on yksi vahvimpia neuroleptejä ja sitä määrätään psykoosiin… :open_mouth: Itse olen joskus syönyt 5mg/ilta unettomuuteen kun benetolea oli liikaa… :unamused: Tarkoitus on kuitenkin poistaa äänet tai harhat… :open_mouth: Selkeästi tausta vaikuttaa tuohon “pakkolääkitsemiseen”, koska miedompiakin unilääkkeitä olisi… Voivat aiheuttaa tosin riippuvuutta, toisin kuin mielipidelääkkeet jotka eivät “muka” aiheuta riippuvuutta… :astonished:

Kannattaa lukea ajatuksella kaikkien lääkkeidesi pakkausselosteet, aloitusmäärät sekä mahdolliset sivu- ja vieroitusoireet. Itse koin että masennuslääkkeet veivät kaikki tunteet pois, myös ne hyvät hetket… Elämä oli kuin yhtä sumua jälkeenpäin… Sama tapahtui myös bentsoissa itselleni, mikään määrä ei auttanut vaan ahdisti ennemminkin… Pudotus murto-osaan ja erittäin harvinaisesti 2-4vkoa masislääkettä todella pienellä määrällä, auttoi itseäni vaikka aikaa kului… Tsemppiä! :slight_smile: Pimeydestä ei pääse helposti pois, mutta kun valoa näkee; on sentään toivoa… Jossain vaiheessa huomaat, että jokin asia kiinnostaa jolloin alkaa näkemään miten sumussa on elänyt… Pudota asteittain vaikka kerran tai pari viikossa, mikäli saat pahoja viekkareita ja muista että aiemmin aivoille annettiin lääkettä joka salpaa mielihyväreseptorit, jotta “hyvä olo” säilyisi paremmin… Aivot sopeutuvat ja uusiutuminen kestää jonkun aikaa; samanlaiselta se tuntuu pitkälti kuten aiemminkin jolloin helposti ajattelee että “samapa tuo”… Kannattaa taistella, oikeasti… Itsesi tähden… :slight_smile:

Muista välitavoitteet ja palkitse itsesi onnistumisesta… älä myöskään luovuta heti vaikka tapoja olisi vaikea muuttaa… Paljon tsemppiä! :slight_smile: