Mieliala+ alko mitä ajattelette?

Mitä ajatuksia teissä herättää tämä testi:http://www.coronaria.fi/www/poliklinikka/pdf_lomakkeet_2008/Mielialahairiokysely.pdf

Siinä suhteessa että ilman alkoa tulee negatiivinen tulos mut kun tekee testin ajatellen humalaista minäänsä,kaikki kohdat on “kyllä” ja viimeinen kohta “vakavia”.

Tiiän ettei tuo ole mikään kiveen hakattu eikä diagnooseja noin asetella mutta yksi suuntaa-antavista käytössä olevista.

Alkoholismista seurauksena oli mielenterveydelliset häiriöt minulla ainakin. Masennus ja itsetunnon rappeutuminen. En tiedä mikä siihen auttaisi, että tuonne alaikäisille jotka juomarinuraa aloittelevat, saisi menemään tiedon että alkoholi ei ole vastaus ikinä mihinkään ongelmaan. Ei varsinkaan psyykkeessä oleviin lukkoihin. Itselläni se “toimi” sen 2-3 vuotta, jolloin alkoholisoiduin ja siitä alkoikin sitten alamäki. Masentunut saatoin olla jo ennen alkoholisoitumistakin, mutta olin sitä ainakin ihan varmasti sen jälkeen kun sairaus rupesi todella kiristämään otettaan. Alkoholismi rupeaa muuttamaan ihmisen persoonaa. Minä olin aina todella hyväntuulinen ja se iloinen seuramies aluksi, niin kuin jossain sairausmääritelmässä sanotaan. Viimeiset 1,5 - 2 juomavuotta olin sitten sulkeutunut, masentunut, lähes itsetuhoinen ja kyyninen otus, joka varmasti levitti sitä omaa pahaa oloaan myös ympäristöönsä.

Tänä päivänäkin saa itsensä kanssa tehdä töitä, mutta nyt minulla on onneksi siihen terveellisemmät työkalut.

Varmaa tuntuu olevan mielialan muutokset lievistä pahaksi saakka alkoholin ryydittäminä.Tajusin et tälle aiheelle ois oma osiokin tuolla.

Mun pointti on se kun kerroin esim.itselläni täyttyvän kaikki mahdolliset kriteerit kaksisuuntaiseen jos ajattelen humalaista minääni,muttei täyty selvinpäin.

Jokin johto-ajatus puuttuu enkä löydä sitä.Olisiko jotain sinnepäin et voiko juominen olla osa kakssuuntaista,toisaalta silloinhan pitäis olla kakssuuntainen selvinkin päin.Solmuun menee joten lenkin aika.

Minulla on hyvin lievästi hypomaanisia hetkiä joskus, yleensä keväällä kun valo lisääntyy, mutta niin lievästi että itse koen ne lähinnä vain positiivisina pitkän ja pimeän talven jälkeen.

Tällä hetkellä olen jo vaipumassa talviuneen, kaamosmasennukseen, ei enää huvita täälläkään vierailla kun töiden jälkeen sitä mieluiten vain loikoilisi kirja tai käsityö kourassa. Ulkoilu ei kiinnostaisi tippaakaan, kun on kylmää ja tulee niin aikaisin pimeää, mutta koiraihminen on pakko repiä itsensä lenkille päivittäin.