Hei. Halusin kirjoittaa mielenterveysongelmien kohtaamisesta raitistumisen jälkeen. Sekä jäsentääkseni ajatuksia itselleni että kuullakseni muiden ajatuksia aiheesta.
Minulla on vaikeita mielenterveyden häiriöitä ja olen pohtinut niiden suhdetta päihteidenkäyttööni. Kirjoitan muutamasta osittain päällekkäisestä teemasta aiheen tiimoilta. Taustatietoina, että olen käyttänyt erilaisia päihteitä elämäni aikana ajoittain paljonkin. Eniten alkoholia ja sen olen myös kokenut haitallisimmaksi päihteeksi itselleni. Aikuiselämässäni ovat vuorotelleet päihteidenkäytön ja raittiuden jaksot. Olen kuitenkin pystynyt pysymään jotenkin tavanomaisessa elämässä kiinni. Suorittanut opinnot aikoinaan ja ollut töissäkin pitkään aiemmin. Seurustellutkin joitakin kertoja elämäni aikana. Nyt olen jälleen ollut muutaman kuukauden raittiina ja ajattelin olla toistaiseksi. Aiemmin olen ollut raittiina kerran vuoden sekä toisella kerralla kolme vuotta. Eniten käytin päihteitä pari kolme vuotta sitten sekä noin kuusi seitsemän vuotta sitten.
Päihteidenkäyttö ja ahdistuneisuus.
Kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta johon liittyy ajoittain todellisuudentajun menetystä etenkin vainoharhaisuuden muodossa. Lähes kaikki ahdistuneisuus liittyy tavalla tai toisella ihmisiin tai sitten on vain yleinen määrittelömättömän hankala, pelokas ja ahdistunut olo. Sosiaaliset tilanteet raittiina ovat minulle välillä hyvin ahdistavia ja niissä oleminen on psyykkisesti hyvin kuluttavaa. Olen paljon yksin koska en halua kokea tilanteisiin liittyvää ahdistusta. Epätoivottavaksi tilanteen tekee kuitenkin voimakas kumppanin kaipuu. Haluaisin seurustelusuhteen vaikka tiedänkin, että en pystyisi sellaista nykyvoinnillani ylläpitämään ja että se olisi minulle hyvin kuormittavaa ja riski voinnilleni. Kuten myös raittiina olemiselle. Tätä halua ei voi kuitenkaan tahdonalaisesti päättää olla kokematta ja asia kalvaa minua välillä jatkuvasti. Tunnen olevani umpikujassa, koska en voi enkä halua säädellä ahdistuneisuuttani päihdeaineilla mutta ilman niitä olen kykenemätön tekemään itseäni tykö kenellekkään. Lääkitystä on kokeiltu monenlaista mutta siitä ei ole tilanteessa apua. Enkä voisi kuitenkaan olla koko ajan lääkittynä, kuten en päihtyneenäkään, jos seurustelisin jonkun kanssa. Miten sammuttaa tämä halu? Ennen tein sen päihdeaineilla, ja nyt en saa siltä välillä ollenkaan rauhaa, vaan asia tulee mieleeni pakonomaisesti välillä päiväkausia yhteen menoon.
Pakonomaisuuden mainitsemisesta on luontevaa jatkaa tarkemmin vainoharhoista ja pakkoajatuksista. Ne liittyvät usein kuviteltuihin uhkiin valmistautumiseen ja itsetuhoon. Ne kuluttavat ja väsyttävät enkä pysty niitä säätelemään oikein mitenkään. Esimerkki voisi olla vaikkapa sellainen, että pihalla välähtävät auton valot, tai naapurissa kolahtaa jokin, ja tajuntaan tunkeutuu ajatus, että minua ollaan tulossa tappamaan. Välillä mieli laukaisee näitä ajatuksia pienimmästäkin ärsykkeestä ja nukahtaminen on ajoittain hankalaa vireystilaa nostavien ja huomiota kiinnittävien pakonomaisten ajatusten keskellä. Itsetuhoon liittyvät pakkoajatukset ovat mieleen tunkeutuvia ajatuksia siitä, miten minun pitäisi vahingoittaa itseäni tai tehdä itsemurha. Miten saada lomaa näistä ajatuksista ja nukuttua levollisemmin?
Kolmas teema liittyy alhaiseen mielialaan. Minulla on pitkiäkin jaksoja, jolloin mieliala laskee niin, että en koe aitoa iloa oikein mistään eikä minulla ole voimia tai motivaatiota tehdä oikein mitään. Käytin välillä päihteitä kokeakseni ilon ja tyytyväisyyden tunteita ja pystyäkseni esimerkiksi siivoamaan tai laittamaan ruokaa. Dysforista mielialaa on hankala sietää. En niinkään kaipaa neuvoja siihen, miten sitä muuttaa, koska monenlaista olen jo kokeillut. Olen yrittänyt hyväksyä, että perusmielialani on ilmeisesti aika matala. Olkoon sitten niin mutta onko vinkkejä, miten sietää välillä pitkiäkin harmaita jaksoja?
Neljäs teema liittyy oikeastaan kaikkiin edellisiin. Päihteet ovat olleet ilmiselvästi minulle myös tapa säädellä tunne-elämääni niin, että pysyn jotenkin toimintakykyisenä ja koen elämäniloa. Että pystyn jotenkin elämään itseni kanssa. Nyt en niitä enää kuitenkaan halua käyttää. Onko kokemuksia siitä, että jos on käyttänyt päihteitä eräänlaisena itselääkintänä, että kuinka hankalaa ja pitkäkestoista on rakentaa niiden tilalle jotain muita tapoja elää hankalien mielenterveysongelmiensa kanssa?