Mielenkiintoinen johtopäätös

Minulla on ihan oikea Aspergerin oireyhtymä, joka “löytyi” juuri kun olin tulossa täysi-ikäiseksi, ja kun luen noita kirjoituksiasi niin sinulla näyttää olevan hyvinkin paljon samantapaisia piirteitä.

Minullakaan ei ole ikinä ollut mitään naisystävää ja olen ollut aikuisiästäni töissä vain kolme vuotta (vaikka olen nyt jo 30-vuotias). Minulla on outoja päähänpinttymiä ja pakkomielteisiä harrastuksia/kiinnostuksen kohteita. Yksi tämänhetkinen kiinnostuksen kohteeni on päihteet, luen jopa tieteellisiä päihdelääketieteen tutkimusraportteja vaikkei minulla ole mitään sen alan koulutusta (olen koulutukseltani fyysikko). Joskus murrosikäisenä olin kiinnostunut jostain räjähdysainekemiasta :open_mouth: ja lisäksi luin paljon Zen-buddhalaista kirjallisuutta ja muuta Itä-aasian uskontoihin liityvää.

Suurin osa palstalaisista muuten pitää luultavasti noita kirjoituksiasi tässä vaiheessa jo tarkoituksellisena trollailuna. Harva sinulle ennestään tuntematon ihminen pitää sinua lähtökohtaisesti edes niin kiinnostavana että jaksaisi lukea noin pitkiä juttuja sinusta. Meitä ihmisyksilöitä on maailmassa useita miljardeja etkä sinä ole lähtökohtaisesti yhtään tärkeämpi kuin kukaan muukaan heistä.

Sama vika Rahikaisella, tosin itselle diagnosoitiin jo lapsena, ja olen myös pistänyt merkille noita tuttuja piirteitä alkottoman kertomuksissa. Kusipäisyyden kuittaamista autismilla tai muulla pollapipillä en kuitenkaan hyväksy sen enempää itseltäni kuin muiltakaan.

Joo ei Asperger oikeuta mitä tahansa käyttäytymistä. Sitä “kusipäisyyttä” kyllä tosin kehittyy helposti jos ihminen ei ole saanut ajoissa apua ja tukea kehityshäiriöönsä, ja oppii etsimään syitä ongelmiinsa ympäristöstään eikä itsestään.

Itse olin joskus 21-vuotiaana juuri sen tyyppinen pölvästi, että kuvittelin olevani jollain “aristokraattisella” tavalla tärkeämpi ihminen kuin muut, ja että minulla kuuluisi ikään kuin pelkän syntyperän takia olla oikeus hyvään elintasoon, lukuisiin kuumiin naisiin, ym. ilman että joudun näkemään vaivaa sen eteen. Myöhemmin tosin psykoosiin sairastuminen, pöpiläreissu ja runsas risperidonilääkitys rauhoitti minua kummasti.

Muuten Velho, mitä erityisiä kiinnostuksen kohteita sinulla on ollut?