Mieheni taitaa olla kannabisriippuvainen

Hei, kirjoittelen tänne ekaa kertaa aika sekavissa fiiliksissä.

Mun oma, rakas aviomies on paljastunut huumeidenkäyttäjäksi. Olen aina tiennyt hänen kannabistaustastaan, mutta ajatellut että ne on taakse jäänyttä aikaa, nuoruuden juttuja joista onneksi päässyt eroon. Ilmeisesti ei kuitenkaan. En ole varma edes kuinka kauan tätä käyttöä on salaa minulta tapahtunut, vuosia, koko nelivuotisen avioliiton ajan? Vai onko hamppu ihan viime kuukausien uusi tulokas. En edes tiedä mikä on totta ja ei.

Se kuitenkin on varmaa, että kannabista käyttää. Onneksi on sen minulle kertonut rehellisesti… sen jälkeen kun sain hermoromahduksen menoistaan ja siitä kuinka on valehdellut. Mulla on luottamus mieheen tällä hetkellä melko nollassa ja arvelen että viisainta on ajatella häntä päihderiippuvaisena, kunnes toisin mulle todistetaan. Itse hän sanoo että ei ole riippuvainen, hamppu on hyväksi eikä vahingoita ketään jne… Minussa vika kun en hyväksy hänen tapojaan.

Hirveäksi asian tekee se, että meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa. Tunnen oloni kerta kaikkiaan petetyksi ja huijatuksi sellaiseen perhe-elämään jota en todellakaan halua lapsilleni. Tuntuu pahalta kun itse kaipaisin tässä elämäntilanteessa (raskaus) tukea mieheltäni, ja vastuunkantoa, yleensäkin paikalla oloa, enkä saa sitä. Arki meillä sujuu jotenkin, mutta joka viikonloppu varsinkin viime aikoina on miehen ollut pakko päästä pössyttelemään. Vaikka ollaan sovittu että tehdään yhdessä jotakin. Mulle nämä viikonloput on hirveitä, kun keskusteluyhteyttä ei saa ja riidellään ja olen yksin vastuussa lapsen hoidosta. Pitäisi ladata akkuja enkä saa kuitenkaan yöllä nukuttua kun en tiedä missä mies menee ja itkettää.

Olen yrittänyt puhua miehen kanssa asioista ja pitää avointa keskusteluyhteyttä yllä. Kun jutellaan kunnolla, tulee yleensä parempi olo ja tunne että ehkä tästä selvitään. Sitten kuitenkaan mies ei pidä lupauksiaan, myöhästelee sovituista asioista tai häipyy (riidan päätteeksi). En tiedä muistaako ees mitä ollaan puhuttu, vai eikö vain arvosta. Vaimolle voi aina tehdä oharit. Hänen puheensa ja ilmeisesti ajatuksensakin pyörivät vain hampun ympärillä. Minua kiinnostaisi muutkin asiat.

Niin, meillä ei kuulemma ole yhteisiä harrastuksia. No ei kai kun miestä ei kiinnostaa kuin polttelu ja tietokoneella istuminen. Lenkille ei voi lähteä, kaupassa käyminen on haaste, sosiaalinen elämä rajoittunutta (paitsi pössyttelykaverille voi aina mennä). Hän ei kerta kaikkiaan halua/kiinnosta lähteä samoihin aktiviteetteihin kuin minä, ja kaikenlaista olen ehdotellut. En tosin viime aikoina kun aina kielteiseen vastaukseen jossain vaiheessa pettyy ja väsyy. Mutta kai sekin on minun syy kun meitä ei kiinnosta samat asiat. Kyllähän tämä pikkulapsiaikakin rajoittaa menemistä, tai ainakin toisilla rajoittaa, toisilla näköjään ei: miehellä rajattomasti omaa aikaa, minulla ei omaa aikaa meillä ei yhteistä aikaa.

Myönnettäköön että hoitaa esimerkiksi lasta hienosti. Osaa olla hyvä isä ja hoitaa myös kotia, laittaa ruokaa jne. Hoitaa työnsä ainakin toistaiseksi kunnialla. Toisaalta hermostuu lapselle (ja minulle) helposti, stressaa töitään, nukkuu öitään huonosti.

Minulle on selvää ettei tämä voi jatkua näin. Vaikka olen vielä vähän ummikko näissä päihdeasioissa ajattelin seuraavaa mallia meille, jossa on selkeät rajat miehen päihteiden käytölle. Minun nähdäkseni tässä on kolme vaihtoehtoa edetä.
Olen valmis hyväksymään satunnaisen käytön, ei kotona eikä lasten edessä. Satunnainen käyttö olisi n. 2 kertaa kuussa. Näistä sovittaisiin etukäteen keskustelemalla. Käyttökerrat eivät saa venyä, ei öitä pois, sovitusta pidettävä kiinni jne.
Jos mies ei pysty hallitsemään käyttöä, on se lopetettava kokonaan. Olen 100% valmis tukemaan miestä lopettamisessa. Jos mies ei ole valmis lopettamaan, on hänen valitettavasti muutettava pois meidän yhteisestä kodista. Tämä tuntuu pahalta enkä todellakaan halua sitä. Hajottaa meidän perhettä ja viedä lapsilta isää. Mutta tämä nykyinen meno on liian raskasta minulle ja lapsille.

Hei Amarja

Hienoa että olet päättänyt tehdä asialle jotain. Rajojen asettaminen aikuiselle ihmiselle, jolla on kannabiksesta eri käsitys kuin sinulla, voi valitettavasti olla vaikeaa. Mietin vain, miksi sallia käyttöä ollenkaan, jos se jo nyt aiheuttaa perheessänne kuvaamiasi riitatilanteita. Lasten kannalta tilanne on ikävä. Heidän vuokseen ja myös oman jaksamisesi vuoksi, kannattaisiko mennä juttelemaan jonkun ulkopuolisen ihmisen kanssa.
Se että riitelette asiasta kotona keskenänne ja miehesi syylistää sinua puuttumisestasi hänen pössyttelyynsä, ei johda muuhun kuin umpikujaan.
Ulkopuolisen ihmisen näkökulma voisi avata miehellesi myös sinun tilanettasi ja huoltasi.
Voisiko tällainen taho olla Perheneuvola? Tukea itsellesi ja ajatuksiisi saat myös soittamalla Irti-Huumeista ry:n Läheis ja Perhetyökeskukseen. Yhteystiedot löytyvät IH:n etusivulta.
Ennenkaikkea luota ja kuuntele itseäsi. Kirjoittaminen tänne purkaa myös niitä tunnemyllerksiä
joita tilanteessasi nousee. Täältä saat myös vertaistukea. Selaile aikaisempia kirjoituksia, niistä löytyy samassa tilanteessa olevia ja olleita.

Terv. Ohjaaja Kerttu

Hei,

Minulla vähän samanlainen tilanne. Erosin muutama vuosi sitten edellisetä huumeriippuvaisesta miehesäni, tämä on tarina josta voisin kertoa enemmänkin, meillä siis eron hetkellä parivuotias lapsi. Tapasin nykyisen mieheni nopeasti eron jälkeen ja rakastuin. Vannoin etten enää ikinä joutuisi samaan tilanteeseen kuin ex miehen kanssa.

Kuitenkin pidin lievänä asiana että nykyiseni polttaa päivittäin pilveä, sillä lieväähän se oli aikaisempaan hulluuteen verrattuna. Noin puolivuotta sitten aloin odottaa toista lasta tämän uuden miehen kanssa ja samaa aikaa alkoi kaveripiirissämme liikkua paljon amfetamiinia, mieheni on siitä asti joka viikonloppu myös käyttänyt amfetamiinia ollessaan näiden kaverien seurassa, kyseessä on siis noin 20 ihmisen joukko eli käytännössä kaikki mieheni ja minun kaverit. Olen epätoivoinen koska en itse halua olla tekemisissä päihderiippuvaisten ihmisten kanssa, olen joutunut panemaan välit poikki jo exään ja hänen sukuun (alkkiksia ja huumetyyppejä) sekä suurimpaan kavereistä lukuunottamatta muutamaa hyvää ystävää joilla on myös lapsia ja jotka ei päihteile.

Tämä nykyinen mieheni sanoo myös että valitsee ennemmin pilven kuin minut, ja nyt siis myös oman lapsensa… Miten voi olla näin?
Hän letkauttaa usein, itsehän tiesit mihin kelkkaan lähdit. Luulisi että voisin hänelle sanoa samaa, olenhan jo aikaisemmin jättänyt päihderiippuvaisen miehen, joten päätös ei tule olemaan vaikea. Oma ja lasten hyvinvointi on tässä pääasia.

Heippa amarja ja nöpö!

Kuten ohjaaja Kerttu tuolla sanoikin, aikuiselle ihmiselle on tosi vaikea asettaa rajoja käytön suhteen. Satunnainen käyttö on hankalaa, puhumattakaan miten voimia kuluttavaa kumppanille olisi tuon käytön jatkuva tarkkaileminen.
Olen itse ollut lähes vastaavassa tilanteessa pienen lapsen kanssa. Olin jo aiemmin varoittanut, että käyttöä lasten kanssa ei voi olla. Kun käyttöä tuli, pistin miehen pihalle samantien. Siitäkin huolimatta että monella tapaa hän oli ihana ja hyvä isä.
Mies vajosi pohjalle, nyt on ollut reilut puoli vuotta täysin raitis ja osa perhettämme jälleen. Tämän rajan asettaminen miehelle ja siitä johdonmukaisesti kiinnipitäminen on ehkä ollut parasta mitä olen elämässäni tehnyt. Jos retkahdus käy uudelleen, hän tietää olevansa ulkona perheestämme lopullisesti.
Päihteet perheessä aiheuttavat paljon pahaa. Jo päihteistä johtuva riitaisuus ja tympeä ilmapiiri kotona on lapsille pahasta. Kannattaa myös muistaa, että lastensuojelun näkökulmasta päihteetön puoliso joka kuitenkin sallii päihteidenkäytön jatkuvan perheessä, on epäilyksen
alainen jos asia tulee ilmi ja lapsille sattuu jotakin.

Ohjaaja saara