Hei kaikki!
Olen lukenut tämän palstan keskusteluita jo pidemmän aikaa, ja nyt päätin kirjoittaa oman tarinani tänne… ja saada myös henkistä tukea samassa tilanteessa olevilta.
Huolenaiheenani on mieheni juominen. Olemme kummatkin hieman yli 30 v, mutta meillä ei ole lapsia (onneksi tätä tilannetta ajatellen). Olemme asuneet ulkomailla mieheni töiden takia, ja täällä alkoholiin suhtautuminen on täysin erilaista kuin koti-Suomessa - on ok juoda muutamat oluet/viinilasit/drinksut töiden jälkeen. Alkoholia on helposti saatavilla kaikkialla ja se on todella edullista. Paikallisilla juominen näyttää pysyvän kurissa, mutta miehelläni ei. Arki-iltoina saattaa mennä yli pullollinen viiniä ja muutama kirkas snapsi siihen lisäksi, viikonloppuna sitten sitä enemmän. Viikonloppuaamut menevät sitten krapuloidessa. En ole lasiinsylkijä, sillä itsekin käytän alkoholia. Itse huomasin oman alkoholinkäyttöni lisääntyneen melko paljon miehen juomisen myötä, mutta nyt olen laittanut pisteen koko asialle - sekä taloudellisista että terveydellisistä syistä. Mieheni on suuttunut monesti minulle “jeesustelustani”, koska käytän itsekin alkoholia.
Pari vuotta sitten meille puhkesi ensimmäinen aviokriisi, joka sai osaksi alkunsa miehen salajuopottelusta. Löysin tyhjiä ja piilotettuja viinapulloja ja oluttölkkejä kaapeista. Sain vain haukut päälleni, koska hänen juominensa johtuu stressaavasta työstä ja siitä, että vaimo on nalkuttamassa kotona. Tämän räjähtämisen jälkeen tilanne rauhoittui hieman, mutta asia on nyt noussut esiin parin vuoden jälkeen.
Olen monesti miettinyt syitä miehen juomiseen - alkoholismi kulkee hänen suvussa ja hänen isänsä on täysi rapajuoppo, jolla on jo toinen jalka haudassa. Anoppi on myös vuosikaudet ollut samanlainen (mutta astetta lievempi) alkoholin lipittelijä, ja mieheni perheessä on ollut lapsuudesta lähtien avoin suhtautuminen alkoholiin. Mieheni on annettu juoda alkoholia jo teini-iästä lähtien. Omassa perheessäni on ollut myös paljon alkoholisteja, mutta opin äidiltäni hyvin kielteisen suhtautumisen alkoholiin (koska hän erosi isästäni juuri kuningas alkoholin takia). Itse en koe ongelmaksi olla juomatta.
Tilannetta seurattua jo monta vuotta (ja siitä myös vaiettua) olen miettinyt monia asioita päässäni - onko syy juomiseen todellakin minussa? Mielessäni olen myös kironnut ja syyttänyt appivanhempiani mieheni juomisesta - he kun ovat opettaneet vapaan alkoholinkäytön jo nuoresta lähtien. Maassa, jossa asumme, minulla ei ole tukiverkkoja, mutta äitini ja hyvä ystäväni ovat huolissaan tilanteestamme. Olen miettinyt monesti pakkaavani laukkuni, muuttavani takaisin Suomeen ja laittavani avioeron vireille, mutta se on aina jäänyt johonkin. Toki meillä on myös ollut upeita ja loistavia hetkiä yhdessä, mutta aina niitä on varjostanut tuo perhanan alkoholin käyttö. Tässä iässä lastenhankinta olisi myös ajankohtaista, mutta en halua uusia omaa lapsuuttani, jota varjosti alkoholisti-isäni käytös (hän on nykyään onneksi raitistunut ja ollut selvin päin yli 6 vuotta).
Huh, tulipa pitkä vuodatus. Olisi kiva kuunnella muiden mielipiteitä ja ajatuksia tähän liittyen.
Ystävällisin terveisin
Turhautunut vaimo