Mieheni ei suostu hakea apua

Hei kaikille, täällä kirjoittelee peliriippuvaisen avopuoliso…

Miehelläni siis peliriippuvuus. Ajanut jo oman taloutensa rappiolle jo ennenkuin tapasimme, ulosotossa n 30 000. Koukussa lähinnä nettipokeriin. Ei ole yrittänyt riippuvuuttaan ammattilaisella hoitaa, vaan kerta toisensa jälkeen (mokattuaan) uskoo, että pystyy itse omalla tahdonvoimallaan olemaan pelaamatta. Maanantaina tuli palkka, ja pelasi sitten omat rahansa sekä ison osan meidän yhteisistä (meillä siis yhteinen taloustili, jonne kumpikin laittaa kk tietyn summan, ja sen ylimenevät ovat ns. omia rahoja). Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, ja oli tietysti todella pahoillaan ja itse tunnusti. Sanoin, että seuraavasta kerrasta lähden, ja nyt luottamus on mennyt. Poltti itse omat verkkopankkitunnuksensa ja leikkasi kortin kahtia, ja asetti (jälleen…) ne estot pokeriohjelmiin. Sovittiin, että seuraavat 6 kk kaikki raha-asiamme kulkevat minun kauttani, jos hän jotain tarvitsee niin minä ostan.

Olen kuitenkin kuullut nuo samat virret niin moneen kertaan, etten jaksa uskoa että tämä ongelma olisi jo selätetty… Soitin itse peluuriin ja sain arvokkaita neuvoja mieheni tukemiseksi. Olen yrittänyt monesti saada miestäni ammattiauttajalle, mutta ei suostu. Kerroin tästä Valtistakin, mutta hänen mukaansa paras tapa lopettaa pelaaminen on se, että koko asiaa ei mieti ollenkaan (pelejä taikka riippuvuutta), ja esimerkiksi samanakaltaisten ihmisten tarinoiden lukeminen vain masentaisi häntä. Poissa silmistä, poissa mielestä? Hän ei halua keskustella riippuvuudestaan, koska kokee että sekin vain masentaa ja saa hänet ajattelemaan pelaamista.

Pelkään vain, että kun nyt asia työnnetään taas pois mielestä, niin pian hän unohtaa sen pahan olon joka hänellä oli, ja pelit alkavat tuntua taas hyvältä idealta.

Olen aiemmin sortunut siihen, että olen antanut hänen laittaa esim. 10 e pitkävetoon tai johonkin muuhun, mutta tyhmänä en ole tajunnut että sehän vain pitää hänet kiinni riippuvuudessa. On kausia, jolloin hän ei ole pelannut mitään, mutta silloin hän on ollut todella masentunut ja elämänhaluton. Silloin kun pelaa (omia rahojaan) on innostunut ja niin kauhealta kuin se kuulostaa - hyvä avopuoliso. Miten tämä voi mennä näin? Nyt nämä muutamat päivät tuon mokailunsa jälkeen hän on ollut todella alakuloinen ja masentunut, ihankuin joku olisi kuollut. Onko se hyvä? Miksi tunnen syyllisyyttä tästä?

Kuulostaako kenellekkään tutulta? Olen itse aika nuori vielä, ja välillä mieleen tupsahtelee ajatus, että josko vain lähtisi. Noiden ulosottojen ansiosta kaikki on minun nimissäni - vuokrakämppä, netit, liittymät jne. Tiedän, että jos tämä pakka romahtaa, kaikki kaatuu minun niskaani. Kuitenkin rakastan miestäni ja ymmärrän, että se on tuo sairaus joka tätä tuskaa meille auheuttaa, ei mieheni. Olen silti todella vihainen kokoajan pääni sisällä, tekisi mieli huutaa ja raivota miehelleni, että miten voi tehdä tämän meille, minulle. En voi katsoa häntä enää samalla tavalla, vaikka yritän sääliä. Tunnen myös syvää inhoa pelifirmoja kohtaan, olen melkein kirjoitellut lapsellisia sähköpostiviestejä heidän asiakaspalveluun ja kaavaillut jotain adressia jolla ne firmat voitaisiin kieltää… Hullua. Ja turhaa…

Kiitos sinulle joka jaksoit lukea tämän… On todella paha olla, mutta mieltäni keventää se, että tiedän etten ole ainoa joka näitä tunteita käy läpi.

Peliriippuvuude kans moni luulee itse pärjäävänsä, mutta se tie onnistuu vain harvalla. Itselläni kaatui avioliitto siihen kuulemma vaikka syitä oli muitakin mutta on se rasite suhteelle jos sääntöjä ei tehdä selväksi. Meillä vaimo hoiti raha asiat ja puhuttii asiasta suoraa suuttumatta aina ja se toimikin pitkään ongelmaksi vain tuli että itse kaikki tuki meni vaimon varaan liikaa kun halusin juuri pärjätä yksin asian kanssa liikaa. No vaimo ku rakastui toiseen ja halus kostaa päälle mulle niin peliputkea on vaikea katkaista kun sydän särjetään samaan siksi ulkoinen apu oman tärkeimmän apusi rinnalle oliisi tärkeää.

Kuollut vaihe on täysin normaali hävityn rahan jälkeen. mutta sitä on syytä seurata silloin on pahin itsetuho yms mahdollista. siitä on suunta vain ylöspäin. Itse kehotan että teet säännöt selväksi ja haette apua yhdessä aluksi niin helpottaa kynnystä. Tuo asian unohtaminen ei toimi asiat pitää aina kohdata niinkuin ne on muuten olisi varmaan sama luovuttaa.

Itsekkin olen varmaan sen 10kertaa koittanut lopettaa samalla kaavalla mikä ei toimi ja tajunnut kyl et sitä on muutettava.

En varmasti ole paras neuvomaan ketään koska en ole itsekkkään onnistunut lopettaa. Ja aika käy vähiin muutenkin mutta joku isompi herätys lienee paikallaan

Et ole todellakaan yksin tässä elämäntilanteessa. Moni muu käy tätä samaa tilannetta paraikaa läpi ja sitten on niitä läheisiä jotka ovat nykyään asian kanssa sujut. Täältä valtin keskustelualueelta saat neuvoja peliongelmaisilta. Jos ja kun kaipaat vertaistukea, voit valita ylhäältä “Läheiset” valikon ja kirjoitella sinne. Tässä pikalinkki viewforum.php?f=57

Tässä minun, peliongelmaisen näkökulma sun tilanteeseen. Sun kirjoituksen perusteella teidän elämäntilanteessa ei ole mitään sellaista mitä en olisi kuullut useilta eri ihmisiltä erilaisissa vertaistukipiireissä.

Peliriippuvuudesta ei pääse irti olemalla pelaamatta toisen henkilön vuoksi. Et pysty mitenkään auttaan miestäsi saamaan tuota oivallusta, hänen on tehtävä se itse. Voit auttaa häntä pelaamattoman taipaleen alkuun mutta sen jälkeen kaikki on kiinni miehestäsi. Sinun antaman tuen avulla miehesi saattaa olla pelaamatta joitain kuukausia, ehkä jopa vuoden, mutta lopulta tulee tilanne jossa sinä et pysty häntä enää auttamaan.

Tästä syystä sinä voit loppupeleissä vain ja ainoastaan seurata vierestä kun miehesi tekee omat päätöksensä.

Koska sinä et voi elää elämää miehesi puolesta, tulee sinun elää omaa elämää. Laittaa asiat päänsisällä tärkeysjärjestykseen. Rakastatko miestäsi niin paljon että haluat elää hänen kanssaan? Huolimatta siitä että tulette todennäköisesti kokemaan vielä takapakkia retkahdusten myötä?

Tuon lauseen perusteella sanoisin ettei teillä tule olemaan yhteistä tulevaisuutta. Kun tunnet toista kohtaan enää negatiivisia tunteita, ei suhde tule koskaan palaamaan ennalleen. Tuon sanon oman kokemukseni perusteella, jollakin toisella voi olla erilainen kokemus.

Kysy itseltä miksi olet miehesi kanssa:
A. Onko se sitä että hänestä löytyy paljon hyviä puolia ja teillä on elämässä jotain yhteistä (harrastus, läheisyys tms.)
B. Vai onko se siksi että ajatus erosta tuntuu vaikealta?

Jos valitset noista A. kohdan, suosittelen jatkamaan elämää miehesi vierellä. Ottakaa peliriippuvuudesta yhteinen taistelu!

Jos valitset B. kohdan, olet alitajunnassa käynyt eroa jo läpi.

Unohda miehesi masennus, unohda yhteinen omaisuus (asunto, auto, huonekalut yms.), unohda yhteiset ystävät ja läheiset
→ Ajattele vain itseäsi. Millaisena näet elämän jossa sinä olet onnellinen? Oletko silloin miehesi kanssa, elätkö yksin vai oletko esim. uudessa parisuhteessa?

Optimi tilannehan olisi se että olisitte miehesi kanssa yhdessä, luottamus palautuneena, peliriippuvuus selätettynä.

Voit jatkaa miehesi kanssa, mutta välttämättä luottamus ei tule koskaan palautumaan teidän suhteeseen ja peliriippuvuus saattaa aiheuttaa ongelmia jatkossakin.

99,99% varmuudella sanon ettei miehesi pääse irti riippuvuudesta sulkemalla silmänsä.

Mutta aina on tuo häviävän pieni mahdollisuus että miehesi kokee “heräämisen” ja pystyy jättämään pelurin elämän taaksepäin.

The Phantom of the Opera
youtube.com/watch?v=pgz6PnHkmpY

Jippu & Samuli Edelmann - Pimeä onni
youtube.com/watch?v=qKMJYWvqzv8

ei se elämän helppoa kuulu ollakkaan mutta… kuten itsekkin… täydellinenkin suhde sai väistyä kun pelihimot iski päälle. eli, älä tuhoa itseäsi ja juokse pois ja ota välimatkaa… siinä voi kaveri vimein herätä kun huomaa mitä on menettämässä. valitettavasti me miehet pidetään teitä naisia itsestäänselvyytenä kun aina annatte sen tunteen syrjäyttää terveen järjen, siksi sanotaankin että rakkaus on sokeaa.
t. pelien orja

Ewan Dobson - I Know Your Pain - Solo Guitar
youtube.com/watch?v=4-JBgD8 … D0&index=3

Hei Minnape,

minäkään en usko, että pelaaja voi noin vain jättää pelaamisen varsinkin, kun on selvästi kyse ongelmapelaajasta. Kun pelaaja pyytää ulkopuolista apua ongelmaansa ja sanoo, ettei itse pysty lopettamaan pelaamista, alkaa tapahtua. Minusta kuvasit hyvin kirjoittamalla “poissa silmistä, poissa mielestä” teidän tilannetta. Sinun oma intuitiosi tietää saman asian.

Mietit lähteäkö vai jäädä suhteeseen. Tuohon on hyvin vaikea antaa suoraa neuvoa ja tuskin sitä oikeasti kaipaatkaan -itse ratkaisu täytyy kuitenkin tehdä. Minulla meni aika kauan tajuta, että pelaaja todellakin osoitti päivittäin omalla tekemisellään eli pelaamisella juuri sen, mikä oli hänen elämässään tärkeintä. Ei siinä auta itku, ei hammasten kiristys, ei tuska tai katkeruus. Läheisenä, varsinkin kun on kiltti ja sitkeä & tulevaisuuteen uskova, jää odottamaan pitkäksi aikaa toisen muuttumista/ ihmettä. Tärkeää olisi kuitenkin saada hyvä kuva olemassa olevasta tilanteesta pelkän odottamisen sijaan:pelaako mies oikeasti, miten hän kertoo siitä parantuvansa, haluaako hän parantua ja hakea apua, mitä itse ajattelen pelaamisesta -onko se hyvä tapa viettää elämää, mitä hankaluuksia tai iloja siitä tulee sinulle itsellesi/ pelaajalle, millainen on hyvä elämä ja parisuhde sinun mielestäsi, onko elämäsi jatkuessaan samalla tavalla toivomasi kaltaista, mitä sinä haluat tehdä elämässäsi, miten haluat asua, miten hoitaa raha-asioita, mikä on sinulle tärkeintä jne.

Jos sinulla on sellainen olo, että odotat ihmettä tapahtuvaksi ja elät ikään kuin toisen varassa peläten tulevaa ja mahdollista muutosta, ei se kuulosta ( ehkä) sinun toivomasi kaltaiselta. Jos on niin, ettei pelaaja missään tapauksessa aio lopettaa oikeasti pelaamista, hän ei sitä tee. Pelaaja ratkaisee elämänsä tilanteet itse, kantaa ratkaisuistaan vastuun. Läheisen tehtävä on kantaa vastuu omasta elämästään. Ratkaisuna voi olla myös pelaajan rinnalla eläminen, omat varat ja rahat suojattuna. Se tarkoittaa minusta myös sitä, että ei tuolloin katkeroidu, vaan voi elää täysillä ja tuntea tehneensä itsensä kannalta oikean ratkaisun siitä iloiten.

Pelaajan rinnalla koko elämä tahtoo kietoutua tavalla tai toisella pelaamisen ympärille. Todellisuus hämärtyy ja on vaikea muistaa, millaista se onkaan, kun on saanut levätä kunnolla ja herätä iloisena uuteen aamuun. Tehdä itse omaa elämäänsä ja nauttia siitä.

Tuulettimen puolella on keskusteluryhmä, jossa läheiset keskustelevat kaikesta mahdollisesta. Siitä on ainakin minulle ollut valtavan suuri apu miettiessäni pelaamiseen liittyviä ja vähän muitakin asioita. Sellaista aihetta siellä ei olekaan, josta ei voisi kirjoittaa. Läheisten ryhmässä minulla on ollut ensimmäistä kertaa sellainen olo, ettei minun tarvitse selittää, miksi tunnen raivoa/ katkeruutta/ vihaa. Tunteet loiskuvat ja ajatukset ovat himmeinä, mutta saavat välillä kirkkauttakin ryhmäläisten kannustuksen voimasta. Tule mukaan! :smiley:

T. sortsima

Tarinasi kuulostaa todella tutulta. Ihan kuin minun elämästäni.
Noin kuukausi takaperin jätin peliongelmaisen mieheni. Yritin kaikin keinoin saada häntä lopettamaan… kokeiltiin ties mitä peli rajoituksia yms, mutta aina on uusia ja uusia pokeri sivustoja, kaupan pelikoneita yms.
Yritettiin, että hoidan raha liikenteen, mutta pelasi kavereidensa rahat tai keplotteli äidiltään joka kyllä tiesi ongelmasta, mutta syyti silti pojalleen rahaa.
En enää pystynyt katsomaan sitä puuhaa sivusta kun ei hoitoon halunnut mennä. Tuhlasi aina viimeisetkin lasten ruokarahat peleihin ja taas lainaltiin jostain, että saadaan ruokaa. Hauskinta välillä oli se, että lainasi joltain satasen ja minulle sanoi saaneensa 20 e joten sai välistä vedettyä 80e peleihin ja minä raavin päätä 20e ruokarahalla…
Varoitin häntä useaan otteeseen, että jätän hänet ja olen kyllästynyt jatkuvaan valehteluun.
Hassua oli myös se, että miehellä on todella hyvä palkkainen työ niin niistä ei saannut edes vuokria maksettua ja ihmetteli, että mihin ne rahat oikein menee joka kuukausi. Itse nipistin kaikesta mahdollisesta.
Siis niin joten erosimme sitten ja olo on kevyt kuin taivaan linnulla. Tuntuu, että olen herännyt jostain pitkästä painajaisesta. On ihanaa, että voin ostaa kaupasta vaikka hiusvärin tuntematta huonoa omaa tuntoa ja tiedän, että silti rahat riittävät heittämällä loppukuun ruokaan yms menoihin… Eipä ennen riittänyt.Siinä oli pieni pinta raapaisu minun elämästäni.

Toivon sinulle todella paljon voimia jatkossa. Suosittelen , että jos ei puolisosi hae ammatiapua niin lusikat jakoon vaan. Ajattele itseäsi välillä… peliongelmainen ei muuta teekkään kun ajattele itseään.

Lopetin vuosi sitten pelaamisen, koska muuten olisi tullut ero. Sitä ennen pelasin tosi aktiivisesti pari vuotta ja tein velkaa tuhansia euroja. Olin jo aiemmin valehdellut lopettaneeni pelaamisen, mutta erilaisten työaikojen ansiosta oli helppo pelata salaa. Lopulta rahat oli loppu ja oli pakko tunnustaa miehelle kaikki. Ei oikeesti tarvinut edes miettiä, että valitsenko miehen vai pelit. Toivottavasti sinun miehesi tajuaisi lopettaa ja tehdä oikean valinnan. Ilman omaa tahtoa pelaamista ei voi lopettaa.

Olipa teksti kuin omasta elämästäni! Meillä on yritetty hypnoosia (kahdesti), terapiaa (kerran), nettipelitilit on jäissä…talousneuvojalla käydään myös. Miehellä olis ollu mahdollisuus osallistua puoli vuotta kestävään ryhmään, mutta unohti ilmoittautua. Ja sit pahimmassa aallonpohjassa oon kuullut, että kun ei ole apua tarjolla…heikoimpana hetkenään millään ei ole mitään väliä ja hän on valmis luovuttamaan.
Mie hoidan laskut jne. ja mun elämä on hänen mukaansa helppoa, kun kaikki on kontrollissa. Edellisenä palkkapäivänään hän pelasi n.400e (palkasta jää uo:n jälkeen n. 700). Se oli tähän asti suurin kertasumma. Pahin virhe tähän asti hänen kertomansa mukaan on nettipelitilien sulkeminen–> RAY-pelaaminen on räjähtänyt käsiin. Tuon lisäksi pitkävetoon jne menee useita kymppejä viikossa, tosin se on sanottava et sieltä aina joskus jotain tuleekin.

Tää vaikuttaa koko elämään, tuntuu että kaikki pyörii pelaamisen ympärillä. Pahinta tässä on just tuo mielialavaihtelu, kun hän saa pelata, on mitä ihanin puoliso mutta kun häviää, niin sitä seuraa masennus ja itsetuhoisuus jopa.

Hän on selvinnyt jo huumeriippuvuudesta, ja haluan uskoa et hän selviää tästäkin…enkä aio luovuttaa hänen suhteensa. Mut kyllä tää on välillä yhtä painajaista, se on pakko myöntää. Miun ajatuksia tästä voi sit lukee lisää blogista: tuplataikuitti.blogspot.com.