Miehenä alkoholisti... pää ei kestä enää kohta

Enpä olisi koskaan uskonut, että tulen vielä joskus tällekin kanavalle kirjoittamaan, koska itselläni on/on ollut vakavia ongelmia alkoholin kanssa. Kesällä tapasin miehen, jonka kanssa ajatuksemme, huumorintaju ja seksuaaliset mieltymykset kohtaavat lähes yksyhteen. Aluksi en ollut moksiskaan hänen alkoholin käytöstään, koska join itsekin reippaasti ja totta kai uusi ja mielenkiintoisen oloinen ihminen kiinnosti. Silti, nyt viimeisen kuukauden aikana olen pikku hiljaa alkanut lähestulkoon välttää häntä. Oma juomiseni on joten kuten hallinnassa, mutta herralla itsellään menee järjestään 2 litran kossua/pvä. Ihan joka päivä, en ole nähnyt miestä kertaakaan selvänä tai edes krapulassa. Mies jankkaa samoja asioita päivästä toiseen, puhuu hyvin uhmakkaasti (ei aggressiivisesti), ja saattaa kertoa samat asiat useita kertoja päivässä ja seuraavana päivänä taas pohditaan samoja juttuja.

Itse haluaisin nauttia elämästä, tehdä muutakin kuin roikkua netin ja telkkarin ääressä ja puhua vakavista asioista. Tokihan niistäkin pitää puhua, muttei tunnin välein. Omaa alkoholismiaan mies ei myönnä vaan sanoo olevansa “lomalla” määrittämättömän ajan. Läheisriippuvainen en mielestäni ole, ja olenkin nyt asettanut ehdoksi, että seuraavan kerran kun nähdään niin molemmat ovat selvinpäin. Vasta silloin uskon pystyväni muodostamaan tästä miehestä oikeanlaisen kuvan. Syyt, mitkä meidät pitävät edelleen yhdessä ovat suureksi osaksi seksuaalisia, mutta myös oma mielenkiintoni ja ihastumiseni tätä ihmistä kohtaan. Tuntuu kuin olisin umpikujassa… toisaalta niin varma, ettei suhteesta tule pidemmän päälle mitään ja toisaalta taas haluan sitoutua kunnolla. Valitettavasti tiedän, ettei toisesta saa raitista millään konstein, vaan ratkaisu on henkilön tehtävä itse.

En edes tiedä mikä koko purkautumiseni pointti oli, mutta helpottaa kirjoittaa edes jollekin nimimerkin takaa. Sukulaisille ja ystäville en halua ainakaan vielä asiasta puhua.

Jos/kun huomaat elämäsi muodostuneen sellaiseksi, ettet itse pysty elämääsi saamaan raiteilleen, niin hae apua.

“Ei läheisriippuvaisen” on helpompaa jättää elämästään sen, mikä tekee pahaa itselle. Haluatko tälläistä elämää on Sinun itsesi ratkaistava ja toimittava sitten sen mukaan. Irroittautua tai jäädä. Läheisriippuvaiselle ratkaisun tekeminen on vaikeampaa.

• Pyykkis -