Haluaisin lukijoilta nyt neuvoja tilanteeseeni.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä seitsemän vuotta. Meillä on yhteinen yritys, yhteiset harrastukset, eikä meillä ole lapsia. Me olemme tykänneet aina touhuta yhdessä, eikä kumpikaan juurikaan kaipaa yhtä iltaa pidempää omaa aikaa. Toki on ollut tyttöjen reissuja ja miesten reissuja. Meillä on mielestäni ollut hyvä liitto. Mieheni on aina suorastaan palvonut minua. Tähän seitsemään vuoteen mahtuu kuitenkin TODELLA paljon rankkoja kokemuksia. Meidän liittomme lähti niin, että suurin osa molempien suvusta halusi meidän eroavan ja saimme oikeasti paskaa niskaan vuosia vuosia.
Mieheni juo. Hän ei juo viikkoa taikka kahta putkeen, mutta kun hän ottaa, hän ottaa niin, että menee muisti ja vielä 12 tunnin kuluttua saattaa puhaltaa mittariin useita promilleja. Viikolla hän ei vedä ns. perseitä, mutta haluaa kuitenkin joka ilta ottaa jonkin verran alkoholia, pari lasia viiniä tai muutamia lonkeroita. Hänellä on ollut ex-elämässään viinan otto todella rankkaa. Meidän liitossa olemme saaneet juomisen sen verran hallintaan, et hän kykenee olemaan*töissä hyvä johtaja.
Juominen on kuitenkin vienyt minulta valtavasti voimia. Olen itkenyt monta kertaa sitä, kun toinen makaa vapaapäivänämme oikeasti viittä vaille taju kankaalla. Todella monet monet yhteiset reissumme on mennyt pieleen liika juomisen takia.
Olen vetänyt suojamuurin ympärille ja myönnän, että olen ollut liian etäinen. Olen torjunut miestäni usein ja se on jäänyt ns. päälle, enkä ole enää nähnyt metsää puilta.
Nyt on tilanne se, että mieheni ei tiedä, mitä hän tuntee minua kohtaan. Hän on tullut niin paljon torjutuksi, ettei enää ole uskalla näyttää tunteitaan. Tähän saakka hän on oikeasti jumaloinut minua. Kaksi viikkoa en mennyt nyt näin. Mieheni on toisen viikon juonut pahaan oloonsa ja ollut raivostuttavan ryytynyt sekä etäinen. Minä en haluaisi, et liittomme päättyy. Haluaisin olla valmis yrittämään, mutta pelkään, et onko se sit oikeasti mahdollista.
Tänään mieheni sanoi, että haluaisi juoda enemmän ja vapaammin. Hän kertoi, että esim. kaksi kertaa viikossa pari lasia punaviiniä ja ainakin kerran kuussa perseet. Samalla hän haluaa, että minä huomioin häntä enemmän. Alkoholista on tullut minulle kummitus. Annan mieheni juoda, mutta kun hän juo liikaa, oikeasti sekoan. Minulla kestää pitkään saada tunteeni taas kuntoon, että voimme jatkaa ns. normaalia elämää. Seksiä on siksi vähän. Baarissa mieheni ei tykkää käydä. Hänelle riittä se, että saa juoda ja mielellään niin, et pönttö on sekaisin ja pitkään.
Opettelenko siis nyt kohtaamaan alkoholin “hyvänä” ja annan mieheni juoda ja samalla hampaita purren vedän tilanteen kunnialla läpi? Eikö alkoholisti löydä aina syyn juomiseen? Onko tämä oikeasti edes sitä, et olen jättänyt hänet huomiotta vaiko vain syy saada oikeasti nyt juoda? Olemme kuitenkin 24/7 yhdessä ja hän sanoo, että on yksinäinen? Alan epäillä jo omiakin tunteitani, en ole täysin varma, et mikä on niiden todellinen laita. Olisiko kuitenkin hyvä nyt antaa ajan kulua ja katsoa tilannetta? Kuitenkin nyt tuntuu, ettei ero tässä vaiheessa ole oikea ratkaisu.
Onko kohtalotovereita tai millaisia neuvoja antaisitte tähän. Kiitos suuresti jo etukäteen!