Tänne kirjoittelen ahdistuksen lisääntyessä miehen tissuttelusta.
En oikein tiedä mikä enää siinä normaalia ja mikä ei… Olen jollain tavalla hyväksyttänyt juomista sillä, ettei se ole vaikuttanut kauheasti meihin ja että hän on aikuinen mies. Vaikka valehtelen itselleni. Minuun se vaikuttaa ainakin.
Olemme olleet yhdessä 6 vuotta. Minun mukanani tuli lapsia aiemmasta liitosta. Hän oli tavatessamme lapseton.
Kaljan kittaus oli silloin sellaista että hän vuorotyön työvuorjen jälkeen otti, ja minä ajattelin (naivina), että se on vaan rentoutusta. Hän osallistui minun ja lasten elämään, ja alkoholin käyttö ei näkynyt millään tavalla siinä. Koskaan emme ole joutuneet siirtämään menoja juomisen vaikutusten vuoksi.
No sitten tuli aika että muutimme yhteen ja meidän yhteinen lapsi ilmoitti tulostaan. Tissuttelu miehellä oli joka päiväistä jäädessäni äitiyslomalle, ja hän töistä isyysloman aikana ei noussut kertaakaan ennen klo 13 ylös, kun yöllä oli tissutellut ja valvonut aamuyöhön. Perustelin itselleni että hän vielä totuttelee isänä olemiseen. Sain kyllä aina apua kun pyysin, mutta oma-aloitteista ei koskaan ollut. Käytin koiran ulkona, hoidin lapset, vastasyntyneen ja kaikki kodintyöt. Tuntui että isyysvapaa oli enemmän pitkä varpajais-ryyppyloma.
Ajoittain hermostuin ja sanoin juomisesta, mutta hän kertoi vähentävänsä koko ajan, mutta että se ei kerrasta voi loppua. Ja taas minä ajattelin että toivotaan että se asteittain vähenee. Olen luonteeltani sellainen etten jaksa nalkuttaa parisuhteen ongelmista, koetan hakea apua ja selvittää ja tukea tiettyyn pisteeseen, ja sitten nostaa kytkintä kun ei vaan parane…
Juominen jatkui niin että aina hänen työvuorojensa väleissä otti “rentouttavaa”. Yövuoron jälkeen otti pari kaljaa ja meni nukkumaan. Vapaapäivinä kauppa- ym. reissujen jälkeen kaljahanat alkoivat virrata. Vapaapäivät perheen kanssa eivät olleet syy juomisen lopettamiseen, mutta seuraavana päivänä oleva työvuoro lopetti juomisen. Remppahommat meni reippaammin kun oli kalja koko ajan kädessä, leffaa oli kivempi katsoa kalja kädessä, lasten nukahtamista oli helpompi vahtia kaljan kanssa, kaikkeen liittyi aina kalja. Meillä oli paljon menoja, ja hän aina mukana, hän oli kuskina, mutta koskaan ei päästy lähtemään ennen klo 13, jotta promilleja ei ole enää veressä.
Minua pikkuhiljaa alkoi ahdistamaan sohvapöydillä ja lipastojen päälle hänen yöllä jättämänsä kaljapurkit, joita aamulla siivosin ennen kuin lapset heräävät. Kaljaa hän joka ilta nautti noin 8 kaljaa, joskus enemmän ja hyvin harvoin vähemmän.
Hänen käyttäytyminen juodessa on muuttunut. Alussa hän oli hilpeä ja vitsikäs kun sai juotavaa, sellainen juhlien vitsiniekka tyylinen. Nyt taitaa lapsiperheen arki vaikuttaa ja väsyttää, nyt hän on vain nopeasti puheensa sammaltava, ja yleistyvässä määrin puheissaan ilkeä ja fyysisesti kovakourainen. Muutama “känniraivari” on tullut, kerran iskenyt oven portin niin että tippui saranoilta, kerran löi nyrkillä oveen reiän. Minuun tai lapsiin ei ole kajonnut. Eikä kajoakaan, tai se on tässä ja tietää sen- eikä ole kyllä koskaan uhannutkaan. Nämä raivarit ovat tietysti hänen mukaansa olleet minun syytä, kun olen nopeasti suuttuva ja haluan selvittää asian heti pois. Mies kokee että hyökkään ja tivaan, ja käytökseni ei ole normaalia. Juomisessa ei taas ole mitään epänormaalia. Olen koettanut kauheasti muuttaa itseäni, äkkipikaisuuteni vuoksi, mutta ehkä jonkun muunkin täytyisi muuttua.
Nyt vielä meille tulossa yksi lapsi lisää. Joku varmasti ajattelee, että kuinka tyhmä olen kun suostun lisääntymään tuollaisen kanssa jolla paljon työstettävää. Mutta eiköhän meillä kaikilla ole aina opittavaa elämästä. Isänä hän on hyvä kuin mikä. Aina läsnä ja pitää kuria ja jaksaa lasten kiukkuja. Aviomiehenä hän on kiva, ja aidosti kuuntelee minua ja laittaa minut itsensä edelle-- selvinpäin. Hän on se jonka kanssa minä haluaisin vanheta yhdessä ja istua käsikädessä kiikkustuolissa. Mutta pelkään että tuolla menolla, istun yksin kiikkustuolissa haaveilemassa että hän olisi siinä vieressä.
Oli pitkä jakso jolloin juominen oli niin vähäistä että unohdin tämän ongelman. Kirjoitan menneessä muodossa tuota ylläolevaa tekstiä, koska olen jollain tavalla luovuttanut hänen juomisensa vuoksi meidän suhteen. Haluan lapsille raittiin lapsuuden kaiken kaikkiaan.
Olen vakavasti miettinyt lähteväni, mutta jokin minussa ei vielä anna luovuttaa, kun meillä perhe. Olen kertonut että tämä loppuu jos juominen ei lopu. En usko pystyväni muuttamaan häntä, ei ketään voi muuttaa jos hän ei itse halua. Olen tehnyt selväksi hänen antamansa lupauksen meidän perheellemme (pitää huolta meistä ja me hänestä, mutta minusta koko perhe on ansainnut selvänä olon), mutta eipä sitäkään muutosta voi odottaa loputtomiin saakka.
Lähinnä mietin, että onko kenenkään elämässä ollut samanlaista ja onko koskaan muuttunut?