Tervehdys kaikille.
Elikkäs olen ollut korvaushoidossa reilut 2 vuotta ja olen todella kyllästynyt siihen. Oheiskäyttöä ei ole ollut kertaakaan tuon reilun kahden vuoden aikana. Ennen korvaushoitoon menoa käytin heroiinia ja Oxyconttia päivittäin reilu 6 vuoden ajan.
Mutta nyt olen kyllästynyt korvaushoitoon ja tahtoisin sen lopettaa. Tällä hetkellä annokseni on 120mg/vrk. En jaksaisi mitään vuoden annoksen alas ajamista vaan tahtoisin lopettaa seinään. Joten minkälaisia oloja olisi luvassa jos lopetan khn seinään? Minulla ei enää mene mitään muuta lääkitystä, koska lopetin 10 vuotta kestäneen bentsojen syönnin reilu vuosi sitten. Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen
En välttämättä suosittelisi metadonin seinään katkomista. Itselläni ei ole kokemusta metadonin vieroitusoireista, mutta laajaltihan sitä sanotaan, että ne olisivat opparirefloista ne kaikkein pahimmat. Voihan sen asteittain tiputtelunkin tehdä niin nopeassa aikataulussa, kuin suinkin pystyy, jos kova kiire on. Tietty voit kokeilla kylmää kalkkunaa, jos kantti kestää ja tuskin sä siihen kuolet, vaikka siltä jossakin vaiheessa saattaa vahvasti tuntuakin.
MetadoninKIN kohdalla lienee kuitenkin olennaisinta se psyykkinen puoli. Jos sä olet ollut reilut 8 vuotta kaiken aikaa oppareiden vaikutuksen alaisena, niin fyysisten reflojen mentyä ohitse saattaakin mennä sormi suuhun, että mitäs nyt. Tarkoitan, että aivokemioiden normalisoituminen voi kestää tosi pitkään tuollaisen jälkeen ja olla hyvinkin rankkaa. Sitä se olisi luultavasti rauhallisemmallakin nollaustahdilla, mutta kylmä kalkkunalla voi olla jo oikeasti aikamoinen shokki. En mä tosin tiedä, kuinka hyvin olet asioita miettinyt, hoitanut psyykettäsi ja varautunut tuleviin oloihin, mutta jos vain lähdet henkselit paukkuen lopettamaan metadonia siksi, että vituttaa ravata klinikalla, kuseksia purkkiin, aikatauluttaa kaikki menonsa lääkkeenhaun mukaan ja metadoni on vielä pahaakin, niin voipi olla, että tuosta seuraa ennen pitkää retkahdus rytinällä takaisin vanhoihin tapoihin tai sitten muuten vain ihan hirveää itsemurhamasennusta tmv. paskaa ja elämä menee tyystin sekaisin.
Kiitoksia asiallisesta vastauksestasi Winston Lähinnä olen sen tiedon perään, että kuinka pahoista refloista on kyse kun ottaa huomioon Metadonin ja sitä käyttämäni ajan, sekä annokseni koon? Kummat on pahemmat, polle vai metku reflat ja kauanko ne kestää?
Psyykkinen puoleni on kyllä kunnossa lopetusta varten. Helpottaisiko bentsot refloja, taikka lyricat? Ehkä kuullostaa tyhmälle mutta mielummin kärsin vähän aikaa kunnolla kun kitkuttelen hitaan laskun jossa Metadoni lopetetaan?
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista
Metadonireflat nyt kuitenkin on niitä harvoja opioidirefloja, mihin oikeasti kuolee ihmisiä eikä tuo annoskaan mistään pienimmästä päästä ole, eli en missään nimessä suosittele.
Intensiteetistä on paha sanoa, mutta vahva täysagonisti kuitenkin kyseessä ja monet kyllä väittävät, ettei reflojen intensiteetissä ole eroa lyhytkestosempiin (tosin annokset tuskin olleet ekvivalentteja), mutta siinä missä lyhytkestosilla pahimmat olot on ohi päivissä niin metiksen kohdalla ne pahimmatkin olot jatkuvat vähintäänkin pari viikkoa ja kuukauteen tuskin pystyt paljoa tekemään, lievemmät sitten parista kuukaudesta ylöspäin ja jälkiolot mahdollisesti koko elämän. Eli pelkästään hoitoon kyllästymisen vuoksi en tuohon lähtisi.
Eikös sulla pitäis rikkeettömyyden perusteella olla ne viikon kotiannoksetkin? Tietty jos ne on ihan metiksen sivuvaikutukset, mitkä kyllästyttää ni sitten jotenkin pystyn ymmärtämään, mutta ennemmin niitä koittaisin sitten jotenkin ratkoa ku yrittää lopettaa koko hoitoa.
Hei ja kiitos Petri vastauksestasi. Elikkä olin ekan puolitoista vuotta elintasoa parantavassa hoidossa, jossa on mahdollista saada vain vkl kotilääkkeet. Joten nyt minulla on 4 kotilääke päivää. Ei sekään sinänsä ole se ongelma vaan ne sivuvaikutukset joita saan metkusta. Meillä kun ei paikkakunnallani ole mahdollista päästä subu hoitoon jos et sitten ole raskaana tai allerginen metkulle. Kuitenkin luulisin että subutex sopisi minulle paljon paremmin. Minulla on tällä 120mg annoksella tällä hetkellä arvot klo 8 aamulla 0.11 joten kärsin.kaiken lisäksi myös vieroitusoireista. Mites pystyisitkö tuolla perusteella yhtään veikata, että minkä kokoisen subu annoksen tarvisin, mikäli innostun vaihtamaan paikkakuntaa sen takia, että pääsisin subulle?
pari kaveria on lopettanut viimeisten kahden vuoden sisällä metadonin käytön. Molemilla ajettiin annos hitaasti alas. Toinen kaveri kertoi että viekkarit kesti varmaan 6kk. Toinen kaveri on nyt neljä kuukautta ollut ilman ja kertoo, että masentaa, ahdistaa koko ajan.
Varaudu aikaan. Onnistut varmasti, kunhan otat (toivottavasti saat) hyvän tukipiirin ympärille. mikä kiire sulla on lopettaa nyt heti, miksei hidas annoksen alas ajo onnistu?