Merkintöjä kuljetulta polulta

Lähipäivinä olen saanut ajateltavaa parista eri kuuntelemastani podcastista. Kovasti haluaisin sanoittaa ajatuksiani, mutta pelkään etten onnistu. Aiheena oli mm. stressin ja stressireaktioiden mekanismit, miten ne ilmenevät ja miten niitä voisi hallita. Jälleen kerran tunnistin olevani sukupolvea jolle ei ole opetettu tunteiden tunnistamista, sanoittamista, tunteiden kohtaamista ja käsittelyä. Siihenhän tämä(kin) kaikki jälleen liittyy. Mikä valtava harmi, mutta onneksi sitä voi opetella näin vanhempanakin.

Seuraavaksi tähän kiertyi ajatus siitä kuinka yleinen ja yleisesti hyväksytty ja nuoruudessani kannustettu ‘lääke’ alkoholi oli joka asiaan. Yhteiskunta, yhteisö, muu nuoriso suorastaan kannusti ja opetti kuinka alkoholia voi ja kannattaa käyttää kaikkiin tunnetiloihin ja tilanteisiin, siitä löytyy apu kaikkeen. Siihen kun vielä lisää sen, että vanhemmiten, aikuisena, juominen esitettiin ja nähtiin myös sivistyneen ihmisen merkkinä… fiksu, menestynyt, kaunis nainen korkeajalallisen viinilasin kera rentoutumassa ja istumassa iltaa, viihteellä ystävien kanssa.

Koen, että jos minulla olisi ollut riittävästi tietoa ja opastusta, olisin lopettanut alkoholin käytön pian aloittamisen jälkeen, miellyttävin ajatus olisi tietysti se, että en olisi ikinä kokeillutkaan alkoholin käyttöä.

Sitten tähän pohdintaan liittyy yhteiskunnallinen asema. Miten tietyissä piireissä, työtehtävissä, tuloluokassa, asemassa, asuinympäristössä ja jopa perheessä tai suvussa on hyväksyttävää ja suoranainen paine alkoholin käyttöön, on äärimmäisen vaikeaa olla erilainen. Eli nuorena kun valintoja tehdään, on jopa lähes mahdotonta olla juomatta ulkoisista syistä ja kun tähän vielä lisätään tiedon puute, puutteelliset tunnesäätelytaidot jne on soppa valmis. Esim.kun olen joskus opetellut/oppinut huonon tavan yrittää poistaa pahaa oloa alkoholilla, se ajatusmalli/toimintatapa on todella vaikea saada pois päästä vaikka olisi juomatta kauan. Kerran opittuaan aivot yrittävät sinnikkäästi ehdottaa sitä ratkaisuksi pitkänkin raittiuden jälkeen.

Ei tämä pohdintani jalostu nyt mihinkään fiksuun muotoon, mutta näitä olen pohtinut.

Raittius taitaa tehdä minusta pikkuhiljaa melko alkoholivastaisen. Näen niin paljon negatiivisia, ikäviä, surullisia ja todella huonoja vaikutuksia mitä alkoholi aiheuttaa käyttäjissä ja sen lisäksi se aiheuttaa paljon kärsimystä läheisissä, perheissä, työympäristössä, yhteisöissä jne. Liian monta itsellekin läheistä lasta ja nuorta joutuu kipuilemaan läheisensä alkoholin käytön vuoksi, siksi kun isä, äiti, mummu, pappa, veli, sisko, kaveri juo. Ja pääsääntöisesti tämä juoja itse on sitä mieltä, että hänen käytöksessään ja juomisessaan ei ole mitään väärää, poikkeavaa, tuhoisaa. Hän ei halua kenellekään mitään ikävää… mutta ei hän ole juomattakaan, edes läheistensä vuoksi. Kun ottaa +/- huomioon tuntuu, että keskustelu siitä onko alkoholi tarpeellista lainkaan tuntuu turhalta. Siitä huolimatta koen, että kaltaiseni alkoholiton ihminen on se poikkeava. Vai olisiko maailma tältä osin jo pikkuisen nytkähtänyt eteenpäin.

Asia on taas ajankohtainen kun työpaikalla ideoidaan ‘jotain yhteistä kivaa’, joka äänekkäimpien mielestä pitää olla viikonlopun kestävää ryyppäämistä (näitä sanoja käytettiin todellakin). Onneksi joku (valitettavasti en minä, koska olen nössö) sanoi heti, että hän ei ole lähdössä ensinnäkään a/ juomaan ja toisekseen b/ yön yli reissuun. Pari muuta ja minä olimme välittömästi samaa mieltä ja keskustelu sai heti uusia käänteitä. Mietittiin mitä muuta… No nyt on sitten luvassa retkeilypäivä kaikilla mukavilla mausteilla. Ainoastaan yksi oli naama nurinpäin, mutta siitä huolimatta lähdössä mukaan. Häntä lohdutti lupaus hiukan vauhdikkaammista pikkujouluista, joissa olisi mahdollisuus juoda alkoholia…koko päivä…

Eli ehkä eniten mietin, että jos kotona, koulussa, yleisesti ympärillä olisi hyvää, käyttökelpoista tietoa liikkeellä ja opetettaisiin taitoja tunteista, ajatuksista, tunteiden säätelystä, stressin säätelystä, ikävistä tilanteista selviämisestä jne sekä samalla jaettaisiin tietoa alkoholista ja muista päihteistä sekä yleinen suhtautuminen olisi yhteiskunnassa päihteitä kohtaan negatiivisempaa, niin olisiko meillä vähemmän alkoholiongelmaa.

No tämä oli yleistä pohdintaa nimenomaan tällä palstalla, turvallisessa seurassa, koska arvelen, että täällä suhtautuminen saattaisi olla samanhenkisempää. Ulkomaailmassa en tällaisia asioita uskaltaisi ääneen huudella.

Jossain muussa ketjussa joku epäili, että ‘onko osin yhteiskunnassa tarkoituksenakin, että kansalaiset juo, koska silloin meitä on helppo hallita’. Aikoinaan herrat ovat hallinneet, huijanneet ja ostaneet köyhiltä, ymmärtämättömiltä, syrjäseudun ihmisiltä alkoholilla tai alkoholin avulla arvokkaita asioita, maa-alueita, vesioikeuksia jne. Herrat ovat huomanneet alkoholin ja riippuvuuden voiman ja käyttäneet sitä häikäilemättömästi hyväksi. Omalla kylälläni on esimerkkejä aikanaan olleista suurista, varakkaista tiloista, joiden loppu on sitten ollut hummaava hulivilipoika, joka on pistänyt haisemaan, viettänyt hauskaa elämää, juonut, juhlinut ja ajellut hienoilla autoilla…lopulta alkoholisoitunut ja joku naapuri tai kylänmies on halvalla ja viinalla ostellut maat ympäriltä pois.. Kumpi toimi väärin, mene ja tiedä.

Toisaalta herrat ne vasta juokin ja alkoholisoituu…

No niin, aioin jo pyyhkiä jaaritteluni pois, mutta annetaan olla, tällaisia mietteitä on putkahdellut. Joskus olisi kiva pohtia näitä keskustelukaverin kanssa, mutta olen huomannut, että alkoholi, siis sen negatiiviset puolet, ovat lähes tabu, hyshys- asiaa. Viisaampi olla hiljaa.

6 tykkäystä

Peruspäivitys yllä olevan jargonin lisäksi. Hyvin menee, vähän on matalapainetta. Kaikki on pääsääntöisesti hyvin, mutta syksy ja arki… Miksi ei ole ikuinen kesä ja loma :smiling_face_with_sunglasses: Elämä rullaa perussäädöillä mukavasti. Viikonloppuna oli hauskaa, kun pari lasta puolisoineen oli käymässä ja lauantaina pidettiin oikea toimintapäivä ja tehtiin kaikkea hauskaa, oikea “päivä luonnossa päivä” :smiley::maple_leaf::mushroom::sheaf_of_rice::sunflower:

Toivon teille kaikille raitista ja hyvää viikkoa :heart_exclamation: …jälleen tunnen kiitollisuutta raittiudesta, tästä matalapaineesta huolimatta. Olen kiitollinen Teistä, hyvät ystävät, että olette, ilman teitä ja tätä yhteisöä en olisi jaksanut raitistua, on se sen verran kovaa hommaa. Kiitos että olette :heart_exclamation::blush:

8 tykkäystä

Kyllä. Oli ihan itsestään selvää, että kaikkihan alkoholia juovat. Kotoa tuli aivan selkeä malli, että arkea suoritettiin vähän kireinä, jännittyneitä ja ilottomina. Mutta kun korkki aukesi, nousi hymy huulille ja huolet kaikkosivat. Vasta aika hiljakkoin olen tajunnut, että muistoni siitä että aikuisten illanistujaisissa, asuntovaunualueilla, talkoissa ja lavatansseissa oli lapsena mukavaa, on aika surullista. Niissähän oli mukavaa nimenomaan silloin, kun aikuiset joivat. Muita lapsia oli paikalla ja mekin valvoimme myöhään mukana. Niissä olisi takuulla ollut mukavampaa, jos aikuiset olisivat osanneet olla rentoja ja mukavia juomatta. Puhumattakaan, miten kiva olisi, jos olisivat olleet sitä pääosin muulloinkin. Mutta kun johonkin kuplaan kasvaa, siitä tulee normaalia ja näkövinkkeli vääristyy.

Minulle on käynyt samoin. Vaikka luulin ja vannoin, ettei sitä ikinä tapahdu. Tai siis en edelleenkään ole yhtään kiinnostunut siitä mitä kukin ravintolassa eteensä tilaa tai saunajuomaksi sihauttaa. Puolisoni ja lapseni käyttävät alkoholia, ja se on täysin ok. Mutta laajemmassa kuvassa ei haittaisi, jos tuo juoma vain katoaisi koko maailmasta. Kieltämättä tai poistamatta sitä aggressiivisesti keneltäkään, vaan ihan vain luonnostaan.

Tärkeintä on, että voi olla myös juomatta. Moni väittää voivansa, ja samaan hengenvetoon tuumaa, etteivät nyt vaikka häät ole kyllä yhtään mitään ilman alkoholia. Kiirehän sieltä pois tulisi, jos ei olisi voinut välttää menemästä kokonaan. Been there, ja vahvasti.

Oho, katkaisin lainauksen vähän hassusti enkä jaksa korjata. Tuossa kohtaa vain oli pointti, mikä on kohdallani muuttunut vasta ihan viime aikoina. Kun raittiutta on pian neljä vuotta. Vasta nyt olen se, joka toteaa ensimmäisenä, että minä en halua ryyppäjäisiä. Niinkin hankalaksi olen alkanut, että pelkkä syöminen ja ryyppääminenkään ei oikein vakuuta, jos virkistyskassa venyy muuhunkin. Minä, jolle todellakin aiemmin riitti pelkkä juominen. Kaikki muu oli ylimääräistä oheistoimintaa ja rahan haaskuuta. Toki saatan hyvinkin olla mukana myös baarissa loppuun saakka, kunhan siellä on hyvä musiikki ja riittävä tila tanssia. Ehkä biljardikin.

Aivot ihan oikeasti toipuvat ja ajattelu muuttuu, vaikkei uskoisi. Siksikin on kiva, että on tullut kirjoiteltua tänne. Pääsee siihen maailmaan, missä oli silloin. Tutustuu siihen itseensä. Jossakin vaiheessa en halunnut ollenkaan lukea silloisia tekstejäni, mutta nykyään se ei enää tunnu pahalta. Se oli sitä aikaa ja se olin minä silloin.

Mutta retkeilypäivä mukavin maustein kuulostaa aivan mahtavalta. Onnittelut, että päädyitte siihen. :star_struck:

Kaikkea hyvää! Kuulolla ollaan kuitenkin, vaikka harvemmin. Onhan Plinkki aina Plinkki. Myös minulle aivan korvaamaton.

5 tykkäystä

Kiitos @Hiiri kun kirjoittelit ja kommentoit :blush: vähän jo harmittelin, että ‘tuli kirjoitettua ajatuksia sanoiksi’, tuntui hyvältä kun vastasit.

Kaikkea hyvää syksyysi :orange_heart::smiley::maple_leaf::sheaf_of_rice::mushroom::sunflower:

1 tykkäys

Viikonloppu alkoi työporukan virkistysretkellä. Meillä oli hauska, iloinen retkipäivä kauniissa syyskelissä ilman kaljan kaljaa. Porukka tykkäsi. Innokkainkin bilehile tuumasi pomolle päivän päätteeksi, että “olihan tämä ihan mukavaa ilman viinaakin, vaikka viinalla tietysti olis ollu kivempaa”, eli tarkoitti pohjimmiltaan kuitenkin, että mukavaa oli :smiley: Minä tykkäsin.

Viikonloppuvapaat menivät kotona ulkohommia touhatessa, nuorisoa oli mukana apuna. Se aina nostattaa mun tunnelmaa, tykkään puuhata yhdessä. Sitten perusjutut lenkkiä, järvessä pulahdusta ja saunomista päivän päätteeksi. Mukava, touhukas, rentouttava viikonloppu takana :blush: hyvä fiilis uuteen viikkoon

Raittiita ja hyviä syyspäiviä kaikille :orange_heart::sun::sunflower::maple_leaf::sheaf_of_rice::mushroom:

7 tykkäystä

Opituista malleista tuli mieleen, että aion paljastaa lapsille salaisuuden: ihminen voi olla myös selvin päin, jopa lomallakin ja viikonloppuisin ja saunassa ja häissä ja töiden jälkeen ja mökillä.

Uskomaton huijaus koko alkoholi, se saa elimistön kuvittelemaan, ettei se pysty muka rentoutumaan ilman ja näin siitä sitten muodostuu yksi siivu siihen ravintoympyrään.

Mäkin ajattelin, etten ala alkoa vihaamaan, vaikka itse lopetin, mutta niin se ”kiihkoraitis” meinaa aina välillä nousta puhumaan. Ärsyttää varsinkin nuorten kuvitelmat siitä, ettei alkoholi mitään negatiivista aiheuta ja se, miten joku on jo juonut itsensä ihan sairaaksi, muttei silti näe metsää puilta. Aika paljon joudun tekemään itseni kanssa töitä, etten ala paasaamaan aina tilaisuuden tullen.

Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi aina säännöllisen epäsäännöllisesti muuttua ylisosiaaliseksi, yli-iloiseksi tai vaan oudoksi. Miksei sitä vaan voi olla introvertti ja hyväksyä sen, että joku muu on syntynyt ekstrovertiksi.

Helppo tässä nyt on toisaalta huudella. Jos joku olisi mulle muutama vuosi sitten ehdottanut mökkireissua ja sanonut keittävänsä saunan jälkeen pullakahvit, niin olisin varmaan ollut estynyt lähtemään.

6 tykkäystä

Näinhän se on, mieli on muuttunut. Muistissani on, vaikka mieluusti kyllä unohtaisin :sweat_smile: ystäväni nuoruudesta asti, on matkan varrella useinkin raitistellut pisempiäkin siivuja ja muistan juomariaikana ajatelleeni ja harmitelleeni yhteisissä juhlissa ja illanistujaisissa, kuinka tylsää seuraa hän oli, silloin kun ei juonut. Välillä muistan ajatelleeni, että hän on ilonpilaaja.

Ei hän edes oikeasti ollut ilonpilaaja, halusin vain ajatella niin, jotta minulla olisi mukavampaa juoda, enkä tuntisi syyllisyyttä juopottelusta. Nykyään hän on yksi esikuvistani, koska hän osaa pitää hauskaa ja hassutella raittiinakin. Viimeksi kun olimme liikekannalla kaveriporukalla ja hän joi alkoholia, mielessäni ajattelin että hän on paljon hauskempi selvinpäin. Jutut ja hauskuutus meni ihan överiksi juovuksissa. Näin se maailmankatsomus muuttuu. Ei kohin koskaan, kaikille.

Hauskinta on, että nyt minä olen se tylsä ilonpilaaja, huomaan sen joskus ystävieni naamasta, mutta onneksi pääsääntöisesti juomattomuuteeni ei kiinnitetä huomiota.

Niin ne ajat muuttuvat, nyt ilahtuisin suuresti jos joku kutsuisi mökille saunomaan ja kehuisi tarjoavansa illan päätteeksi pullakahvit :smiley:

8 tykkäystä

Viime viikon lopulla tuli lapsuuden perheestä puhelu. Ihan ok fiilis, kaikki hyvin, ajelin autolla ja näin puhelimen näytöltä kuka soittaa…pikainen katse peileihin, ei ketään, äkkijarrutus, pysäys ja oksensin…oksensin huolella pahaa oloa pois…

En vastannut, en soittanut takaisin. Yritin rauhoitella itseäni, hengitin, kerroin asian puolisolle. Vaikka olin mielestäni rauhallinen, tärisin ja vapisin tahtomattani kertoessani ja ääni tahtoi kohota vaikka tarkoitus ei ollut. Pohdin. Lopulta yritin lopettaa ajattelun, koska asia ei edistynyt.

Viimeisestä yhteydenpidosta on kolme vuotta. Seuraavana iltana päätin soittaa. Eka kysymys sieltä, mitä sulle kuuluu? Hah ja pah, kolmen vuoden jälkeen. Teki mieli sanoa, että haista vittu ja painu helvettiin. En sanonut. Sanoin, että en halua puhua kuulumisistani enkä elämästäni. Mahdollisimman rauhallisesti kerroin vielä kerran miten tunnen itseni syrjityksi, ulkopuoliseksi, loukatuksi ja miten meitä sisaruksia ei ole aikuisena kohdeltu tasapuolisesti…plapla…yritin kertoa mikä painaa. Tunsin, että minua ei ymmärretty ja kokemiani asioita vähäteltiin. Lopulta ehdotus, että eikö sitä nyt kuitenkin voisi yhteyttä pitää joskus. Miksi, miksi pitää jotain haljua yhteyttä, josta aina jää jäljelle vain paha mieli. Miksi soitella jotain kuulumisia, kun perhesuhteet voisivat parhaimmillaan olla jotain aivan muuta yhteistä tekemistä ja välittämistä. En halua haaleaa yhteydenpitoa, josta jää jäljelle katkera olo. Lopetin puhelun kuitenkin kertomalla, että en juuri nyt halua päättää tulevaisuuden yhteyden pidosta. Olisi tehnyt mieleni katkaista välit lopullisesti, mutta päätin että ei tässä hetkessä, tässä tunnemyrskyssä, sen kyllä ehtii myöhemminkin. Voi saatana miten paska olo puhelun jälkeen oli, ei yhtään positiivista ajatusta, olo oli kuin rekan alle jääneellä, melkein toivoinkin jotain sellaista… Lähdin metsään haahuilemaan, hengittämään… kyllä se siitä. Mietin asioita joista saan olla kiitollinen, oma perhe, nuoriso, isäntäarmas, koti, ystävät… Mieli koheni sen verran, että lompsin vielä katsomaan lapsenlapsia ulkona ja heidän kanssa leikkiessä olo vielä koheni. Nukuin huonosti ja parina seuraavana päivänä asiat vielä pullahtivat välillä mieleen.

Voi kumpa voisi skipata koko lapsuuden perheen, eikä tarvisi pitää mitään yhteyttä. Eräs heistä on minulle kuitenkin läheinen ja valitettavasti sitä kautta kuulen aina jotain toisistakin, tahtomattani. Ja mielessäni näen jo omien lasteni tulevat perhejuhlat, joihin kutsutaan kaikki… toivottavasti he pitävät vain pieniä juhlia pienessä piirissä…eli vaikea on lopullisesti lapsuuden perheen jäseniä poistaa elämästä.

Mutta lopulta tämän piiiitkän tarinan pointti, jonka hoksasin vasta tänä aamuna. Minulla ei tullut mieleenkään, että juominen, ryyppääminen helpottaisi oloa! Tähän asti aina välillä aivot ovat tarjoilleet vanhasta muistista ensimmäisenä ratkaisuvaihtoehtona pahaan tilanteeseen “juoda pullo viinaa”, mutta nyt sitä ei tullut!!! Aivoradat ovat vihdoinkin uusiutuneet!!! Jes :partying_face::folded_hands:t2: Lähinnä aivot yrittivät vain epätoivoisesti keksiä muita konsteja helpottaa oloa. Ihan hyviä konsteja ehdottelivatkin, osa toimikin tässä hetkessä.

Niin ja olen tyytyväinen, että olen tainnut edistyä edes hiukan tunnesäätelytaidoissa. Siitä tuli hyvä mieli, syvä tyytyväisyys.

Että sellasta halusin jakaa. Suku on pahin. Odotan ja toivon päivää, että osaan ja pystyn suhtautumaan asiaan neutraalisti ja tunteettomasti…

6 tykkäystä