Menneisyyden hyväksyminen ja eroon morkkiksista

Huomenta!

Olen seurannut päihdelinkin keskusteluita säännöllisen epäsäännöllisesti kahden kuluneen vuoden aikana. Joskus olen poistunut palstalta pidemmäksi aikaa, kun olen ajatellut, että eihän mulla mitään ongelmaa ole. Onhan mulla. Olen nuori nainen, olen alkoholisti. Aloitin juomisen 13-vuotiaana ja juominen on ollut aina humalahakuista ja jokaviikonloppuista täysi-ikäisyyteen saakka. Porukan kovin tyyppi oli se, joka oli eniten sekaisin ja monesti se olin minä.

Muutettuani omilleni aloin tissutteleman yksikseni arki-iltaisin. Olihan se hienoa olla aikuinen ja osata käyttää sivistyneesti alkoholia jopa arkena. Jossain vaiheessa tissuttelu muuttui kunnon kännäämiseksi ja vietin vapaapäiviä yksin kotona viiniä juoden. Saatoin mennä myös krapulassa töihin. Välillä tuli lähdettyä kavereiden kanssa ulos ja silloin tuli törttöiltyä oikein kunnolla.

Tiedostin tällöin asioiden olevan pielessä ja uskottelin itselleni, että osaan ottaa kohtuudella. Nämä “kohtuudella” ottamiset nähtiin monta kertaa. Monesti ennen perheillallista päätin, että otan vain lasin viiniä ruuan kanssa. 90% näistä illoista kuitenkin päätyi siihen, että lähdin kiireellä kotiin ennen iltayhdeksää kaljakaupan kautta. Kotonahan mulla ei ikinä ollut mitään alkoholia, koska join kaiken heti kerralla. Kerran ostin minttuviinapullon siinä tarkoituksessa, että voin kaataa siitä pientä piristettä kaakaon joukkoon läpi talven. Kun avasin pullon, join sen kerralla. Samaten kävi konjakin kanssa, jonka olin hankkinut “unilääkkeeksi”. Kohtuukäytön harjoittelut oli mun osaltani harjoiteltu. Jos otan yhden, en pysty lopettamaan juomista. Ainut vaihtoehto kohdallani on täysraittius.

Ensimmäisellä lopetusyrityksellä olin juomatta 7 viikkoa, mutta se stoppasi siihen, kun tulin tulokseen, että selvin päin oleminen on tylsää ja elämä valuu hukkaan. Ajattelin myös, ettei alkoholi ole mulle mikään ongelma, olinhan ollut juuri lähes kaksi kuukautta juomatta. Hyvät oli tekosyyt saada jatkaa juomista…

Joka kerralla viimeisten 2,5 vuoden aikana olen krapulassa vannonut itselleni, että lopetan juomisen. Fyysisen krapulan kestän, mutta henkinen krapula on aina ihan sietämätön. Ahdistaa, masentaa, saan paniikkikohtauksia, hävettää, syyllisyys painaa ja itseinho on potenssiin tuhat. Näistä huolimatta olen kaatanut viinaa kurkusta alas aina uudelleen ja uudelleen.

Kännissä on tullut törttöiltyä vaikka ja mitä. Joskus hommat on mennyt “ihan hienosti”, mutta pahimpina kertoina olen sammunut baariin, lentänyt ulos baarista (välillä en ole päässyt edes sisälle asti), oksentanut taksiin jne. Ei siis kovin mieltä ylentäviä kokemuksia. Lisäksi olen pilannut ihmissuhteita ja päätynyt väärien miesten sänkyyn. Humalassa harkintakykyni pettää pahasti ja toimin täysin vasten omaa moraaliani.

Syyskuussa päätin, että viinaksilla läträäminen saa loppua tai muuten pilaan koko elämäni. Kävin Minnesotan päihdeinfossa ja tunnistin itsessäni kaikki alkoholistin piirteet. Se oli hyvä potku persuksille. Olen ollut nyt 2,5kk juomatta. Viimiset 10 vuotta olen sairastanut jonkinasteista masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä (johtunee paljolti alkoholista) ja alkoholi on ollut lääke pahaan oloon. Nyt kun sitä lääkettä ei käytä, täytyy kestää kaikki tunnetilat selvin päin, omana itsenään. Se on välillä todella raastavaa.

Tänä selvänä aikana olen yrittänyt hoitaa asioita kuntoon ja olen selvittänyt pieleenmenneitä ihmissuhteita. Haluan voida hyvin ja olla onnellinen. Mieli on kuitenkin ajoittain hyvinkin musta ja mielessäni pyörii jatkuvasti kännissä tekemäni typeryydet ja tunnen niistä suurta häpeää. Koen, että maineeni on mennyt ja ihmiset halveksuvat mua. Pelkään, että se mikä olen ollut, määrittelee mut ihmisenä vielä pitkään. Miten morkkiksista pääsee ikinä eroon? Miten menneisyyden oppii hyväksymään? Kertokaa omia kokemuksianne, luulen että vertaistuki on tällä hetkellä paras apu. Tekipä hyvää saada avautua.

Mukavaa sunnuntaita ihan jokaiselle!

Olipa hyvä ja kokonainen kirjoitus! Mua kans on pohdituttanut paljon se, että miten elää sovussa menneisyyden kanssa, entisen minuuden kanssa. Jatkuva itsensä syyllistäminen ja skeidassa rypeminen on jo nähty. Miten jättää mennyt taakseen, nähdä itsensä arvokkaana juuri tässä hetkessä ja rakentaa sen varaan?

T. Ta-vu

Tervetuloa sofe!
Maineen palautumiseen menee oma aikansa. Kuitenkin, kun ihmiset huomaavat sinussa muutoksen, maineesi palautuu, ja jotkut voivat jopa nostaa sinut jalustalle esimerkkinä juovalle läheiselleen. Raittius ei kuitenkaan ole alkoholistille ylpeilyn, vaan kiitollisuuden aihe. Ei-alkoholistille alkoholin hallinta on normaali tila.
Morkkiksista pääsee eroon hoitamalla asiansa, maksamalla vippinsä, sovittamalla väärät tekonsa tai, jos se ei ole mahdollista, käymällä ne läpi joko ammattiauttajan tai luotetun raitistuneen alkoholistin kanssa. Maailman laajuinen kokemus on osoittanut, että alkoholisti saa aktiivisesta vertaistuesta toimivaa apua pysyvään raitistumiseen ja muihinkin elämänsä kysymyksiin.

Hyvää adventtia, joulun odotusta päivä kerrallaan!

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Lomapuisto jo ehtikin nostamaan esiin olennaisen asian; aika tekee tehtävänsä.
Asiat asettuvat omiin mittoihinsa, ja kaukaa katsottuna kaikki on pienempää. Sen perspektiivi tekee.

Hyvä ajatus on elää tänään niin ettei aiheuta huomiselle murheita.

Minulla saattoi olla yhtenä juomiseen vaikuttavana tekijänä juuri huono itsetunto. Ei se niin huippuluokkaa vieläkään ole, mutta kyllä sen kanssa elelee, kun ei itse lietso ajatuksiina nöyryyttä ja häpeilyä vaan taapertaa tässä ihmisenä ihmisten joukossa sen mukaan kuin osaa.

Olenm ajatellut asiaa niin päin, että säilytän sieltä menneisyydestä mieluummin voimavaroina niitä minullekin sattuneita pieniä onnistumisia (minulla kun ei oikein isoja ole) ja näillä mennään. Kun en muutakaan oikein voi.

No, en tosiaan oikein voikaan valita toisin.

Kun olen nyt kuusikymppinen, niin niiden menneiden vuosikymmenten virheiden penkominen ja läpikäyminen tarkoittaisi käytännössä sitä ettei vapautta elämiseen olisi juuri lainkaan enää näköpiirissä. Kylllä sitä katumista ja “jos olisin tehnyt noin…” miettimistä ja anteeksipyytelemistä muutamaksi vuosikymmeneksi riittäisi.

En lainkaan väitä, etteikö joku toinen, vähemmän aikaa juovuksissa, kenties senkin vain satunnaisesti selvien kausien mausteena ollut, ehtisikin kaiken tekemänsä tasoittamaan ja korjaamaan. Ja jos halua siihen on, niin mikäpä siinä. Muiden ihmisten kannalta ajateltuna voi olla hyväkin, saattaisi olla useallekin miellyttävä yllätys kun aina joskus joku parannuksen tehnyt tulisi korvaamaan tekemiään kepposia ja edes vippejään maksamaan, niitä unohdettuja.

Mutta, niin minulla kuin varmaan monella muullakin joka päivä viosikymmenet pöhnänneellä ei kertakaikkiaan loppuikä riittäisi siihen kaiken esiinkaivamiseen. Ja kas kummaa, näinkin voi elää!

On nimittäin niinkin, että vaikken vääriä valintojani pystykään itselleni korvaamaan, en tkemään paremmin kaikkia niitä hommia jotka aikoinaan menivät vähän huitaisten mennnessä useimmiten siitä missä aita matalin oli, jajos siinä kännissä tuli häirittyä muiden mielenrauhaa,niin eipä sitäkään enää tekemättömäksi saa. Ja useimmiten asia oli niin, että vähintään tasoihin ne puntit menivät. Yhtälailla tässä on saanut itsekin osansa muiden tekemisistä -kyllä siinä vauhdissa tuli usein itse niin häirityksi kuin höynäytetyksi ja jäi nuolemaan näppejään, eikä niitä menneisyyden asioita saa siihenkään suuntaan korjattua.

Niin, ei se ole mahdotonta joskus ja joidenkin kohdalla ottaa asia näinkin; todeta että kaikelle menneelle ei kertakaikkiaan voi mitään, joten eiköhän tässä voi saman tien kääntää katseensa tähän päivään ja tulevaisuuteen, olipa sitä sitten jäljellä paljon tai vähän. Ja ottaa sieltä menneisyydestä eväiksi ja työkaluiksi mieluummin niitä vahvistavia asioita.

Mutta, kun me ihmiset olemme niin eri tilanteissa, niin tämäkään ei voi olla mitään yleispätevää ehdottelua.

Harkintaa mukaan, kyllä se oma elämäntapa sieltä alkaa löytymään.

Aika tekee tehtävänsä. Vertaisryhmissä oppii nauramaan itselleen.

Mua nykyisin naurattaa omat sekoilut. Alkuraittiudella ei naurattanut.
Tärkee juttu on se, ettei hanki uutta morkkisteltavaa.

Aika parantaa haavat.

Huomenta Sofe ja hyvää ensimmäistä adventtia. Kiva kun tulit mukaan avoimella kirjoituksellasi. Jotta saisin paremman yleiskuvan, kysyn oletko koskaan käyttänyt minkäänlaista muuta apua kuin yhtä (?) käyntiä tuossa Minnesodan infopisteessä? Tai tuntenut siihen tarvetta?
Ylempänä onkin monia hyviä kommentteja omien mokien suhteuttamisesta. Morkkikset aiheutuvat usein siitä, että kokee omat töppäilynsä ylimittaisina. Vaikea sanoa tähän konkreettisempaa kun en tiedä miten vakavaa on tapahtunut. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään korvaamatonta vahinkoa kenellekään.
Siihen, miten pääset takaisin tasapainoiseen elämään, annat epäsuorasti itsellesi jo vastauksenkin! Pelkäät, että ihmiset määrittelevät sinut pelkästään päihdeminäsi perusteella. Onko tähän oletukseen konkreettista näyttöä vai onko tämä vain oma kuvitelmasi? Jokainen meistä on hyvin paljon enemmän kuin se juova/raitistunut alkoholisti ja tämän varaan kannattaisi rakentaa lähitulevaisuuden käyttäytymismalli. Yllä todettiin, että luottamuksen takaisin saaminen vie aikansa. Niin viekin, mutta minä havaitsin raittudesta kiinni saadessani, että ympäristöni havaitsi positiivisen muutoksen jo melko pian. Sulla on nyt selvä linja (sanan tuplamerkityksessä) josta kannattaa pitää kiinni.
Ennemmin tai myöhemmin “perusminäsi” kyllä kuoriutuu taas esiin. Tsemppiä ja hyvää Joulunodotusaikaa täältä Andantelandiasta (Saksa) sinne Pohjolaan. :smiley:

Kiitos vastauksistanne.

Kovasti toivoisin, että aika parantaisi haavat ja pääsisin eroon häpeästä ja itseinhosta. Toisaalta tuntuu, että näin ei tule tapahtumaan, sillä saatan edelleen murehtia kymmenen vuoden takaisia virheitäni. Pelkään, että tulevat vuodet tulee olemaan yhtä menneisyydessä ja häpeässä rypemistä ja sitä en halua. Liika asioiden ajattelu saa mut välillä hulluuden partaalle ja siksi olen harkinnut psykoterapian aloittamista.
Olen aiemmin käynyt juttelemassa päihdehoitajan kanssa muutamia kertoja. Silloin kuitenkin kaunistelin tilannettani enkä ollut motivoitunut lopettamaan kokonaan. Olen harkinnut myös AA-ryhmiä, mutta niihin meneminen pelottaa liikaa (en tiedä miksi). Ehkä niihinkin vielä joskus päädyn.

Vaikka morkkikset on pahoja, en ole tehnyt mitään peruuttamatonta. En ole sekaantunut mihinkään rikolliseen (tai jos olen niin en sellaista ainakaan muista :smiley:) ja raha-asiat on onneksi kunnossa. Toisia ihmisiä olen varmasti satuttanut sanomisillani ja perheelleni olen aiheuttanut suurta huolta. Känniörvellysteni myötä itseluottamus on nollassa. Vaikka pidän itsestäni ulkoisesti hyvää huolta, tunnen silti kaiken naisellisuuteni ja viehättävyyteni kadonneen näiden viinanhuuruisten vuosien aikana.

Kaunistelemalla ei loppujen lopuksi tule kaunista jälkeä.
Jännitti minuakin, ja varmaan jokaista, ensimmäinen AA-palaverin oven aukaisu. Kun kuuntelin paikalla olleiden naisten ja miesten kokemuksia juomisesta ja raitistumisesta, tunsin oloni turvalliseksi. Olin oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Kuuntelin, olin hiljaa, en puhunut mitään eikä minun tarvinnut kaunistella tilaani. Kaikki tiesivät, että olin joutunut vaikeuksiin alkoholin kanssa ja toivottivat tervetulleeksi sen avun piiriin, josta itse jo olivat osallisia.
Olen saanut olla raittiina ensimmäisestä palaveristani alkaen, ja sinulla on ihan sama mahdollisuus.

Tänään et ole yksin

Lomapuisto, minkä ikäisiä ihmisiä AA-tapaamisissa käy? Koen epävarmuutta ehkä myös ikäni takia, koska olen nuori ja pelkään ettei ihmiset ota mua tosissaan. Mistä lie tällanenkin ajatus tullut.

Hei sofe,
palaverissa käy etupäässä keski-ikäisiä, siis yli kolmekymppisiä - 50-vuotiaita ja paljon myös eläkeikäisiä. Jos asut pääkaupunkiseudulla, täällä on joitain ryhmiä, joissa on runsaasti nuoriakin, siis alle 30-vuotiaita.
Iän vähyys tai paljous ei ole este. Vuosia karttuu koko ajan, mieluummin raittiita.

Voit myös soittaa AA:n auttavaan puhelimeen ja kysyä sieltä. Puhelimeen vastaava jäsen saattaa tietää enemmän kuin mitä nyt osaan kirjoittaa.

Rohkeutta muuttaa, mitä voit!

Kiitos tiedosta lomapuisto :slight_smile:!

Samojen asioiden kanssa täällä painitaan. Ei voi kuin yrittää antaa ajan parantaa haavat ja tosiaan, olla tekemättä lisää hankaluuksia itselleen tulevalle.
Omanarvon tunnosta (tai lähinnä omalla kohdallani sen puutteesta) kertoo myös lause ja sen myötä oivallus, jonka äsken sain metsäreunan mieheltä; On siis sitä tullut itsekin höynäytetyksi eikä niitäkään puntteja pääse tasaamaan.

Tsemppiä Sofe & muutkin!