Matkat, ravintolat, teatterit YM

Ajattelinpa tehdä tänne uuden ketjun johon kirjoittelen matkakuulumisia. Kaikki muutkin ovat tervetulleita jakamaan kokemuksiaan, kysymään ja kommentoimaan. Ja tietysti laittamaan kuviakin.
Minua kiinnostaa kaikkien kaikki matkat, oli ne sitten vaikka Porvooseen tai Austraaliaan.

Menorcan saari oli meidän viimeisin kohde. Oltiin täsmälleen samaan aikaan viime vuonna Mallorcalla ja siellä oli silloin koko viikon upea kesäinen sää. Nyt ei ollut ihan niin hyvä tuuri, mutta ihan ok kuitenkin. Ja onneksi ei oltu siellä, uutisethan levitti kauheita kuvia tulvissa kadonneista kylistä.

Menorca on aika pieni mutta monipuolinen saari. Me suunnattiin ekaksi Ciutadellan kaupunkiin, se toimi ennen aikaa pääkaupunkina. Yritänpä saada tähän kuvan sen huvivenesatamasta ylhäältä katsottuna. Koko kaupunki oli todella söötti. Siellä on noin 29000 asukasta, joten paikka on oikein sopivan kokoinen kävellenkin liikuttavaksi. Vanhakaupunki oli täynnä ihania pikku aukioita, joiden kuppiloihin oli hauska istahtaa katselemaan elämän menoa. Tähän aikaan vuodesta olikin jo tosi rauhallista ja siinä oli suuri ero Mallorcalle jossa käy isoja risteilyaluksia.

Toinen kuva on muinainen luostari jonka piha oli lumoava.

voi miten hyvä keksintö tämä ketju. täällä kun on paljon matkustavia immeisiä :smiley:
valkea suht pieni rantakaupunki näyttää varsin kutsuvalta. osaan vain kuvitella ne pikkukujat ravintoloineen ja kahviloineen.
odotan malttamattomana enemmän stooria lomastanne! kirjoittele lisää kun ehdit ja jaksat!

Tämä poukama oli suosikkipaikkani uida. Vesi oli kirkasta monta metriä alaspäin ja alkulomasta lämpöäkin riitti n +26, siis vedessä. Ikävä kyllä sitten sunnuntaina alkoi tuulemaan sen verran kovaa, että en päässyt tänne enää uimaan.
Ajelimme 2 päivää sähköpyörillä ja se oli aivan poskettoman hauskaa. Kun laittoi suurimman vaihteen päälle pääsi ihan kikatus, sitä varmaan vähän porukka ihmetteli. Mieskin tykkäsi kun ei tullut hiki ja päästiin helposti paikasta toiseen. Saari on todella ihanteellinen pyöräilijälle. Joka paikassa vähintään kunnon kaista jos ei pyörätietä. Ja autot väisti kiltisti.

Nyt aion rientää töistä kotiin. On vieläkin viikonlopun jäljiltä pyykkiä pesemättä kun meni se sunnuntaikin krapulassa :blush: . Mutta tänään koti kuntoon ja huomenna sitten taas lisää lomamuistoja.

No jo vain näyttää ihanan aurinkoisilta ja kauniilta nuo kuvat <3 hunajaa verkkokalvoille :smiley:
Ja ihan siis paras ketjun idea tämä. Menorcalla en ole käynyt vaikka suunnitelmissa ollut ja nythän tämä vasta kuulostaakin hyvältä kun on kuin tehty pyöräilijälle.
Kiitos Vilma kun jaat kokemuksia!
Minä en vaan edes niitä Lapin ruskakuvia halunnut tänne julkaista ja niin kuin tähänkin asti niin reissut on jonneki Eurooppaan tai Lappiin tai Helsinkiin. Eli hyvin epämääräsesti ilmaistuna…ilmansuunnat sinne päin kuitenkin :laughing: Mikä oliskaan mukavempaa kuin jakaa kauniita matkakuvia ja kirjoittaa tarkemmin missä on ollut, jakaa hyviä tipsejä muillekin, kotimaastakin olis kiva vihjaista vaikka hyvistä kahviloista. Mutta olen nössö enkä sitä tee täällä ja jatkan epämääräsellä linjalla :unamused:

Ihanan näköistä! Tulee oikein kaipuu rehelliselle etelän biitsilomalle. Ja eurooppalaiseen välimerelliseen kylään. Mä en kanssa ole ikinä käynyt tuolla. Sulla on Vilma nyt akut varmaan hyvin ladattu?

Mulla on sama ongelma kuin Vilmastolle, suodattimen takia en voi laittaa kuvia. Olen juuri nyt toisella puolella maapalloa… olisi niin kivaa laittaa kuvia. Ehkä laitan niitä joskus myöhemmin ovelasti :wink:

Instassa mulla olisi paljon matkakuvia, mutta se(kään) ei tässä nyt tietenkään mitään auta.

Mä olen yrittänyt pitää kuvani sen verran neutraalina, että vaikka joku paikan tunnistaisi niin tuskin tajuaa olleensa siellä kanssani samaan aikaan. Ja jos taas olikin niin olisi voinut moikata :smiley: . Ajattelen, että Menorcalla oli kuitenkin vähintään 500 suomalaista samaan aikaan. Joku heistä ehkä lukee tätä palstaa (voisit avautua!), mutta todennäköisyys että minua tunnistais on kuitenkin aika pieni. En sentään mene niin räkä poskella tuolla reissussa.

Vielä saaresta sen verran, että olo siellä oli tosi rauhallista. Pyörittiin vanhan kaupungin lisäksi myös alueilla missä asui vaan paikallisia. Yhdessäkin pikku baarissa istuttiin pariin otteeseen vähän pidempäänkin katselemassa ihan vaan tavallisia ihmisiä. Etenkin sunnuntaina iltapäivällä siellä oli kauhea hulina kun kaikki vauvasta vaariin oli lähtenyt liikkeelle. Olut oli selvästi suosituin juoma (myös vanhemmilla naisilla!), mutta pienistä laseista ja hyvin maltillisesti. Vaikka volyymi taso oli sisällä aivan sietämätön, terassilta sitä oli hauska kuunnella.
Eräänä aiempana arki iltapäivänä kun istuttiin siinä huomasimme pariskunnan, keski-ikäisen, jotka olivat todella humalassa. Espanjassa ei sellaista kauhean usein näe. Etenkään, että nainen on sillä tavalla oikein näyttävästi ja kova äänisesti päihtynyt. Ihan ilmi selvä paikallinen juoppo nainen!

Yhtenä päivänä mentiin tosi turisteina jeeppisafarille. Ryhmä oli pääasiassa saksalaisia ja pari brittiä. Ei niiden kanssa paljon juteltu, mutta opas (paikallistunut belgialainen) oli todella hyvä. Kertoi paljon elämästä saarella, oli asunut siellä jo 12 vuotta. Nähtiin sellaista maaseutua mihin meidän fillareilla eikä tavallisella vuokra-autolla olisi päässyt. Oikein kiva päivä joskin takas tullessa meinasi tulla vähän huono olo kun kuski ajoi rallia tosi kuoppaisella tiellä.

Loman viimeiseksi päiväksi vaihdettiin kaupunkia. Mentiin pääkaupunki Mahoniin. Se on lähempänä lentokenttää ja siten näppärämpi kulkemisen kannalta. Sekin oli tosi kiva kaupunki. Olin kuullut kommentteja että ei olisi niin kaunis, mutta kyllä meidän mielestä etenkin vanha osa ja satama olivat parin päivän arvoisia.

Laitetaanpa taas yksi kuva. Osa saaresta oli todella karua ja kivistä:

Pecorino kysyi jossain kuinka kuvat liitetään. En tiedä kuinka puhelimella toimii mutta kokeile: liitä kuva jonnekin anonyymiin paikkaan, esim aijaa.com. Sitten mene kuvan kohdalle ja valitse Copy image location. Tule tänne tekstiin ja valitse yläpalkista Img ja siitä tulevien väkästen väliin peistaa kuvasi url.

Hei Vilma 1966.
Kuvat mukavan kesäisiä. Kyllä matkailu on kivaa. Olen itsekkin matkustellut jonkin verran Kreikassa ja Espanjassa. Siitä jo tosin aikaa. Nykyään matkailen jalkaisin erämaissa, kuten tiedätkin.
Mukavaa syksynjatkoa.

Terveisiä 'keskeltä ei mitään" eli Pudasjärveltä!

Terkkuja sinnekin Helena ja laita vaikka maisemakuvaa sieltä päin. Suomen luonto kun on niin kaunis, jokaisena vuoden aikana. Tuo 0132 sen kuvillaan monesti todistanut.

Minä jo haaveilen seuraavasta reissusta, mutta siihen on vielä aikaa. Sitä ennen aion nauttia kotimetsistä. Etenkin nyt kun varmaan hirvikärpäsetkin kohta ymmärtävät kaikota häiritsemästä.

Matkakohdevinkkejä, sekä koti- että ulkomaille, voisi tänne myös kirjoitella.

Ihania kuvia, ehdottomasti seuraan ketjua. Meillä on tänä syksynä/alkutalvesta vielä yksi reissu varattuna, katsotaan tohdinko laittaa sieltä kuvia.

Toivottavasti Hemis tänne palstalle kertoo matkastaan sitten kun siellä on ehtinyt käydä. Ja muutkin.

Ajattelin, että aihetta voisi laajentaa ja kertoa täällä myös vaikka teatteri-, elokuva- tai näyttelykokemuksista. Ja ravintoloista joissa on käynyt ja tykännyt tai ei. Saisimme me muutkin vinkkejä vapaa-ajalle.
Muutan otsikon vastaamaan tuota kunhan keksi kuinka.

Itse olen omassa ketjussa kertonut näytelmistä ja ravintoloista joissa olen käynyt, joten en toista niitä tänne. Mutta sitten jatkossa voin kertoa täällä niitä kokemuksia.
Tällä viikollakin olen menossa syömään erääseen ravintolaan joka on Suomen 50 parasta listalla. Mutta siitä sitten lisää kun kokemusta on kertynyt.
Myöhemmin marraskuussa olen menossa katsomaan Showhat drag-showta. Sitä odotan innolla. Uskon, että on hyvä show ja seurana minulla on pitkäaikainen ystävä jonka kanssa meillä on aina hauskaa. Iltaan sisältyy tietysti myös ravintolassa herkutteluakin.

Miehen ja ystävän kanssa käytiin Espoon Otaniemessa syömässä Fat Lizard nimisessä ravintolassa pari viikkoa sitten. Se oli todella hyvä. Tarjoaa sellaista aika perus grilliravintola ruokaa kuten pizzoja, hampurilaisia ja grillattuja annoksia, mutta ovat todella pieteetillä tehty. Vähän niinkuin pikkaisen paremmaksi päivitettyjä versioita. Ja alku- sekä jälkiruoat on todella herkkuja. Etenkin Fat Misu jälkkäri on todella minun mieleen. Niin, ja sieltä saa sirkkojakin. Jäi vielä toistaiseksi maistamatta. :stuck_out_tongue:
Paikka on todella suosittu. Me kuviteltiin, että noin vaan saadaan pöytä perjantaina kun mentiin jo kuuden pintaan, mutta sehän oli ihan täynnä. Mahduttiin onneksi baarin puolelle pöytään. Niistä joutuu käymään tiskillä tilaamassa, mutta muuten toimii kuin salin puolellakin.
Suosittelen tätä myös oluen ystäville, heillä on oma panimo ja erittäin arvostettu olut valikoima. Minähän en niistä mitään ymmärrä, mutta näin muut sanovat.
Metro pysähtyy oven edessä joten Helsingistäkin tuonne on helppo lähteä käymään.

Tallinnan parhaat ruokapaikat vinkiksi muille:

Rataskaevu 16 http://rataskaevu16.ee/fi/, ihan ehdoton suosikki sekä työ- että lomareissuilla
Von Krahli Aed http://www.vonkrahl.ee/en/von-krahli-aed/
Vegan Restoran V http://www.vonkrahl.ee/en/vegan-restoran-v/
Vanaema Juures http://www.vonkrahl.ee/en/vanaema-juures/

Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, mutta kahta ensimmäistä ehdottomasti suosittelen kokeilemaan, jälkimmäiset ovat enemmänkin meidän porkkananpurijoiden paikkoja :smiley:

Täysin allekirjoitan Hemmentaalin Tallinnan ykkösvalinnan. Ihan paras. Ja heidän sisar ravintola kulman takana, Väike Rataskaivu, on ihan yhtä hyvä.

Varasin juuri liput Helsingin Kaupunginteatteriin tammikuulle, mennään katsomaan porukalla Kaasua komisario Palmu. Siitä sitten sen jälkeen lisää. Vielä ei ole ollut edes ensi iltaa joten ei mitään ennakko odotuksia vielä.

Olin viikonloppuna syömässä Helsinkiläisessä Shelter ravintolassa. Se sijaitsee Katajanokalla vanhassa tiilimakasiinissa kanavan rannalla. Oikein kiva terassin paikka kesällä, mutta näin marraskuun alussa suuntasimme tietysti sisään. Sisustus oli oikein lämminhenkinen. Hieman hämärän puolella, etenkin sisään tulo, mutta todella viihtyisä.

Shelter on 2018 sijoittunut Suomen 50 parasta ravintolaa listalla sijalle 20. Tuo on siis sellainen lista minkä kerää asiantuntijaraati kerran vuodessa. Odotukset olivat siis aika korkealla. Yleensä tuolla listalla olevat ravintolat ovat oikeasti hyviä.

Palvelu oli alusta asti oikein miellyttävää. Meitä palvellut (vuoropäällikkö?) henkilö oli todella mukava, rennon ystävällinen, mutta myös todella asiantunteva. Koko illan oli sellainen olo, että meistä huolehdittiin hyvin, ilman että kuitenkaan olisi ollut tyrkky meininki.

Valitsimme 5:n ruokalajin yllätysmenun, molemmilla kun oli kova nälkä. Tarjoilija ei paljastanut etukäteen mitä menu sisältäisi, mutta kuunteli meidän ruokarajoitteet ja -inhokit. Hän lupasi, että niitä ei näy pöydässämme. Ystäväni otti suositus viinipaketin menun kaveriksi, minä otin ruokajuomaksi vain vettä (koska autoilin). Alkuun ystävä otti tarjoilijan suosittelemaan skumppaa, vaikka hän epäröikin Chardonney rypälettä. Mutta hyvää kuulemma oli. Minä sain talon omaa Lemonadea. Tekevät kuulemma itse sitruunamönjän joka sitten sekoitetaan kuplaveteen. Oli todella raikas juoma. Tuli vähän olo kuin olisin juonut jotain ihanaa alkudrinksua.

Eka ruokalaji oli punajuurta jonkinlaisen vuohenjuustosta tehdyn vaahdon kera, siinä oli myös pähkinöitä. Tämä annos mielestäni löytyi myös a la carte listalta. Oli oikein raikas aloitus. Toinen alkupala oli härkä tartar joka oli taivaallinen. Olisin voinut syödä sitä kilon. Väliruokalaji oli ohraryynejä risoton tapaan, mutta kuitenkin vähän kuin keitossa. Mukana oli liemi jossa oli todella herkulliset maut, en kaikkea tunnistanut mutta häivähdys sitruunaruohoa toi siihen raikkaan tvistin. Ja lisäksi mukana oli simpukoita. Todella ihana annos vaikka en ohran ystävä yleensä olekaan. Liemi oli niin hyvää, että olin tosi iloinen lusikasta.
Pääruokana oli karitsan niskaa yön yli haudutettuna ja puikulaperunoista tehtyä muusia jossa oli mustia torvisieniä. Taas niin suussa sulavaa ruokaa, että minua melkein itketti kun en vaan enää jaksanut syödä kaikkea. Se laihdutus lääkkeeni aiheuttaa sen että en kerralla jaksa enää niin paljon, tässä kohtaa se oikeasti harmitti. Ystäväni mätti menemään joka murusen ja nuoleskeli huuliaan tyytyväisenä :smiley: .
Jälkkäri oli taas listalta ja mietimme saimmeko sen siksi, että olimme alkuun sanoneet että emme halua sorbetteja tai jäädykkeitä. Tämä oli juuri se minkä olisimme itsekin valinneet. Suklaa ganachia ja maitosuklaa jäätelöä ja vielä jotain ihanaa töhnää. Aivan valtavan hyvä päätös ihanalle aterialle.

Hintaa tuolla menulla oli 55 euroa. Ei ihan halpa, mutta tämän tason ravintolassa todella käypä hinta 5 ruokalajista. Etenkin kun niiden jälkeen oli oikeasti täynnä, ei tarvinnut mennä mäkkärin kautta kotiin.
Ihan varmasti menen tuonne vielä uudestaan. Mietin juuri että varaisinko tämän paikan tammikuista teatteripäivää varten. Uskon, että ystävämme ja miehenikin kyllä tykkäisi. Joskin silloin luulen, että ainakin minun miehen kannattaisi valita ruokansa listasta. Hän ei olisi kaikista ylläreistä välttämättä kauheasti tykännyt. Mutta jos oikeasti on avoin eikä karsasta monia asioita niin silloin tuollaista menua kannattaa ehdottomasti kokeilla.

No tämäpäs kuulosti tosi herkulliselle! tartar ei mun suosikkia ole, mutta varmasti olisin maistanut ja varmaan muuttanut mieltäni. Ja jälkkäriksi minä oisin ottanut just sorbettia tai jäädykettä :laughing: eikä tuo hintakaan minusta liialliselta kuulosta tuommoisesta menusta.
Kiitos kun kirjoitit tuon, mukavaa luettavaa.

ohhoh johan oli illallinen! :stuck_out_tongue:
minustakaan ei ihme kyllä 55 e ole paljon tuollaisesta. tosi kiva oli lukea tällainen ravintola-arvio.

Hei rakas vilmaystävä…ja toki muutkin, jotka itsensä rakkaaksi tuntee. :sunglasses: :wink:

Tuun nopsaan tänne sulle kertoon"noin" sijaintiani…vaikka aikas hyvin sen jo arvasitkin… :wink: …nyt alkuun pyöritään täällä australian ja uuden Seelannin suunnalla… ja sitten jossain vaiheessa joskus olisi tarkoitus lähteä perheystävillemme kanadan ja yhdysvaltojen raja-alueelle, mikäli siellä palot yms rauhoittuu…ja sitten ei olla vielä mietitty sen suuremmin…

Palaillaan…ja tsemppiä… mä olin jo melkein unohtanu miltä tuntuu elää ilman jatkuvaa stressiä…oravanpyörään (ainakaan samassa mittakaavassa) en varmaankaan enään koskaan palaa…

Pitäkää hyvä asenteenne täällä vähentäjissä yllä! olette hienoja ihmisiä! :smiley:

No tottakai minäkin rakkaaksi tunnen itseni :laughing: Ja oon kyllä ihan kateellinen sun sijainnistasi! mahtavaa! enjoy <3

Ihanaa, että MM:kin kävi moikkaamassa ihan sieltä Down under asti. Tosi upeeta. Siinä on sellaiset kohteet, jotka ovat minun MUST DO listalla vielä. Siis Australia ja Uus-Seelanti. Miestä on niin vaikea saada lähtemään. Hänkin aina niistä puhuu, että olisi hienoa joskus nähdä, mutta ei sitten tosi paikan tullen lähdekään. Selittää rahan menolla, mutta ei edes lähtenyt kerran kun minä sanoin maksavani kuukauden Aussi-matkan kokonaan. Mutta kyllä joskus vielä sinne lähden, joko hänen kanssaan tai ilman. Käypä MM toistekin kertomassa jotain maailman matkailustanne.

Sillä välin minä voi kertoa täällä vähän vaatimattomammin viikonlopun elokuva kokemuksesta. Kävimme siis katsomassa Blackklansman elokuvan, jossa suomalainen Jasper Pääkkönenkin on mukana. Ja tällä kertaa on suomipoika saanut ihan kunnollisen roolin. Jos ei nyt ihan pääosan esittäjä niin kyllä siitä heti seuraava, sen verran paljon on kuvassa koko ajan.
Minä tykkäsin elokuvasta todella paljon. Etenkin tieto siitä, että se perustuu tosi tapahtumiin teki siitä vielä mielenkiintoisemman. Ja vaikka se olikin osittain myös tosi koominen laittoi se ajattelemaan tätä maailman menoa. Sitä kuinka kaikki sen ajan (1970 luku) rasistisuus on taas toistumassa ja kuinka pelottavaa on, että tänään sitä ihan valkoisesta talosta asti suositaan.
Näyttelijäsuoritukset olivat todella hyviä, ihan unohtui välillä, että he vaan teeskentelevät. Jopa Jasper oli todella helppo uskoa väkivaltaiseksi punaniskaksi. Miestäni vähän häiritsi se, että hänen mielestään monet autot olivat 80-luvun malleja ja salakuuntelulaitteiden teknologia oli myös hieman liian edistynyttä 70-luvulle. Mutta kun tuollaiset pikkuseikat laittoi sivuun niin elokuva oli todellakin katsomisen arvoinen. Suosittelen!

Leffan jälkeen käytiin syömässä Classic Pizza ravintolassa. Heidän pizzat ovat mielestäni oikein hyviä, mutta hillitön karkin popsiminen leffassa teki sen, että en jaksanut kuin puolikkaan syödä. Mies sai siitä sitten loput iltapalaksi. Erikoista on huomata, että enää minun lempiruokani ei ole alkuunkaan pizza kuten joskus nuorena. Jos minä saisin valita niin useimmiten söisin mieluummin jotain muuta. Mutta nyt halusin mennä tuonne, jotta mieskin saa joskus just sitä mitä haluaa. Minä kun yleensä valitsen ravintolat mihin mennään ja hän himoitsee välillä kunnon pizzaa. On nuo tuon kaltaisessa paikassa kuitenkin niin paljon parempia kuin meidän taajamasta löytyvät tusina pizzeriat joilla kaikilla on samat taikinat ja täytteet samasta tukusta.
Suosittelen siis myös tätä pizzeriaa, jos vielä parempaa aitoa italialaista ei löydy paikkakunnaltasi.

Ravintola Nerå Turussa Aurajoen rannalla. Peri kertaa olen käynyt lounaalla ja todella herkullista ruokaa on ollut. Ja annokset ovat tulleet nopeasti vaikka tupa täynnä porukkaa. Myös hintataso kohtuullinen.