Kyllähän tuossa näyttäisi aika selkeä ongelma olevan kyseessä. Tärkeintä olisi nähdäkseni ratkaista se syy miksi sinä siellä kotona perheeltäsi salassa myrkytät itseäsi. Suosittelen vahvasti ottamaan nipun seteleitä ja marssimaan yksityisen psykiatrisen erikoislääkärin tai päihdepsykiatrisen erikoislääkärin vastaanotolle sillä tällä keinolla saattaa tulla tuloksia kaikista rivakammin.
Toinen vaihtoehto voisi olla meneminen A-klinikalle, AA-ryhmiin tai vaikka yhteisöhoitoon jos se itse etanoli on saanut sinut pois raiteiltaan ja tietysti sulkea se korkki loppuiäksi. Lääkäri kirjoittaa kyllä antabusta jos potilas itse tuo esiin vakavaa huolestumista omasta juomisestaan mutta maksa-arvot kannattaa käydä mittauttamassa ensin…
Et ole yhtään väärässä!
Alkoholistiksi tullaan juomalla viinaa. Ei siihen muuta tietä olekaan.
Aina parempi kun ajoissa huomaa että nyt mennään pahaan suuntaan.
Useimmin on paremmat mahdollisuudet saada elämänsä kuntoon kun huomaa itse ajoissa vaaran ja alkaa korjaamaan.
Olet fiksu ihminen kun tajusit ajoissa ennenkuin olet pudonnut pohjalle.
Noh, suoraan kysymykseen vastaus alkoholistin toimesta. Kyllä, alkoholistiksi tullaan juomalla viinaa ja kuvaukseksi mukaan olet matkalla alkoholismiin. Se tietää yhä suurenevia vaikeuksia. Se, että et vielä ole liuottanut työpaikkaasi ja perhettäsi ei tarkoita, etteikö juomisesi voisi olla jo ongelma.
Olen saman ikäinen ja minulla on tismalleen sama ongelma. Jos otan yhden, niin sitten juodaan niin kauan kuin muisti katkeaa ja päästään kotiin nukkumaan. Salaa en ole juonut, poikamies kun olen. Mutta silti alkoholin käyttö puhkesi alkoholismiksi tuossa opiskeluaikoina. Työelämään tultuani havahduin, että ei saatanan ei nyt voi olla pois töistä krapulan takia.
Ensimmäinen askel on tosiaan se ongelman myöntäminen. Olet jo helvetin pitkällä. Itse aloitin käymään AA-kerhossa joka tarjosi ensiavun. Sinne pääsee heti ilman lähetettä, jo tänä iltana jos haluat. Se ei kuitenkaan riitä minulle. Varasin ajan päihderiippuvuuksiin erikoistuneelle psykoterapeutille. Katsotaan mitä siitä tulee.
Pohtiiko ihminen, jolla ei ole ongelmaa, että “onkohan minulla ongelma”? Niinpä, (pääsääntöisesti) ei, koska mitäpä sitä olemattomia pohtimaan. Sen sijaan jos (kun) sitä ongelmaa on, niin asiaa on syytäkin pohtia - ja myös tehdä asialle jotain.
Itselleni parhaaksi osoittautunut osoite oli paikallisen sairaanhoitopiirin päihdehoitajan vastaanotto. Psykologisesti se oli mulle parempi paikka kuin työterveydenhuolto - saattoi olla muutenkin - joka tapauksessa “ulkopuolinen” instanssi. Päihdehoitajan kanssa käytiin tilannetta läpi, konsultoitiin lääkäriä (Antabus) ja kartoitettiin muitakin ‘kainalosauvoja’. Toisin sanoen olipa se apukeino mikä vaan (aa, a-klinikka, päihdehoitaja, antabus, yksityinen lääkäri…), niin syy/motivaattori raitistumiselle on oltava joku muu kuin tuo kainalosauva. Ja noita apukeinoja kannattaa kokeilla useampaakin, jopa samanaikaisesti, jotta se itselle sopiva kombo löytyy. No joo, tuo päihdehoitaja on joka tapauksessa ainakin täällä ilmainen (verovaroin juu), ja helppo paikka lähteä asiaa ja tilannettaan puimaan.
Minäkin olen poikamies, vieläkin, mutta kyllä mä siitä huolimatta olen salaa juonut. Jouluhan on tässä edessä. Jouluna perinteisesti ollaan oltu isommalla porukalla isän vanhempien luona. On syöty ja juotu (vähän ruuan kanssa). Kyllä sinne viimeiset juomavuodet aina piti omaa juotavaa piiloon mukaan ottaa. Ei niistä parista viinilasillisesta ruuan kanssa tullut kuin ärtyneeksi.
Ja sama juttu, kun olin jollain ystäväpariskunnalla kylässä (kaverin kanssa kyllä voi juoda rauhassa ihan näkyvästikin), juhannusta jossain porukassa viettämässä jne. Omat toleranssit oli vaan niin paljon korkeammalla, että piti sitä eroa “huomaamattomasti” omilla piilonaukuilla keventää.
Hei SpeedyG,
Näyttäisi kyllä minustakin siltä, että kovaa vauhtia kohti ongelmajuomista ja alkoholismia menossa. Jos mä alkaisin kysellä kavereilta että oonko alkkis, varmaan juurikin ne aiemmat ryyppykaverit just vähättelisi ongelmaa ja koettaisi saada kanssaan juomaan. Jollain muulla mielipide voi olla toinen.
Tärkeintä kuitenkin on, että sinä itse olet huolestunut, hälytyskellot jo soi.
Itse laitoin korkin kiinni pari kuukautta sitten ns. kaikessa hiljaisuudessa. Jos joku on kysellyt ryypylle/johki juhliin olen kiittänyt kutsusta ja ilmoittanut, että saatan tulla autolla jossain vaiheessa piipahtaa. Se lause kertoo jo että etsi joku toinen ryyppykamu, mutta voidaan olla silti frendejä. AA-kerhoon en ole ainakaan toistaiseksi mennyt. Täältä olen saanut vertaistukea, sekä kirjallisuudesta ja muiden kokemuksista lukemalla. Ekat pari viikkoa oli pahimmat, mutta hiljalleen ajatukset on jo suuntautuneet muualle. Voin kyllä lämpimästi suositella sinulle raittiutta.
Sama “ongelma” oli minullakin. Ajattelin, että mahtavatkohan kaverit pahastua, kun tulenkin autolla tai en vain juo? Noh, oma terveys on kumminkin tärkeämpi. Ja et varmasti ole ainoa, jolla on alkoholin kanssa teidänkään porukassa ongelmia. Yleensä niillä tyypeillä, kun tekee jonkun toisen juomisesta/juomattomuudesta numeroa on joku oma ongelma viinan kanssa.
Ei minullakaan olisi käynyt mielessä juoda yksin kunnes join aamulla kaljaa opiskelijasolussani ![]()
SpeedyG kirjoitti
Antabus tietenkin on yksi keino hallita alkoholin juomista.
Nyt kun sinulla on työ, perhe, fyysinen kunto jne kunnossa, rohkenen ehdottaa sinulle AA:ta. Niin oli minullakin, edes puoliso ei arvostellut kovin sanoin juomisiani. Tuli kuitenkin sellainen päivä vastaan, että halusin lopettaa ja koska tiesin jotain AA:sta, otin selvää osoitteesta ja menin palaveriin. Sain raittiuden.
AA on täysin vapaaehtoinen, ei ole jäsenmaksuja eikä tarvitse rekisteröityä eikä ilmoittautua. Riittää kun ilmaiset haluavasi lopettaa juomisen. Kokoukset ovat yleensä iltaisin, eivät siis häiritse yleisimpiä työaikoja.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme