Masennuslääke, joka ei blokkaa kodeiinia?

Iltaa!

Käytössäni on panacodia kivun hoitoon, lääketieteellisin perustein toki.
Ongelmana on, että viimeaikoina teho on heikentynyt, vaikka toleranssin kasvusta ei pitäisi olla kyse. Syylliseksi selvitimme farmaseutin kanssa masennuslääkkeeni Seronilin. “Vaikuttava” aine fluoksetiini estää kodeiinin toimintaa. Olen pian tapaamassa psykiatriani ja toivon masennuslääkkeen vaihtoa. Hän ei ole mikään expertti lääkekombinaatioissa…
Kyselen siis teiltä kokeneilta, että mitkä masennuslääkkeet (mieluiten ssri:t/snri:t) eivät heikennä kodeiinin tehoa?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.

Kuules, yleensä juuri psykiatrit ovat niitä, jotka tuntevat eri lääkekobinaatioiden vaikutuksen lantussa :confused: . Myös kipulääkkeet ja mielipidelääkkeet. Miksi hän ei ole mielestäsi expertti?

no pyydä mirtazapiini tai miaxani… niillä ei ainakaan ole yhteys vaikutuksia… mutta on vähän erillaisia kun perus masis lääkket…

Aivan siitä syystä, että itse on suoraselkäisesti minulle kertonut, ettei oikein hallitse lääkeyhdistelmiä. Ei suostu edes puhumaan somaattisista tiloista saati uusimsan tavallista reseptiä vaikka ihan vain somacille. Ihan hyvä ettei kaikki psykiatrit pumppaa potilaita täyteen lääkkeitä, vaan suosivat hoitoja (mm. psykpterapiaa) oireiden kemiallisen peittämisen sijaan.

Kiitos vastauksestasi. Mirtazapiini ei kohdallani tule kysymykseenkään, turpoaminen ja ahmimiskohtaukset johtivat lääkkeen lopetukseen, josta lähti laihdutuskierre kohti sairaanloista alipainoa. Miaxan taitanee kuulua samaan kastiin, sedatiivinen ja ruokahalua lisäävä kun on :confused:

Hei, sertraliini (kauppanimi esim. Zoloft) on hyvä masennuslääke, joka käyttää eri kanavaa kuin kodeiini. Kuuluu nykyaikaisiin SSRI-lääkkeisiin ja on hinnaltaan edullinen. Haittavaikutuksena ei ole ikävää painonnousua kuten Remeronissa (mirtatzapin) tai Tolvonissa (mianseriini).