Marfan polku

Olen Marfa, 41v ja olen riippuvainen alkoholista. Haluan tästä riippuvuudesta eroon, koska alkoholi on alkanut vaikuttaa kokemuksiin itsestäni, tunteiden tuntemiseen, naiseuteen, elämästä nauttimiseen…seksiin, parisuhteeseen, jaksamiseen ja terveyteen. Terveyden muutoksista ei ole lääkäri huomauttanut, mutta tunnen itsessäni, kuinka esim. hampaat heikkenevät, limakalvot suussa kuivuvat, vatsa reagoi. Minulla on ehkä jonkinmoinen tulehdus. Olen haluton ja väsynyt.
Aloitin alkoholin käytön myöhään. Nuorena alkon käyttö liittyi harvoihin juhlintakertoihin ja nuorena äitinä en alkoholia käyttänyt. Kolmekymppisenä alkoi viinin litkiminen, rentoutumiseen, ahdistukseen, seuraksi miehelle, siihen, että pystyin puhumaan ja nukkumaan. Syitähän löytyy. Sitäpaitsi viini oli kaikkialla, se oli hienoa. Valkkaria. Sehän melkein laihduttaakin (lihonut olen).
Tämä on tämmöistä iltatissuttelua. Lohtua. Emännän iltavelli…Joku juo varmaan enemmän, mutta minua ajatuttaakin nyt oma tilanne. Reilu vuosi sitten minulla oli työuupumus ja masennus. Olen suorittaja ja sairaan kiltti. Se alkoi lapsuudesta, kävin isälle kaupasta kaljaa ja sain silti tukkapöllyä. Kolhin kuulemma kaljapulloa. Se litran pullo oli painava. Olen sanonut, etten ole katkera, mutta olen. Hänelle. Hän on tänäkin päivänä kohtaani pelottava ja uhkaava. Tajusin tämän nyt jouluna. Isä estää minua pitämästä äitiini yhteyttä, hän ei pidä perheestäni, omista lapsen lapsista. Kaikki tämä kietoutuu tähän verenperintöön, alkoholismiin.
Katsoin tänään vapaapäivänä pari dokumenttia alkoholismista ja tutustuin 12 askeleen ohjelmaan. Luin Tuhkimo hoivakodista ja heidän myllyhoidosta. Juttelin aikuisikään ehtineen tyttären kanssa siitä, miltä tuntuu, kun juon. Pyysin anteeksi. En ole kuulemma ollut ilkeä, mutta välillä pelottavan surullinen. Lisäksi tytär pelkää, että sairastun diabetekseen.
Olisi ihanaa olla joskus raitis mummo. Sellainen, joka ei pelottele lapsenlapsia vihaisen koiran kanssa. Jaksaisin tehdä kaikkea, eikä työpäivän jälkeen ensimmäinen ajatus olisi, mitä valkkaria tänään juodaan…
Juomisen tilalla haluaisin harrastaa metsäilyä, puutarhan laittoa, sisustamista ja leluilua. Kerään leluja, retrojuttuja. Olisi kiva esitellä joskus niitä lapsenlapsille tai muille. Olla elossa, oikeasti.

Hei Marfan.
Tule vaan tänne plinkkiin kirjoittelemaan niin asioihin saat apuja.
Itselläni isohko projekti menossa joten olen omissa mietteissäni enimmäkseen, mutta kyllä täällä aina joku kommentoi ja jutustelee.

Jokainen ahdistava lasillinen on liikaa.

Marfa kirjoitti

Tervetuloa tänne!
Juomisen saa lopettaa missä vaiheessa vain, siis silloin kuin halu siihen syntyy. 12 askelleen ohjelman avulla ovat tuhannet suomalaiset entiset juomarit tänäänkin raittiina. Ohjelmasta on versiot myös alkoholistien puolisoille, Al-Anon, ja alkoholistien aikuisille lapsille, AAL.
Kaikista näistä löydät ryhmien kokoontumistiedot Googlesta.
Suomen AA - Etusivu
aa.fi/

Al-Anon
al-anon.fi/

Alkoholistien aikuiset lapset
aal.fi/

Yläpalkissa on lisää muita mahdollisuuksia kohdassa MISTÄ APUA?

Rohkeasti vain mukaan, olet ansainnut paremman elämän! Raittius mahdollistaa muutakin kuin juomattomuuden, sinulla on hyviä unelmia.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kiitos teille tsempistä ja lisätietolinkeistä. Nyt lähden nukkumaan, oikeasti väsyttää. Onhan tuo jo aikakin. Nyt varmaan nukuttaakin, mutta entäs parin yön päästä? Tai se levottomuus, joka tulee iltapäivällä töiden päätyttyä? Kun pitäis hankkia tai saada viinilasillinen. Tänään viinilasi meni pesussa rikki. Laitoin roskiin ja päätin, ettei meille tule viinilaseja. En osaa juoda muista kuin jalallisista laseista, se on osa sairasta kuviota, jolla sallin humalajuomisen itselleni. Huomenna laitan kuohari ja viinilasit pois, kaikki. Uskotteko, että auttaa? En ole koskaan pystynyt juomaan viiniä tavan lasista tai mukista. Kokeillaan.

Tervetuloa kirjoittelemaan.

Kyllähän alkoholin ruokavaliosta poisjättäminen vaikuttaa myönteisesti moneen asiaan. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että masennuksesta kärsivän olis kyllä paras jättää moinen litku tykkänään. Minun käsittääkseni naiset kestävät huonommin alkoholia ikääntyessään kuin miehet.

Kun sen tissuttelun jättää pois niin hämmästyksekseen huomaa kuinka paljon enemmän aikaa on harrastuksille. Juopottelulla on se ikävä puoli, että pikkuhiljaa harrastukset menettävät merkityksensä ja lakkaavat tuottamasta mielihyvää kun mielihyvän tarjoaa alkoholi. Samoin on myös monen muun asian kanssa. Alkoholi alkaa korvaamaan monia asioita.

Joillain tuo alkoholiton elämä näyttää lähtevän käyntiin hyvinkin helposti ilman sen pidempiä rypistelyjaksoja. Toisilla sitten taas on vaikeampaa. - Mutta onneksi on apuakin tarjolla. Tsemppiä sulle.

Kiitos Haley…kyllä minulle oikea ratkaisu on laittaa korkki kiinni pysyvästi. En osaa ottaa satunnaisesti, vaan vähitellen juominen muuttuu jokapäiväiseksi. Arjella ja juhlalla ei ole mitään eroa, kaikki on yhtä puuroa ja selviytymistä.
En kestä minkäänlaisia tunnepurkauksia muilta. Esim. jos nuoret riitelevät ja joudun puuttumaan siihen, mietin, että oispa viiniä. Sitten viime yönä, kun mies ei ollut soittanut tai tekstannu kuten yleensä, kun hän on matkoilla: ajattelin kaikenlaisia ikäviä pettämisjuttuja, että jotain on olevinaan tekeillä. Siis keksin draamaa.
Sitten on pelkoja tähän lopettamiseen, suurin on, että alan parin päivän päästä juoda kahta kauheammin. Mutta onneksi sitten on arki ja voi päästä johonkin vastaanotolle.
Täällä meillä on vielä reilu pakkanen ja kaunis auringonpaiste. Kävin koiran kanssa jo yhden aamulenkin, illansuussa toinen. Laitoin ruokaa, siivosin makkarin. Heitin peitot ja tyynyt pakkaseen. Iltapäivällä on uunin lämmitystä.
On vähän ikävä…puolikas olo. Kunpa hän olisi tässä ja saisin kertoa, että heitin jalkalasit ja viinit hemmettiin, eikä minulle saa tuoda uusia. Onkos sekin jollain tapaa pettämistä, että jätän yhteisen ystävämme sopimatta etukäteen? Tuleeko minusta kauhea akka?

Ylös kello 5. Paljon jo touhuttu. Auto lämpimään, pyykit pesuun, puita tupaan lämpiämään. Kissalle ruokaa, koiralle kans. Klo. 6 jo syömässä aamupalaa. Nyt vielä koiran käyttö ulkona, auton rapsuttaminen ja töihin. Monesti herään vasta vaille 6 ja lähden ilman aamiaista kävellen töihin. Nyt on ainakin mieliala parempi.
Toivottavasti auto lähtee käyntiin. Pakkasta -18. Heippa.