Heti kärkeen kerron sen verran, että olen pyörinyt tällä palstalla alkuvuodesta lähtien, oman ketjuni aloitin joskus huhtikuussa. Olen lopettanut ja aloittanut ja lopettanut ja aloittanut alkoholinkäytön, tällä hetkellä olen siinä pisteessä että en tiedä, haluaisinko lopettaakaan, mutta en toisaalta halua jatkaakaan samaa rataa. Tuttu ongelma siis varmaankin monille. Disclaimerina vielä, että en ole selvinpäin tätä kirjoittaessani, joskaan en nyt järin humalassakaan oman toleranssini mukaan. Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä tekstin sisällön ja muotokielen perusteella perusteella siitä, kuinka tolkullista ja tolkutonta settiä tää nyt sitten on.
Syy, miksi avasin uuden aiheen on seuraava: olen kyllästynyt seuraamaan etusivulla ketjuja joissa kaksi, kolme tai välillä jopa neljä nimimerkkiä väittelevät sinänsä tärkeistä aiheista eksyen kuitenkin sivupoluille, joista seuraa vain ns. ad hominem -tason argumentaatiota tai ns. olkinukke -tason argumentteja. Menee sivistyssanojen puolelle, mutta suonette anteeksi. Näiden kautta käy niin, että alkuperäinen ketjun aihe unohtuu, kun keskustelu kääntyy nokitteluun, kuittailuun, riitelyyn ja marttyrointiin erinäisten keskustelijoiden osalta.
Miksi siis puutun tähän, täällähän on sana vapaa ja ei tarvitse lukea jos ei kiinnosta jne? No, ihan vaan sen takia että itseäni motivoisi enemmän kirjoittaa tänne, mikäli puolet ketjuista (mutu-yleistys) ei olisi täynnä tätä eipäs-juupas -väittelyä. En tiedä, motivoisiko se itseäni pysymään juomatta päivästä toiseen, mutta ei siitä ainakaan haittaa olisi. En usko olevani yksin tämän ajatukseni kanssa, mutta korostan että en edelleenkään halua syyllistää ketään/keitään vaan toivoisin ihan vaan vähän eritasoista keskustelua. Sitä, että jokaisessa säikeessä ei tuotaisi sitä omaa näkemystä väen väkisin esille, vaan pyrittäisiin aitoon keskusteluun, jossa parhaassa tapauksessa saatettaisiin löytää jopa uusia näkökulmia asioihin. Tokihan tämä tarkoittaa myös sitä, että asioita saa (ja pitääkin) kyseenalaistaa, mutta rakentavassa hengessä.
Jälkikirjoituksena sanottakoon, että täällä on myös tosi paljon todella hyviä ketjuja, joista ainakin allekirjoittanut on saanut paljon ajateltavaa, vaikka en niihin niin kauheasti olisi osallistunutkaan. Toivottavasti ei mennyt herne nenään kenellekään. Kiitos ja anteeksi, toivottavasti huominen olisi raitis päivä.
pps. en siis edelleenkään tarkoita sitä, etteikö eriäviä mielipiteitä saisi ilmaista
t. Grip