malja tuli täyteen

Moi Kimmo. Minä tiedän tarkalleen miltä mainitsemasi unettomuuden pelko tuntuu. Unettomuus iski minulle joka ikinen kerta juopottelun jälkeen ja hain siihen lääkkeet. Pääsääntöisesti mietoja nukahtamislääkkeitä. Hyvä uutinen on se, että miedoilla lääkkeillä ja lyhyellä kuurilla unettomuus korjaantui siedettävälle tasolle. Mutta mulla se ei sen paremmaksi juuri menekään, kun olen ikäni kärsinyt unettomuudesta.

Säästä tosiaan loput napit siihen kun menet nukkumaan. Saattaa hyvinkin olla, että nukut ihan ok, kunhan saat unen päästä kiinni. Ja muista kertoa lääkärille uniongelmasta, jos se ahdistaa.

huomenta! raikasta huomenta pitäisi varmaan sanoa. ensimmäinen raitis päivä takana.

illalla kattelin töllöö ja söin ruakani ja lipitin sitä nolla rossasta. aikani siinä kattellessa alko väsy tuleen, eikä kaljakaan pyörinyt enää ihan joka sekuntti mielessä. ajattelin, että otan nyt noi napit ja kömmin peiton alle. nukahdin aika nopeesti. (yleensä tuossa vaiheessa en saa millään unta). olisinko mennyt kymmenen maissa sänkyyn. kahden aikoihin heräsin jostain ihme painajaisesta. en enää muista, vaikka yöllä sen muistin vielä hyvin. lakanat hiestä märkinä ja ahdistava olo. jollain tapaa koirani siihen uneen liittyi, mutten nyt muista mitenkä. joka tapauksessa herätessäni huomasin, että koira oli kömpiny sänkyyn ihan muhun kiinni ja jotenkin sitä kautta sitten olin peiton alla “jumissa”, kun koira oli toisella puolella ja vaimo toisella. no siitä tökin koiran pois ja kävin juomassa lasillisen vettä, kuset pönttöön ja takasin nukkuun. aikani pyörin ja nukahdin ja loppu yö olikin enemmän, tai vähemmän katkonaista ja painajaismaista unen ja valveillaolemisen rajamailla hapuilua. aamuyöstä kuitenkin nukuin ilmeisen hyvin, koska heräsin vasta 7:30, enkä ollu heräilly vaimoni aamuaskareisiin, mihin yleensä herään.

no mikä on olotila?
erikoinen. ei muistuta tuttua darraa, muttaei kyllä ihan terveenolostakaan tilaa. vähän sellanen vilu oli hetki sitten ja nyt, kun juon aamukahvia ja naputan näppäimistöä, niin tuntuu, että alkaa tulla kuuma. mutta pumppu ei hakkaa, eikä hengitystä ahdista, kuten eilen ja niin monena muuna päivänä. niskani olen jostain saanut melko jumiin. aamulla oli vaikeuksia nostaa päätä tyynystä, mutta se nyt on niin pieni murhe, ettei siihen kannata edes puuttu, ellei mene ittekseen ohitte. mulla on joskus ollu jotain tramalikuureja, kun selkä on ollu aika heikossa hapessa joitain vuosia sitten, niin olotilat muistuttaa vähän samoja, kun sen parin viikon nappien popsimisen jälkeen. siis ihan ohjeen mukaan jotain 100-150gm/päivä. ei okseta, eikä masenna, eikä ahdistakkaan kauheesti, mutta vähän flunssanen olo. tuskinpa nyt noi benzotkaan nyt tässä ajassa ja tuolla annostuksella sitä aiheuttaa? varmaan vaan jotain pidemmän putken rapulaa… siitä on meinaan piiitkä aika, kun olen viimeksi mennyt selvänä untenmaille. ei kai meikäläisen juopottelu ihan vielä sillä tasolla ollut, että darrat kestää monta päivää? vai onko mulla odotettavissa jotain pahempaa esim. huomenna, tai ylihuomenna?

hyvältä silti tuntuu. ja nyt kun sain kuitenkin nukuttua, vaikkakin vähän pätkittäin, niin sekin jo ylitti odotukseni. päivä kerrallaan. olutta ei tee mieli tällä hetkellä. onneksi en ole totuttanut itseäni aamukaljoihin, paitsi niiden pahimpien darrojen kohdalla toisinaan. aah. tupakka kyllä maistuu. juuri imasin ennenku aloin kirjottaa ja nyt jo tekee mieli toista. taidanpa imasta. nautiskellaan nyt siitä, kun kerta sitä tykkään polttaa, eikä siitä niin kovin suurta haittaa ole tässä mittakaavassa.

ja vielä kerran kiitos kaikille kommentoijille. tuntuisi itselleni toimivan tämä foorumi aika hyvänä terapiana. mukava saada tietää, ettei ole yksin tuntemuksien ja rimpuilittensa kanssa. monilla samoja ajatuksia ja tuskia. toiset pärjänneet paremmin, toiset hmm…kokeilee sitä pärjäämistä uudelleen. itsestäni en voi sanoa vielä paljoa, kun vasta eka päivä takana ja sekin oli enemmän, tai vähemmän darrassa hapuilua. aika näyttää ja tulevaisuus tuo.

Kuulostaapa tutulta. Itsellänikin on tullut “malja täyteen”. Sain nimittäin potkut töistä ryyppäämisen takia.

Kannattaa käyttää Päihdelinkin Jeppe juomapäiväkirjaa. Se on omalla kohdallani auttanut vähentämään juomista, kun annokset näkee selkeästi ruudulta. Jeppe osaa antaa myös tilastotietoja siitä, milloin ja missä tilanteissa tulee juotua eniten.

Juopottelen itsekin päivittäin, mutta viimeisten kuukausien aikana olen onnistunut pitämään muutaman raittiin päivän viikossa. Hammasta purren, mutta kuitenkin. Parempi sekin kuin ei mitään.

Tsemppiä.

Juu, bentsoista tulee viekkarit vasta huomattavasti pidemmän käytön jälkeen (ja ne ovatkin sitten sitä kovinta settiä kaikista päihteistä/huumeista/lääkkeistä mitä maa päällään kantaa). Mene vaan päivä kerrallaan eteenpäin, kyllä se olo alkaa siitä pikkuhiljaa kohentumaan kunhan nyt vain pysyt erossa niistä promillepitoisista juomista, syöt normisti ja pyrit nukkumaan sen minkä suinkin vain kykenet.

Eiköhän ne fyysiset viekkarit kestä sinulla 1-2 viikkoa kokonaisuudessaan (ekat 3-4 päivää pahimmat) ja sitten se psyykkinen puoli sellaiset 3-6kuukautta. Mutta älä vaivu epätoivoon, onhan sulla kuitenkin ok lääkäri ja sairaanhoitaja tukena sekä ne napit joita varmaan saat lisää jatkossa jos ongelmia alkaa puskea esiin…

jees. näillä mennään. kiitos molemmille vastauksista. muumilaakoslle koitinkin jotain sepustaa tonne sen omaan topikkiin, kun huomasin että hänellä melko samanlaista ongelmaa.

täälä lueskellen ja kirjotellen saa pääkoppa ihan hyvää tekemistä. tarkotan sellasta ajatusmaailman muuttamis tekemistä… hankala sanoa. no, jotenkin niin, että alkaa ehkä oppimaan pikkuhiljaa ajatteleen erisävyyn asioita, varsinkin tuota kaljalla läträämistä. ja mielestäni se toimii jo mulla.

eilinen päivä meni ihan hyvin. mieli oli virkeä ja jostain kumman syystä puhelin pirisi vähän väliä ja moni kaveri pyysi kylään yms. siinä sitten ajelin autolla paikasta toiseen ja hommaa riitti. ihan hyvä niin. eikä kaljakaan ollut ihan joka sekuntti mielessä. se välillä jotenkin unohtuu, kun on tarpeeksi tekemistä. illalla vielä käväin kaverilla saunomassa. se oli se yksi niistä raitistuneista kavereistani. en tiedä ihmettelikö, vaiko ei, kun en tullessani tuonut saunakaljoja. samapa tuo. siitä sitten ajelin himaan, kello oli jo jotain kymmenen. otin iltanappini naamariin ja ajattelin, että teen voileipiä ja kattelen yleareenasta “koukuttavat nautinnot” sarjan kolmatta osaa, tupakkaa. siinä vedin sitten ne leivät naamariin ja töllötin sohvalla näköradiota ja ei aikaakaan, kun alkoi tuntua siltä, että nyt nukuttaa. menin sitten nukkuun ja nukahdinkin ilmeisen nopeesti. olo oli ensimmäistä kertaa moneen vuoteen sellanen, ettei edes tehnyt mieli iltakaljoja. “normaali” tilanteessa olisin noiden leipien kanssa lipittänyt kaljaa vanhasta tottumuksesta vähintäänkin sixpäkin ja mennyt sitten vasta maaten.

sitten kävi sama juttu, kun viimeyönäkin. heräsin joskus kahden aikaan yöllä, lakana, peitto ja tyyny aivan hiestä märkänä. loppuyö meni samaa kaavaa, kun sitä edeltäväkin. unen ja valvetilan sekasorrossa vähän väliä heräillen. no siinä sitten heräilin aamuun asti ja jo seittemältä sitten nousin ylös sängystä. heitin vaimon töihin ja sitä rataa. olo on erikoinen, aamulla herätessäni olin aivan jäässä. palelee, vaikka sisällä on 25 lämmintä. nyt odottelen tässä koneella naputellessa, että 3 tunnin päästä meen käymään lekurilla, kun se aikakin varattiin sillon toissapäivänä.

toinen raitis päivä siis takana.

mitähän tää nyt on, kun tuntuu, että pumppu hakkaa samallailla, kun hirveessä darrassa. leposyke jossain varmaan 100 korvilla. kohta se lääkärikin ja varmaan luulee, että olen eilen juopotellut, kun pumppu hakkaa tollasta kyytiä. ja ajatus tuosta ei ainakaan helpota asiaa. v*ttu.

Se lääkäri on kyllä varmasti nähnyt muutaman muunkin aivan samassa tilanteessa olevan kaverin kuin sinäkin. Kerro sille lekurille vain kaikki oireesi tarkasti niin eiköhän se pumppukin saada rauhoittumaan esim. bentsoilla tai beetasalpaajilla.

Ethän sinä ole ollut kuin pari vuorokautta vasta selvinpäin… Nyt ne oireet vasta alkavat…

Ps. Leposykkeestä tuli muuten mieleeni, että kun itse muinoin vierottauduin bentsoista niin se oli 120-130 monta kuukautta putkeen vaikka söin hevosenannoksia beetasalpaajia ja makasin sängyssä liikkumatta :mrgreen: Sä kimmorantan pääset viel suhteellisen iisillä menolla mitä tulee näihin pumppu juttuihin…

Juu, ei ollu hätää. Se oli joku ohimenevä “paniikin poikanen”. Siä odotus tilassa olo alko oleen jo aika tuskanen. Siitä sit lopulta lekurille ja sanoin asiani ja lekuri selitti, että se vähän niinku kuuluu asiaan jne. Siinähän se sitten jo pikkasen helpottikin. Verenpaineet oli pikkasen laskenu viime kerrasta, mutta se leposyke oli vähän korkeempi, 105. Nyt on jo taas ihan rento olo. Lähinnä uskomaton väsymys tuli, kun tuolta himaan pääsin ja otin pikku päikkärit.

jees. eilisestäkin selvitty. siis selvitty juomatta.

" Se kummastutti, ettei vastaavaa oloa ollut tullut koskaan aiemmin, vaikka joskus saattoi epähuomiossa parikin päivää mennä ilman alkoa."

tuota minäkin ihmettelin, että onhan tässä nyt joskus ainakin puolisen vuotta sitten kaukasintaan tullu oltua ihan selväkin päivä välissä, enkä muista mitään hikisiä yöheräilyitä. ehkä se on sitten vaan uskottava, että se darra, jos sitä nyt enää siksi voi kutsua, niin kestää vaan sen verran pidempään, kun aikansa touhua reenaa.

eilen lekurikäynnin jälkeen oli veto aivan poissa. huilasin pitkän aikaa sohvalla ja kattelin töllöö. siinä sitten ilta alkoi tulla ja tuttuun tapaan aloin miettiin, mitähän kaikki muut duunaa, olihan nyt perjantai. kaljan himo iskee päällee oikein urakalla… no onneksi en jääkiekosta tykkää yhtään ja suurin osa kavereistani oli sitä tapittamassa ja lipittämässä kaljaa, niin ei ollu niistäkään seuraa. himassakin jo huilannu ihan riittävästi, että jotain tekemistä tarttin. kilautin veljelleni ja se innostu, että suunnitellaan uutta hyllyä mun autotalliin. sitähän me sitten suunniteltiin ja mittailtiin ja lopuilta menikin sitten loppuilta sitä tehdessä verstaalla. rakentaminen oli tosin omalta kohdaltani vähän hankalaa, kun tuntu, ettei pysty keskittyyn, kun tekee mieli kaljaa jatkuvalla syötöllä. joskus 1 aikoihin pääsin vasta himaan ja nukkumaan ja kas! vaihteeksi heräsin aika tasan 4 tunnin päästä nukahtamisesta. mutta enää ei ollu peitot, eikä lakanat märkänä. pelkästään tyyny pikkasen. siitä sitten surkeeta unta aamu 6 asti. sitten kävin tupakalla ja koitin vielä hetken saada unta, mutta ei se tullut, niin ajattelin herätä ja alkaa kahvia keitteleen. niin ja sain muuten melatoniinia, en tiedä sitten oliko siitä mitään hyötyä. ihan yhtä hyvin sain unta, kun muinakin iltoina ja ihan yhtä hienosti heräsin kesken unien, kun muinakin öinä. kahvikin oli näköjään loppu, niin tarttee siwasta lähteä hakeen. se hyvä puoli tässäkin on, että uskallan lähteä rattiin ja kauppaan.

Tsemppiä vaan kimmoran uuteen alkottomaan päivään! Olet hyvässä alussa menossa, olo helpottuu varmasti päivä päivältä.
Tärkeää on just keksiä noita vaihtoehtoisia puuhia, kuten fiksusti eilen teitkin.

Lukijatar

kiitosta vaan kannustuksesta.

täytyy vielä mainita, etten oikein muistanutkaan kuinka perseestä se on, kun haluaa kaljaa ja sitä tekee uskomattoman paljon mieli, mutta syystä taikka toisesta sitä ei vaan saa. tässä tapauksessa siitä syystä, että olen niin päättänyt. se on kiellettyjen aineiden listallani. aikasemmin syynä saattoi olla, että on ajatellut olla illan selvinpäin, sitten kello on yli yhdeksän, eikä enää saa kaupasta ja baariin on liian pitkä matka, rahat ei riitä taksiin yms… vitutus on erittäin kova ja hermoja raastava. mutta onneksi se on vain ohimenevää, eikä siihen tietääkseni voi kuolla. :smiley:

niin, nyt on tuota aamukahviakin jo kupponen edessä. tästä on hyvä jatkaa.

Moro, vaik ois päivä, niin oikein hirvittävään viinan himoon auttaa saunominenkin. Kylmää ja kuumaa vuoronperää nahkalle. Päälle juotavaa, holitonta tietty, ja syötävää. Kylpy tai suihkussa käyntikin auttaa. Mitäs sillä on väliä mihin aikaan päivästä näitä harrastaa, jos viinan himoa yrittää parantaa. Pitkän ajan suunnitelmia kun ei kannata tehdä. Kun ei sitä ensimmäistä huikkaa ota niin on asiat ok. Joskus sen eteen joutuu tekemään typerältä tuntuvia juttuja.

hyvä ystäväni, serkkupoika soitteli, että nyt on osat yhteen projektiin, mikä on koko talven maannu tallissani, että pitäisköhän se äkkiä läjätä ja kokeilla toimiiko? sanoin, että juu tehdään niin. jostain syystä pikkasen vieroksutti ajatus mennä talliin räpeltään, kun en ole siellä edes käynyt sen jälkeen kun laitoin korkin kiinni. sinne sitten tyhjien kaljatölkkien keskelle asennushommiin. eipä se siinä sitten enää juuri miltään tuntunut, että niitä hylsyjä oli joka paikka pullollaan. pöydillä, lattioilla ja pari kassillista valmiina kauppaan palautettavaksi. kaveri kyllä on aika perillä entisistä tavoistani, jos nyt niin voi sanoa, ettei se hänelle ollut yllätys, että niitä hylsyjä mun himasta löytyy. itteeni lähinnä ärsytti tuo sotku ja tyhjät hylsyt minkä sinne olin saanut aikaan viimekerralla, kun siellä ropailin.

noista tölkeistä tulikin mieleen, että varmaan jokainen lähikaupan myyjä muistaa minut asiakkaana. aikasemmin hävetti viedä jätesäkeittäin tölkkejä kauppaan ja sitten ostaa lisää kaljaa ja maksaa se pullonpalautuskuitilla, missä on summa 43€. nyt jostain syystä hävettää mennä kauppaan ja ostaa 0% kaljaa. aika erikoista. no hävettää tai ei, niin eipä se niille kuulu. ihmettelevät silti varmaan.

tästä olis tarkotus lähteä kohta yhdelle tuttavalle kylään. mukava äijä, eikä ole alkoholiin kallellaan, niin on ihan mukava lähteäkkin. samalla pääsee ajeleen autolla vähän kauemmaks kotinurkilta. ehtoolla saunaan ja sitä rataa.

Ei sitä 0-prosentin kaljan ostoa kannata hävetä, itse olen ostanut sitä säännöllisesti kohta kuukausien ajan.
Ja raittiina olen pysynyt, sanokoot muut mitä sanovat.

Ensimmäiset 10 päivää ovat kriittisimmät, ja ekat 7 päivää ovat sitä helvettiä kaljahimoa, sitten alkaa hieman
helpottaa. Yleensä 20, 30 ja 60 päivän kohdilla tulee psyyken uusi yritys saada kaljaa ja viinaa.

Minua helpotti tämä raitistelu siinä vaiheessa, kun tajusin, että sisälläni tulee aina olemaan halu vetää perseet,
ei minun tarvitse sellaista täydellistä himotonta olotilaa etsiä, se tulee jos on tullakseen, ja usein tuleekin.

Monet ovat sanoneet, kuten myös AA-konkarit, että kannattaa kokeilla 90 päivää raittiutta, ennen kuin luovuttaa.
Kannattaa leikkiä, ajatella, että tämä on kuin sotapeli, jossa on todellakin vaarana kuolla, mutta so what? Jos kuolee
siihen, että pysyy raittiina, eikä se ole kunniallinen tapa? Psyyke meinaa myös itkemään niin, että jos et ota
viinaa niin kuolo tulee sitten oman käden kautta. Siihen itkuiseen valeminään ei kannata uskoa.

Elämä tulee raittiina olemaan seesteisempää, vaikkakin välillä tuskaisaa. Mutta ne tuskat ja mokat vaan ovat paljon
pahempia kännisekoiluiden takia.

Raittiina on paljon enemmän aikaa, itse esimerkiksi teen töitä paljon tehokkaammin, ja lisäksi vapaa-ajalla on
mahdollisuus tehdä ja harrastaa kaikenlaista.

Omaa ajatusmaailmaa kannattaa muuttaa. Sillä tavalla koko fucking päihde muuttuu täysin tarpeettomaksi aineeksi.

Ajatusten muuttamiseen tarvitaan aikaa ja työntekoa. AA on hyvä paikka, terapia myös.

Mikäli ei tee töitä itsensä kanssa, raittius saattaa muodostua pakkopullaksi.

noinhan se varmasti onkin. tälläin alle viikon raittiina olo jakson jälkeen on vaan kovin hankala lähteä vuosien vanhaa tapaa ja tottumusta alkaa tuosta vain muuteleen, puhumattakaan psyykkeestä, mikä vielä kaiken lisäksi on enenmmän, tai vähemmän outo käsite mulle. mutta ehkäpä sekin siitä pikkuhiljaa sitten hakee lopulta oman paikkansa. onhan tässä saanut muutenkin puntaroida omia tekemisiään, terveyttä, alkoholin hyviä ja huonoja puolia, muistoja ja kaikkea muuta sellasta. omat hyvät ja huonot puolet kaikessa. sehän tässä vähän erikoista onkin, kun en oikeestaan ole edes mokaillut kännissä juurikaan mitään, tai ainakaan mitään isompaa, tai vakavampaa. eikä siitä ole ihan hirveesti seurannut mitään välitöntä, tai välillistä haittaa lukuunottamatta rahanmenoa ja niitä terveyshaittoja, mitä siitä nyt sitten onkaan tullut. ei mulla ollut edes alkuvuoden verikokeissa maksa-arvot normaalista poikkeavat. ylävatsa ja kyljet jomottanu välillä enemmän ja välillä vähemmän. mutta tuohonkin on ihme ja kumma jotenkin tottunut. ainoastaan verenpaine on ollut aika koholla ja pulssi myöskin, mutta ne nyt on varmaan jokaisella joka käyttää huomattavasti “terveellisiä määriä” enemmän alkoholia. oikeastaan suurin syy koko paskan lopettamiselle oli se, että huomasin olevani vaan niin riippuvainen tästä aineesta. se hallitsi enemmän minua, kun minä sitä. ja kaiken lisäksi vielä tykkäsin siitä kokolailla paljon. no olihan siinä aika ajoin sellastakin, että aloin huolestua terveydestäni ja etenkin siitä tulevaisuudessa. ja toinen syy oli se, että vaimoni kärsi tästä asiasta ilmeisen paljon. ei ole kiva seurata vierestä, kun toinen kärsii.

en nyt sitten oikein tiedä itsekkään, että mitä tästä ajattelen, kun välillä tekee sen verran paljon mieli, että meinaa hermot pettää, mutta toisessa vaakakupissa sitten painaa kaikki nuo yllä luetellut asiat + se tosiasia, että sinä päivänä kun kulautan alkoholipitosen juoman kurkustani alas olen erittäin suurella todennäköisyydellä itseeni hyvinkin pettynyt. tiedän kokemuksesta, että ainakin tupakan kanssa on käynyt noin. viinan juontia en oikein ole koskaan kyennyt oleen ilman kun sen päivän, tai korkeintaan pari, niin eipä siinä paljon kerkeä pettymään. mutta jo viikko on sen verran pitkä aika, että ainakin minulle se on saavutus. no yhtä kaikki, en aio kulauttaa tänään, enkä huomenna, enkä lähitulevaisuudessa sitä juomaa kurkkuuni, enkä toivottavasti pitkässäkään tulevaisuudessa. mutta liian pitkälle en halua vetää tavoitteita, koska ne tuntuu toivottomilta. ja haluan elää toivossa. juomishimo on vain tunnettila, se ei vielä johda mihinkään. ihminen itse tekee päätökset, ei kaljapullot, eikä se, että niitä on saatavilla ja tarjolla.

tänään, vaikka olikin lauantai ja oli sauna kuumana ja mitä kaikkea muuta perus viikonloppujuttua nyt olikaan, niin ei jostain syystä tehnyt yhtään mieli kaljaa. paitsi siis päivällä pikkasen, mutta että ilta meni aika nätisti. tuonne tuli sitten vielä pari tyyppiä odotettua enemmänkin, mutta kukaan ei lipittänyt bisseä. parikin kaveria on sellasia, kenellä on lähes aina pullo kourassa, kun saunotaan ja yksi sellanen, millä on toisinaan. nyt ei kenelläkään. no, tuosta ne lähtivät porukalla jotain peliä vielä katteleen, niin luulen, että siellä sitten omaa elämäänsä ja korkkaa. jostain syystä asia ei tunnu häiritsevän ainakaan tällä hetkellä yhtään.

99.99% todennäköisyydellä tuli tästäkin päivästä raitis. aika väsynyt olo, mutta ajattelin vielä hetken kattella töllöä, ennenkun painun pehkuihin. ja toivon, että tänä yönä en herää kesken unien, ainakaan hiestä märkänä. viimeyö oli jo sen verran parempi, niin toiveet on korkealla. hyviä öitä kaikille!

“Elämä on iloista aprillipilaa”:
kiitos kommentoinnista. jotenkin noin se lekurikin taisi sanoa, että ihan hyvään aikaan tässä ollaan liikkeellä. ja sillä oli oikeinkin kova usko minuun ja siltä se nyt vaan väkisinkin alkaa näyttään, että viinakset on jäänyt taka-alalle.

raikasta huomenta kaikille. vähän reilu 7 tunnin yöunet, eikä mitään heräilyjä ja hikoiluita keskellä yötä. olipas hienoa nukkua hyvin ja herätä aamulla virkeeseen oloon.

nyt sitä vasta alkaa tuntea olonsa sellaseksi, kun sen varmaan kuuluukin olla. jos olen oikein ymmärtänyt, niin pääkopalla varmaan menee vielä aikaa saada aivokemiat kohdilleen, mutta muuten olo alkaa oleen aika normaali. taikka siltä se tuntui jo 2 päivän raittiuden jälkeen, mutta nyt olo tuntuu vielä paremmalta.

oli aika vaikea käsittää, että kaikki tämä ylikiihtyneisyys ja hikisenä heräilyt keskellä yötä tosiaankin oli “pitkittynyt darra”, jos sen niin voisi sanoa. hankala selittää… no, yksinkertaisesti, käsitykseni oli, että darra kestää perinteisesti yhden päivän ja se on siinä. mutta ei se sitten ihan niin olekkaan aina.

opamoxit on vieläkin käytössä ja niillä se uni tuntuu tulevan ilman vaikeuksia. annos puolitettiin viime käynnillä 3 nappiin/päivä. normalisoituneen olotilani ja univaikeuspelkoni takia jätin eilen aamunapin ottamatta ja otin vain päivällä yhden ja sitten illalla kaksi. aamulla, eikä päivällä ollut mitään vaikeuksia. tänään voisi koittaa olla ottamatta päivällä laisinkaan. jos sitä pärjäisi pelkällä iltanapilla.