maksatulehdus

Olen lopettanut alkoholikäytön kokonaan viikko sitten saatuani lääkärin diagnoosin että minulla on maksatulehdus.Monien vuosien juomista,ikää 47. Nyt vain mietin että onko kuitenkin jo kyseessä maksakirroosi kun nilkoista alaspäin jalat punaiset ja turvoksissa.Vai kestääkö se nyt vaan palautuminen siinäkin.Muita oireita ei ole.

Käsittääkseni kirroosissa maksa on jo täysin sökö eli se on tappava ilman maksansiirtoa, eli veikkaisin että kyseessä ei ole kirroosi vaan astetta lievempi maksatulehdus.

Mutta eiköhän niitä koipiakin kannattaisi näyttää lääkärille. Googlekin tietää varmaan maksatulehduksesta ja kirroosista kaikenlaista.

Pysy kuivilla! :slight_smile:

Se on vähän täällä kun alkaa googlettamaan sairauksista niin itsellä on ne kaikki oireet.Tosiasia kuitenkin että alunperin menin jalkojen pahan punoituksen ja turvotuksen takia lääkäriin ja lekuri alkoi kyseleen alkoholinkäytöstä.No nyt sit tuli ilmoitus että maksatulehdus mutta ei mitään mainintaa miten toimia jalkojen suhteen.Kirroosissa kun on alaraajojen turvotusta.

jalat nytkin ihan tönköt ja punaiset nilkoista alkaen ja varpaat,jää iso painauma painettaessa.Pelottaa.

Pitäisikö sinun mennä päivystykseen?

Voipi olla että pitäisi jaksaa vielä odottaa jos turvotukset johtuvat tosiaan siitä koska alat arvo niin korkealla.

Onko siis kyse tästä?—> fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholihepatiitti

Eikös tuo ole alkoholisteilla juuri se rasvamaksan ja kirroosin välissä oleva tila…
Itse menisin näinkin vakavassa tapauksessa päivystykseen mikäli olisin kokenut, että en olisi saanut aikaisemmalta lääkäriltä tarpeeksi tietoa tilastani tai tilassani olisi tapahtunut joitain muutoksia.

Tosin jos ALAT arvot korkeat niin voi aiheuttaa jaloissa turvotusta sanoi terveydenhoitaja kun soitin terkkariin ja kestää kuulemma laskeutua turvotukset juomisen lopettamisen jälkeen.

Jalat kyllä toipuvat mutta miten olet aikonut hoitaa alkoholiongelmaasi ? Vai koetko että sinulla on ongelmia alkoholin suhteen?

Huomenta!
Täällä sitä poikkoillaan hereillä jo.Yö mennyt huonosti nukkuen.Alaraajat edelleen punaiset,yöllä turvotus hieman lähtee mutta kun nousee ylös alkaa päivänmittaan turvottaa eniten jalkapöydän ja varpaitten päältä.Pelkään että se on kirroosia koska tietääkseni kirroosissa just valuu vatsaontelon ohi nesteitä.Tai sit sit ne ALAT arvot vaikuttaa punaisuuteen ja turvotukseen.Nyt sit pähkäilen et meenkö terkkariin aamulla,päivystykseen en varmaan pääse tämmösen vaivan takia kun epikriisinä on laitettu maksatulehdus eikä kirroosi.Toisaalta muita oireita ei ole.En ole laihtunut,ruoka maistuu,ei keltaisuutta.Pitääkö mun nyt uskoa että maksatulehdus kyseessä,mistä helvetissä verikokeissa ne erottaa toisistaan?

Se vielä tuo punoitus nilkoissa semmoista että vain nilkkojen sisäsyrjät ovat tulipunaiset ja sit jalkapöydän puolivälistä alkaen varpaisiin.
Mitä alkoholin juomisen lopettamiseen tulee se ei ole ollut ongelma.Ensinnäkin jos tästä selviän kiitän luojaa ja toisaalta ei maistu ja aina juomiseni on ollut vain tekemisen puutetta,ajantappamista ja murheiden häivyttämistä.Kun juo niin alkaa v-taa entistä enemmän eikä mitään saa aikaiseksi.Tässä sit vaan pähkäilen et kauanko tuo turvotus jatkuu kun nyt olen viikon ollut juomatta pisaraakaan jos se nyt vaan tulehduksesta johtuu.On niin turhauttavaa mennä lekuriinkaan kun tuskin ne osaa mitään asialle tehdä kuin vaan sanoa että odotellaan.

Tli tässä vielä mieleen että onhan tuota elopainoakin lähes sata kiloa,kyllähän sekin turvottaa jalkoja mutta ei kait ne punaisina sais olla ja vaivakin tuli niin yht.äkkii.

Mene hyvä ihminen sinne lääkäriin jotta saat mielellesi rauhan ja vaivaasi oikean hoidon.
Me täällä olemme alkoholisteja, emme lääkäreitä. (Ei ole ainakaan kukaan tunnustanut olevansa lääkäri.) Ja kai ne jalat pitäisi nähdä ihan livenä ennenkuin voisi jotain sanoa. Älä nyt kuitenkaan laita niistä valokuvaa tänne vaan mene sinne lääkäriin.
Kaikella ystävyydellä tv

Mielestäni tässä tilanteessa olisi oleellista miettiä mitä meinaat tulevaisuudessa tehdä tuolle tekemisen puutteelle ja murheiden käsittelylle? Nythän olet jo kokeillut alkoholia ja saanut vakavia terveysongelmia, jotka kyllä mitä ilmeisemmin korjaantuvat kun ei juo…

Vaikea tilanne tosiaan,tässä tilanteessa olen läksyni oppinut todellakin,pienikin juominen saa jäädä.
Pähkäilen nyt taas vaan sitä että jäänkö odottamaan että turvotus ja punoitus häviää kuten terveydenhoitaja sanoi ja että se saattaa kestää viikkoja tai kuukausia.Mutta sit pelkään että se onkin kirroosia eikä tulehdusta mutta jos lekuri sanoo et tulehdus niin.Mutta viikon juomattomuuden jälkeen onko turhaa mennä lekuriin vielä kun ei muita oireita.

Joko menet lekurille ja kysyt millä perusteella se on nimenomaan sitä tulehdusta (eiköhän sinulta erilaisia kokeita ole otettu) tai sitten odottelet rauhassa muutamasta viikosta pariin kuukauteen…

Sen verran näyttää asia vaivaavan että lääkäri olisi oikea paikka. Miksi sinne ei tuosta asiasta voisi mennä?

Olen huomenna menossa taas lääkäriin.Nyt pelottaa niin helvetisti jos onkin jo muuttunut kirroosiksi.Epäilen itse sitä kun nilkkojen ja jalkaterän punoitus ei yhtään vähene.Luulis et viikon juomattomuuden jälkeen jo auttais.Toisaalta kun muita oireita ei ole niin oon ihan ulalla…

Pelkään todella huomista lääkärille menoa.Jos tämä on nyt sit lopun alkua,netistä kun lukee tietoo maksatulehduksesta niin ei kivaa luettavaa.Ei ole ketään kenen kanssa jutella asiasta,jotenkin niin kiusallista myöntää sairaus.

Sinulla on varmasti ahdistunut ja tuskainen olo. Huomenna asiat toivottavsti selviävät jonkin verran. Jos sinulla ei ole ketään kenen kanssa voisit asiaa jakaa, niin suosittelen sinulle menemistä AAhan nyt heti tänä iltana ja jatkossa myös säännöllisesti hoitona alkoholismiisi. Voimia tähän hetkeen.