MAKSATESTIT!

Minulla on epilepsia ja vuosittain kerran joudun menemään terveyskeskukseen ottamaan verikokeen jossa katsotaan miten epilepsialääke vaikuttaa maksaani. Eli siinä mielestäni katsotaan maksa-arvot ja verenkuva. Kuitenkin tarkoituksena tarkkailla miten lääke tehoaa minuun ja miten vaikuttaa sekä onko annoskoko hyvä.
Olen kuitenkin poltellut tässä silloin tällöin, näkyykö se kyseisessä verikokeessa millään tavalla? Ja jos vaikka näkyisi jonain kohonneena arvona voidaanko minua laittaa erillisiin huumetesteihin jos alkavat epäillä arvojen perusteella.

ei näy… ja en usko että ne alkaa sulta turhaan huume testejä ottamaan…
ennemminki jos on arvot jostain syystä korkeella ne kyselee juomisesta…

Jos maksa-arvot ovat koholla, sulta lopetetaan menossa oleva epilepsialääke.

Höps. Ei se nyt aina ihan noinkaan mene. En tiedä aloittajan tapauksesta, joten en siitä puhu mitään, mutta otetaan esimerkki, että henkilö kärsii todella pahoista ja usein toistuvista epilepsiakohtauksista ja päällä oleva lääkitys on ainoa, joka auttaa siihen edes jotenkin konkreettisesti. Muitakin lääkityksiä siis kokeiltu ja maksa-arvot eivät ihan pilvissä huitele, vaikka kohonneet ovatkin. Kyllä tällaisessa tapauksessa(riippuu toki lääkäristäkin) on punnittava hyöty/haitta -suhde niin, että lääkitystä on parempi jatkaa ainakin siihen asti, että keksitään parempi ratkaisu.

mikä lääke sulla on mehmehmed epilepsiaan ja onko se nostanut arvoja?

Mainitsin vain uuden hoitosuosituksen. Lääkkeen voi vaihtaa, maksa onkin sitten hankalampi juttu varaosana.

Eiköhän tuo nyt ole ollut pitempäänkin hoitosuosituksena, että lääke pyritään, mikäli mahdollista, vaihtamaan vähemmän maksaa kuormittavaan, jos arvot alkavat kohota. Se hyöty/haitta -suhde on vain punnittava. Vaikeat epilepsiakohtaukset kun saattavat saada pahaakin tuhoa aikaan paljon nopeammin kuin hieman kohonneet maksa-arvot. Sitä paitsi, kaikki lääkkeet käyvät ainakin jonkin verran sisuskalujen päälle, vaikkei mitään kohonneita arvoja tai muitakaan haittavaikutuksia olisi huomattavissa. Parempihan se olisi voida elää täysin lääkkeettömästi, mutta kun se ei vain aina onnistu.

Muakin muuten kiinnostaisi mikä epilepsialääke tässä on kyseessä.

Lääkkeitä on useampiakin, ja uusin hoitosuositus on tuore. Se siitä.

En tiedä hoitosuositusten päivityksiä, enkä sitäkään, kuinka tuore termi “hoitosuositus” on, mutta kyllä jo yli kymmenen vuotta sitten lääkkeitä vaihdeltiin haittojen ilmetessä vähemmän haitallisiin, jos se suinkin mahdollista oli.

Väännellään nyt vielä vähän rautalankaa, vaikka turhaa se taitaa olla… :unamused: Vaikka lääkkeitä olisi kuinka montaa eri sorttia, niin se ei paljon hyödytä, jos vain yhdestä lääkkeestä on jollekin henkilölle todellista apua.

Myös esim. aivojen ja sydämen vaihtelu on melko hankala prosessi, varsinkin ensin mainitun elimen. Tiedät varmaan, että vaikeat ja usein toistuvat epilepsiakohtaukset saattavat rasittaa pahastikin aivoja ja sydäntä. Päälle jäänyt epilepsiakohtaus voi myös tappaa, puhumattakaan siitä, että pahan epilepsiakohtauksen saadessaan saattaa satuttaa itsensä jopa hengenvaarallisesti, mikäli ei pysty varautumaan niihin ja asettumaan makuulle johonkin pehmeälle alustalle. Sosiaalista/käytännön elämää voi haitata myös melko lailla, jos ei kohtauksen pelossa voi poistua sieltä pehmustetusta kopistaan mihinkään. Tällaisissa tilanteissa hieman kohonneita maksa-arvoja on pidettävä pienempänä pahana, jos se maksatoksinen lääke on ainoa mikä tällaista epileptikkoa auttaa. Järjen käyttö on sallittu.

Itse piti myös aikoinaan käydä maksatutkimuksissa katsomassa että onko maksa-arvot kohonneet kun vaihdoin epilepsialääkkeen toiseen koska kyseinen epilepsialääke aiheutti masentuneisuutta ja ahdistusta, tämä kyseinen lääke oli Keppra 500mg ja se vaihdettiin Lyrica 300mg ja voin sanoa että masennus ja ahdistus katosi samantien :sunglasses:

Myös jotkut lisäravinteet voi nostaa (ja joillain nostaakin) maksa-arvoja, joten niihin voi myös aina vedota.

Eikös Lyrican ohella pitäisi käyttää myös jotain muuta lääkettä epilepsian hoitoon? Kesäkukka sitten varmaan kertoo, miten tämä asia on, hän kun tietää kaiken uusimmista hoitosuosituksista ja maamme jokaisen eri lääkärin ja terveydenhuollon yksikön käytännöistä.

Loisto letkautus Winstonilta :laughing:

V-N

Mitä olette mieltä Rivatrill nimisestä lääkkeestä joka on alunperin epilepsiaan tarkoitettu? Sillä hoidetaan myös paniikkihäiriötä (ainakin mun kohdallani) ja on aika oloa tasaava lääke.

Mitä kokemuksia?

Hoidetaanhan tuolla myös esim. kipupotilaiden lihasspasmeja, levottomia jalkoja, essentiaalista vapinaa ja ties mitä kaikkea. Mulle tuota on määrätty yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön, toistakymmentä vuotta olen syönyt, en ihan varma ole, miksi sitä alunperin määrättiin, mutta noiden mentaalipuolen juttujen takia kuitenkin. Ei voi muistaa. Hyvä lääke sinänsä, mutta toleranssi vaan kasvaa ja homma karkaa lapasesta äkkiä, jos on muuten päihdeongelmainen kuten minä. Joten varovaisuutta. Vuosien saatossa mennyt kosolti muitakin benzoja, niin omalla reseptillä kuin reseptin “vierestäkin”. Taitaa ne mun ahdistukset nykyään olla enemmänkin benzosidonnaisia kuin niitä “alkuperäisiä”.

Ei ole mun asia mutta kannattaa syödä lääkkeet määräyksen mukaa ja viihteillä muilla tavoin.

Mä en viihteile benzoilla, sen olen huomannut turhaksi ja erittäin ääliömäiseksi(myös mun ääliömäisyysmittapuun mukaan) jo kauan sitten. Ahdistus vaan kasvaa ja toleranssi kasvaa ja siinä noidankehässä sitten pyöritään. Tietty ahdistus voisi hiljalleen alkaa lieventyä, jos jättäisi ne päihteilyt pois, mutta kun siinäkin se ahdistus ehtii kasvaa liian suureksi ennen kun helpottaa, joten ratkean taas. Ei vaan aina jaksa kotona niitä benzoja napsia ja benzojen kulutuskin vähenee aina hetkellisesti, jos on jonkun muun vaikutuksen alaisena.

Itsellä ei ole koskaan maksa-arvot olleet koholla… :astonished: Edelleen ihanne-lukemissa… Kun käytin oli pari alle suositusten… Olenkin miettinyt onko se perityvää?!? Kuitenkin isä vetää alkoa kuin sieni pitkin päivää ellei töitä ole ja edelleen arvot ovat normaalissa… Tosin nyt kun menee masennuslääkkeitä, voi olla että menee vihdoin rajan yli, ei voi tietää…

Mikäli lääkkeen sivu-vaikutuksia on maksa-arvojen nousu, se testataan. Itse kun sain ADHD-lääkkeet, tuli verenpaine ottaa 3krt ½v:n aikana. Kyllä arvot nousivatkin, mutta ne olivat aiemmin ihanne-suositusten alhaisimmilla tasoilla, taisi olla jopa pari alle suositusten toinen… Nyt ovat ihannerajan yläkantilla…

Voit olla omaa mieltäsi, minä omaani, ja jos oikein tarkasti luet, olemme samaa mieltä eri sanankääntein. Kuten sanoit, järjen käyttö on sallittu, eikä mulla ole pakkomiellettä olla oikeassa, ainoastaan koitan auttaa asiakkaita hoitamaan itseään niin, että lopputulos ois mahdollisimman hyvä. Jokaisella on kuitenkin hoitovastuu itsestään, ellei laki mene yli asiakkaan toiveen. Onneksi hoito itsessään kuuluu lääkärille.

Vähän nyt tuli kuitenkin sellainen olo, että älä opeta isääs naimaan, ja mun faija on jo vainaa.