Toivotaan että sulkee korkin kohta Sinun ei kannata välittää siitä, jos mies puhuu letkuihin joutumisesta. Voit todeta vaan, että kiva jos näin olet päättänyt ja kävelet pois tilanteesta.ei kannata jäädä sitä itsesääliä kuuntelemaan. Touhuat omia touhujasi vaan. Vaikeaa se on totutella uusi hieman välinpitämätönkin asenne mutta sekin on parempi, kuin ainainen holhous.tiedän, että ymmärrät mitä tarkoitan. Tsemppiä
Tänään mies ei ole paljoa juonut. Kossua neljännespullon, ja muutaman kaljan. Tuijottaa mykkänä telkkaria, ei puhu.
Sanoi eilen useammankin kerran että ei ole järkeä ryypätä tuolleen. Saa nähä miten huomenna kun Alko taas aukeaa.
Ehkä ajatus muunlaisesta elämästä kypsyy hiljalleen Meillä mies lähti tänään katkaisuun ja yrittää sen jälkeen päästä suoraan sieltä kuntoutukseen…toivottavasti pääsee, kun itsellään on nyt haluja lopettaa tuo elämän raskaaksi tekemä elämäntapa
Toivotaan, että teilläkin silmät kohta aukeaa omalle tilanteelleen. Kirjoitan miten meillä asiat lähtee etenemään. Tsemppiä sinulle…
Hei maria75,
Kiva kuulla että teillä paremmin jo katkon ja kuntoutuksen takia
Täällä mies ei ole tänään juonu yhtään viinaa, karemea tärinä on ja yrjöttää.
Kummallista kun eilen ei juonu kun “vähän” siis sen vajaa puol pulloo kossua ja 12 kaljaa (vähän siihen mitattuna mitä on vetäny) mut illalla se meni ihan outoon kuntoon silti. Ei tuntenu minua, kysy kuka minä oon ? Että oonko hänen ex-muija?
Nyt loppu kyllä juominen vaikka väkisin kun ei tunne enää ihmisiäkään. Eikä nuku.
Onkohan vajonnut psykoosiin ? Minynki mies ollu muutaman kerran eikä tiennyt aina kuka olen Seurailehan miehesi vointia…jos jatkuu, niin hän tarvii psykiatrista hoitoa pikimmiten. Jos tarvit neuvoa miten asian suhteen pitää toimia, jos tilanne ei muutu, niin kysy minulta vaan rohkeasti neuvoa
Hei, olen aiemmin näköjään laittanu maria75 vaikka ootkin maria76
No mies on ollut tänään aika normaali, on juonu vaan 3 kaljaa ja vähän viinaa, nekin nyt iltapuolella. Päivän oli juomatta, yritin tsempata ettei nyt ottas ollenkaan kun ihan hyvin meni päivä ilmankin.
Sano että yö pelottaa siks pitää vähän juoda.
Seurailen sitä, lupas huomenna olla juomatta.
Ehkä hän yrittää katkasta juomaputkea vähentämällä hieman kerrallaan. Pelkää ehkä lopettaa täysin seinään sen. Se on lyllä ymmärrettävää, että selviäminen pelottaa ahdistuksineen ja krapuloineen. Toivotaan, että ajatuksena hänellä olisi se lopetus. Vaikeaahan se on, kun on tottunut kännissä olemaan. Todellisuus voi olla hirveän vaikea kohdata Tsemppiä
Eilen aamulla vein miehen päivystykseen, tunsi puristusta ja kipua rinnassa. EKG:ssä ei mitään poikkeavaa. Jäi sinne tarkkailuun, sai diapamia ja B-vitamiinia. Iltapäivällä pääs pois. Eilen ei sitten juonu mitään ja tänäänkään ei. Mutta ei kannata mun hirveesti vielä tuuletella ja hurrata.
Hirveesti pitäs nyt olla tekemistä sille…mitähän keksis kun ei tässsä rivitalossa hirveesti ole edes pihatöitä yms.
Niinhän se usein on , että tarvis jotain puuhaa sen alkon jättämän tyhjiön tilalle Vaikeaa se on juu tekemistä keksiä rivi tai kerrostalossa…lähtekää vaikka hieman luontoon reippailemaan, jos miehen saat liikkeelle. Luonnossa olo ja raitis ilma hieman helppaa sitä ahdistunutta oloa yleensä. Meillä mies on edelleen katkolla. Ensviikolla selviää saako kuntoutukseen maksusitoumuksen kunnalta. Itseensäkin se jännittää, kun nyt hoitoon haluaa, että varmasti pääsisi sinne sitten kanssa. Toivotaan, että kaikki menee parhainpäin meillä molemmilla…sinulla ja minulla. Tsemppiä kohtalotoveri…
Mitä kuuluu Pitkäpinna ?
Hei,
Mites teillä maria 76?
Saiko maksusitoumuksen kuntoutukseen sinun mies?
Meillä mies ei ryypänny viime perjantaista eilispäivään. Eilen sitten joi pullollisen kossua ja 7 olutta + 2 Sommersbytä. Ja tänään kossupullo menny.
Oikeesti olen miettiny jo eroakin. Sillä ei nyt ole rahaa kyllä enää juoda ja minä en osta ja maksa.
Juu älä vaan maksumieheksi rupea… Meillä mies sai sitoumuksen. Pääsi katkolta tänään ja suoraan vein kuntoutuspaikkaan. Kuntoutus ei ole tae siitä että pysyy kuivilla mutta suunta on ainakin oikea. Kova on halu lopettaa sekoilu tällä hetkellä
…toivotaan et motivaatio säilyy myös kuntoutuksen jälkeenkin…
Tuli mieleen, että oletko ajatellut hakea apua itsellesi? Minä päätin aikaisemmin, että mies ei hoitoon halua, mutta itse voin silti mennä. Käyn kerran viikossa purkamassa tätä kaikkea perhe- ja päihdeklinikalla. Aloun heti voimaan itse paremmin. Ehkä mieskin huomasi meillä sen, että voin paremmin kun sain apuja, niin hänenkin silmät aukesivat eri tavalla! Miehen silmien aukaisin takia ei sinne kuitenkaan kannata mennä, vaan oman hyvinvointisi takia. Mieti avun hakemista itsellesi…se on tärkeää
Hei! En tänne puolelle juurikaan koskaan kirjota, mutta huolestutti tuo kun Pitkäpinna miehesi meinasi lopettaa ton juomisen kun seinään. Eli varmasti tiedät että jos se on non-stoppina jatkunut koko ajan niin se on vaarallista katkaista seinään.
Olitte kyllä käyneetkin lääkärillä tarkastamassa tota sydänfilmiä sun muuta, mutta miten jos miehesi olis nyt tosissaan lopettamassa juomisen niin yksityislääkärin vastaanotto, josta hän saisi jotain apuja, mahdollisesti myös lääkkeitä ja sairaslomaa hetkeksi. Että ne pahimmat olot on ohi. Tulee vaan mieleen tollaset viinakrampit ja deliriumit jos juominen on jatkunut pitkään ja lopetetaan yhtäkkiä kun seinään.
Jos miehesi on edelleen hoitoon suostuvainen ja haluaa sen toteuttaa ns. kotioloissa, niin uskon että ihan yleislääkärikin osaisi antaa neuvoja ja kirjottaa muutaman diapamin estämään niitä kouristuksia.
Tämä oli vaan tällainen ehdotus. Oma setäni lopulta kuoli alkoholiin, mutta olen hänet todella huonossa hapessa nähnyt kun on vaan lopettanut juomaputken. Niin että koko mies vaan tärisi. Hän ei asunut Suomessa ja tätini yritti hänet käyttää läpi kaikki mahdolliset vierotuslaitokset, mutta aina se juominen alkoi uudestaan. Deliriumin kävi läpi, mutta onneksi tätini sai tämän selvät ystävät vahtimaan häntä siksi aikaa, kunnes sai vietyä miehen hoitoon.
Alkoholismi on todella rankka sairaus.
Voimia molemmille! Marian kanssa tunnetaankin jo tolta saunan puolelta.
Olen samaa mieltä, että lopetus seinään voi olla tuhoisaa ja lääkäriltä varmasti saisi apuja tilanteeseen… ehkä miehes juuri pelkääkin niitä oloja mitkä tulee eikä itse juomisen lopettamista. Kunpa miehes nyt ymmärtäis, että apua olus saatavilla ku olis haluja ja rohkeutta tarpeeksi Meillä mies jatkaa kuntoutustaan onneksi. Pieni pilkahdus on tullut jo esiin siitä vanhasta miehestä, joka pystyi huomioimaan minunkin tunteeni…tuntunut ihan kivalta saada nyt osa takaisin. Kunpa vaan kaikki jatkuisikin näin…pelottaa. …
Hei vaan pitkästä aikaa.
En ole käynyt kirjoittelemassa täällä kun on ajatukset ihan solmussa. En tiedä mistä alkaisi purkaa. Toivottavast teillä maria76 alkaa vihdoin mennä paremmin.
En tiedä haluaako mun mies enää tosissaan lopettaakkaan tuota juomista. Toista viikkoa on nyt ryypänny. Tänäänkin kaksi kossupulloa. Nyt sillä ei ole enää omaa rahaakaan. Ja ristiriitaista tässä on se kun minä rääyn sille että lopettaa juomisen ja sitten minä kuitenkin vien sitä viinakauppaan ja annan rahaakin viinaan kun en kertakaikkiaan jaksa kuunnella sitä mankumista.
Saa sen ainakin hiljenemään kun saa sen pullonsa.
Toisen pullon kävi tänään taas itse polkupyörällä, siihen oli mun pussista ottanut luvatta rahaa, sekin vielä.
Jos se aamulla olis sen verran selvänä että saisin sille puhuttua tuosta yksityispuolen lääkäristä jos siellä ottaisivat enempi kantaa.
Päihde- ja mielenterveyshoitaja sanoi ottavansa yhteyttä johonkin lääkäriin pakkohoitoasiassa mutta sieltä ei ole kuulunut mitään. Tuolla päihde- ja mielenterveysyksikössä käy joku päihdelääkäri ja kysyinkin saisko sille aikaa niin en kyllä ymmärrä mutta nihkeesti suhtautuivat ja aikaa ei saatu. Kai siihen pitäisi olla sitten tosissaan lopettamassa että ottaisivat hoitoonsa.
Mieheltäs taitaa puuttua se oma halu, joka on olennaisen tärkeää. Sinä et miestä hoitoon saa ja jos saatkin, niin siitä ei apua ole jos sinne ei itse halya. Muutos tulisi lähteä miehestäsi eikä sinusta. Älä nyt hyvä ihminen kanna sitä viinaa sille, kuskaa sitä,anna rahaa tai höösää sitä…se vain mahdollistaa juomisen entistä kovempana.Pistä ukko muualle juomaan, jos juoda haluaa. Tiedän, että olet pahassa tilanteessa, mutta sinun ei ole pakko juomista katsella. Niin kauan, kun vapaaehtoisesti katselet tai mahdollistat asiaa, niin ukkos juo. Voi toki juoda siltikin vaikka lopettaisit mahdollistamisen, mutta parhaassa tapauksessa silmät avautuisivat omalle tilanteelleen.
Hei teille kaikille!
Ensin Pitkäpinna:lle:
- Suomessa pakkohoitoon saaminen on todella vaikeaa, silloin asiakkaalla oltava vakava psykoosi, vakava itsemurhavaara tms., juoppoa ei saa hoitoon pakkokeinoin
- Joihinkin katkopaikkoihin asiakkaan voi ilmoittaa myös tämän läheinen. Tällainen asiakkaan hoitoon kantaminen harvoin kuitenkaan johtaa pysyvään raitistumiseen jos asiakkaalla siihen ei ole mitään motivaatiota. Toisaalta tuollainen parin viikon katko toimii toki läheisen hengähdystaukona ja mahdollisuutena pakata sillä aikaa kamansa ja lähteä hullunmyllystä pois.
- Hellitä halustasi auttaa miestäsi vaan hae sen sijaan itsellesi apua esim. omasta terveyskeskuksestasi/työterveyshuollosta/Al-Anonista/kriisikeskuksista tms.
Sitten maria76
Hienoa, että miehesi on lähtenyt katkolle ja kuntoutukseen! Kuntoutuksen aikana kannattaa varovasti miettiä, miten elämä jatkuu kuntotuksen jälkeen. Aikanaan kun kämppikseni oli katkolla ja kuntoutuksessa, hän pärjäsi siellä erinomaisesti kun oli koko ajan kivaa tekemistä eikä juoppokaverit ollleet hengittämässä niskaan. Selvistely kuitenkin hyytyi kotiinpaluuseen kun ei ollut mitään työtä/harrastusta/selviä kavereita yms. Tosin uskon, että miehesi tilanne on erilainen kun teillä on perhe eikä hän ole yksin hommansa kanssa.
Tiedostan tuon riskin varsin hyvin Onneksi niitä intervallijaksoja tulee jälkeenkin, niin nekin osaltaan tukee asiaa ja motivoi eteenpäin. Jännittää kyllä mut toivon parasta.
Voimia Pitkäpinnalle ja maria76!!