lyhyen putken jälk. masennus

minulle läheinen ihminen on kova juomaan. eilen (tiistaina) loppui 5 päivän ryyppäysputki. aamulla krapulassa ihminen oli hyväntuulinen ja osoitti lämpöä minulle. eilen töistä tullessani ihminen oli hyvällä päällä. nukuin päiväunet ja nousin. ihminen oli hiljainen, tiuskaisi vastaukset aina kun kysyin jotain. aamulla tänään, kun tulin töistä, sama meininki jatkui.

onko ryyppäysputkien jälkeen muilla selvästi masennusta tai ahdistusta, joka puretaan lähimpään ihmiseen?

Kun mielihyväjärjestelmä suistetaan toistuvasti ylikierroksille päihteiden avulla, aivot alkavat itse hillitä sen toimintaa muun muassa vähentämällä dopamiinin sitoutumiskohtia.

Kun päihteiden käyttö sitten päättyy, aivoihin syntyy lamaannuttava dopamiinivaje. Mielihyväjärjestelmän vajaatoiminta ilmenee ärtyisyytenä ja alavireisyytenä vielä senkin jälkeen, kun päihteelle ominaiset vieroitusoireet ovat hävinneet.

Näin kirjoittaa tutkija Petri Hyytiä Tiede-lehdessä.

Linkki : tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=883

Hei Tarttuvaa,
En tiedä, mitä tarkoitat krapulaisen osoittamalla lämmöllä, mutta minun exäni oli krapulassa kiinnostunut seksistä. Se ei kylläkään lämmittänyt mieltäni. Ehkä joku alkoholisti kertoo lähemmin, mistä siinä oikein on kyse.
Juomaputkia seuraavia kiukunosoituksia kutsumme Al-Anonissa kuiviksi huikiksi. Ne kuuluvat asiaan. Ikävä kyllä ne tuhoavat läheisen omanarvontunnon.
Siitä kipin kapin hoitamaan itseäsi ennen kuin olet aivan alamaissa!

Hei Tarttuvaa,
En tiedä, mitä tarkoitat krapulaisen osoittamalla lämmöllä, mutta minun exäni oli krapulassa kiinnostunut seksistä. Se ei kylläkään lämmittänyt mieltäni. Ehkä joku alkoholisti kertoo lähemmin, mistä siinä oikein on kyse.
Juomaputkia seuraavia kiukunosoituksia kutsumme Al-Anonissa kuiviksi huikiksi. Ne kuuluvat asiaan. Ikävä kyllä ne tuhoavat läheisen omanarvontunnon.
Siitä kipin kapin hoitamaan itseäsi ennen kuin olet aivan alamaissa!