Lupaus

Suora lainaus aamun Hesarista:

“Kun vuodenvaihteen juhla- ja juomaviikot ovat ohi, tammikuussa onkin aikaa syventyä katsomaan Ylen uutta sarjaa Lupaus.
Juoni on yksinkertainen: viisi työikäistä suomalaista lupaa olla viisi viikkoa ilman alkoholia.
Päihdelääkärin juontamassa sarjassa seurataan, miten koehenkilöt selviävät ilman alkoholin tuomaa rentoutusta ja miten heidän elämänsä muuttuu raittiuden aikana. Siis viiden viikon raittiuden aikana.
Aihe on niin kiehtova ja tavoite niin toivoton, että sarjasta tulee varmaan katsojien suosikki.
Ulkomaille tätä tositv-ideaa tosin voi olla vaikea myydä.”

Ritva Liisa Snellman

:open_mouth:
Just joo. 5 viikkoa, mikä saavutus :laughing:
Sen nyt kestää kuka vaan kun sen jälkeen on lupa vetää perseet olalle :smiling_imp:

Tipaton tammikuu saa ihan uuden kilpailijan… vvv= viisiviikkoaviinatta :smiling_imp: ja sitten järjestetään kossukellunta.

[size=85]Jos edes joku havahtuisi miettimään mitä alkoton elämä tarkoittaa…ja pystyisikö itse siihen[/size]

Itse vietin kerran elämässäni tipattoman tammikuun, ja se oli ihan perseestä. Odotti vaan sitä hetkeä että pääsee korkkaamaan ja yritti keksiä kaikenlaista puuhaa väkisin että saisi viinan himot hillittyä :imp:
Kertoohan se paljon Suomen alkoholipolitiikasta, jos viidestä juomattomuusviikosta jo saadaan aikaiseksi dokumenttiohjelma :open_mouth: :smiling_imp:

Kauheeseen rääkkiin ihmisiä :smiley: alistetaan vain viihteen takia ! :smiley: Kokonaiset viisi viikkoa ilman alkoholia ! :smiley:

Parempi Tosi-TV aihehan olisi kun koehenkilöt pakotettaisiin juomaan viiden viikon putki ! Aamulla heti klo 09 keskiolutta K-kaupasta muutama pullo, sitten klo 09.30 lähi pubiin muutamalle tuopille josta Alkon kautta kotiin suolapalaa haukkaamaan, sitten puoli pulloa koskenkorvaa ja nokoset sohvallla , iltapäivällä pari tuoppia pubissa, illalla pullo viiniä ja kossua, yöllä herätessä pari huikkaa vahvaa viinaa. Aamulla sama homma alusta. Päiviä voisi värittää vaikkapa terveyskeskuskäynneillä, kadonneitten kännyköiden,silmälasien, tekarien ja pankkikorttien etsimisoperaatioilla, juopumuspidätyksillä, ravintolatappeluilla. Ohjelman voisi huipentaa viiden viikon jälkeen näkymiin kunnallisen katkaisuhoitolaitoksen aulaan jossa tähtemme jonottaisivat paria avautuvaa katkopaikkaa muiden tärisevien,haisevien ja omiaan höpöttävien, pikku-ukkoja huitovien, hurujen seurassa joista osa terävöittäisi ohjelmaa tekemällä rajuja tärisyttäviä alkoholikouristuskramppeja vaahto suusta pursuen.

Vinetto (mennyttä elämää muistellen ei-nostalgisena vaan kiitollisena tästä päivästä)

:smiley:
tai
city.fi/keskustelut/view.php?id=19644

No johan

Mä ainakin aion viettää tipattoman tammikuun ja ihan sen nimellä ja kailottaa sitä, koska se ärsyttää kaikkia. :laughing:
Tipaton tammikuu rules, vaikka ois muutenkin tipaton,

Hyvä idea, liityn joukkoon :laughing:

Ehkä minäkin sitten :laughing: oishan se ensimmäinen sitä laatua. Mutta enpä taida tuota hirveästi kailottaa… Tipattomasta toukokuusta kyllä puhuin joskus kavereille jotka kyseli miksei olut maistu.

Sorry vaan, mä en nyt kyllä ymmärrä koko tipattoman tammikuun idistä! Johtuneeko siitä, että en juodessa koskaan pystynyt tipatonta aikaa pitämään, puhumattakaan koko tammikuusta. Kateutta ehkä? :laughing:

Mikäs hätä niillä ihmisillä on viinan kanssa, joilla homma pysyy hanskassa. Ei varmaan pauku maksa-arvot punasella eikä ole haimatulehduksista pelkoa. :blush:

Turhaa hienostelua ja tyhjänpäivästä hommaa mun mielestäni, mutta saapahan toimittajat töitä ja ihmiset pääsevät tabloideihin. :sunglasses:

Tipaton mikätahansakuu. Juovalle juopolle lupaus ottaa perseet kuukauden päästä.
Minä kusetin itseäni noissakin jutuissa; viimeistään aloitusta seuraavana viikonloppuna pähkäilin, että koska kuukauden päästä “saan” taas ottaa viinaa, niin eihän se haittaa jos jo nyt ihan pikkuisen tirautan. Voitte arvata kuinkas kävikään. :sunglasses:

No niin. Eli siis tässäkin huomaa että se ärsyttää ilmiselvästi. :sunglasses: Tipaton tammikuu. Siinä juuri yksi sen huvituksista, jonka takia minäkin kuulutan sitä viettäväni; ihan vaikka huvikseen vaikka joulukuukin olisi ollut tiparon ja helmikuukin olisi suunnitelmissa niin.

Itse asiassahan tipaton tammikuu on ihan hyvä sellaisille satunnaisjuopoille, jotka eivöt ole varsinaisesti alkoholisteja, mutta joilla kuitenkin on voinut juhliminen mennä överiksi pikkujouluaikaan.
Malsa elpyy kuukaudessa, rasvamaksakin jopa paranee, ja ihminen saa tuntumaa mukavaan selvinpäin olemiseen. Se on ihan hyvä asia.

Oikeesti kammottava ajatus. :open_mouth: Ei oo hauskoja juttuja tuommoset putket, eikä krampit eikä delikät. Jotkut joutuu hoitamaan niitä, mutta herkkua ei etenkään niillä joille ne osuu.

Mä kannatan tota Vineton ehdotusta! :laughing: Voispa tosiaan olla näky, kun nämä tavikset sitten viiden viikon ryyppyputken jälkeen kuvattaisiin kansalle joko livenä tai lehtikuvina, että miten heillä menee, vai meneekö ollenkaan! :laughing:

Saisivatpa tuntumaa juovan holistin elämään ihan oikeesti. Ehkä se nirppanokkaisuus alkoholisteja kohtaan vähän petraisi tai sitten ei. :unamused: No, onpa tämä sairasta meikäläisen huumori. :imp:

Kamoon hei, tää saattaa kuitenkin löytää tiensä jopa ‘kahvipöytäkeskusteluihin’ työpaikoilla. Ja sitä myöten ehkä joku tajuaa oman koukkunsa ja ettei eroon pääseminen olekaan ihan kakunpalanen… Tutkitaan ennen kuin hutkitaan :slight_smile:

^ No eiks ois oikeesti järkkyä: juoda viikko! :open_mouth: Juoda kaks viikkoa. Sehän on ihan kauheeta oikeesti, ihminen on sairaanhoidon piirissä ajettuaan itsensä sellaseen kuntoon.
Mun mielestä se on kauheeta.

Vieroitusoireet ei oo mikään ihan piece of kakku; luvassa on kramppaja, vapinaa, hikoilua, verta ja kyyneleitä. Toivosin että ihmiset selviäis tuosta ja sitten tajuis olla dokaamatta, mutta sitähän se sit esim. katkolla on, että tajuuvat vähän aikaa. Ei kuitenkaan kauaa.
Alkoholin vieroitusoireyhtymä vetää kuulemma vertoja heroiinin vieroitusireille. Että ei niitä nappeja ihan pelkän viihtyyden takia siellä katkolla anneta.

Mutta toisaalta tässä voisi käydä niinkin, että ne tavikset löytäisivät itsestään sen “salaisen” , piilevän holistin ja jäisivät koukkuun kokonaan. Onhan tällainenkin kauhuskenaario olemassa. :unamused:

Olenpa joskus kokenut ne karmeet mandoliinikrapulat, kun vesilasi ei pysynyt päässä, enkä ihan varmasti edes tiennyt kuka olen. Ei ollut kivaa yhtään. :frowning: Jonkun tällaisen olotilan takia kävelinkin töihin mennessäni katkolle ja sinnen jäin muutamaksi viikoksi ja hyvä niin.

Sain muuten kyllä palkan siltä ajalta (tämä tapahtui yli 10 v. sitten). Voi olla, että noihin työehtosopimuksiin on tullut muutoksia tämän asian suhteen vai johtuiko tiedä mahdollisesti siitä, kun tein tämän tempun vapaaehtoisesti. :question: Mutta, mutta ei se juominen kuitenkaan siihen vielä loppunut, vaan vielä piti koettaa. Enhän voinut uskoa, että olen alkoholisti, kun pohja ei vielä ollut tullut vastaan. :wink:

Vielä ehtii katsoa jos jäi välistä :mrgreen:
ohjelma.yle.fi/ohjelmat/471293

Ja sieltä tulee kuulemma syksyllä dokumentti :“Katkolla”. Onkohan nämä samat tyypit sitten siellä kun aloittavat todellisen ottamisen viiden viikon piinan jälkeen?
Onneksi olen alkoholisti eikä tarvitse kärvistellä enää minkään taukojen takia :laughing: