Moikka,
kysyn täältä vinkkejä ja kokemuksia siitä miten pitäisi asioiden suhteen edetä / mitä ajatella?
Taustaa sen verran, että olen alkoholisti…Taas takana raittiutta jokunen päivä, sitä niin monasti ja pyhästi luvattua, mikä lupaus tullut aina kirjaimellisesti ryypättyä.
Parisuhteessamme tapahtui vakava heilahdus viime sunnuntaina, ja avopuolisoni sai ihan karmaisevan raivarin, asiaa vatvottiin vielä maanantaina jne. Tiistaina palasin paikalliseen alkoholistien avokuntoutusryhmään, kävin lääkärillä hakemassa lähetteen maksakokeisiin ja lupauksen antabus-reseptistä. Tämä tähän astisista ns. päättäväisin yritykseni. Tällä hetkellä tilanne on tulehtunut, ja olen kumppanilleni ilmaa koska olen antanut tämän saman lupauksen rajoittaa alkoholinkäyttöäni niin monasti aiemminkin, ja nyt pohdinta meneillään että miten menee. Itselleni oma tilanteeni on kirkastunut kummasti, ja toisaalta en kestä menettää Puolisoani / perhettäni. Joten uskon motivaattorin olevan tuolta osalta kunnossa, vaikka itseni takiahan minä olen alkoholin jättämässä.
Kuinka pitkään kestää luottamuksen palautuminen tämän kaltaisessa tilanteessa, ja se että kumppanini näkee minun olevan tosissani sekä se että saamme parisuhteemme palautumaan joltiseenkin uomiinsa?
Sinällänsä, alkoholistin puolisolla on aina riski polttaa kätensä, oma raittiuslupaukseni on toistaiseksi, ja pitkäksiaikaa. Mitä se sitten on niin uskoisin että puolivuotta vuosi, vähintään. Antabuksen pidän tuella niin pitkään kun tunnen sitä tarvitsevani.
Todetaan vielä sen verran että meillä ei ole ollut väkivaltaa, ja juomiseni on ollut ns. hallittua ja siistiä, eli maksimaalista sammumiseen tähtäävää humalaa en ole hakenut vaan ehkä ennemminkin pikkuhiprakaa, kuitenkin ongelma on valmis jos se on tapahtunut 3-4 iltana viikossa, ja annosmäärät vaihdelleet kahdeksan ja 16 alkoholiannoksen välillä, eli toleranssini on kasvanut melko hurjaksi.
Nyt selvinpäin, kuten huomenna ja viikonlopun myös ja sen jälkeen monta seuraavaa, mutta te alkoholistien puolisot, mikä teidän mielestänne on riittävä merkki siitä että kumppaninne on pitänyt / yrittänyt pitää raittiuslupauksensa vakavasti ja tekee oikeasti kaikkensa saadakseen ongelmansa kuriin?
Itse en keksi mitä vielä voisin tehdä yllämainitun lisäksi pelastaakseni parisuhteeni tästä akuutista kriisistä, muuta kuin pysyä selvänä ja pitää alkoholistin käytösmallin vastaisesti lupaukseni.
Hjälp-