Luopumisen vaikeus.

Hei.
Olen lukenut monta vuotta täältä muiden kokemuksia ja tarinoita. Tuntuu hullulta kirjoittaa nyt itse, vaikka olen jo päässytkin pahimman ohi.

Tunsimme mieheni kanssa nuoresta, liikuimme samoissa porukoissa. Oli kuitenkin useamman vuoden väli aikuisuuden kynnyksellä, jolloin emme olleet tekemisissä, hänen päihteidenkäyttönsä takia. Päihteitä meni laidasta laitaan ja meno oli sen mukaista. Hän hakeutui korvaushoitoon, johon pääsi ja elämä alkoi mennä parempaan suuntaan. Tulin mukaan kuvioon ja aloimme seurustella. Muutimme yhteen, hän opiskeli ammatin, sai töitä ym. Elämä oli ihan mukavaa. Saimme lapsen, tuntuu että se sai kaiken alkamaan alusta. Tuli kauheat mielialanvaihtelut, maniaa ja masennusta. Ensimmäisen kerran silmäni avautuivat tilanteelle kun löysin värkin pesukoneesta. Riitelyä ja pahaa mieltä, valheita, syytöksiä ym… Kuitenkin korvaushoito “sujui” ja seulat oli aina puhtaat. Aloin epäillä ja sairastutin itseni siinä samalla. En osannut nauttia enää hyvästä jaksosta kun tiesin, että kohta on vauhti päällä. Ihana ja kiltti mies alkoi käyttään hyvin rankkaa henkistä väkivaltaa, ja kirsikkana kakun päällä tuli myös tönimistä ym kuvioon. Viimeinen niitti oli, kun hän kävi kävi päälle kunnolla. Erottiin.

Alussa kaikki meni ihan hyvin, mies skarppas ja sai asioita kuntoon, sai uuden työpaikan ym. Lapsemme vieraili hänen luonaan säännöllisesti. Sitten kaikki rysähti. Agressiivisuus nosti päätään, sekavat puhelut ja selvä sekoilu aiheutti sen, etten enää antanut lastamme hänelle, soitin lastensuojeluun ja pyysin apua. Sainkin sitä kautta selville, että lapseni isältä on katkaistu korvaushoito ja elämä on huonolla tolalla, lastaan ei saa tavata ja ei ollut yhteistyöhaluinen miltään osin. Siitä on nyt kohta vuosi. Nyt hän oli vasta katkolla kaksi viikkoa, mutta mitäpä hyötyä siitä on… Pääsi sieltä ja kaikki jatkui samanlaisena. Nykyään on minua kohtaan ihana ja sanoo mitä haluan kuulla. En tietenkään usko, mutta silti jossain syvällä sisimmässäni toivon, että saisin sen ihmisen takaisin joka oli joskus. Lapsen tapaamiset järjestetään joskus tulevaisuudessa valvotusti, sittenkun hän saa vähän elämänsyrjästä kiinni, jos saa.

Olemme siis eronneet, asumme erillään. Emme tapaa. Joskus puhumme puhelimessa ja lähettelemme viestejä. Mutta miten pääsen hänestä yli… Erostamme on pari vuotta, silti vaan roikun kiinni menneessä. Joka päivä tunnen surua tilanteesta. Lapseni kanssa meillä on asiat hyvin, erittäin hyvin. Mutta olen hirveän surullinen pienen lapsenikin puolesta, miksei isä tee hänen takiaan kaikkeaan, miksei lopeta päihteidenkäyttöä. Miten pääsen eroon näistä ajatuksista ja surusta? Miten pääsen eroon miehestä omassa mielessäni? Tuntuu, että hänen kanssa elämä on ollut kokonaista, en osaa kuvitellakkaan elämää jonkun muun kanssa… Enhän voi loppuelämääni velloa tässä tilassa…? Hän on kuuleman mukaan hakeutunut korvaushoitoon, mutta uskon, että tarkoitus on vaan saada ilmainen lääkitys. En enää jaksa uskoa, että tavoitteena olisi raitistua. Olen vihainen, katkera ja surullinen. Hänen vanhempansa syyttävät kaikesta minua, emme ole missään tekemisissä. He ovat aina syyttäneet minua, jopa siitä kun mies kävi päälleni.

Miten te muut käyttäjien puolisot olette käsitelleet näitä tunteita? Onko se suhde tuntunut erilaiselta kun muut? Siis onhan se erilaista ollut, päihteiden ym osalta. Mutta onko se hullaantuminen ollut jotenkin paljon syvempää siinä suhteessa? :unamused:

Hei Piipsa

Tervetuloa kirjoittelemaan, toivottavasti saat vastauksia kysymyksiisi.

Olen korvaushoidossa olevan nuorenmiehen äiti. Poikani on 29-vuotias ja hänen vaimonsa 24v, he molemmat ovat korvaushoidossa, poika 2,5 vuotta ja vaimonsa hiukan vähemmän. Heillä on 4kk ikäinen vauva. Heidän hoitonsa on sujunut hyvin, ilman oheiskäyttöä tai muitakaan rikkeitä. Ymmärtääkseni korvaushoito on vain osa huumeriippuvuudesta toipumisessa. Monet muut psykososiaaliset tukitoimet ovat myös tosi tärkeitä. Pojalla on ollut tuettua asumista, kuntouttavaa työtoimintaa. Hän on myös osallistunut nuorten työpaja toimintaan. Hänellä on tukihenkilö mm. terveyskeskuksessa, muistaakseni MTT:n hoitaja. Vaimollaan on myös vahva tukiverkosto, mm. viikottainen tapaaminen päihdehoitajan kanssa.

Ymmärtääkseni useimmilta vie todella kauan toipuminen huumeriippuvuudestaan. Mutta toipuminen on mahdollista!

Hae itsellesi apua. Et voi vaikuttaa ex-kumppanisi toipumiseen, hänen on löydettävä motivaationsa itse. Elämä narkomaanin lähellä sairastuttaa läheiset. Rehellinen puhuminen hoitotahoille ja luotettaville ystäville auttaa ja helpottaa. Myös kertominen omasta avunhakemisesta , voi auttaa käyttäjää hakeutumaan avun piiriin.

Paljon voimia sinulle

Kiitos vastauksestasi sarkynytsydän! olen iloinen kun luen, että joillakin näkyy valoa tunnelin päässä. Oletteko paljon mukana pienen lapsenlapsen elämässä? Kauan poikasi ehti käyttää ennenkuin hakeutui hoitoon? Tiedän niin monta, jotka käyttää korvaushoitoa vain hyväkseen, siksi onkin siitä niin ristiriitaiset tunteet.

Eksäni tosiaan on saanut joskus kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön lääkityksen, jota ei kuitenkaan suostu syömään, kun hänellä ei sitä sairautta mielestään ole. Itse koen, että taustalla on mielenterveysongelmia, jotka vaikuttavat hänen päihteidenkäyttöönsäkin. Hän ei saanut aiemmin minkäänlaista mielenterveysapua ollessaan korvaushoidossa. Kävi tietyin väliajoin omahoitajallaan vaan kertomassa kuulumiset.

Yöllä mietin taas pientä lastamme, joka on alkanut kyselemään omasta isästään. Miksi muiden isät tulee isänpäiväkahveille tarhaan, miksei hänellä tule ketään? Missä isi on? Vastaan, että isi on sairas ja ei voi nyt olla elämässämme mukana. “Miksei isi mene lääkäriin? Onko isillä masu pipi?” Pienelle on vaikea selittää ja olen katkera että joudun kertomaan hänelle ja paikkaamaan toisen virheitä ja tekoja.

Itse en ole koskaan käyttänyt mitään. Joten minulla on hyvin vaikea ymmärtää miksei joku halua, edes lapsen takia, aloittaa paranemisprosessia, edes yrittää… Eikö ole pohja ehtinyt tulla jo monet kerrat vastaan kun on oltu yhdyskuntapalvelua suorittamassa tai kun asunto menee alta, ei saa tavata lastaan tai kun hakataan velkojen takia. Hänellä meni niin hyvin jo, oli hyvä isi, töissä ym. Elimme normaalia elämää. Pelkään, ettei se normaali arki ja elämä riitä, on liian kova halu säätää ja doupata. Vai onko tuo hänelle normaalia?

Olen koittanut puhua monesti, että hakisi mt-apua, hänen kotitaustansakin on hyvin rankka ja uskon että sieltä kaikki kumpuaa. Mutta kun on totuttu piilottelemaan asioita ja kaunistelemaan. Ei myönnetä mitään, mitään ongelmia ei ole. Turhauttaa… Kunpa voisin elää ilman näitä ajatuksia ja tunteita, päästää vaan irti.

Hei Piipsa, Poikamme aloitteli päihdeuraansa jo 14-vuotiaana, keskikaljalla. En tiedä tarkalleen, milloin muut aineet tulivat mukaan. varmaankin pikkuhiljaa… Hän kävi kyllä ammattikoulun ja myös armeijan (6kk) ja ehti myös olla töissä aika kauan, ennen kuin narkkaamisensa paljastui. Varsinaisia huumeita lähes kymmenkunta vuotta. Aika oli kamalaa sekoilua, varmaan myös hänelle itselleen ja meille vanhemmille erittäin tuskallista. Luulempa, että me vanhemmat tuskin koskaan täysin toivumme siitä ahdistuksesta, huolesta ja stressistä. Sukelsimme liian syvälle sinne huumepaskaelämään. Toki täysin vapaaehtoisesti, uskottelimme itsellemme, että se mahdollistaminen olisi pojallemme hyväksi. En ymmärrä, että mitä muuta olisimme voineet tehdä. En tunne yhtäkään narkomaanin perhettä, jossa vanhemmat olisivat pystyneet irrottautumaan narkomaanilapsestaan. Järki ja ymmärrys kyllä kehottaa siihen, mutta tunteet eivät…

Irrottautuminen käyttäjästä taitaa olla puolisoillekin täysin mahdotonta. Siksipä kehoitankin sinua hakemaan itsellesi apua. En usko, että se ahdistus häipyy itsestään minnekään.

Ymmärrykseni mukaan, mahdollinen terapia on mahdollista aloittaa vasta, kun päihdeongelmaa on hoidettu. Terapia on rankkaa ja voi olla, ettei narkomaani koskaan pysty käsittelemään esim. traumaattista lapsuuttaan, käyttöaikojensa sekoilua ja kaikkea vahinkoa mitä on aiheuttanut niin itselleen kuin muillekin.

Korvaushoidolla, vaikka se olisi ns. ylläpitohoitoa, estetään paljon rikollisuutta, tauteja yms. Ovathan nämä narkomaanitkin ihmisiä, hyvin sairaita, mutta… Nuorillamme, korvaushoidon aloittamisen myötä, alkoi opettelu “normaali elämään”, siis päivällä valvotaan ja yöllä nukutaan. Ja lääkkeet haetaan aina sovittuna aikoina, ja opetellaan asioiden mm. laskujen hoitoa, kodinhoitoa jne.

En voi olla korostamatta itsensä hoidon tärkeyttä. Älä anna katkeruuden, kaunan tai kostonhalun myrkyttää omaa ja lapsesi elämää.
Näemme viikottain pari kertaa nuoren perheen kanssa, vauva-ukkeli kasvaa ja kehittyy hurjaa vauhtia ja on ihana…

Voimia sinulle Piipsa