Luonteenpiirteet ja voimavarat raitistumisen tukena?

Kun katselen vuoden takaista Onniina, en tunnista siitä itseäni. Tuntuu kuin katselisi filmiltä vieraan ihmisen elämää. Välillä taas tuntuu, että se kaikki onkin ollut vain panajaista, ei todellisuutta.

Erään piirteen kyllä tunnistan sieltä menneestä: YLPEYDEN. Juoppo-Onniina juopotteli räkälöissä, koska halusi pitää illuusion, että on niitäkin, joilla menee huonommin.Niissä paikoissa oli hyvä esittää oppinutta ja menestynyttä.Surullista.

Alkoholistia on kehotettu luopumaan ylpeydestä, nöyrtymään. TOISAALTA ylpeys voi olla myös voimavara. Minun on ollut vaikea nähdä itseäni itsesäälissä rypevänä, muita syyttelevänä luovuttajana, joka heittäytyisi yhteiskunnan armoille. Sellaiseksi olin ajatumassa ja sitä ei voinut KIELTÄÄ edes sekavassa tilassa. Miunun oli pysäytettävä se prosessi. Minulla oli liikaa unelmia, kunnianhimoa ja tavoitteita. Ne täytyi vain kaivaa uudelleen esiin. Nöyrtyä täytyi vain sen suhteen, etten osaa ja voi käyttää alkoholia. Se on heikkouteni.’

Miten muilla raitistuneilla…Mitkä ovat olleet sellaisia luonteenpiirteitä tai voimavaroja, jotka ovat auttaneet raitistumisessa?

Hyvä aihe!

Minulla ehkä jääräpäisyys/pitkäjänteisyys - joka taas toisaalta tietysti sai myös juomaan putkeen yms. No, kun sen kääntää toisin päin, niin se voi palvella myös valoa, ei vain pimeyttä! (menipäs dramaattiseksi) Kyllä minä voisin elää vaikka sata vuotta seipään nokassa jonkin eteen, mitä oikein haluan. Kyse on silloin vain päämäärien asettelusta. Siitä minkä näkee mielekkääksi, tai siitä, näkeekö mitään mielekkääksi. Ehkä siinä on minun problemaattisuuteni ydin. Voin elää todella askeettisesti, voin ruoskia ja kiduttaa itseäni. Se, minkä VUOKSI sitä teen, onkin sitten toinen asia. Onhan mulla ollut aikoja kun olen elänyt kuin munkki. Voi kuitenkin olla, että sen kaiken motiivina on ollut halu päästä taas joskus kerran juomaan. Että kun oikein sammuttaa itsensä “rangaistukseksi”, on sitten taas joskus “kärsinyt rangaistuksensa” ja sitten pukki pääsee kaalimaahan - vain jälleen kerran huomatakseen, että se on vielä pahempi paikka kuin se munkkiluostari.

Käsittääkseni olen nyt irti tuosta kuviosta, vaikka itseruoskintaa harrastankin aika ajoin.

Minä tiedän - vailla mitään itsekehua - että juuri se pitkäjänteisyys on paras voimavarani. Kaikkialla on ihmisiä, millä menee hermot johonkin ähertämiseen viidessä minuutissa. Ajatus siinä taustalla on: “Minä olen liian hyvä/arvokas tällaiseen paskahommaan!” Minä en näe itseäni liian hyväksi tai arvokkaaksi mihinkään hommaan. Parhaimmillani olen jossain raskaassa/vittumaisessa ruumiillisessa työssä.

Tuo on hyvä. Itsekin olen niillä linjoilla, että mitä vain työtä, toimettomuus tylsistyttää ja ajaa monet juomaan. henk.koht. arvostan vaikkpa siivoojia huomattavasti enemmän kuin Nokian valkokaulustyöläisiä. Harmi että palkkaajat eivät arvosta (palkan perusteella). Meni ohi aiheen.

Tarkoitukseni oli sanoa, että pääasia, että näkee itsensä LIIAN ARVOKKAAKSI räkälöihin ja muihin juottoloihin itseään säälimään :sunglasses:

Heips,

Tämä on ihan pohtimisen arvoinen aihe. Ihminen kyllä alkoholisoituu luonteenpiirteistä riippumatta kun vaan juo tarpeeksi, mutta auttaako sitten jokin tietty luonteenpiirre raittiudessa, onkin vaikeampi kysymys. Varmasti sitä nöyryyttä tarvitaan kun tunnustautuu alkoholistiksi, mutta tässä tapauksessa nöyryyttä ei pidä nähdä negatiivisena tai polvilleen menona, vaan kyseessä on pikemminkin realistinen itsesuojelu. Eli realismia peliin.

Omalta kohdaltani olen monesti ajatellut olevani hieman addiktioihin taipuvainen, oli sitten kyse mm. työstä, liikunnasta ja - alkoholista. Olen kuullut sanottavan, että henkilö joka kokee olevansa addiktioihin kallellaan, tulisi muuttaa epäterveelliset addiktiot ns. ‘terveisiin’ addiktiohin, kuten esim. kovaan kuntoiluun. Ihan toimiva keino, vaikka tuo addiktioista puhuminen tuntuukin vähän muotitermiltä nykyään. Eli kyky heittäytyä täysillä johonkin uuteen juttuun voi myös tukea raittiutta.

PS. Olen Onniinan kanssa samaa mieltä plinkin hyödyllisyydestä raittiuden tukemisessa!