Luontaistuotteet ja lisäravinteet - käytätkö?

Tämä aihe nyt kieltämättä menee vähän ohi palstasta, mutta kuitenkin katson tätä juttua nykyään vähän laajemmastakin perspektiivistä, kuin vain siitä että alkoholin käyttö loppuu. Joten sitä varten tällä on kyllä ihan paikkansa.

On vähän konstikkaampaa vaikuttaa mielensä hyvinvointiin raittiina. Sen dopamiiniryöpyn saa helposti ja nopeasti, vaikka lääkkeistä tai alkoholista. Mutta sellaisen tasaisemman ja pysyvämmän mielentyytyväisyyden rakentaminen on työläämpää ja kestää kauemmin.

Yhtenä tärkeimmistä tuon mielentyytyväisyyden rakennuspalikoista näen sen, mitä suuhunsa pistää. Itselleni on muodostunut tärkeäksi terveellisen ruokavalion noudattaminen. Mikään nipo en ole ja saatan silloin tällöin käydä pitsalla ja 1-2 kertaa viikossa varmaankin tulee jotain mässyä ostettua, eli useimmiten suklaata, karkkia tai jotain suolaista.

Kokkaan nykyään itse ruokani ja pyrin aina suosimaan mahdollisimman puhtaita raaka-aineita ja kaikki pelkistä E-koodeista muodostuvat tuotokset jäävät lähes poikkeuksetta hyllyyn. Syön tosi harvoin mitään eineksiä. Vaaleaa leipää ja perunoita en myöskään syö, paitti kylässä korkeintaan jos on ruoalla. Paitsi oikein tuoretta patonkia joskus kyllä ostan. Aivan herkkua! :smiley: Muuten suosin täysjyvää sekä leivässä, että riisissä jota paljon käytän.

Kuitenkin perusruokavaliostakaan, vaikka se olisikin tosi terveellinen, ei saa ihan kaikkea tarpeellista. Itse olen nyt tuollaista vähän vahvempaa B-vitamiinivalmistetta syönyt varmaankin n. puolen vuoden ajan. Lisäksi aamulla menee möllerin kalanmaksaöljykapseleita ja illalla ennen nukkumaanmenoa magnesiumia sitraattimuodossa.

Oikeasti mieleen positiivisesti vaikuttavia aineita olen löytänyt ainakin D-vitamiinivalmisteista. Sitä olen nyt taas syksyn alettua ruvennut syömään. Sitä 5HTP kapselia söin myös viime talvena. En siitä havainnut oikein mitään muuta vaikutusta, kuin sen että nukahtamiseen se auttoi. Itse kun olen ollut jo aika kauan aikaa silloin tällöin tosi huono nukahtamaan. Mutta sitäkin piti muistaakseni popsia eka jonkun aikaa, että rupesi vaikuttamaan.

Mutta kaikista parhaat vaikutukset tunnen saaneeni teestä, jota nyt olen viime aikoina ruvennut päivittäin juomaan ja vähän syrjäyttämään kahvia sillä. Ihan siis kunnon irtoteetä, eikä pussia. Vaikka maussa en itse havaitse paljoa muuta eroa, kuin että irtoteessä on vähän ehkä pehmeämpi se maku. Irtoteenhän kuitenkin pitäisi olla sitä parempaa kamaa, kun pussitee koostaan jostain jämäkamoista. Vähän samalla lailla, kuin johonkin nugetteihin puristetaan kanasta kaikki “mitä jää jäljelle”. Kahvi minulla ei oikeastaan koskaan ole toiminut minään piristeenä. Iltaisin sitä ei vaan passaa juoda, muuten ei tule uni. Teestä olen mustaa juonut tälläin päivisin ja vihreää sitten iltaisin. Vihreässä etenkin taitaa olla jotain mieleen positiivisesti vaikuttavia aineita ja se onkin minusta jotenkin tuonut paljon pirteämmän olon. Valkoistakin mulla olisi nyt, mutta en vielä ole kokeillut. Mustaa ei iltaisin passaa juoda, koska siinä on jonkin verran enemmän kofeiinia kuin noissa muissa.

Itseäni kiinnostava aihe. Vasta oli joku tutkimus,jossa taas kerran todettiin kaikki lisävitamiinit ja ylim.hivenaineet turhiksi.Mutta näissähän riippuu keneltä kysyy. Itse käytän joskus kreatiinia ja silloin tällöin hera/maito/soijaproteiinia ruokavalion lisänä.Välillä en mitään . Lihaa syön vain muutaman kerran viikossa ja nk.hyviä rasvoja syön verrattain paljon.

Vihreää teetä menee paljon,kahvia en juo.

En tiedä, viittaatko siihen vasta ilmestyneeseen hesarin juttuun, jossa haastateltiin ursula schwabia. Hänhän on se sama tyyppi, joka uhkasi huostaanotolla kaikkia vanhempia, jotka eivät syötä lapsiaan hänen suosittelemansa ruokavalion mukaan. Mene ja tiedä, tuo tutkimus jäi aika puutteelliseksi monin osin. Esim. syötiinkö siinä synteettisiä vitamiineja, jotka on ihan eri asia kuin luonnolliset. Toiseksi oliko tutkimusjoukossa kuinka paljon jo valmiiksi sairaita. Jne. Ja sitten taas toisaalta on iso joukko tutkimuksia, jotka osoittavat ihan päinvastaisia tuloksia. Pitäisi ennenmmin tutkia noita tutkimuksia kuin lukea niistä tehtyjä lehtijuttuja.

• Heraprotskua heti treenien jälkeen ja lisäksi joskus välipalakorvikkeena.
  • Päivittäin D vitamiini pillerin
  • Omega 3 sekä CLA kapselia pari päivässä
  • puhdasta luomu porkkanatäysmehua 1 dl päivässä
  • kreatiinia lusikallinen päivässä ennen treeniä
  • Robios ja vihreää teetä päivittäin irtoteenä mahdollisimman hyvälaatusta
  • 30mg zinc kapseli päivässä
  • Paljon plus maitoa :laughing:

Ohhoh, kylläpäs noita kertykin kun oikein listas ne ylös :open_mouth: .

T. Protsku

Minä myös aikaisemmin, kun tuon punttailun otin enempi tosissani, niin ihan niitä palautusjuomajauheita käytin, joissa on kreatiinia ja hyvälaatuista proteiinia yms. ihme aineita joista en puoliakaan muista. Nykyään riittää salin päälle ihan iso lasi maitoa ja vaikka banaani. Kahvia yleens buusteriksi. Enkä muutenkaan enää niin tarkkaan katso noita proteiini/hiilari tasapainoja. Ennen meni paljon enemmän protskua ja vähemmän hiilaria. Nykyään toisin päin ja silläkin voipi hyvinkin olla positiivisempi vaikutus mieleen. Liian vähän hiilaria tekee ihmisestä aika lyhytjännitteisen ja zombimaisen.

Eihän siinä jos tykkää, mutta minun mielestäni ihan tuollaisen peruspunttaajan tarvi niin grammalleen katsella noiden ruoka-aineiden perään ja onko tässä nyt kaikkia jotain kummallisia nimihirviöitä ja aineita käytössä. Jollain ammattiurheilijoilla se on sitten toinen juttu, mutta jos siitä hommasta ei oikeasti nauti, niin aika nopeasti tulee seinä vastaan vaikka olisi mitkä aineet mukana. Jos se vituttaa käydä siellä salilla ja se on sellaista pelkkää vihan kyllästämää machoilua, niin en minä nyt oikein tajua että onko siinä mitään järkeä. Vaikka sitten vähän isommat lihaksetkin olisi, mutta jos ei elämässä ole mitään muuta, kuin rahkapurkit ja hien tuoksu niin niin…

Niin muuten, pähkinät on sitten tosi hyviä kanssa. Oikein ravinnepommeja, vaikkakin myös tosi kaloririkkaita. Niitä menee päivittäin. :slight_smile:

Onko E-Epasta hyötyä? Jossain kirjoituksissa sanotaan että sen avulla jotkin aivotoimita-jutut alkaisivat toimia paremmin. Joskus olen sitä käyttänyt, joskus en. Ihan heti en ainakaan mitään radikaalia muutosta huomaa, mutta mistäs sen tietää vaikka hyötyä olisi. Jos vaikka niinä aikoina jolloin olen käyttänyt olisi kaikki mennyt huonommin ilman sitä, ja taas niinä aikoina jolloin en ole käyttänyt olisi kaikki mennyt paremmin sen myötä. Tällä hetkellä en käytä.

Joskus on ollut kramppeja pohkeissa. Se on todella kelju kun iskee makuuasennossa. Tulee kiire nousta ylös seisomaan sen krampanneen jalan päälle. Magnesiumia on neuvottu käyttämään. Olen käyttänyt sitä tabletteina ja viime aikoina olen käyttänyt etenkin sitä sisältävää Himalajan suolaa, ja krampit on pysyneet poissa. Käytän em. suolaa päivittäin pieniä määriä, vaikkapa voileivällä tomaatti- ja kurkkuviipaleiden päällä. Muutoin pyrin melko vähäsuolaiseen ruokaan ja uskon että suolan käyttöni ei ole liiallista kun kerran verenpaineeni on kunnossa.

Niimpä, en minäkään laskeskele tai hifistele proteiinimäärillä tai ruokien hiilari/protsku suhteilla, vaan ihan terveellä järjellä syön terveitä määriä useamman kerran päivässä sen sijaan, että ahmisin pari kertaa päivässä päivän tarpeet. Hyvin harvoin syön itseni ähkyyn ja muutenkin minulla on “herkkä” suu :slight_smile: , tarkoitan sillä, että esim. Lihaa syödessäni liha pitää olla todella hyvälaatuista ja mureaa, mutta jos se vähäkään on semmosta, että se menee mätkyttämiseksi, eli liha pitää jäyhää, niin se jää minulta syömättä, siksi suosinkin kalaa ja kanaa perinteisen lihan sijaan.

Smoothieta tykkään tehdä, eli survon tehosekottimeen marjoja tai banaania, pari raakaa kanamunaa, plus maitoa, valion pehmeää maitorahkaa 2,5 dl ja hieman protskujauhoa lisämakua antamaan. Siinä onkin sitten pari hyvää ja ravitsevaa välipalaa yhdelle päivälle.

Omassa ruokavaliossani on tapahtunut hyvin samankaltaisia positiivisia muutoksia kuin ikzullakin. Tosin satunnaiset herkuttelut menevät ajoittain omasta mielestäni hieman “liian pitkälle” (johtuen käyttämäni lääkkeen sivuvaikutuksista (“mässyt”)). Siksipä joudunkin aina silloin tällöin ennakoimaan tilannetta ja tekemään itselleni hätävaraksi terveellisiä mässyjä eli erilaisia herkullisia salaatteja, hedelmäjuttuja tai pähkinäsettejä. Yleisesti ruokavaliossani pyrin käyttämään paljon kasviksia, pähkinöitä, laadukasta lihaa/kalaa sekä runsaasti marjoja.

Lisäravinteina olen kokeillut hyvinkin erilaisia tuotteita ja tehokkaimmiksi juuri itselleni olen huomannut:
-100mikrogrammaa d-vitamiinia päivittäin
-e-epa kalaöljyä 3g/pv
-lisä magnesiumi illalla
-Shotillinen hyljeöljyä ja ruokalusikalliset hamppuöljyä sekä avokadoöljyä päivittäin
-Suola jota käytän on meri/vuori/ruususuolaa sekä luomuhunaja kuuluu vakiona smoothieisiin joita välillä teen.
-Maustan yleensä itsetehdyt ruokani voimakkaasti koska yksinkertaisesti pidän voimakkaista mauista sekä uskon osan mausteista toimivan lääkinnällisesti. Kasvatan myös osan mausteistani itse.
-Vihreää ja valkoista teetä join yhdessä vaiheessa enemmänkin, mutta nyt ne ovat syystä tai toisesta jääneet vähemmälle
-Melatoniinia menee 9mg/yötävasten jos haluan pitää taukoa lääkkeestäni (aiheuttaa mietoja vieroitusoireita kuten lievää unettomuutta) ja tulevaisuudessa on lähtemässä testiin kärsimyskukkauutejauhe ja valeriaanauutejauhe samaan n.1-2 päivää kestävään vaivaan.

Saattavat olla hyviä aineita.
Mutta eivät ainakaan aina ja jokaiselle tarpeellisia.

Muiden terveydestä en voi mitään ihan varmaa sanoa, kun asiat eivät tietysti aina ole sitä miltä päällepäin näyttävät.
En ole mitään ravintolisiä tai vitamiinivalmisteita käyttänyt, en tosin ole myöskään harrastanut urheilua.

Ja millaisin seurauksin?

Just kohta täytän kuusikymmentä, enkä ole lääkärinapua tarvinnut kait pian pariinkymmeneen vuoteen, silloinkin oli pienestä tapaturmasta kysymys kun viimeksi piti mennä.
Ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen en ole tarvinnut mitään niin voimakasta lääkettä että olisi reseptiä tarvinnut hankkia.
Flunssa iskee joskus, muutta ei kai useammin kuin niille kavereilleni jotka erilaisilla lisäaineilla terveydestään huolehtivat.

Syön kaikkia ruokia. En ainakaan yhtäkkiä muista että minkään ihmisruuaksi yleisesti sopivan kohdalla olisin alkanut nirsoilemaan.

Olisko niin sitten, että niistä ruuista olen kaiken ikääni sen tarvittavan valikoiman vitamiineja ja hivenaineita jne saanut?

Mutta joo, jos selväksi kävisi että jostain aineesta nyt puutetta elimistössä olisi, niin en hanttiinkaan laittaisi, söisin kyllä vaikka pillereinä. En usko että siinä mitään pahaa olisi. Ellein sitten se, että jos elimistö tottuisi saamaan jotain ainetta kovin helpossa muodossa niin kenties olisi mahdollista ettei laikaksi opetettu ruuansulatusjäjestelmä enää viitsisi tavallisesta sapuskasta niitä aineita enää irrotella?

Jaha, eli MM asetti itsensä mittariksi meille lisäravinteita käyttäville :slight_smile: .

Peli on menetetty, koska eihän kukaan voi olla yhtä viisas, hyväkuntoinen ja terve kuin MM :wink:

Se on tärkeetä saada osoittaa halventavasti, kuinka väärässä kaikki hänen metsänreunalaisuudestaan poikkeavat tyhmät tallustajat ovatkaan. Mitään ei saisi tehdä toisella tavalla, että ei tule piikkiä herran erinomaisuudessa. :slight_smile: Muistuttaa vähän oikein jäärää tosikko AA-laista, vaikka eihän hänelle tietenkään sekään sovi ja jokainen sielläkin käynyt ihminen on vain jotenkin vajakki. :smiley:

Ainoa ihminen jonka terveydentilasta pitemmällä aikavälillä minulla varmaa tietoa on, olen minä itse. Ja minä nyt olen mielestäni melko terveessä kunnossa fyysisesti -siitäkin huolimatta etten varmastikaan pärjäisi juoksukilpailuissa, en painonnostossa enkä ole koskaan saavuttanut minkäänlaisia meriittejä missään muussakaan kilpailulajissa.

Kunhan nyt totesin, että tuolla tavalla olen elänyt ja tuollainen sitten on se tulos ollut.

Ja kuten sanoin, jos tulee tietoa on jostain puutostilasta jonkun aineen suhteen, niin ei minulla ole mitään ennakkoluuloja sen suhteen ettenkö tarpeen mukaan sitten pillereitä nappailisi. Ja ilman mitään puutostilojakin, jos uskoisin vielä terveemmäksi tulevani, tottakai kelpaisi.

Voi olla ihan laiskuuttakin, kun en ole viitsinyt alkaa kokeilemaan, miten minuun mikäkin lisäaine vaikuttaisi.

Voiskohan tuohon nyt saada ihan yksinkertaisen selvityksen, miten tuo omakohtainen ja totuudenmukainen vastaukseni esitettyyn kysymykseen lisäaineiden käytöstä oli jotain henkilöä halventava?

Mitenkähän Ikzu, lienee… löydätköhän plinkin pitkästä historiasta minulta lähtenyttä’ viestiä jossa esimerkiksi sinusta henkilönä sanoisin lähellekään noin ilkeästi kuin vaikkapa taas tuo äskeinen lausuntosi?

Ihan kaikessa AA:han liittyvässä keskustelussa sinulla on aina se halventava sävy mukana. Älä viitsi väittää muuta.

Sorry, en huomannut että taas keskusteltiin AA:sta. :smiley:
Jätän tämän lisäaineketjun rauhaan, vaikken vieläkään ymmärrä mikä vastauksessani jotakuta loukkasi tai halvensi. Olkoon sitten niin.

p.s.
Nyt minulle kyllä heräsi epäilys, että aloituspuheenvuorolla ei haluttukaan saada mukaan tuonkaltaista vastausta, eli että ilman lisäaineita ja lisäravinteita jne voisi elää normaalia tervettä elää, vaan hakusessa saattoikin olla erilaisia lisäravinnelistoja ja suosituksia niistä?

Jos olen väärässä, niin sorry, ja minä tosiaan voin tässä väärässäkin olla. Tuo nyt vain tuli mieleen puheenvuoroni saamasta ärhäkästä vastaanotosta…

Eli ihan tavalliseen tapaan ohitat asian ja jatkat huutelua ja nälvimistä jatkossakin.

Kyllä käytän luontaistuotteita ja lisäravinteita jonkin verran. Mm. valkosipulipuristeita, ja joskus kalaöljykapseleita. Lisäksi biotiinia ja magnesiumia. Valmarin on myös mukavan tuntuinen tuote ja irvistyttää kivasti kun nakkaa huikan raakana naamaan. :slight_smile:
Mitäs vielä… Lisäravinteista käytän ainakin proteiinivalmisteita, yleensä jauhetta.

Joskus kokeillut myös jotain treenibuustereita, joista ei ihan ota selvää toimiiko ne todella muutenkin kuin plasebona. Onhan niiden kehittely kyllä kovaa kilpailua niiden valmistajilla, ja joskus mukaan livahtaa laillisuuden rajoilla olevia ainesosiakin.
Yleensä ovat kuitenkin tehoonsa nähden sikahintaisia, joten jäävät helposti minulta kaupan hyllyyn.

Tänään puntin päälle rahkaa,kuivattuja puolukoita,pellavansiemenöljyä ja juuresmehua.Ehkä vielä protskujuoma ja vihreää teetä. Valitettavasti myös pari tupakkaa (olen onnistunut vähentämään kyllä tätä satunnaissauhuttelua).Tällä viikolla polttanut peräti viisi(5) tupakkaa.

Sali touhuun minulle ylivoimaisesti parhaiten ja selkeimmin lisäbuustia antaa kreatiini, huomaan sen hyvin selkeästi voimantuotossa ja sarjakestävyyden paranemisena,

Vähän minäkin harkitsin, jos ottaisi nuo protskujuomat ja kreatiinit uudestaan käyttöön, mutta äääh en minä enää jaksa niiden jauheiden kanssa säätää. Sairaan kalliitakin ovat. Maito ajaa ihan saman asian ja kahvi ennen treeniä. Ei se hyöty niistä nyt kuitenkaan niin valtava ole. Sitä paitsi olen huomannut, että palautuminenkin tehostuu sillä että lisää vain hiilarien määrää ruokavaliossa. Eipä ole enää sellaisia lihassärkyjä.

Se nyt kuitenkin on se ihmisessä itsessään oleva tahto ja halu, joka sen kehityksen tuo, jos kehittyä tahtoo. Ei mitkään pillerit tai jauhot, eikä sitä niihin voi ulkoistaa.