Tämä aihe nyt kieltämättä menee vähän ohi palstasta, mutta kuitenkin katson tätä juttua nykyään vähän laajemmastakin perspektiivistä, kuin vain siitä että alkoholin käyttö loppuu. Joten sitä varten tällä on kyllä ihan paikkansa.
On vähän konstikkaampaa vaikuttaa mielensä hyvinvointiin raittiina. Sen dopamiiniryöpyn saa helposti ja nopeasti, vaikka lääkkeistä tai alkoholista. Mutta sellaisen tasaisemman ja pysyvämmän mielentyytyväisyyden rakentaminen on työläämpää ja kestää kauemmin.
Yhtenä tärkeimmistä tuon mielentyytyväisyyden rakennuspalikoista näen sen, mitä suuhunsa pistää. Itselleni on muodostunut tärkeäksi terveellisen ruokavalion noudattaminen. Mikään nipo en ole ja saatan silloin tällöin käydä pitsalla ja 1-2 kertaa viikossa varmaankin tulee jotain mässyä ostettua, eli useimmiten suklaata, karkkia tai jotain suolaista.
Kokkaan nykyään itse ruokani ja pyrin aina suosimaan mahdollisimman puhtaita raaka-aineita ja kaikki pelkistä E-koodeista muodostuvat tuotokset jäävät lähes poikkeuksetta hyllyyn. Syön tosi harvoin mitään eineksiä. Vaaleaa leipää ja perunoita en myöskään syö, paitti kylässä korkeintaan jos on ruoalla. Paitsi oikein tuoretta patonkia joskus kyllä ostan. Aivan herkkua! Muuten suosin täysjyvää sekä leivässä, että riisissä jota paljon käytän.
Kuitenkin perusruokavaliostakaan, vaikka se olisikin tosi terveellinen, ei saa ihan kaikkea tarpeellista. Itse olen nyt tuollaista vähän vahvempaa B-vitamiinivalmistetta syönyt varmaankin n. puolen vuoden ajan. Lisäksi aamulla menee möllerin kalanmaksaöljykapseleita ja illalla ennen nukkumaanmenoa magnesiumia sitraattimuodossa.
Oikeasti mieleen positiivisesti vaikuttavia aineita olen löytänyt ainakin D-vitamiinivalmisteista. Sitä olen nyt taas syksyn alettua ruvennut syömään. Sitä 5HTP kapselia söin myös viime talvena. En siitä havainnut oikein mitään muuta vaikutusta, kuin sen että nukahtamiseen se auttoi. Itse kun olen ollut jo aika kauan aikaa silloin tällöin tosi huono nukahtamaan. Mutta sitäkin piti muistaakseni popsia eka jonkun aikaa, että rupesi vaikuttamaan.
Mutta kaikista parhaat vaikutukset tunnen saaneeni teestä, jota nyt olen viime aikoina ruvennut päivittäin juomaan ja vähän syrjäyttämään kahvia sillä. Ihan siis kunnon irtoteetä, eikä pussia. Vaikka maussa en itse havaitse paljoa muuta eroa, kuin että irtoteessä on vähän ehkä pehmeämpi se maku. Irtoteenhän kuitenkin pitäisi olla sitä parempaa kamaa, kun pussitee koostaan jostain jämäkamoista. Vähän samalla lailla, kuin johonkin nugetteihin puristetaan kanasta kaikki “mitä jää jäljelle”. Kahvi minulla ei oikeastaan koskaan ole toiminut minään piristeenä. Iltaisin sitä ei vaan passaa juoda, muuten ei tule uni. Teestä olen mustaa juonut tälläin päivisin ja vihreää sitten iltaisin. Vihreässä etenkin taitaa olla jotain mieleen positiivisesti vaikuttavia aineita ja se onkin minusta jotenkin tuonut paljon pirteämmän olon. Valkoistakin mulla olisi nyt, mutta en vielä ole kokeillut. Mustaa ei iltaisin passaa juoda, koska siinä on jonkin verran enemmän kofeiinia kuin noissa muissa.