Luonnollisia havaintoja!

Monelle raitistuvalle ja raitistuneelle ihmiselle luonto on iso, jopa välttämätön voimaantumisen ja eheytymisen lähde ja lääke!

Tähän ketjuun olisi kiva saada erilaisia luonto ja eläinhavaintoja, kuvia, kokemuksia, vinkkejä tai suunnitelmia uusista luonto retkistä yms…

Jos et osaa kuvia lähettää… pyydä apua… täällä p.linkissä on ainakin muutama tietotekniikan mestari, jotka auttaa kun kauniisti pyytää! :wink:

Tervetuloa…tänne!

Kuvassa yksi mieluisimmista havainnointipaikoistani etenkin kesällä!

Kopioin tähän Helisen antaman ohjeen kuvan pienentämiseen…

Menet vaikka sivulle: picresize.com/

Siellä seuraat vain ohjeita jotka on numeroitu.

Kun kuva on lopulta pienennetty, voit valita miten jaat kuvan. Tallennat sitten kuvan omalle koneellesi. Sen jälkeen tallennat sen vaikka aijjaa.comiin, vai mikä sen Metsänreunan neuvoman hostauspalvelun nimi oli en muista sitä.

Kyllä mää neuvon kunhan joku kysyy!

Tässä yksi yöllä kuvaamani otos. Terävyys huono.
Valaisin upotettuna syvälle pallerojäkälään.

:smiley:
aijaa.com/img/b/00182/14538202.mp4

Kyllä näin on…itse haluaisin ostaa Volkswagen Kleinbussin ja lähteä sillä metsiimme katsomaan olisiko tässäkin maassa Sasquatheja… :smiley: Sen tahtoisin tehdä Vadelmamunkin kanssa koska tiedän että olemme sielunkumppanit ja elämä saattaa meidät yhteen jonakin päivänä…mä tunnen sen<3<3

Mikä on sasquat?

^ Googletin, ja selvisi että se on ilmeisesti jonkinlainen Lumimies tai Bigfoot. Mielikuvitusolennoista miellyttävämpiä voisivat olla supisuomalaiset tontut, maahiset ja vesihiisi, joka sihisee hississä ässää suhisuttaen ja huivi kaulasssha. :slight_smile:

Arvaatteko ikinä missä mina olen nähnyt luonnonvaraisen ketun? No kuulkaa ihan Helsingin ytimessä, Auroratalon pihalla, eräänä talvi-iltana muutama vuosi sitten. Katseli minua uteliaana 10 metrin päästä, ja sipsutteli sitten rauhallisesti tiehensä. Suloinen elävä on fox.

Hirven mä olen nähnyt luonnonvaraisena joskus lapsena, kun eksyi moinen iso eläin kahtena kappaleena meidän talon pihaan! :open_mouth:
Nykyisellä kotiseudullani näkee joskus metsäkauriita kesäöisin.

Tässäpä yksi viimekesän siilivauvoista.

Kyllähän siellä möksällä elämiä piisaa kunhan hissuksiin elelee. Kuvaan luonnoneläimiä on kyllä tosi vaikeaa saada. Mutta jos ens kesänä onnistuis paremmin.

^ :smiley: ai vitsi kun kiva nähdä itse otettu kuva siilistä…noi on niin katoavaa eläimistöä… mä itseasiassa tykästyin suhun helise tosi paljon viime kesänä kun kerroit noista siileistä ja niiden auttamisesta mökkis pihalla… :smiley: … tykkään kyllä edelleenkin! :wink:

Kiitos vadelmalle sivistämisestä… olis mielenkiintoinen tietää minkälaisissa satumetsissä toi exalkoilija trippailee…niin kummia havaintoja sillä… toi kettu Helsingissä kuulostaa hauskalta havainnolta… siellä hesassa on kaiketi cityrusakoita ja tai jyrsijöitä kun ketut sinne tulee…? Onkohan huuhkaja tai citypöllöhavaintoja tullu tämä vuonna Helsingistä…en ainakaan ole kuullut…? Mansesta kuulin yhdestä pöllöhavainnosta tältä talvelta…

Meikä oli poikkeuksellisesti tänään vesijumpassa… siellä tein eläkehyljehavaintoja… "Airanorppa"veti vettä nenään ku kompastu! :smiley:

Oravia ja jäniksiä näkee paljon kaupungissa ja tietysti lintuja,
Autoillessa tulevat useimmat erikoisemmat havainnot, tänä vuonna kettu, supikoira ja
mäyräkin( jos nyt oikein tajusin, mutta oli se minusta, kuollut tosin eli auton allle jäänyt).
Hirviä ei ole onneksi tarvinnut nähdä.

Ei niitä kaikkia varmaan muista, mitä on nähnyt, siilejä tietysti, jotain pieniä lepakoita…

Ja joitakin olen ihan mielellään näkemättä eli susia, karhuja ja ilveksiä vaikka niitä lähistöllä
kaikkia on.
Jossain, muistaakseni ruotsissa oli hoidettu pientä hirveä ja annettu sen tulla sisälle. Nyt sama
käy aikuisena toisinaan tervehtimässä. Oli kuvakin, missä hirbi on sisällä ja joku sitä rapsutteli.

Täytyykin etsiä kiikarit ja alkaa tehdä enemmän metsälenkkejä. Kaupunkioloissa tulee helposti käveltyä kaduilla vaan ja se ei aina ole se kaikista rauhoittavin ympäristö ihmisineen ja meluineen.

Liikkua olisi hyvä paljon ja nyt opikein paljon, koska terveydelle se tekisi hyvää. lääkäri kertoi ja uskon kyllä täysin sanansa.
Ja onhan metsässä kävely ja katselu mielellekkin hyväksi.

Täällä metsässä (n 42 km Helsingin keskustasta) asuessa olen nähnyt paljon peuroja ja kauriita (kerroin aiemmin kuinka yksi kuoli tontillemme), hirviä, supikoiria (syö aina meidän karviaispensaan tyhjäksi), jänöja ja rusakkoja sekä kettuja ja myös ilveksen pari kertaa. Mäyrää en ole itse nähnyt, mutta mieheni onnistui näkemään senkin. Niitä valitettavasti näkee välillä tuolla moottoritiellä vähän huonommassa hapessa. Ja parisen viikkoa sitten oli susikin jäänyt siellä auton alle.

Sitten tietysti valtava määrä erilaisia tipuja käy tuossa lintulaudalla ja usein myös oravia. Niitä en ole kyllä tänä vuonna nähnyt.

Yritän myös opetella laittamaan tänne jotain kuvaa. Noista “villi” eläimistä ei kyllä ole mitään, mutta metsää ja oman pihan kukkia on kyllä tullut kuvailtua aina silloin tällöin. Nyt vaan väsyttää liikaa. Jääköön opetteleminen toiseen kertaan.

Laitetaan nyt vaikka tuollainen, näköjään nykyisen raittiuden neljänneltä päivältä :mrgreen:

^hyvä kuva. Toivottavasti olosi tuosta neljännestä päivästä on muuttunut siksontiaisen tasolta paremmaksi. :laughing:

Upea kuva sitsontiaisesta työnsä äärellä.

Loistava kuva tyräkillä…tuo ötökkä kuvaa hyvin ihmisiä… koko elämänsä päätarkoitus on pyörittää sontapalloa edessuntakas kunnes kuolee… :wink:

Havaintoja viime kesän kalareissuilta…hämähäkki oli kamppeissani mukana ja kooltaan tikkuaskin luokkaa…leuatkin sellaiset että hirvitti :wink:

Pitää mennä äkkiä pois tältä sivulta ettei nuo ötökät tule uniin…

Tää halus äkkiä pois kans, millään meinannu pysähtyä kuvaan. :angry:

Mukavia kuvia!
Joskus voivat nuo pienet ollakin kuvauksellisempia kuin suuret kohteet.
Jotain asenteellisuutta siinäkin: helposti katsellaan vaan hienoja maisemia (ja auringonlaskuja joista on satamiljoona hienoa kuvaa kyllästymiseen asti) ja unohdetaan vilkaista lähelle, pieniin mielenkiintoisiin juttuihin.