Lukemista AA-uskovaisille.

hamsnetwork.org/cross/

Keskustelua.

En ole AA-uskovainen, mutta kai voin silti kirjoittaa tähän mielipiteeni aiheesta.

Omakohtaisesti tiedän, että sama addiktiotaipumus minulla on jokaisen aineen suhteen, alkoholin suhteen kaikkein vahvimpana. Huomaan sen, kun juon mehua, kokakolaa, kahvia, tai syön herkkuja. Ja jotain kevyempiä huumeita kokeiltuani meno meni aika samankaltaiseksi loppu vaiheessa, kun alkoholinkin suhteen, että oli vaan saatava vetää pää mahdollisimman sekaisin ja huumetta mahdollisimman paljon elimistöön. En tiedä syytä.

Tiedän myös, että vaikka kannabiksen haittoja vähätellään, se on vaarallinen aine. Ja yleensä kai ne jotka sitä haluaa käyttää, myös vähättelee vaikutuksia. Tunnen ihmisiä joilla todellisuudentaju on alkanut hämärtymään kyseistä ainetta käytettyään. Ja tiedän omakohtaisesti, että niin kävi minullekkin. Vaikka aiemmin kuuluin niihin ihmisiin, jotka kyseistä huumetta vähätteli.

Mielestäni myös omituinene juttu, että kirjoittaja pitää nikotiinia ja kahvia samanlaisena huumeena, kun muita huumausaineita. Onhan se nyt ihan selvä asia, että kun alkoholia tai kannabista käyttää tarpeeksi, niin sen pollan saa molemmilla sekaisin.

Itse en näkisi, että alkoholi välttämättä olisi portti muihin huumeisiin, mutta tiedän, että addiktioihin taipuvalla ihmisillä on taipumus jokaisen huumeen kohdalla vetää överiksi, siitä riippumatta onko aikaisemmin käyttänyt alkoholia tai ganjaa tai jotain muuta huumetta.

Mitäs omituista siinä on? qmies.blogit.fi/

Miksi joku haluaa uskotella itselleen, että kofeiini on verrattavissa esim amfetamiiniin?

Syy: Että voi vetää huumeita “hyvällä omallatunnolla”.

Miksi jotkut haluavat uskotella itselleen, ettei kofeiini ole alkuunkaan psykoaktiivinen huume?

Omalla kohdalla tulen toimeen kofeiinin kanssa. Kaksi kupillista aamulla ei muuta persoonallisuuttani niinkuin muut kokeilemani päihteet. Enkä ole juurikaan kuullut, että perheet hajoavat liiallisen kahvinjuomisen seurauksena.

Kiitos vinkistä, voisitko vielä kääntää sen suomeksi tai ruotsiksi, kun en aikoinaan ole ehtinyt opiskella englantia tarpeeksi, ymmärtääkseni tuota tekstiä. Pitkän AA-raittiuden aikana tosin olen opetellut auttavasti muita kieliä, mutta englantia en.

Tottahan se on, että kahvikin liikaa käytettynä aiheuttaa jonkinasteisia ongelmia, ainakin minulle. Niitä ovat esim. kiihtymys ja mielialan lasku ja tietysti myös fyysiset oireet. Juon liikaa kahvia ja otan sen takuuvarmasti jossain vaiheessa “käsiteltäväksi”. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että se ei ole ongelmana kuin pelkkä kärpäsen ##### esim. alkoholin rinnalla. Alkoholi oli tappaa minut ja aiheutti suunnatonta kärsimystä myös läheisilleni. Juhla Mokka ei ole sitä vielä tehnyt.

Kysymys on kuitenkin filosofiselta kannalta mielenkiintoinen.

Millä kriteerein mielletään joku aine vaarattomaksi tai vaaralliseksi, taikka millä kriteerein joku aine säädetään laittomaksi ja joku lailliseksi?

Addiktiopotentiaaliko? Ei voi olla. Nikotiini ja kahvi ovat addiktoivempia kuin LSD.
Terveydelle vaarallisuus? Ei voi olla. Niinkin huomattavat tappajat ja terveyden turmelijat kuin alkoholi ja tupakka ovat laillisia.

Jos ajatellaan tuota, että laitetaan eri aineita tai riippuvuuksia haitallisuusjärjestykseen, menee homma hyvin makuasiaksi. “Ei tää tupakka oo niin paha kuin viina” ei paljon lohduta kun koristaan terminaaliosastolla keuhkosyövän finaalivaiheessa jo keski-ikäisenä.

Sitten kun aatellaan, että lihavuus on huomattavin kansanterveydellinen ongelma ja ennenaikaisen kuoleman aiheuttaja alkoholin ja tupakan ohella, voidaan ajatella että vaarallisimpia aineita onkin lihottava, epäterveellinen ruoka. (niinkuin se muuten oikeesti onkin : ))

Mutta huh, se kahvi on kyllä koukuttava aine. Itse asiassa koukuttavin, mitä olen ikinä käyttänyt. :bulb:

Mulle ongelma on myös liika työnteko, josta nautin suunnattomasti, vaikka palkkaakin siitä saa ja hyvin, mutta ei siinä kaikki, kun sitten vielä voin nauttia perheeni/läheisteni kanssa ehkä hieman laadukkaampaa elämää joka taas koukuttaa nauttimaan lisää. Oikea surman kierre.
Kahvi aamuisin on hyvä koukku, kun keittäminen ja siitä tullut aromikas tuoksu jo saa veden kielelle ja aamupostin kanssa se nautittuna on mitä suurinta nautintoa ja olen minä siihen todellisuudessa koukussa. Päivä ei oikeastaan ala, jos noin ei tapahdu, mutta kun ei ole korvaavaa koukkua, niin pysyn tuossa. En kyllä rupea ehdottamaan kenellekään, että lopeta hyvän sään aikana tuo kahvinkeitto ja ryystäminen, joten olkaa huoletta.

Ps. Mitä siitä tulisi, jos kahviläikkiäkään ei olisi, niissä lehdissä, karhukirjeissä, lasten päästötodistuksissa, vero ym sellaisissa papereissa. Minua ainakin koukuttaa sekin, että voin lähettää ruskeita ympyröitä maailmalle, kun tänne nettiin niitä ei voi lähettää, ainakaan samalla tunteella.