LSD joskus lääke tai ikävä huume?

Minulla itselläni ei ole kokemuksia lsd:n käytöstä enkä tiettävästi ole nähnyt ihmisiä sen vaikutuksen alaisena, (vaikka ehkä olenkin). Olen nähnyt joitakin hyvin erikoisesti liikkuvia ihan kuin irti itsestään olevia ihmisiä, kummallisesti päihtyneitä henkilöitä. En tiedä onko kyseessä ollut lsd koska eivät ole vaikuttaneet humalaisilta. Pointti on tässä se että olen aina ajatellut lsd:n olevan vaarallisin huume koska siitä voi jäädä psykoosiin loppuelämäksi sen psykoaktiivisien vaikutusten takia. Taannoin näin dokumentin jossa kyseistä ainetta käytettiin lääkkeenä “mielisairaiden” ihmisten hoidossa, ilmeisesti 1960- luvulla ja sillä saatiin aikaan hyviäkin tuloksia. Joten mitä tästä pitäisi ajatella; että terve voi sairastua skitsofreniaan ja ns, sairas voida paremmin käytettyään tätä lääkkeeksi alunperin kehitettyä, nyt huumetta ja ja “tajunnan laajentajaa”. Ihan mielenkiinnosta kysyn millaisia teidän kokemukset ovat olleet ja kenelle se sopii?

Itse aikoinaan LSD:tä ja useita muita psykedeelejä käyttäneenä sanoisin sen olevan huomattavasti vähemmän vaarallinen ja ongelmia aiheuttava huume kuin esim. alkoholi. Niin sanottu LSD psykoosi on yleensä LSD kokemuksen laukaisema skitsofrenia, joka olisi myöhemmin voinut (todennäköisestikkin) laueta krapulassa tai vaikka stressaavassa elämäntilanteessa. Tunnen itse yhden ihmisen jolla skitsofrenia alkoi LSD:n käytöstä, tunnen myös erään jolla sen laukaisi kannabiksen käyttö.

LSD kokemus on parhaimmillaan mieltä avartava ja ajatuksia herättävä. Oma maailmankatsomukseni muuttui suvaitsevaisempaan suuntaan ja maailmankuvani yleensäkkin muuttui. Tuntui kuin olisin ottanut harppauksen henkisessä kasvussani vuosia eteenpäin.

LSD ei kuitenkaan missään tapauksessa ole vaaraton päihde, enkä lähde mitään huumeita näillä foorumeilla suosittelemaan. Joillekkin se ei vain sovi ja kokemus voi olla pelottava. Väärinkäytettynä se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita esim. liian suurina annostuksina väärässä ympäristössä ja muiden päihteiden kanssa yhdessä kaytettynä. Mutta niin myös lähes jokainen muukin päihde. LSD:stä ei tule oikeastaan minkäänlaista krapulaa eikä se aiheuta riippuvuutta.

Jos osaat englantia LSD:stä on paljon kokemuskertomuksia ja tieteellistä faktatietoa löydettävissä sivustolta erowid.org.

Voisin kirjoittaa pitkänkin esseen LSD- kokemuksistani ja sen väärinkäytöstäkin mutta juuri juhlitun uudenvuodenaaton jälkeen ei jaksa :laughing:

Kiitos vastauksesta! Jonkinlainen englannin kielen taito on viel tallella joten yritän lukea tietoa antamastasi viitteestä. Niin se kyllä taitaa olla kaikkien päihteiden kans et liika on liikaa ja sit ok jos kohtuudessa pysytään. Tai ei nyt ihan niinkään voi yleistää, joillakin on tullu kamala masennus jos on yhden yön ottan ekstasia ja aivot tyhjentyny serotoniinista. Onhan näillä kaikilla omat eri vaikutukset. Ja alkoholi on mielestäni tosi raju huume ja rampauttava tekijä monelle ihmiselle. :frowning:

Huomasin juuri että plinkistä löytyi tällainen melko tarkka vastaus LSD- psykoosista.

paihdelinkki.fi/ukk/312-voik … -psykoosin

Kiitos tuoltahan löytyi mielenkiintoisia vastauksia! Nyt menee vähän asian sivuun, mutta mitenköhän sellainen seikka taas tuosta ekstasista sitten, että kun se tyhjentää noita serotoniinitasoja ja heikentää välittäjäsolujen toimintaa pitkälti ellei lopullisesti ja aiheuttaa oppimisvaikeuksia yms. Niin voiko näitä vaurioita korjata syömällä masennuslääkkeitä eli serotoniinin lisääjiä aivoissa? Joskus vuosia sitten luin jostakin tutkimuksesta, jossa väitettiin masennuslääkkeiden jopa lisäävän joidenkin aivosolujen syntyä tai hermosolujen tappien syntyä tai jotakin… :smiley:

Tuohon väitteeseen monesti törmää, mutta miten se vaarallisuus mitataan? Omista tuttavistani monet ovat seonneet hapon ja muiden psykedeelien tähden, mutta alkoholista ei kukaan. Varsinkin jos suhteuttaa käyttökertojen määrän mahdollisiin riskeihin (eli tilttaaminen jo muutaman käyttökerran jälkeen), kuulostaa väitteesi aika omituiselta.

Tiedän toki, että set & setting vaikuttaa paljon, samoin kuin käyttäjän henkinen tila, mutta herkän tai tietämättömän kokeilijan käsissä LSD voi tehdä todella pahaa jälkeä.

…paitsi että jos tulee voimakas paha trippi, voi henkinen krapula (masennus, vainot, itsetuhoiset ajatukset) kestää helposti viikonkin, ja ainakin omalla kohdallani se on pahempaa kuin mikään alkoholin aiheuttama krapula koskaan.

Kunpa voisikin.

Niin. Voi ei. Juuri sitä pelkään ettei niitä vaurioita pysty korjaamaan. Ja LSD-kokeilujen aiheuttamaa flashbackia tai jatkuvaa ahdistusta tms. Kun oma lapsi on jo kokeillut alkoholia (13-v.) Pelkään että seurassa tarjotaan kauniille tytölle kaikenlaista muutakin ja jos niin käy miten siitä toivumme. Itselleni jo alkoholikrapula tuottaa sairaanloisia syyllisyyden-tunteita. Kyselen näistä asioista myös siksi koska olen aina ollut kiinnostunut lääketieteestä, luonnonparannuskeinoista ja siitä mikä mihinkin vaikuttaa aivoissa ja voiko olla esim. ennakoitavissa miten eri yksilö mihinkin “aineeseen” reagoi. Itse olen herkästi ahdistuva ja masentuva jo pohjimmiltani (vaikken ollenkaan passiivinen vaan sosiaalinen luonteeltani). Toisaalta esim. rakastuminen tai jonkin suuren tavoitteen saavuttamisen onnentunne vie niin korkealle, että silloin tuskin mistään voisi tulla huonoa “matkaa” tai masennusta, luusisin ei ainakaan krapulaa. Sitten olen ikäväkseni huomannut etten enää toivu mistään samanlailla kuin nuorena. :frowning: Minusta huonointa monissa “jutuissa” on kun on ensin hyvä mieli ja sitten paha mieli ja syyllisyys vaikkei olis mitään pahaa tehny. Silloin voi vahingoittaa itseään ihan turhaa tai aika menee ainakin hukkaan kun vois tehdä jotain rakastavaa ja hyödyllistä tai edes jotenkin hyväksyä itsensä. POINTTI on se että pelkään et LSD aiheuttaa itsetuhoisuutta, ja rajuakin yllättävästi.

Tilastojen pohjalta alkoholi, stimulantit, rauhoittavat ja opiaatit ovat niitä aineita jotka ihmisille yleensä pahimmat ongelmat aiheuttaa.

LSD:tä ei minusta voi pitää kovinkaan vaarallisena aineena niillä annostuksilla millä sitä nykypäivänä yleisesti käytetään. 60-70 luvun vaihteessa kun käyttö alkoi yleistyä käytettiin huomattavasti suurempia annoksia kuin nykyään on tapana ja silloin ihmiset toisinaan joutui tästä syytä lataamoon.

Miten voi sitten tietää tuollaista sopivaa annosta kenellekin yksilölle sopivaksi ja eihän sitä täällä voikaan kertoa mutta mistä sen edes tietäis mitä se on ja miten paljon sitä vaikuttavaa ainetta tai muuta siinä on mitä se ikinä on ja mitä muuta kakkaa siinä on… ei tunnu järkevältä

LSD ei taida olla niitä huumeita joita yleensä “jatketaan” ja yleensä saa pikemminkin aika pienen annoksen kuin ison jos katukaupasta jotain kerta-annoksia ostaa. Että siinä mielessä ei kaiksita huolestuttavin huume, kyllä se alkoholi nuorelle aiheuttaa edelleen niin älyttömän paljon suuremmat vaarat, jo pelkästään päihtymyksestä johtuen.

Ja muutenkaan LSD:stä tuskin kannattaa enesimmäisenä olal huolissaan, kun ainakin täällä pohjois-Suomessa sitä ei edes ole näkynyt ja mutuenkni on käsittääkseni aika pienten piirien huvi.

Vaikka voihan se olla, että jossain tietyssä kaupungissa sitä sitten liikkuu enemmän, mene ja tiedä.

Juu. Kyllä se täällä etelässäkin on mielestäni pahin huume se alkoholi, mikäli minä tiedän mutta enhän minä paljon mitään tiedäkään ja siksi kyselen kaikenlaista kokeneemmilta ihmisiltä. Pidän tätä koko linkkiä myös yhtenä väylänä oppia uutta maailmasta ja toisten ihmisten kokemusten luku on hyvin antoisaa. Hyvä kun saa ihmisistä ja maailmasta tätä kautta tietoa, enpä ole itsekään ihan pulmunen; :slight_smile: vaikken “mitään ikinä oo ottanu” jne.

Mistä sitä koskaan tietää kuinka monta mikrogrammaa yhdessä lapussa on… Joskus voi olla liian vähän, joskus taas liikaa…

Yleensä liikaa. Kaveri makaa tällä hetkellä suljetulla. Hänelle on valitettavasti jäänyt happotrippi päälle. Osastonlääkäri sanoi että häntä hoidetaan ainakin kuusi kuukautta lisää kun oirekuva muistuttaa aivan skitso-psykoosilta.

Tsemppiä Janne!

Teoreettinen maksimi on kai jotain pari tonnia, mutta realistinen on varmaan satkuja. Vaikea kuvitella, että kukaan laittas enempää kun miettii aineen hintoja.

Tää on 10v vanha, mutta mainittakoon, ettei tuosta ole mitään todisteita. Huhuja ja urbaaneja legendoja kyllä löytyy.

Oho, en huomannut että tämä ketju on jo 10-vuotta vanha. En yleensä buustaa ikivanhoja keskusteluja. Anteeksi tosi paljon. :blush: