Löysin syyn miksi lyrica koukuttaa niin pahasti!

Oon tykännyt aina etsiä syitä tiettyjen lääkkeiden tai vastaavien aineiden vaikutukselle elimistössä.

Suurin osa lääkkeistähän vahvistaa jotain elimistössä jo valmiiksi olevaa toimintoa esim bentzot vakuttavat voimakkaasti osaan GABA reseptoreista ja taas barbituraatit suoraan GABA:an kalsiumkanavien kautta.

No sitten siihen lyricaan, pregabaliini on tehty siten että siinä vaikuttavat sekä gabapentin (gabrion, neurotin, alkp. Phaizer) sekä klonatzepaami (clonatzepam, rivatrill) Suoraanhan siinä ei ole gabapentiniä tai mitään bentzoa vaan osia niistä, eli on täten suoraan GABA johdannainen. En oikeasti ymmärrä kuinka tuota lääkettä on voitu markkinoida riippuvuutta aiheuttamattomana lääkkeenä. Se että siihen pakettiin saatiin se kolmio oli jo melkoisen taistelun takana. Suurimmalla osalla lääkäreistäkään ei ole ollut mitään hajua siitä millaista vahinkoa tuo lääke saa aikaiseksi. Phazerin kemistisedät on jättäneet jotain kertomatta. Lisäksi koehenkilöillä ei yleensäkään ole niin pitkiä lääkekokeiluja jotta voitaisiin kertoa aiheutuuko lääkkeestä vieroitusoireita/ aiheutaako se riippuvuutta. Vieroitusoireethan mainittiin jo aikanaan ohjeissa, mutta mitään riippuvuudesta tai sen mahdollisuudesta ei kukaan maininnut. Tuskinpa sitä lääkärit jotka innoissaan tätä uutta joka vaivaan toimivaa lääkettä määräsi edes tiesivät.

On kyllä perkeleen hyvä lääke ahdistukseen. Ahdituneisuuden takana on monesti häiriö juurikin GABA:n toiminnassa ja siksi manipuloimalla sitä saadaan ahdistus loppumaan.

Valitettavasti lyricassa on sama vika kuin muissakin tällä tavoin GABA:n toimintaan vaikuttavilla aineilla, siihen kasvaa toleranssi.

Hyvä lääke lyricasta vierottautuessa on absenor tai deprakine (valporaatti) se lisää elimistön oman GABA: n pitoisuutta aivoissa. Tasaa hyvin mieltä (sanotaankin mielentasaajaksi) estää juurikin sitä että hermosto ei pääse käymään ylikierroksilla (ahdistus, mania) vaan helpottaa näitä oireita. Käytetään myös betzojen aiheuttamiin vieroitusoireisiin.

No mutta sikäli, kun lääkäreillä joillain on syventävämpiä farmakologian opintoja osalla, niin kyllä sen molekyylirakenteesta luulisi jotain pystyvän päättelemään, että mikä aine on “miehiään.” :confused: Näin mä veikkaisin, mutten tiedä, mistä päädyit tähän teoriaasi, enkä juuri nyt jaksa tutkia noita aineita sen enempää.

Yhtä lailla se valproiinihappo “koukuttaa” vaikkei siitä mitään oloja sakaan. Esimerkiksi jos mä skippailen sitä illalla, niin en varmana saa unta. Muutenkin mä olen aina ollut sitä mieltä, että AHDISTUNEISUUTEEN valproaatti on täysin väärä lääke. Hieman liian rajut sivarit sillä jos ahdistuneisuutta pelkästään hoidetaan. Sitä paitsi, ellei ole bipo, niin pitemmän päälle se liiallinen tasaisuuskin itsessään saattaapi alkaa ahdistaa/masentaa. No kyllä bipojakin, mutta ilman sellaista taipumusta varmaan se tasaisen tyhjyyden tunne on vielä lamauttavampi.

Lyrica/bentsovieroituksessa varmasti onkin apua, koska GABA-lääke ja ehkäisee vieroitusoireista aiheutuvia kouristuksia.

Lähinnä tarkoitetun että valporaattia todellakin käytetään lyrican aiheuttamiin vieroitusoireisiin. Ei sillä että se ei itsessään aiheuttaisi vieroitusoireita itsessään, mutta mikäli käytyö on lyhyt aikaista, valvottua ja tapahtuu laskevin annoksin on siitä apua vieroituksesta.

Valporaatin vaikutuksesta ahdistuksen hoidossa ajattelin lähinnä juurikin todella vaikeita tapauksia. Masennukseen en usko sen auttavan vaan erittäin vaikeaan yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön (no tämä vain ajatuksena sen pohjalta miten GABA-lääkkeet vaikuttavat).

Lääkäreillä on todellakin jonkin moinen käsitys siitä miten mikäkin lääke vaikuttaa, mutta en usko että lääkärit alkavat ihan työkseen tutkimaan määräämiensä lääkkeiden molekyylirakennetta. Tämäkin on sinäänsä huono juttu että Lyrican kaltaisten lääkkeiden vaikutuksista ei saada varmempaa tietoa ennen kuin vahinko on jo tapahtunut. Näin kävi myös bentzojen kanssa vaikka ne turvallisena vaihtoehtona korvasivat barbituraatit täysin. Suomassa taitaa olla enää yksi barbituraatti markkinoilla ja sekin lähinnä tarkoitettu hevosten mukutus/rauhoituslääkkeeksi, jotkut epileptikot vielä saavat sitä.

Niin unohdin vastata kuinka päädyin tuohon päätelmään niin ei se ole päätelmä vaan perustuu täysin lyrican vaikuttavan aineen pragabaliinin toimintaan GABA:ssa.

^ Joo, mutta mistä nimenomaan päättelit siinä olevan klonatsepaamia eikä vaikka diatsepaamia?

Siis käsittääkseni siinä on osa klonatsepamin benzorenkaasta.

Ette taida ottaa mua tosissaan. :mrgreen:

Kannattaa vähän farmakologiaa ja kemiaa opiskella, ennen ku löytää ittesä tilanteesta, jossa “ne” ei ota sua tosissaan. :mrgreen:

Mutta kyllä nettiin kyökkifarmakologiaakin mahtuu… :laughing: