Lopultakin raittiiksi...?

Heippa kaikki! Olen ensimmäisen kerran kirjautunut Vähentäjiin hieman reilu 10v sitten. Nyt on vuosia mennyt tässä jo aikaa, mutta alkoholinkäyttö ei ole vähentynyt. Sehän vain kasvaa pikkuhiljaa koko ajan. Nyt olen lopultakin siinä pisteessä, että haluan lopettaa tämän juomisen. Haluan olla taas virkeä ja reipas ja osaava ja pystyvä ja kykenevä tekemään kaikkea mahdollista elämässä! En tiedä millä apukeinoilla tämän lopettamisen toteutan. Tämä jos jää pelkästään oman tekemisen ja päättämisen varaan, niin en ole hirmu luottavainen. Tarvitsen tukea lopettamiseen, mutta en oikein osannut etsiä tietoa oikeasta paikasta. Olisin toivonut A-klinikka palveluja siten, että olisin voinut sopia henkilökohtaisia käyntejä, mutta enpä enää omalta paikkakunnaltani sellaista palvelua löydä……… :question:

Heips Nappari,
Täällä minäkin ensiaskeleita otan, horjuvin askelin kuten ensiaskeleilla on tapana olla.
Netistä löytyy A-klinikkasäätiön sivuilta toimipaikat paikkakunnittain. Usein myös terveyskeskuksissa on päihdehoitoon perehtyneitä hoitajia, käytäntö tieten vaihtelee eri paikoissa. Luulisi siellä kuitenkin löytyvän osaamista, jotta voivat ohjata eteenpäin. AA-kerho tulee myös usein esille täällä Plinkin ketjuissa.
Kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön, jokainen poimii niistä itselleen sopivimmat.

Hienoa, että sinäkin olet havahtunut ja herännyt ongelman edessä, toivotan sulle tsemppiä. Helpollahan me ei tätä klaarata, mutta eihän elämän ole tarkoituskaan olla aina ruusuilla tanssimista. Ruusuissa kun kasvaa myös piikkejä.

Nappari kirjoitti

Tervetuloa tänne, kun vähentäminen ei ole onnistunut. Minulla samantapainen tilanne oli aikoinaan, kun yritin olla kohtuujuoja.
Onneksi tuli pohja vastaan, halusin lopettaa ja päätin turvautua AA:n tarjoamaan tukeen. Eräänä päivänä päätin sitten mennä palaveriin, aukaisin oikean oven ja siitä lähtien olen saanut olla raittiina. Tukea sain niiltä naisilta ja miehiltä, jotka olivat minua ennen avanneet saman oven vapauteen alkoholin orjuudesta.
Kun kerrot, että haluat lopettaa juomisen, sinulla on täysi oikeus mennä mihin tahansa palaveriin. Niitä on Suomessa tänäänkin suuri määrä.
aa.fi/groupsearch.php

Palstan yläpalkissa on muitakin avun tarjoavia tahoja, katso sieltö MISTÄ APUA?

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tämä on hyvä alku. Päihde mt Poli, tk, auttavat puhelimet tulee ekana mieleen.
Itsekin taas yritän lopettaa, takana useita yrityksiä jotka kestäneet alle viikon. Viime keväänä tajusin tilanteeni. Viime vkolla join joka päivä. Huomenna soitan polille ja pyydän antabukset…

AA:n kirjallisuus, muu hyvä kirjallisuus, esim:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/alkoholisti_tarvitsee_oman_pohjansa

https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/lapivalaisu-pitkat-jaahyvaiset-alkoholille/

Kiitos teille vinkeistä ja linkeistä! Eilen yritin etsiä A-Klinikan sivuilta oman paikkakunnan tietoja enkä muka löytänyt. Nyt menin sitten tuon sivun MISTÄ APUA? -kautta ja johan rupesi löytymään :slight_smile: Ihmettelinkin kyllä eilen, että miten meidän paikkakunnalta olisi lopetettu A-Klinikka?! Vaikka pieni kaupunki ollaankin, mutta ei kuitenkaan niin pieni ettei tällaista palvelua olisi. Ja toisaalta, olen heidän palvelujaan käyttänyt joskus 2000-luvun alussa. Järkyttää mainita vuosilukuja :open_mouth: Se kun realisoi sen miten kauan alkoholi on minulle ollut ongelma… Tämä surettaa, kun niin paljon on aikaa mennyt hukkaan :frowning: Tosin alkuun alkoholi on ollut helpotuskeino elämän vaikeuksiin, edes HETKEN sai unohtaa ikävät asiat… Kuitenkin nyt jo vuosia alkoholi on ollut se taluttaja, määrääjä. Juominen ei ole enää aikoihin ollut kivaa ja juon, vaikka ei tekisi edes mieli. Tosiasia on vain se, että en enää pysty tai jaksa taistella juomista vastaan ja siksi tarvitsen nyt apua. Olen siis tunnustanut oman voimattomuuteni alkoholin edessä.

Tervetuloa Nappari!

Samat fiilikset minullakin, että raitis elämä on minun tieni ja tässä elämänmuutoksessa ongelmajuomisen taustalla olevat ongelmat ovat käsittelyssä samalla kun juominen on loppunut.

Sinänsä lohdullista tässä prosessissa on se, että oma persoona saa taas mahdollisuuden eikä esim. ikävät tapahtumat, joita sinulle on elämässä sattunut määrittele sinua tai tulevaisuuttasi, vaan niistä voi vapautua, eikä juominen ole enää niin tärkeää.

Tämä alku on yhtä vuoristorataa, niin jotkut täällä ovat sanoneet, ja itsekin kokenut sen, mutta kannattaa jatkaa tunti ja päivä kerrallaan oman elämänsä tutkimusmatkaa. Pitäytyä hyvissä harrastuksissa ja keksiä uusia ajanviettotapoja sekä kohdella itseään lempeästi.

Näillä sivuilla on vankkumattomat AA:n suosittelijat. Itse en näe omalla kohdallani apua siinä, että menisin AA:han ja tekisin omasta elämästäni sattuman varaisessa ryhmässä julkista. Enemmänkin se tuntuu hyvin vastenmieliseltä keinolta kun luotto vieraisiin ihmisiin on vähäinen.

Luotan enemmän ammattilaisten tukeen ja sitä saankin A-klinikalla ja tukinaisessa. Siitä huolimatta työ on tehtävä kuitenkin itse päivä kerrallaan valintoja tehdessään. Mitään muuta poppaskonstia ei ole. Tänne voi hyvin kirjoitella fiiliksiä näistä jutuista ja se auttaa ainakin minua tällä tiellä kohti pysyvää raittiutta, joka parin vuoden aikana kaatui kahden kolmen kuukauden kohtuullisen juomisen unelmaan, ei niinkään muuhun kuin omaan asenne-ongelmaan.

Mitä ajatuksia raitistuminen sinussa herättää? Voimaa alkuun! :smiley: