Hei kaikille! Olen jo pidemmän aikaa lukenut läheisten tarinoita ja voi kuinka niin tutulta monet tuntuvat. Päätin vihdoin itsekin kirjoittaa omasta elämästäni, josko saisin kirjoittamisesta lisää voimia jaksamiseeni.
Ex-mieheni alkoholismi paljastui minulle n.vuosi naimisiinmenon jälkeen eli n. kolme vuotta sitten. Nimenomaan paljastui äkillisesti kun löysin piilotettuja viinapulloja mökiltä halkopinon takaa, keräyspaperilaatikosta jne. Siihen asti minä hölmö uskoin tarinat väsymyksestä ja stressistä. En voinut kuvitellakkaan että mies jota rakastin, ja hän varmasti myös rakasti minua, omalla tavallaan, valehteli minulle. Aikaisempaa kokemusta minulla ei alkoholismista ollut joten olin hyvin “vietävissä” eli hyväuskoinen typerys, nyt sen tajuan.
Asian kun otin puheeksi, mies hetkellisesti myönsi ongelman olemassaolon mutta minun avullani, tuellani ja rakkaudellani hänet saataisiin kuntoon. Ja taas vietiin pässiä narussa, voi kumpa olisin löytänyt nämä sivut jo silloin! Kuvittelin juuri niin kuin moni muukin, rakkauteni määrä saa alkoholistin raitistumaan, kunhan vain jaksan tukea ja ymmärtää…
Exäni (kyllä, avioero astui voimaan syyskuun lopussa)on aina juonut salaa, juominen oli jo ongelma ennenkuin tapasimme. Hetkellisesti hän vähensi alkon käyttöä kun aloitimme tapailun ja hänen muut läheisensä kuvittelivat että ongelma on selätetty. Niinpä asiasta ei minulle mitään mainittu ennenkuin itse otin löytyneet piilopullot puheeksi.Exäni toki joi saunakaljat (jotka olin itse ostanut)nähteni mutta aina oli lisäksi pulloja piilossa. Ja nimenomaan viinapulloja, hän ei ole koskaan piilotellut kaljoja tai muita mietoja juomia vaan juominen on ollut aina “hevimpää”. Niinpä en ole koskaan saanut vastaukseksi “join vaan pari kaljaa” niinkuin monet muut vaan vastaus on ollut aina totaalikieltäminen, ei ole juonut mitään vaikka kunto on jo ollut sitä luokkaa ettei kämpässä meinaa seinät ympärillä riittää.
Olen huutanut, rukoillut, itkenyt, päälläni seissyt, jotta juominen loppuisi. Raahannut miestä a-klinikalle, kaupungin päihdetyöntekijän juttusille ja vaikka mihin, ilman vaikutusta. No en voi ainakaan itseäni yrittämisen puutteesta syyttää…
Meillä molemmilla oli kova toive saada yhteinen lapsi ja myös tätä lapsitoivetta mieheni käytti hyväkseen: “kunhan vaan tulet raskaaksi niin sitten juominen loppuu” Ja taas minä hölmö oikeasti uskoin ja suostuin hedelmöityshoitoihin koska miehellähän ei paljon eläviä siittiöitä ollut. Mahtoikohan vuosien viinanjuonnilla olla tekemistä asian kanssa…
Kävipä sitten niin onnellisesti että tulin raskaaksi mutta juominenhan jatkui edelleen. Välillä mies kännäsi joka päivä, välillä oli muutama selvä päivä välissä. Ja itse kävin töissä, hoidin kodin ja kaiken muunkin eli olin juuri kaikkea sitä mikä mahdollisti mieheni juomisen.
Ollessani neljännellä kuulla raskaana, hain sitten avioeroa, koska juomiseen ei näyttänyt loppua tulevan. Ilmoitin miehelle että hänellä on harkinta-aika aikaa hoitaa itsensä kuntoon, jos ei hoida, se on ero. Nyt oikein naurattaa oma toimintani, eihän alkoholistille tuollaiset uhkaukset merkitse mitään.
Kuukausi ennen laskettua aikaa avasin suuni neuvolassa, olin henkisesti ja fyysisestikin totaalisen lopussa. Neuvolantädin ja päihdetyöntekijän painostuksesta mieheni sitten suostui jälleen kerran a-klinikalle ja antabuskuurille. Vihdoinkin tuntui että valoa oli tunnelin päässä. Vajaa kaksi viikkoa menikin mukavasti ja sainkin ensimmäistä kertaa keskittyä nauttimaan raskaudesta ja keskittyä tulevaan synnytykseen.
Mies vaikuttikin sitten välillä olevan humalassa mutta ei tietenkään ollut mitään juonut, olihan hänellä antabuksetkin. Ja tottakai minä uskoin, näinhän itsekin hänen päivittäin antabuksen ottavan. Myöhemminhän sitten selvisi, että mies otti sekä antabuksen että viinaa. Huoh…
Ihana pienokaisemme sitten syntyi talvella, mies sentään oli selvinpäin ja pääsi synnytykseen mukaan. Olimme onnemme kukkuloilla ja koska kaikki meni hyvin, pääsimme potilashotelliin tutustumaan tähän pieneen elämän alkuun. Seuraavana päivänä mies lähti käymään kotona hakemassa joitakin tavaroita ja takaisin tullessaan oli jälleen omituinen ja sekavuus vain lisääntyi iltaa kohden. Nukkui kun tukki eikä herännyt vauvamme itkuun. Siinä minä sitten hormoonihöyryissä valvoin yötä vauvan kanssa pala kurkussa miettien että mitä tehdä. Nyt kaduttaa etten käynyt hakemassa kätilöä paikalle toteamaan tilannetta. Niinkuin kaduttaa niin moni muukin tilanne näin jälkeenpäin, miksi en avannut suutani, miksi en soittanut sosiaalipäivystykseen ja pyytänyt apua, miksi en soittanut miehen työpaikalle ja kertonut hänen juovan myös työpaikalla. Kyllä, hänellä on edelleen työpaikka vaikka onkin monesti ollut aamuisin kaikkea muuta kuin työkykyinen ja on myös aloittanut juomisen jo töissä ollessaan. Ja kaikenlisäksi työ on vielä sellainen että siellä pitäisi olla ehdottomasti täysin nollatoleranssi.
Ihana vauva-aika ei sitten ollutkaan niin kovin ihanaa, hoidin vauvaa ja känniääliömiestäni ja itkin niin paljon etten esim. eromme astuttua voimaan enää itkenyt, kyynelvarastot on vissiin hetkeksi käytetty loppuun;)
Lopulta juhannuksen jälkeen pakotimme miehen vanhempien kanssa mieheni (hassua, puhun edelleen miehestäni vaikka oikeastihan hän on ex)Avominneen. Kävimme porukalla kuuntelemassa infotilaisuuden, ja se todellakin avasi silmäni. Tein samantein päätöksen:ei enää, minä en suostu enää tähän mahdollistamiseen. Mieheni aloitti hoidossa käynnin ja jatkoi samalla juomista. Vietti paljon aikaa vanhemmillaan koska en suostunut enää humalaista nurkissani hyysäämään. Koko keväänhän olin jo nimenomaan hyysännyt, mies jäi masennuksen vuoksi pitkälle sairaslomalle. Se, johtuuko juominen masennuksesta vai toisinpäin, ei ole minulle vielä selvinnyt, vahva yhteyshän niillä on.
Lopulta mies jäi kiinni juomisesta myös hoidossa ja sieltä tarjottiin viimeisenä oljenkortena paikkaa Riihimäeltä jonne mies sitten suostui lähtemään. Joka päivä häneltä tuli viestejä kuinka hän on väärässä paikassa eikä todellakaan saa siellä tarvitsemaansa apua. Mielestään siis tarvitsi apua masennukseen, läheisriippuvuuteen jne. kaikkeen muuhun kuin alkoholismiin. Viidentenä päivänä uhkaili sitten tekevänsä itsemurhan jolloin veljensä kävi hakemassa hänet pois. Ja juominen vaan jatkui, välillä oli kotona, välillä vanhemmillaan. Samoihin aikoihin juttelin esikoiseni (15-vuotias poika edellisestä suhteestani) alkoholismista ja hän totesi pelkäävänsä “kun ei yhtään tiedä mitä se seuraavaksi sanoo tai tekee” Se oli viimeinen niitti minulle hakea avioeron toista vaihetta, en voinut enää antaa lapseni pelätä omassa kodissaan!
Lopultahan Avominnestä tehtiin meistä myös lastensuojeluilmoitus koska isä oli jättänyt hoidon kesken. Itse pidin ilmoitusta erittäin hyvänä asiana, huoli pienestä vauvastamme oli täysin aiheellinen. Vaikkenhan voinutkaan jättää vauvaa isän kanssa kahden. Kerran sen tein, tunnin kauppareissun aikana exäni joi itsensä sammumispisteeseen ja kotiin tullessani esikoiseni piteli vauvaa ja juotti maitoa kun oli kuulemma itkenyt niin paljon ja iskä vaan makas vieressä tekemättä mitään. Voi luoja, voinko koskaan antaa itselleni anteeksi että annoin näin tapahtua!
Tuon ilmoituksen jälkeen tapahtui jotain kummallista: miehen vanhemmat ja sisko väittävät miehen raitistuneen täysin, mitään alkoholiongelmaa ei enää ole. Itse ovat puhuneet kännisen miehen kanssa puhelimessa ja todenneet että kyllähän se taas kännissä on. Nyt tälläistä ei kuulemma ole tapahtunut. Minä olen kuulemma hullu narsisti ja se miksi exäni joi johtui vain ja ainoastaan minusta. Tämän kuultuani soitin neuvolapsykologille ja varasin ajan, aloin itsekin epäillä kun noin monen suusta kuulin tuollaista. Aikaisemmin miehen läheiset olivat tukenani ja valmiina auttamaan aina kun apua tarvitsin. Näinhän se kai menee, lopulta alkoholisti saa läheiset kääntymään toisiaan vastaan, nyt ei olla missään väleissä.
Ex on nyt kohta asunut kaksi kuukautta vanhemmillaan ja luulisi että elämä olisi helpottanut mutta ehei. Mies vaati aluksi että vauvamme on joka toinen viikko minulla ja joka toinen viikko hänellä. En tähän suostunut, käsittämätöntä kuinka viina saa pään ihmisellä pehmenemään. Olen yhteiskunnan kustantamana vanhempainvapaalla ja joka toinen viikko olisin ollut ilman lasta, lapsi mummulassa mummun hoidettavana kun isä on päivät töissä. Puhumattakaan isän alkoholiongelmasta… Ja kaikessa tässä oli miehen muu perhe mukana, heidän mielestään tälläisessä järjestelystä ei ole mitään haittaa puoli vuotiaalle vauvalle! Mies väittää olleensa hyvin tiiviisti vauvan elämässä mukana, unohtaa kuitenkin viettäneensä lapsen koko elämän alkutaipaleen kännissä ja siitä syystä on ollut myös paljon pois kotoa. Uhkaili myös jälleen kerran itsemurhalla jossei lasta luokseen saa. Lopulta päädyimme monien vaiheiden kautta sellaiseen järjestelyyn että lapsi on viikot minulla ja viikonloput mummulassa isällään. En todellakaan ole sinut tämän järjestelyn kanssa, mutten haluaisi isää “blokata” lapsen elämästä, varmasti on hyvin rakas isälleen tämä pieni miehen alku.
Lastenvalvojalle pääsemme vasta reilu kuukauden päästä ja suuri pelko on ettemme pääse sielläkään sopuun, en todellakaan halua jatkaa näin että vauva on luonani aina ensimmäiset päivät aivan ihmeissään ja sitten kun taas tottuu minuun ja kotiin niin taas vaihtuu paikka. Sydäntä särkevää ajatella kuinka tämä kaikki vaikuttaa pieneen ihmiseen. Ja kun miehen juomattlmuudesta ei ole mitään takeita, elän kokoajan pelossa että jotain sattuu. Miehen vanhemmillehan on ihan ok hoitaa lasta pikku hiprakassa. Lisäksi juominen salataan minulta viimeiseen asti, sen tiedän kyllä.
Ex vietti yön kotonamme muutama viikko sitten, koska töiden kautta oli koulutus josta olisi ollut todella pitkä matka hänen vanhemmillee. Ajattelin että isä saa samalla viettää aikaa poikansa kanssa joten lupasin hänet kotiini majoittaa. Iltaa kohdenhan mies oli kännissä kuin käki, että se siitä raitistumisesta. Jännä miten alkoholisti toimii, voisi ajatella että minun nähteni viimeiseksi kännäisi…
Sossun työntekijöiden juttusilla oltiin ja tuntui että he ottivat miehen raitistumispuheet tosissaan. Eivätkö he nyt ole kaikellaista nähneet, luulisi että heidän kokemuksellaan näkisivät heti miehen valehtelevan. Onneksi tulevat vielä kotikäynnille eikä mies osallistu siihen. Pääsen rauhassa keskustelemaan heidän kanssaan miehen juomisesta, toivottavasti heillä on tarjota jotain tukitoimia eikä asiaa vain jätetä tähän.
Kuinka tästä ikinä selviää? Tarvitseeko minun pelätä lapseni puolesta siihen saakka kunnes on tarpeeksi iso soittaakseen apua kun tilanne tulee? Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta siitä että alkoholisti vaatii vauvaikäistä itselleen yöksi? Jotain neuvoja ja tukea olisin kyllä vailla, välillä tuntuu että pää räjähtää huolesta