Tervehdys kaikille!
Aloitin alkoholin käytön 14 vuotiaana ja nyt 26 vuotta myöhemmin olen päättänyt lopettaa sen käytön. Koskaan minulla ei ole ollut vaarana jäädä ns. putki päälle, vaan olen vetänyt korkeintaan kolmesta neljään päivään märkää. Suurin ongelma minulla on se, että kun alan ottamaan, niin useimmiten kontrolli juodun määrän suhteen häviää.
Viimeisen kolmen vuoden ajan olen yrittänyt milloin lopettaa kokonaan tai ryhtyä kohtuu käyttäjäksi - siinä onnistumatta. Noin viikko sitten lopetin kolmen päivän putken. Mitään dramaattista ei tällä kertaa sattunut, jos ei lasketa sitä, että kolmena iltana meni muisti. Tuli vaan sellainen olo kohmelossa, että nyt tämä saa riittää. Että ei tässä mitään järkeä ole.
Elän uusioperheessä, jossa minulla on lapset joka toinen viikko. Lapset eivät koskaan ole onneksi joutuneet kärsimään alkon käytöstä, sillä heidän läsnäollessa en ole käyttänyt alkoholia käytännössä lainkaan. Nykyinen vaimoni tietää tilanteen ja oikeastaan hänen ansiostaan ryhdyin kiinnittämään huomiota alkoholin käyttööni. Toistaiseksi hän on onnekseni jaksanut katsoa vierestä tapahtumia, sillä hän itse käyttää alkoholia muutaman kerran vuodessa.
Minulle ei tuota vapaa-ajalla suurtakaan tuskaa olla juomatta, jos niin päätän. Työskentelen kuitenkin alalla, jossa alkoholin käyttö on hyvinkin runsasta. Illallisia, messuja, koti- ja ulkomaanreissuja, tapahtumia jne., ja näissä tilanteissa on sosiaalisen paineen vuoksi hankalaa olla kuivin suin. Asiaa ei ainakaan helpota yhtään se, että näissä tilanteissa on viina aina minulle ilmaista. Aiemmilla lopettamiskerroilla olen kolunnut näitä tilanteita tipattomana. Voi vittu ihan aikuisten oikeasti sitä määrää, minkä joudut selittelemään, jos et ota. Ihmisille, joita ympärilläni pyörii, on ihan helvetin vaikea ymmärtää, jos joku porukasta ei ota.
Toisekseen, on oikeasti ihan hanurista olla porukan ainut selväpäinen. Olen joskus katsonut yhden illan toisten iloliemen nautiskelua. Toisena iltana en sitten enään pystynytkään siihen, vaan aloin itsekin ottamaan. Varmasti suurelta osin siksi, että tunsin jääväni jostakin ilosta paitsi ollessani selvinpäin.
Nyt yritän taplata päivän kerrallaan selvin päin eteenpäin varovaisen toiveikkaana, että tällä kertaa tulisin onnistumaan. Kiitos sinulle, jos jaksoit lukea loppuun asti ja pyritään tsemppaamaan toisiamme tulevaisuuteen!
Ai niin, Olen Moguli ja olen alkoholisti.