Tilanteeni on muuttunut. Oleellisesti parempaan elämään. Saatan taustailla täällä joskus, mutta en ole ollut enää aktiivinen käyttäjä, kuten joku on varmaankin huomannut. Poistelen vanhoja viestejä, en halua jättää niitä tänne roikkumaan. Hyvää jatkoa kaikille!
Minulla on annettavana vain “oma kokemukseni”. Tällä tavalla minä olen selvinnyt. Sinä selviät, jos tarpeeksi haluat. Voimia luovuttaa, sitä sinä enää tarvitset…
Tervetuloa vaan Mare. Tota noin…12 annosta joka päivä ei ole tissuttelua. Se on ryyppäämistä. Ihan sitä itteään. Jopa rankkaa ryyppäämistä naiselle, jos se toistuu useamman kerran viikossa. Olet pian tosi heikossa hapessa. Sanon nyt vaan sen, mikä on totta.
Hakeudu katkaisuun. Aloita AA. Yritä saada antabukset lääkäriltä. Joku sinua ryypätyttää. Se syy olisi hyvä itselleen selvittää.
Moi Mare!
Olit 6vk raittiina. Sinulla on jo kokemusta lopettamisesta. Mitkä keinot silloin olivat käytössä? Minä lopettaessani luin päivittäin linkkkiä, sain muitten kokemuksista voimaa taistoon. Tahdonlujuutta, sitä tämä vaatii. Kannattaa lopettaa.
Moikka!
AA kannattaa ottaa tosissaan. Ensimmäiseksi…mene ryhmään, toiseksi…mene ryhmään ja kolmanneksi…mene ryhmään
Ei mullekaan ekoilla kerroilla auennut, kun kävin pyörähtämässä. Annoin asian hautua ja luin kirjallisuutta mm aa-elämäntapana, eläminen raittiina ja nimettömät alkoholistit.
Aloin käymään tosissaan ryhmissä, suhtauduin asiaan tosissaan ja tajusin että tämä ohjelma on tehty minua varten! Oppisin elämään ja kasvamaan paremmaksi ihmiseksi, pääsemään itseni kanssa sinuiksi, arvostamaan muita ihmisiä, luopumaan luonteenvioistani ja nauttimaan elämästä. Homma jostain kummasta alkoi vain toimimaan. Vissiin sen takia kun …Ensimmäiseksi…mene ryhmään…
Työkalut on valmiina, mutta työ pitää tehdä itse.
Tsemppiä päivä kerrallaan!
Hyvä Mare, että otit tämän askeleen ja siirryit lopettajiin! Niinkuin sanoin, ihan varmasti se on lopettajille ok, vaikka repsahduksia tulee. Täällä on varmasti “asiantuntevampaa” tukea kuin vähentäjissä. Pitäkää Maresta hyvä huoli!
Jatkan taipaleesi seuraamista, niinkuin lupasin. Tsemppiä, ilmeisesti eilisestä selvisit. Tuliko kramppeja? Nyt vaan uuteen nousuun.
Tervetuloa, Mare!
Minulle tuli tarinastasi sellaisia ajatuksia mieleen, että ehkä jossakin määrin osasit jo olla arkena juomatta - 6 viikkoa on kuitenkin jo pitkä aika -, mutta et ollut varautunut tarpeeksi hyvin erikoistilaisuuksiin, mitä tuo laivamatka oli. Itse uskon, että on hyvä tietää minkälaiset tilanteet tai tunteet ajavat juomaan, jotta niitä osaisi sitten jatkossa vältää ja rakentaa jonkinlaisia toimintasuunnitelmia niitä varten.
Kaikkea hyvää!
Moi Mare!
Kyllä se lopettaminen onnistuu muttei luultavasti ilman apua. AA: ta voi kokeilla mutta itse suosittelen A-kiltaa. toiminta on huomattavasti suvaitsevaisempaa ja vähemmän ryppyotsaista.
Pakko kysyä, että olitko selvinpäin kun kirjoitit tuon viestin?
Tsemppiä!
Q
Viinaa juotuaan ihminen on kännissä. Bentsojen jälkeen ihminen ei ole selvinpäin. AAmen.
A-kilta, aa, paneminen, liikunta, syöminen, elokuvat, lukeminen jne…
Kaikki keinot on sallittuja raitistuessa ja jokaisella on oma juttu.
Niin kauan kuin on juomatonta viinaa ja epärehellisyyttä itseään kohtaan, ei kasva hedelmää. Tämä on oma kokemukseni.
AA.ta ei kannata lytätä, muiden kokemusten perusteella, saatika jos ei ole käynyt ensimmäistäkään palaveria.
Ryppyotsaisia palavereja tai ihmisiä, en ole missään ryhmässä tavannut. Päinvastoin!
Jos ensimmäinen palaveri ei maistu tai ehkä toinenkaan, älä lannistu, etsi toinen ryhmä missä tunnet itsesi kotoisaksi. Ryhmiä on PALJON!
Itse koitin kaikkea kun lopetin juomisen. Luulin että kun täälläkin kirjoittelee ja pysyy vain poissa paikoista ja ihmisten seurasta, jotka juovat ja kaikkia muita omia konsteja, pysyinkin raittiina monta vuotta, mutta sitten kun elämässä rupesi tapahtumaan asioita mitä ei voinut odottaa, niin retkahdin.
Tajusin että TYÖ oli itseni kanssa tekemättä ja olin vain pakoillut itseäni. AA tarjoaa tähän työhön valmiit työkalut, jo vuodesta 1935 lähtien.
Ei ole vaikea homma jos minä siihen pystyn, pystyy kuka tahansa ja on pystynytkin. Ainoa edellytys on tietenkin rehellinen myöntäminen ja halu lopettaa juominen. Juomattomat viinat pitää ensin juoda poijes…
^…jo vuodesta 1935 lähtien ? Siis ennen sotia ja ikää oli ? siis aika pitkä tovi on tuosta…
Tervehys vaan runeh, hienoo että elämä maittaa ja kaikki perusjutut tuossa tulikin
kerrattua, samaa varmaa menoo vaan. Eteenpäin kuljeksien.
Tuo ‘vuodesta 1935 lähtien’ kertoo kaiken olennaisen. AA näivettyy omaan suvaitsemattomuuteensa sekä siihen, että toiminta ei millään tavalla kohtaa modernia yhteiskuntaa. Tämä siis minun vaatimaton mielipiteeni. Ja kyllä, olen käynyt monessa eri ryhmässä.
Q
Toisaalta taas AA on toiminut jo vuodesta 1935, eikä modernimpaa/toimivampaa ole vieläkään löydetty
Jotkut pärjää ilman, jotkut ei.
Tämä on mielenkiintoista, varsinkin kun vaikutat erittäin fiksulta. voisitko hieman laajentaa. Itsekin olen tykännyt, että esim AA-tekstit ovat vanhahtavia mutta sinällään ryhmissä käymisen olen kokenut ihan hyvänä ja hyödyllisenä.
Niinkuin totesin, niin kyseessä on vain minun mielipiteeni. Olen aiemmin kirjoittanut samansuuntaisesti ja maininnut, että joillakin aa toimii erittäin hyvin. Minun mielestäni nykyaikaan ei kuulu aa:n käytännöt sellaisina kuin minä olen ne nähnyt. Perinteiden lukemista ja samojen mantrojen hokemista kerrasta toiseen, mitään ei saa kysyä, mitään ei saa kommentoida, omaa vichyä tai vettä ei saa juoda , teet valtavan virheen jos sanot vahingossa ammattisi jne. Koen, että monet etsivät ja tarvitsevat oma-apuryhmistä nimenomaan keskustelua ja minun tuntemillani aa-metodeilla keskustelua ei voi syntyä.
Varmasti on olemassa muunkinlaisia ryhmiä mutta tämä on minun kokemukseni ryhmistä, joissa olen käynyt. Ja ettei syntyisi väärinkäsityksiä, niin mainitsen, että jos joku kysyy apuani tai mielipidettäni päihdeongelmaansa, niin kehotan kokeilemaan monia eri ryhmiä, ehdottomasti myös aa:ta.
Q
Joo, ihan rajua tekstiä täältä tuli, kuten odotinkin. Vaikka ovat ne silmät mulla ovat jo avautuneet.
Kaikkea en tänne mainitse näiltä tiimoilta (haluan säilyttää yksityisyyden). Enkä ole juonut, vain törkeän väsynyt, joten nyt nukkumaan.
Kyllä se kohtaa.
AA:ta hyödynnetään edelleen mm. sosiaali- ja terveysalan opetuksessa, ja AA:han ja 12 askeleen ohjelmaan tutustuminen kuuluu pakollisena osana mm. päihdetyön opiskeluun vuonna 2012: sekä toisen asteen tutkinnoissa että korkeakoulututkinnoissa.
Mitä tulee mainostamaasi A-kiltaan, kyseinen bingo- ja askartelukerhokin kuuluu osittain päihdekentän tuntemukseen; mutta ei niin tärkeänä eikä huomattavana kuin 12 askeleen filosofiaan perustuvat hoitotavat: sekä vertaistukena että ammatillisena työotteena (mm. Myllyhoito ja minnesota-hoitomalli).
Itse en kyllä kovinkaan tiuhaan 12 askeleen ryhmissä vieraile; viimeksi kevätpäivillä huhtikuussa. Mutta suosittelen toki apua tarvitsevalle tutustumaan niihin jo niiden ilmaisuuden takia, ja sen takia ettei tutustuminen valvoita mihinkään.
Ai niin; Marelle paljon tsemppiä ja hyvää tätä päivää!
En kritisoinut 12 askelta vaan tuntemieni AA-ryhmien toimintatapoja.
Psykoosin riski kasvaa juomisen yhteydessä ja kun sinulla on jo ollut psykooseja niin
tiedät, että se ei ole mitään herkkua. Tarvitseeko itseään rangaista sellaisilla olotiloilla?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että juuri psykoosin riski on suurin syy minulla olla
ottamatta sitä ensimmäistä huikkaa. Minulla on psykoosin esto lääkitys, mutta jos juon
niin riski on olemassa.