Lopettamisen vaikeus

Vedenjakajalla ollaan.

Tarina se tuttu. Kolikkopelejä nuorena, sitten veikkaus ja tuhon aloitti nettipelit.
Vuosi vuodelta olen vajonnut syvemmälle ja syvemmälle. Kerran voitin 17 000 € ja olin jo kotiuttanut sen, mutta peruin sen viime hetkillä - häviten kaiken!

Se ravisteli. Luulin sen olevan käännekohta. Tajusin kuinka helvetin syvällä olen tässä suossa. Mutta niin vain sekään ei riittänyt.

Velkaa on tällä hetkellä noin 10 000. Pikavippejä auki kolme yhtä aikaa. Nyt olen saavuttanut ensimmäistä kertaa sen rajan, että en tiedä säilyykö luottotiedot. Tähän asti talous on pysynyt kuitenkin sillä tavalla hanskassa, että olen pystynyt tekemään juttuja joita haluan, ruokaa on piisannut ja rahaa on riittänyt valitettavan hyvin myös peleihin. Nyt kuitenkin velka on kasvanut niin isoksi, että joudun seuraavat 3 kk tinkimään aivan kaikesta, enkä saa käyttää euron latiakaan peleihin. Silloin selviän juuri ja juuri menettämättä luottotietoja.

Olen niin vihainen ja pettynyt. Eniten harmittaa tyttöystäväni puolesta. Hänellä ei ole tästä aavistustakaan. Vippejä en varsinaisesti ole ottanut pelatakseni (toki niinkin), vaan paikkaamaan kulissien ylläpysymistä. Kun olen ensin hävinnyt palkkatuloista ison siivun niin olen sitten ottanut vipin, jotta ollaan saatu suunnitellut hankinnat ostettua, kuten ennen tiliä ollut puhe. Toki siis peleistä johtuen otettu, mutta ei pelatakseni.
Rakastan häntä yli kaiken. En kestä tuottaa hänelle pettymystä. Hänen takiaan aion nyt onnistua.

Tiedän, että pitäisi kertoa. En pysty. En vaan voi. Yritän omin voimin tästä suosta ylös. Lopettaa olen yrittänyt monta kertaa. En kuitenkaan aivan tosissani. Niin nopeasti olen sortunut peleihin, että halu ei ole ollut aito. Nyt on suurin pohja tähän asti. Toivottavasti tämä havahduttaisi minut kunnolla.

On kyllä epätodellinen olo juuri nyt. Kyllä ihminen pystyy aivan itse pilaamaan elämänsä.

Heippa!
Tiedät sen itsekin, että nyt jätät keulaportin pikkasen raolleen, jos et kerro tyttöystävällesi…
Jos oikeasti haluat eroon peleistä niin selaile näiden ihmisten keskusteluja täällä ja käytä oikeasti hyödyksesi ne neuvot mitä täällä annetaan…!

Tsemppiä sulle taistoon!
Muista nöyryys ja rehellisyys, niin itseäs, läheisiäs, kuin pelejäkinkohtaan…!

:slight_smile:

Tiedän ja uskon, että se olisi suotavaa. En ole kuitenkaan siihen valmis. Haluan uskoa, että itsessäni on sen verran vielä tahdonvoimaa ja päättäväisyyttä jäljellä, että saan tämän omin voimin nujerrettua.

Toinen pelaamaton päivä nyt käynnissä. Ensimmäinen niskalenkki otettu, sain 75 € bonuksen pokerisaitille(member bonus) ja kotiutin sen saman tien pankkitililleni ilman pelaamista. Normaalisti “ilmainen raha” on tullut sijotettua suoraan bläkäriin yhteen jakoon yrittäen tuplia mahd pitkälle.

Pieni positiivinen onnistuminen. Tästä jatketaan päivä kerrallaan eteenpäin.

Kiitokset tsempeistä, sitä tarvitaan!

Perjantai ja yksin kotona vailla sen suurempaa ohjelmaa.
Aivan takuuvarma peli-ilta viimeisen seitsemän vuoden tyylillä. Pelihimot kovat, mutta en aio sortua.

Päivä nro 3 menossa.

Suosittelen kertomista tyttöystävällesi lämpimästi :slight_smile: siinä et voi hävitä mitään. Itsellä oli sama kynnys kertoa ja yllätyinkin kun sieltä tuli vaan ymmärrystä,tukea ja henkilö joka kannustaa eteenpäin. hänellä on pankki tunnukseni ja tekee pisto tarkastuksia rahaliikenteestä niin meillä toimii homma aikas hyvin ja sen avulla olen ollut jo pitkään pelaamatta. Tsemppiä kuiteskin ja tahdonvoimaa

Siihen en kuitenkaan ole valmis. Jos reaktio on epätoivottu, niin se voi pilata aivan kaiken ja toisaalta myös syöstä minut takaisin pelien pariin.

Viides pelaamaton päivä menossa, eilen kaupassa poltteli muutama kolikko taskussa kun odottelin kaveria pelikoneiden edessä saapuvaksi kaupasta. Olen tullut siihen tulokseen pohdinnoissani, että vaikka olen pitänyt noita ray-automaatteja varsin harmittomina, niin kyllä ne ruokkivat kuitenkin pelihimoa. Kun joka päivä pelaat, niin siitä on todellakin tullut elämäntapa. Netissä sitten häviän kymmenkertaisia summia sille päälle sattuessani. Aikaisemmissa lopettamisyrityksissäni olen keskittynyt nettipelejen lopettamiseen ja kolikkopelien vähentämiseen. Nyt menen täydellisellä nollatoleranssiasenteella ja tavoite on, että en elämässäni laita enää euroakaan peleihin.

Tavoite ei ole selvitä ainoastaan tästä rahakriisistä, joka on nyt päällänsä, vaan lopettaa pelit ikuisesti. Aikaisemmin lähestymistapa on kuitenkin ollut alitajuisesti sitä, että pyritään saamaan vain rahat riittämään ja talous balanssiin. Kun taloden on saanut paremmaksi, niin onkin taas voinut sitten pelata…

Asenteessani on nyt selvä ero ja uskon olevani menossa oikeaan suuntaan.

Sitten loppuun kysymys, kuinka paljon voi lykätä laskun maksua ennen kuin menee perintään ja sitten ulosottoon. Jos jätän maksamatta laskun eräpäivään mennessä, niin missä aikataulussa homma etenee? Aion todellakin maksaa laskun ja välttää ulosoton mikäli vain suinkin pystyn, mutta seuraavasta vippiryppäästä en selviä kaikista eräpäivien puitteissa.

Käsittääkseni normi laskuissa ja vipeissä perintään ne siirtyy 2-4viikon sisällä/riippuen firmasta. Toiset lähettelee muistutuksia useampiakin, toiset heittää perintätoimiston perittäväksi. Maksumuistutus on yleensä se 5 euroa/kpl ja perintään mennessä perintäkulut on jotain 20 luokkaa. Maksuhäiriömerkintä voi tulla kun lasku on maksamatta 90 päivää eräpäivästä. Neuvottelu varaa varmaan on firmoittain, mut itse olen ainakin pitänyt tuota 90 päivän lähestymistä sellaisena riskinä etten sinne ole mennyt. Onneksi ei ole vielä tarvinnut mennä! Ulosotosta ei oo mitään tietoa et missä aikataulussa sinne mennään.

kommenttini oli sitten omien kokemuksien pohjalta kirjoitettua, joten ei oo lakipykäliä mihin vedota :wink:

Ok, kyllä tästä rahakriisistä selvitään luottotietoja menettämättä, jos nollatoleranssi pitää. Vielä ei ole yksikään eräpäivä paukkunut ja 13 pv pääsee maksamaan taas pari erää pois. Täysi fokus vaan pelaamattomuuteen, niin puolen vuoden päästä tilanne näyttäisi jo aivan toiselta myös talouden näkökulmasa.

Kuudes päivä menossa. Huoltoasemilla tulee käytyä päivittäin aamusumpilla. Jo tässä vaiheessa alkanut katsoa niitä tuttuja kasvoja peliautomaattien luona säälien. Ihan pahaa tekee katsoa. On tuo RAY kyllä kertakaikkiaan niin kaksinaamainen yritys, että vaatisi kyllä oikeaa avointa keskustelua myös julkisesti tuon monopolin toiminta. Viimeisinpinä esimerkkeinä korttimaksut sekä tvmainonnan aloittaminen nettipeleistä. Hyvän tahdon pelejä…just just.

Pelaamisen tulee olla sallittua ja mahdollista niille jotka sitä haluavat tehdä, mutta tuo pelaamisen suoranainen tuputtaminen on vastuutonta. Samaan aikaan kyllä sitten jaksetaan kaikin tavoin vaikeuttaa tupakointia ja alkoholimyyntiä, mutta pelaamista halutaan vain lisätä. Holhousyhteiskunta? Riippuu täysin asiasta. Ei mitään yhtenäistä linjaa havaittavissa.

moro.

No jos näyttää siltä et selviät niin kannattaisko vastaisuudenvaralta tukkia lainahanoja.

Pistä jokaiseen vippipaikkaan lainauskielto muodossa…

täten ilmoitan teille että jos minulle lainaatte rahaa. Minulla ei ole mitään aikomusta/varaa maksaa niitä takaisin ja ette tule saamaan penniäkään takaisin. kiitos vitusti

Olen saanut itselleni 41 kpl kieltoa näin. Myös niihin vippipaikkoihin missä on avoin lasku.
Eihän siinä nyt ihan kaikki paikat ole mutta ei noista jäljelle jäävistä pitäisi enää tuota yli 3000e saavuttaa.(mitä velkaa minulla tällä hetkellä on )
Ja onhan siinä aikamoinen urakka ottaa selvää mistä sitä lainaa saa kun pelipiru iskee.

Ymmärrän täysin, että monelle paras taktiikka on tukkia kaikki pelipaikat/lainapaikat jne. Kun kiusaus iskee, tehdään se mahdollisimman vaikeaksi. Epäilemättä hyvä.

Itse kuitenkin haluan voittaa tämän omalla tahdonvoimallani. En voi olla niin heikko, että oma päätökseni ei riitä. Tätä pelaamattomuutta pitää aidosti haluta, jotta sen voi saavuttaa. Epäonnistumiseni syy on aiemmin ollut se, ett’ä en ole halunnut lopettaa pelaamista. Ainoastaan selvitä taloudellisista huolista, vain jatkaakseni pelaamista. Kyllä peluri keinot keksii, jos on päättänyt alkaa pelaamaan. Aina löytyy joko konsti.

Kahdeksas päivä pelaamatta. Pelihimo kytee kyllä vahvana taustalla koko ajan. Ei tämä helppoa ole.

Tarkoitukseni ei ole olla tyly, mutta toisaalta kohtalotoverina ja nuo tuntemukset kokeneena, uskon että et ole vielä lähelläkään kärsimystiesi loppua. Nämä tyttöystävältä salailut ja oven jätäminen raolleen pelaamiselle kielii siitä. Verhoat asian siihen, että haluat testata oman tahdonvoimasi. No eiköhän se jo ole tähän mennessä testattu :frowning:

Minä uskon, että pelinarkomaani voi saavuttaa pelaamattomuuden vain täydellisellä nöyrtymisellä sairautensa edessä. Minusta sinä et vielä osoita sitä.

Onnea kuitenkin yrityksellesi!

Tähän mennessä sitä ei ole testattu, koska aikaisemmin en ole halunnut lopettaa pelaamista. Päästä siitä kokonaan eroon. Meininki on ollut sitä, että vähennetään pelaamista, jotta selvitään veloista ja saadaan talous reilaan. Olen lähinn’ä vähentänyt näinä aikoina nettipelaamista, mutta esim ray-maatteihin tunkenut entiseen malliin rahaa. Se ei ole lopettamisen haluamista.

Tämä on varmasti yleinen konsensus tällä forumilla. Että pitää tehdä itselleen mahdollisimman vaikeaksi pelaaminen, jotta se voi onnistua. Olen kyllä aivan varma, että jos haluan pelata niin mitkään estot eivät siinä ole tiellä. Joka kadun kulmalla on rayn automaatteja. Aina löytyy joku pikavippipaikka tai kulutuslainoja myöntävä yritys. Pankkeja on lukuisia mistä voi kokeilla. Aina aukeaa joku uusi nettisaitti mihin pääsee kyllä rahojaan tuhlaamaan jos sen haluaa tehdä. Itsetehdyt estot ovat vain hidaste.

Suhtaudun tähän samanlailla kun muihinkin riippuvuuksiin. En näe niitä sellaisina sairauksina, joille " ei voi mitään". Peliriippuvuudesta ei tule edes fyysisiä vieroitusoireita. On vaikeaa luopua jostain mistä pitää ja jota on tottunut tekemään. Samahan se pätee moneen muuhunkin elämän eri osa-alueseen. Siksi se on vaikeaa. Jos et halua luopua jostain mistä pidät niin miksi luopuisit? Vasta kun tajuat sen tuhoavan sinut ja etujen jäävän haittojen varjoon.

Kyllä min’ä kaipaan pelaamisen tuomaa jännittystä ja aktiviteettia. Kaipaan sitä varmaankin aina. Tiedän kuitenkin nyt, että pitkässä juoksussa lopputulos on aina sama. Velkaannun vain lisää ja lisää. Jos voitan, niin häviän sen aina takaisin viimeistä euroa myöten. Ja lisää päälle. Pelikiimassani en pysty järkevään ajatteluun ja sokaistun ja menetän rahanarvon. Ainoa tapa on lopettaa kokonaan joka ainoa pelimuoto, jotta tätä tilaa ei pääse syntymään.

Harmittavasti pari isoa laskua tuli tänään postiluukusta.
Saatan joutua ottamaan vielä yhden vipin. Vetkuttelen sen ottamista kyllä mahd pitkään ja koitan selvitä ilman jos suinkin mahdollista. Edelleen kun pelaamatta pysyn niin selviän tästä luottotietoja menettämättä.

Arvostan mielipidettäsi Pelinarkkari. Varmasti puhut kokemuksella. Se ei kuitenkaan tarkota etteikö olisi vilpitöntä ja aitoa tahtoa lopettaa pelaaminen, jollei käytä kaikkia konsteja. Vähemmätkin konstit johtavat samaan lopputulokseen jos niitä noudattaa.

Se, että en kerro tyttöystävälleni ei ole takaportin jättämistä. Se on pelkuruutta. En kestä tuottaa hänelle tällaista pettymystä. En kestä menettää hänen luottamustaan. Jatkossa aion olla sen arvoinen ja lopettaa pelit. Se on suurin motivaationi tässä. En halua että hän joutuu minun itsekkään pelaamiseni tähden luopumaan omista jutuistaan. Kun ei ole rahaa.

Yleensä onnistun siinä minkä asetan päämärääkseni. Aion onnistua tässäkin.

Kiitokset tsempeistä, niitä tarvitaan!

Ei tämä helppoa missään nimessä ole. Pelaamisesta tuli niin iso elämäntapa, että tuntuu todella että jotain puuttuisi.

Yhdeksäs päivä.

Taas oli tullut 50 € memberbonus. Outoa kun en ole kuitenkaan viime viikolla pelannut. Noh, kotiutukseen lähti samantien eikä edes ollut kiusausta tuplata niitä.

Taas pieni arjen voitto. Kyllä hymyilyttää.

Päivä nro 12 menossa. Todella hyvällä sykkeellä kulkee elämä juuri nyt. Hyvä ja levollinen olo.
Hieman alkanut kuitenkin menetyt rahat kyllä korpeamaan nyt kun on päässyt irti pelimaailmasta (toivottavasti ikuisesti). Siinä sumussa yksittäiset tappiot eivät tuntuneet miltään. Nyt alkaa tulla sitä menetetyn rahan tuskaa.

Kyllä tästä selvitään. Pari kk vielä kun jaksaa kärvistellä 50 e viikkobudjetilla, niin kyllä tästä saadaan tuo vippisuma purettua. Sitten kun on velkaa vain yhteen paikkaan(visalasku/luottokunta) niin pääsee elämään taloudellisestikin normaalia elämää.

Käyn täällä lähes joka päivä lukemassa muiden kirjoituksia, jotta muistan mihin ahdinkoon pelien tiellä voi päätyä. Aluksi päivittelen tätä tiuhaan, koska siitä on minulle selkeästi apua, vaikka uutta sanottavaa ei oikein olekaan.

Päivä kerrallaan.

Hei “Lopettamisen vaikeus”, luin kirjoituksesi ja uskon lujasti, että olet oikealla tiellä, kun et halua päästä pelaamisesta väkisin asetettujen esteiden avulla, vaan omalla päätökselläsi ja tahdonvoimallasi. Olet sisäistänyt halusi pelaamisen lopettamiseen, mikä on onnistumisen a ja o. Ulkoa tulevat pakotteet voivat olla avuksi ja estää pelaamista jonkin aikaa, mutta eivät lopullisesti, jos omaa todellista halua ei ole.
Tsemppiä sinulle, vaikutat hyvin fiksulta ja löydät elämääsi varmasti paljon uutta ja arvokasta, kun et alista potentiaaliasi ala-arvoiseen uhkapelien helvettiin.

Kiitokset tsempeistä, tuli hyvä mieli kirjoituksestasi.

Kaksi viikkoa täynnä.

Tilipäivä. Nyt ensimmäinen oikeasti vaikea päivä menossa. Kovasti tekisi mieli pelata.
Ei muuta kun ulkoilemaan ja ajatukset muihin asioihin niin eiköhän se polttelu tuosta häviä.

Huomenna kolme viikkoa täyteen. Nyt kyllä saa joka päivä tsempata itseään ihan tosissaan ettei ratkea.

Päivä kerrallaan.

Pistetäänpä vähän näkyviin velkatilannetta sen paremmin hahmottaakseni.

Visa 4700 (limit 5000)
Sukulaiselle 1700
Vippifirma 1 1200 €
Vippifirma 2 800 €
Vippifirma 3 800 €

Yht. 9200 €

Pahimmillaan oli 10 500.

Kun nuo vipit tuosta saa pois, niin sitten helpottaa. Helpompi maksaa sitten vain yhteen paikkaan (visa). Sukulaiselle voin maksaa vaikka 50 € / kk. Kunhan se lyhenee joka kk.

Kaksi 400 € pikavippierää erääntyy kuun vaihteessa. Toiseen niistä on rahat, mutta toisessa tulee eräpäivä paukkumaan kaksi viikkoa.

Pelaamatta kun pysyn niin edelleen tästä voi selvitä kunnialla.

Tsemppiä jatkoon. Tosi hieno homma, kun oot saanut listattua kaikki velat yhteen. Tieto lisää tuskaa, mutta pakko se on tehdä.

Itse juuri toissa päivänä pinosin kaikki vipit yhteen pinoon eräpäiväjärjestykseen. Voimat ei vielä riittänyt niiden yhteenlaskemiseen. Ahdisti niin paljon. Tiedän, ettei mulla ole mitään mahdollisuutta niiden hoitamiseen. Vielä on yksi isompi lainahakemus vetämässä, jolla saisin vipit kuitattua. Saisi sen avulla pelattua lisäaikaa… Vaikka maksettavahan se jossain vaiheessa kuitenkin on. Jos sieltä tulee hylky, niin sitten ollaan kusessa. :cry: