Lopettamisen vaikeus

Hei kaikille. Jostain syystä en voinut aloittaa aihetta tonne lopettamis-foorumille, niin pistän tänne sitten.

Tosiaan, oon 27v mies. 15 vuotiaana aloin käyttämään alkoholia viikonloppuisin, ja se oli heti jo sellaista että join niin paljon kuin sielu sieti, kunnes sammuin. Jotenkin näin jotain glamouria päihteissä. Ei kiinnostanut mikään muu kuin sex, drugs & rock n roll elämäntyyli. 2008, eli 20 vuotiaana aloin piikittämään bubrenorfiinia ja piriä. Enimmäkseen piriä. Pilveä meni myös TOSI paljon. Poltin kukkaa lähes joka päivä aamusta iltaan ja paljon. En ymmärtänyt siinä vaiheessa vielä bubren “hienoutta”. Pirin vetämiseni oli sellaista viihdekäyttöä aluksi. Pari vuotta myöhemmin olin jo täysverinen pirinarkkari, ja saatoin valvoa viikonkin, kun keksein että diapamien avulla sain vainoharhat ja demonit pysymään kaukana jotta saatoin vetää enemmän ja pidempään. V**un nerokasta, ajattelin. No, niinkuin täysveriset pirinarkkarit yleensä ennemmin tai myöhemmin, jouduin suuriin ongelmiin. Niin suuriin että pelästyin ja lopetin pirin/metan vetämisen, tai vähensin ainakin hyvin paljon. Se oli siinä joskus kun täytin 23v. Sitä ennen se oli sellaista että jos oli piriä myynnissä jossain, niin en yksinkertaisesti pystynyt kieltäytymään. Se oli outoa ja pelottavaa. Se saa mun niskakarvat pystyyn edelleen.

2011 alkuvuodesta kevääseen en juurikaan enää vetänyt piriä. En vetänyt juuri mitään silloin, mutta elämäni oli sellaista ettei sitä juurikaan elämäksi voinut kutsua. Bisseä kun otin joskus niin tunsin oloni suht ihmismäiseksi. Makasin kotona peiton alla ja kuumottelin että oon mokannut pahimpien piriaikojen aikana jotain, ja että joku Igor tulee mun oven taakse vetämään multa sormet poikki tai jotain. Olin ihan täysin masentunut. Näinä aikoina löysin bubrenorfiinin ja aloin käyttämään sitä säännöllisen epäsäännnöllisesti. Kesällä 2011 aloin sitten kunnolla vetämään bubrea, ja se putki kesti 2012 syksyyn jolloin pitkäaikainen parisuhteeni päättyi. En muista tuosta ajasta juuri mitään. A-klinikalle kuitenkin menin ensimmäistä kertaa 2011 loppuvuodesta ja sain sieltä 100kpl 2mg xanoreita. Söin niitä 3 kuukautta niinnkuin idiootti, kunnes hiffasin millasta myrkkyä ne on. Vaihdoin xanorit rivatrileihin, ja pikkuhiljaa rivatrileista diapameihin. Bubrea meni silti.

2012 syksyllä tein sitten taas yhden nerokkaista päätöksistäni, eli lopetin bubren ja lääkkeet kuin seinään, ja vaihdoin ne bisseen. Hain pahimpina päivinä kolmea 12-päkkiä päivässä lähikaupasta, söin päivässä ehkä pari kylmää makkaraa ja pari ruisleivän palaa. Vuoden olin ilman bubrea ja lääkkeitä, ja join about laatikon kaljaa keskimäärin 3-7 kertaa viikossa. Olin kuitenkin päättänyt lopettaa kovien huumeiden käytön. Joskus 2013 talvella, en tiedä että miten, mutta jotenkin pystyin olemaan täysin selvänä 3 viikkoa. Se on mun ennätys.

Tosta mun lopettamispäätöksestä on nyt 2 vuotta. Siis haluan todellakin olla ilman, enkä kahlittuna kemikaaleihin. Mutta oon tän 2014 vuoden aikana luisunut pikkuhiljaa takaisin bubrekoukkuun ja oon syönyt koko tän vuoden 2mg rivatrilejä 2 kpl päivässä. Noin kuukausi sitten vaihdoin ne kolmeen 10mg diapamiin päivässä, koska haluan bentsokoukusta pois. Nyt oon lähes 2kk vetänyt bubrea lähes joka päivä. Kyllä mä sen lopetan. Tota oon jankuttanut itselleni niin kauan kuin muistan. Heinäkuussa viimeksi oon ollut 3 viikkoa kokonaan ilman. Tiedän ettei se ole juuri mitään, mutta on se jotain. Toi on tuntunut aika rankalta, kun lopetin rivatrilien syömisen, kun vaihdoin ne diapameihin. En oikeastaan tiedä kuinka paljon 2mg rivat on 10mg diapameja vahvempia. Jos jotain positiivista tästä vuodesta täytyy hakea, niin urheilen kuin hullu ja syön kunnolla ja terveellisesti. Se pitää mut edes hiukan järjissään. Joskus.

Alkoholin ja pirin oon jättänyt kokonaan. Tunnen niin kovaa inhoa niitä kohtaan etten yksinkertaisesti pystyisi edes vetämään niitä. Oon allerginen niille, sanoisin.

Olen suunnitellut muuttoa pois tästä pikkukaupungista, jossa mulla on narkkarin leima otsassa ja kamaa on tyrkyllä koko ajan. Vaihtaisin numeron ja näin päin pois. Se on silti tosi iso ja vaikea päätös. Muuttaako se mitään? Onko se vaan karkuun lähtemistä? Kynnys hakea huumeita olisi suurempi välimatkan takia, mutta ehkä musta tulis taas juoppo. Ehkä ei.

Mulla menee about 3kpl 0,4 temgesicia päivässä nykyään.

Kiitos etukäteen kaikille jotka jaksoi tän romaanin lukea, ja niille ketkä jotain vinkkejä ehkä osaa antaa =)

^ Moiks, Wallesmanni :slight_smile: . Saatoin lukea tekstisi vähän puusilmäisesti, joten pahoittelen jo alkuun, jos kirjoittelen ihan läpiä päähäni.

Muutto toiselle paikkakunnalle voi olla hyväksi, mikäli nykyisellä asuinpaikallasi pyörit lähinnä veturikavereiden kanssa ja huumeet ovat ainoa asia, joista riittää juttua. Toisaalta, jos muutat jonnekin kauas ja sitä myötä yhteydenpitosi perheeseesi ja ns. kunnollisiin tuttaviisi(mikäli sulla sellaisia on) jää vähemmälle, niin sekin voi ajaa sut vetämään, vaikka sitten sitä viinaa, jollei muita kontakteja enää ole. Harva ihminen kestää yksinäisyyttä kovin pitkään, eikä tyystin uusien ihmissuhteiden luominen ole välttämättä kovin helppoa. No, jotkut toki saavat uusia ystäviä helpommin, kuin toiset.

Mites NA? Oletko ajatellut sitä vai oletko jo peräti kokeillutkin? Moni sanoo saaneensa sieltä apua ja niitä uusia kavereitakin, joiden kanssa viettää aikaa selvinpäin ja yrittää pysytellä irti kamasta. Ymmärrän, jos kyseinen touhu kaikkine Korkeimpine Voimineen vaikuttaa vähän kummalta ja itsekin suhtaudun siihen aika helvetin skeptisesti, mutta tuskin sä mitään kovin suurta menetät, jos joskus kokeilet paltsussa poiketa :wink: .

Miten sulla noin yleensä on mennyt ilman buprea oleminen? Oletko tiputellut sen hiljakseen nolliin vai tehnyt kylmän kalkkunan? Toinen vaihtoehto voi sopia paremmin yhdelle ja toinen taas toiselle, mutta noin yleisesti olisi kai suositeltavaa tehdä annosten lasku pikkuhiljaa ja maltillisella aikataululla, jotta ehtisi vähän kelaamaan problematiikkaa riippuvuutensa taustalla, eikä armoton refloissa kärvistely veisi kaikkea energiaa ja sen jälkeen olisikin ihan ihmeissään, että mitäs nyt, mikä saattaa aiheuttaa taas uudet vetohimot vähän ajan kuluttua. Mä suosittelisin ensin pudottelemaan bupren pois ja sitten kun se riippuvuus on selätetty, voisit alkaa miettiä benzoista vieroittautumista, joka on toki tehtävä hyvin rauhalliseen tahtiin. Täällä Saunassa kirjoittelee nimimerkki County, joka tosin teki niinpäin, että lopetti ensin benzot ja nyt ajaa buprea alas ja hänellä pyyhkii kaiketi ihan hyvin olosuhteisiin nähden, joten noinkin päin juttu voi jollain onnistua.

Entäs jos hakeutuisit ihan korvaushoitoon, siis kuntouttavaan sellaiseen? Siinä voisit saada ohella myös terapiaa, jonka avulla pääsisit käsittelemään niitä psyykkisiä solmujasi. Nehän ne pahin juttu tuossa päihderiippuvuudessa ovat, fyysiset viekkarit nyt aina kestää jotenkin IMO. Riippuu toki hirveästi, miten hyvin korvaushoito milläkin paikkakunnalla on järjestetty, että saako sen mukana kunnollista terapiaa+muuta kuntoutusta vai lykätäänkö sieltä vain lääkkeet ja käsketään olla hiljaa ja tyytyväinen, kun roipe sentään tulee terveydenhuollon puolesta :confused: :unamused: . Jotakin terapiaa mä suosittelen joka tapauksessa, korvaushoidon kanssa tai ilman, koska mä olen itse hyötynyt terapiasta suuresti, vaikken läheskään kaikkea douppailuani ole lopettanutkaan. Hyvän terapeutin ja itselle sopivan terapiamuodon löytäminen saattaa tosin vaatia pirun pitkäjännitteistä työtä ja onhan siinä myös järjestettävä rahoituspuoli, kun oletan, ettet sinä(kään) suorastaan rahoissa kylve.

Alkoholiin vaihtamista en voi mitenkään suositella, koska se on paljon pahempi ja tuhoisampi myrkky, kuin opparit ja benzot. Alkoholin ainoaksi hyväksi puoleksi voisi lukea sen, että sitä saa hankittua helposti ja laillisesti, jos vain rahaa vähänkin riittää, joten koko aika ei mene säätämiseen, eikä tarvitse asioida ns. epämääräisten tyyppien kanssa ja elää rangaistuksen pelossa yhteiskunnan taholta, mutta muuten viinalla saa itsensä aivan yhtä paskaan, ellei paljon paskempaankin jamaan, kuin noilla nyt käyttämilläsi roippeilla. No, etpä sä kovasti viinan perään tainnut nykyisin ollakaan, mutta eipä silti olisi ensimmäinen, eikä viimeinen kerta, kun oppareista ja benzoista vieroittautunut ihminen siirtyykin kokopäivädeekuksi :frowning: .

En tiedä, oliko tästä mun novellistani yhtään mitään apua, mutta toivottelen joka tapauksessa hurjasti tsemppiä sulle :slight_smile: .

Kyllähän tuo kovin kuulostaa siltä, että kun addiktion on korvannut toisella tai useammalla aineella; on helvetin vaikea päästä “normi-elämään” kiinni. Onko sinun vaikea kestää itseäsi selvinpäin? Vai kenties raittius näyttää/tuntuu mahdottomalta ajatukselta?

Itsekin lopetin pirin ja essot & vahvat opparit ensin. Alkoholi-lääkkeet-ganja-linjalla yritin jonkun aikaa (lääkkeitäkin oli opiaateista/opioideista stimulantteihin sekä beneihin), mutta alkoholin koin ongelmaksi jo ennen aineita, joten… :unamused:

Itselläni kh auttoi kiinni normielämään, tosin 4v yritin oppareita lopettaa stimujen lopetuksen jälkeen… Kyllä sitä itse ainakin uskoi, ettei voi olla koukussa mihinkään päihteeseen; olinhan kk:n tai jopa useamman ilman (pirin korvasi oppareilla ja vice versa, lääkkeet yhdessä kategoriassa… :unamused: ). Fakta on kuitenkin, ettet ole useaa raitista päivää nähnyt vuosiin… :unamused:

Aivoilla ottaa aikaa palautua, lisäksi toimintamallit ja elämän opettelu… :unamused: Oletko A-klinikalle hakeutunut?

Kiitos vastauksista

Bubre/metku-korvaushoito on aina ollut kirosana mulle. Mun mielestä se on niinkuin vaihtaisi titaniciin huonekalut. Mulla on paljon kavereita ja “kavereita” joilla on respat temgesiceihin. Yhdenkään en oo nähnyt lopettavan tai edes harkitsevan sitä. Tietysti sitten taas, jos en saisi lopetettua tätä bubren vetämistä, niin järkevämpää ja halvempaahan se olisi kun olisi resepti niihin. Mutta mä haluun niin kovasti bubresta, ettei korvaushoito tai respa teemuihin ole ikinä käynyt edes harkinnassa. Kamala ajatus elää loppuelämänsä zombina kahlittuna siihen paskaan.

Kysyttiin a-klinikasta ja että miten olen bubren käytön lopettanut yleensä. Niinkuin seinään. Niin aion tehdä nytkin. Mulla on 1 teemu jäljellä. Saan a-klinikalta pameja 21kpl ja 7kpl dormicumeja viikossa. Ne ei oo kertaakaan kestänyt sitä koko viikkoa. Kävi mäihä ja sain hommattua 100kpl pameja, joten voin rouhia niitä huoletta ettei ne lopu ihan heti tän prosessin aikana. Pidän niitä kuitenkin hyvin pienenä pahana näihin muihin paskoihin verrattuna. Tötsyä tarvis olla, koska se auttaa mua nukahtamaan. Muuten en juurikaan sitä polttele enää. On mulla sitten yks 100mg ketipinor, jonka voin vetää neljään osaan kun tipahdan tosiaan 25mg annoksellakin. Aika myrkkyä nekin IMO. Dormicumit toimii mulla niin, että aivot kyllä nollaantuu, mutta ei silti tuu uni aina.

2kk nyt vetänyt bubrea lähes joka päivä nyt. Ehkä 10 päivää tosta ajasta ollut sellasia välipäiviä, ja jossain vaiheessa olin 5 päivää ilman. Jonkinmoinen helvetti tässä on edessä kyllä, ja luulen että ensimmäinen viikko on pahin. Sitten kun oon taas bubren-reflani selvittänyt, niin alan tota pamien syöntiä vähentämään.

Malibu kysyi tosi hyvän kysymyksen että onko mun vaikea elää itseni kanssa. Mun on vaikea vastata tohon nyt, koska oon niin kauan vetänyt bubrea, ja sitä ennen söin melkein vuoden 2mg rivatrilejä 2kpl päivässä. Eli en tiedä millasta on olla selvä, kuten sanoit. Silloin 2012 kun lopetin pahimman kierteeni, eli lopetin lääkkeiden syömisen ja bubren seinään ja aloin tissuttelemaan bisseä 3-7 kertaa viikossa. Paljon kuitenkin. Anyway, vihasin itseäni. Pidin vaan turpani kiinni ja join bisseä. En joka päivä kuitenkaan. Että oli kuitenkin päiviä jolloin olin selvinpäin kokonaan. Käsittelin asioita joita en ollut pystynyt kaman vetoni takia ajattelemaan. Elämäni oli muuttunut radikaalisti kun pitkäaikainen tyttöystävä sai tarpeekseen ja lähti veke. Mutta siis tosiaan, vihasin itseäni todella paljon ja se vei kaiken energiani.

Sellanen juttu mua askarruttaa, että kuinka paljon rivatrilit on diapameja vahvempia? Kun vaihdoin rivoista pameihin n. kk sitten, niin se tiputus on tuntunut hurjalta. Söin siis 2kpl 2mg rivaa päivässä, ja nykyään mulle on määrätty 3kpl 10mg pameja päivässä.

Wish me luck =)

Täältä löytyi tällanen taulukko, joka ainakin omien kokemusten mukaan pitää paikkansa. Siinä onkin mainittu että Rivatril 0,5 mg vastaisi diatsepaamissa 10 mg. Joten ei ihme että tiputus tuntui hurjalta, koska sitä se olikin. http://web4health.info/fi/answers/bio-benzo-overview.htm

Ymmärrän kyllä halusi päästä mahdollisimman nopeasti irti buprenorfiinin orjuudesta, mutta eihän korvaushoidon tarvitse tarkoittaa sitä, että ravaisit loppuikäsi vain hakemassa lääkettä, vaan sen voisi tehdä myös niin, että lääkitystäsi tiputettaisiin koko ajan, mutta hillitysti alemmas ja lopulta kokonaan pois ja siinä ohessa saisit terapiaa, jonka avulla selättäisit sitä psyykkistä puolta tuossa riippuvuudessasi, sekä mahdollisesti muita tukitoimenpiteitä, joiden avulla pääsisit kiinni ns. normaaliin elämään. Jos tuttavillasi ei ole aikomustakaan lopettaa korvaushoitoa/laillisten Teemujen kiskomista, niin eihän saman jutun tarvitse sun kohdallasi päteä. Riippuu tosin edelleen paikasta, kuinka kuntouttavaa korvaushoito lopulta on.

Sähän olet aiemminkin, useamman kerran, tehnyt kylmän kalkkunan ja aina retkahtanut vetämään uudelleen, joten ehkä kannattaisia miettiä, onko se sittenkään se toimivin tapa :wink: . Mä olen itse lopettanut lukuisia kertoja seinään(lähinnä bupren, mutta joskus myös muiden oppareiden kanssa), enkä ole sillä keinoin päässyt vielä tänäkään päivänä oppareista irti. Fyysiset reflat nyt kestää aina kärvistellä IMO ja varsinkin, jos on benzoja tukilääkityksenä, niin siinähän se menee sairastaessa, missä ärhäkkä ja pitkittynyt flunssakin. Henkinen tuska vetämisen taustalla ei vain katoa mihinkään sillä, että hikoilee, palelee, ripuloi ja aivastelee aikansa.

Hyvä juttu sulla on se, että harrastat paljon liikuntaa ja syöt hyvin, joten se helpottaa reflojen kestämistäkin verrattuna siihen, että olisit fyysisestikin aivan paskassa kunnossa. Kannabis on monelle toimiva vieroituslääke ja yleensä toki pienenmpi paha, kuin esim. benzot, joten sitä kannattaa vetää hallitusti juuri unettomuuden ja mahdollisesti muidenkin reflojen hoitoon, kunhan homma ei lähde sen kanssa lapasesta, eli alatkin korvata buprenorfiinia 24/7-hiisaamisella. Lisäksi kannabiksessa on se huono puoli, että joudut säätämään sitä laittomasti ja näin ollen asioimaan sen porukan kanssa, joka mahdollisesti tyrkyttää kovempiakin substansseja kaiken aikaa.

Tsemppiä, tsemppiä :slight_smile: .

Toi NA vois olla sopiva mulle, mutta toisaalta jos muutan toiseen kaupunkiin ja alan siellä käymään NA kokouksissa - niin se vois helpottaa mun oloa, siellä viimeistään hiffaisin etten ole ainoa kuka taistelee näiden ongelmien kanssa, mutta sitten taas se olis liiankin oiva paikka tutustua muihin narkkareihin. Kaksiteränen miekka. Tai sitten oon vaan katsonut liikaa Breaking Badia :smiley:

En pidä pientä retkahtamista pahana asiana. No tää retkahdus mikä mulla nyt on käsissäni ei ole mikään pieni mun mittakaavassa. Vaikea kuvitella narkkaria joka ei olis joskus pudonnut “raittiuskärryiltä”. Olen lukenut aiheesta paljon, lähinnä rockstarojen elämänkertoja - joihin usein liittyy paljon huumeongelmia.

Winston-84: oli puhetta tuosta kannabiksesta. Jos mulla on täys lääkitys päällä niin pystyn polttamaan sitä samalla tavalla kuin 5 vuotta takaisin, jolloin mulla ei ollut mitään muuta lääkitystä kuin tötsy. Silloin parikymppisenä poltin keskimäärin 10 gemmiä vahvaa kukkaa viikossa. En juuri tehnyt mitään. Istuin kotona ja kuuntelin musiikkia ja olin paljon ajatuksissani. Kun nyt kelailen sitä aikaa, niin ajattelen että se oli jonkilaista terapiaa. Ajattelin asioita joita ilman tötsyä olisi pystynyt ajattelemaan. Jos nyt yrittäisin polttaa sellaisia määriä ilman lääkkeitä, niin menisin psykoosiin varmaan ekan piipullisen jälkeen. Sitä on hyvä olla kyllä pahan päivän varalle, koska sitten kun reflat on kärsitty, niin edessä on tylsyys. Päihdeongelmaisen pahin vihollinen IMO. Tötsy auttaa tylsyyteen kyllä usein, mutta joskus se tekee musta entistä levottomamman. Onneks mulla on tuo urheilu + jotain tulevaisuudensuunnitelmia/haaveita, joihin pyrkiä, etten ole ihan tyhjyydessä. Ekaa kertaa varmaan 10 vuoteen mulla on jotain haaveita ja pyrkimyksiä.

Puhuin a-klinikan lääkärin kanssa siitä että miten ikä vaikuttaa kaikkiin tälläisiin ongelmiin. Lääkäri sanoi että 18-25 vuotiailla on yleensä vaikeinta, ja se pahin hullumylly meneillään päässään. Oon lukenut myös tutkimuksia että 20 vuotiailla on pirusti korkeampi stressitaso kuin 30 vuotiailla. Uskon tähän. Reflat kyllä tosin pahenee iän myötä, sen oon huomannut.

^ NA:sta: Tunnen/tiedän tyyppejä, jotka käyvät väliin NA:ssa päätään selvittelemässä ja sitten ollaan jälleen “iloisesti” kentällä ties minkä kaiken vaikutuksen alaisena ja tämä kuvio toistuu aina uudelleen ja uudelleen ja nopeissa sykleissä. Tuntuu siis se NA-touhu olevan heille jokin hauska harrastus tai jotakin synninpäästömeininkiä :unamused: . Ota siitäkin nyt selvää. Mitään kovin vakaata pyrkimystä doupeista eroonpääsemiseksi ei näillä mainitsemillani tapauksilla tunnu olevan. NA:ssa saa siis halutessaan ja toki myös paljon siitä riippuen, millaista porukkaa ryhmään on sattunut, luotua noita kontakteja, joten jos alkaa vähänkin tuntua siltä, että homma meneekin siihen, niin parempi pysyä poissa. Tietenkin NA:ssa suurin osa porukasta on varmasti ihan tosissaan ja niiden tyyppien seura voi olla hyväksikin. Muutenkin NA on vähän sellainen juttu, että joillekin se sopii ja joillekin ei taas vähemmissäkään määrin. Kokeilemalla se sullekin selviäisi.

Mä ymmärsin sun kirjoituksistasi, että olisit ollut n. viikon ilman buprea, siis ihan kylmä kalkkuna -tyylillä, ja nyt sitten retkahtanut??? Juu, se ei ole mikään ihme, että narkki retkahtaa, pikemminkin se on sääntö, kuin poikkeus, mutta jos sä tosissasi mielit päästä bupresta(ja muistakin aineista?) eroon, niin avainsana lienee MIKSI. Miksi sä siis retkahdit? Kävivätkö reflat liian pahoiksi kestää ja jos näin, niin mikä niissä oli kauheinta? Vai oliko sulla vain vitun tylsää kärvistellä yksinäsi? Etkö kestänytkään maailmaa selvinpäin? Tuliko sulle vielä ikävä vanhaa tuttua menoa ja vanhoja kavereita?

Toinen MIKSI on se, että miksi sä ylipäätään tahdot lopettaa. Oletko lopen kyllästynyt rahanmenoon, säätämiseen, veturijengiin ja siihen epävarmuuteen, saako sitä douppia sittenkään tällä kertaa ja tarpeeksi vai joutuuko kärsimään refloja? Tahdotko ns. yhteiskunnan kokonaisvaltaiseksi jäseneksi, eli esim. kunniallisen työpaikan, perheen tms.? Vai tahdotko katsella maailmaa selvänä, etkä siinä iänikuisessa opparisumussa?

Ei sun mulle tarvitse noihin kysymyksiin vastata, mutta sun kannattaisi ihan tosissasi pohtia niitä tykönäsi, koska ne ovat niitä juttuja, jotka auttavat sua selvittämään riippuvuusongelmaasi. Kuten olen kait jo aiemmin sanonut, se fyysisten reflojen läpikituminen harvemmin auttaa mitään niihin psyykkisiin syihin, jotka ovat kaiken kamankäytön taustalla. Siksi ehkä olisikin hyvä, jos et yrittäisi lopettaa seinään, vaan annosta tiputtelemalla. Vaikka sitten omatoimisesti, jos korvaushoito on sulle ehdoton ei. Tällöin sulle jäisi energiaa pohtia noita asioita, kun kaikki voimasi eivät menisi refloissa tuskailuun. Tietty tuossa olisi paikallaan joku ammattilainen, terapeutti siis, joka auttaisi sua saamaan selkoa asioihin.

Mä en mitenkään tahdo kuulostaa siltä, että saarnaisin sulle, eikä mulla siihen mitään varaa olisikaan. Olen itsekin opparikoukussa, eikä mulla ole toistaiseksi aikomustakaan lopettaa tätä, vaikka riippuvuus vituttaakin mua, mutta mä pärjään tällä hetkellä ihan hyvin näin, joten en näe tässä tilanteessa syytä lähteä “vaikeuttamaan” elämääni täydellä vieroittautumisprosessilla, kun mulla on muutakin tekemistä, enkä ole missään hirveässä kusessa ja pohjalla doussaamisteni kanssa, vaan elämäni on melko hyvinkin järjestyksessä olosuhteisiin nähden. Mä tiedän kuitenkin omalta kohdaltani sen, että pelkkä lopettaminen ei auta selättämään itse ongelmaa. Lopettaminenhan ei ole vaikeaa IMO. Se on pirun vaikeaa, ettei aloita uudelleen :wink: . Mä olin joskus yli vuodenkin tyystin ilman oppareita ja jonkinlaisessa putsiuseuforiassa, jossa taisin jossakin vaiheessa olla vakaasti sitä mieltä, etten enää koskaan tule moisiin roippeisiin koskemaan, eikä mun edes tehnyt mieli. Sitten vain jotenkin, ihan kuin varkain, retkahdin takaisin.

Toivotan sulle edelleen hurjasti tsemppiä, mutta ymmärrä nyt hyvä ihminen, että pidemmästä huumekoukusta eroonpääseminen vaatii yleensä aivan pirusti työtä ja juuri siellä psyykepuolella.

itse ratkaisin päivittäis douppailun fyysisen riippuvuus ongelmat vaihtamalla aineita: yhtenä päivänä yhtä toisena toista, ainut mikä oli päivittäistä oli lääkkeet, tai no bisseä ja savuakin upposi myös turhankin monena päivänä viikossa(mutta aina jotain). tyhjyyden tunne selvinpäin ollessa oli pitkään läsnä kun oli lääkkeet lopettanut mutta kyllä se kannattaa. nykyään havahdun toisinaan siihen että en ole päihdyttänyt itseäni viikko kausiin vaikka savut olisi ollut tarjolla kokoajan, ja kyllä se vieläkin tuntuu oudolta kun oli vuosikausia pienessä sumussa. toinen mikä tuntuu hassulta että lääkkeet säilyy nykyisin lääkekaapissa syömättä jopa kuukausia.

Kiitos paljon vastauksista.

Mä kerron sulle Wallesmanni mun stoorini: aloitin -75 alkoholilla, 77 pilveä ja barbituraaatteja, siitä jokunen vuosi ja mukaan tuli piri sekä morfiini, pari vuotta sen jälkeen naksahdin heroiiniin. Käytin elääkseni ja elin käyttääkseni, pohjani olin löytänyt jo muutaman vuoden jälkeen ja sujahtelin pohjan läpi noustakseni takaisin pohjalle. Ekan kerran mulle ehdotettiin hoitoa vuonna 2001, johon tartuin kiinni koska en jaksanut enää käyttää. Olin lääkkeettömässä hoidossa 6kk, jonka jälkeen retkahdin 1½ kk:n jälkeen. Sitten seurasi ilotonta vetämistä puolisen vuotta, onnekseni mul oli valmis linnatuomio(7.kerta tuolloin) ja sain vetämisen poikki. Taas kun pääsin talosta vuoden päästä, olin opiaattikoukussa, mulle oli määrätty talossa 6kpl Panacodeja päivässä. 29.7.2003 aloitin opiaattikoravushoidon, jota kesti 11 vuotta. Korvaushoito toimi mun kohdallani, sain elämästä kiinni. Nyt mulla on työ(päihdetyö), perhe ja raittius. Olen myös saanut tulla uskoon, joka on täyttänyt sen sisäisen tyhjyyyden jonka huumeet jättää. Korvaushoitoni lopetin jokunen aika sitten ja on upeaa elää ekan kerran 39 vuoteen ilman kemiaa. Mut en suosittele k-hoitoa ihan ekaksi, vaan että haet apua ensin lääkkeettömästä hoidosta. K-hoidossa joutuu tekemään ihan saman toipumisprosessin kuin lääkkeettömässäkin. Korvaushoito ei paranna itsessään, siinä on vain lääkkeellinen apu. Hae apua, sä saat sitä, ainoa kriteeri toipumiselle on oma halu toipua.

Maanantain ja tiistain olin ilman bubrea. Muutama tunti sitten sain fixit. Mun suurin saavutus tähän mennessä. Sain 9 teemua, joista 5 jäljellä (hups) enkä vedä tänää enää yhtään. Toi kahen päivän breikki tuli sen jälkeen kun olin vetänyt kokonaisen kasipallon parissa päivässä, eli vähän hurjasti. Ehkä vedän huomenna 2,5, ylihuomenna 1,5 ja sen jälkeisenä päivänä viimeisen ja sitten stop. Tollasta mä oon hokenut niin kauan kuin muistan. Ehkä tällä kertaa… Lasken yhden päivän siis niin että siitä lähtien kuin olen hereillä siihen asti kunnes nukahdan. Mulla ei oo ikinä ollut tolkkua vrk-rytmissä. Yliarvostettua.

Oli tosi kamala olo eilen, oli lähellä etten alkanut rikkoa paikkoja, kelailin kuinka päin persettä raha-asiani ovat, kelailin taas ex muijaani josta olin kuvitellut pääseväni täysin irti (yli 2 vuotta erosta)… Itsemurha-ajatuksia. Kaiken tän päälle on vielä kunnon flunssa ja välillä kuumeinen olo. Maanantaina tuntui että oli joku fakin keuhkokuume. Oon lykännyt sitä aina bubrella, ja päälle treenannut tai auttanut vanhempia pihatöissä yms. mitä ei sais kipeänä tehdä. No nyt ajattelen sen verran järkevästi että istun vaan sisällä ja kunnolla juon kuumaa kaakaota tai teetä tms., ja nukun kunnes olen terve. Lainasin Anthony Kiediksen (RHCP:n nokkamies) kirjan; Arpikudos. Oon lukenut paljon tollasten ihmisten elämänkertoja, jotka on vetänyt nuorempana hitosti kamaa ja silti selvinnyt, niistä saa hyviä vinkkejä ja tietoutta. Jos saan itseni joskus ruotuun, niin olen ajatellut opiskellä päihdetyöntekijäksi.

Ainoa mitä en voi keuhkoiltani suojella on tötsy. Se vähentää tylsyyttä, ja näin ollen rauhottaa bubren vetämistä.

2 päivää. On sekin jotain. Tietääpähän vähän mitä sieltä on tulossa. Vaikka tämän saman paskan on käynyt moneen kertaan läpi, niin silti sen vaikeus ja hirveys jaksaa yllättää.

^ Hmm… Kannattaisikohan sun hakea esim. ihan johonkin laitoskuntoutukseen tai vastaavaan? Ei niihin tietenkään ihan noin vain sisään kävellä, vaan voi joutua jonottamaan pitkäänkin, mutta jotakin ulkopuolista ja ammattimaista apua sä tuohon lopettamiseesi varmaankin tarvitsisit, jos kerran aivan tosissasi olet sen kanssa. Eipä tuosta sun touhustasi tunnu yksinään oikein mitään tulevan, sori nyt vain. Pari päivää ei todellakaan ole paljon yhtään mitään IMO. Eihän siinä ehdi vielä päästä edes kunnolla reflojen makuun, saati, että pääsisit todella tekemään töitä sen riippuvuusongelmasi kanssa. Mä olin itsekin juuri pari päivää refloissa ja olihan se vittumaista, joo, mutta kyllä sitä nyt jokainen pari päivää istuu vaikka muurahaispesässä. Olen sanonut tämän sulle aiemminkin, mutta sanonpa taas, että se fyysisten reflojen läpi kärsiminen ei ratkaise päihdeongelmaa yhtään mitenkään, vaan niille psyykessä oleville syille douppaamisen takana on tehtävä jotakin, jos todella tahtoo kuiville pääsyä ja muutosta elämäänsä. Kirjoja voit toki lukea, jos siitä pidät ja koet sen sua auttavan(Lukeminen on noin muutenkin ihan hyvä harrastus), mutta eivät ne rokkistarojen ongelmat ole sama asia, kuin sun omat henkilökohtaiset ongelmasi, joihin sun pitäisi pureutua.

Sori nyt suorasanainen tekstini. En tahdo loukata, vaan edelleenkin tsempata, mutta juuri siksi kehotankin sua hankkimaan jotakin apua tuohon lopettamiseesi. Edelleenkin: lopettaminen ei ole kovin vaikeaa, se, ettei aloita aina uudelleen, on se vaikea juttu :wink: .

Ei ko arvostan suoraa puhetta. Yks teemu jäljellä. Oon kuitenkin edistynyt helvetisti jos kattoo kokonaiskuvaa, mitä olin pari vuotta sitten. Henkisesti ja fyysisestikin. On ollut stressiä normaalia enemmän viime aikoina, mutta kyllä tämä tästä. Jos tästä kolmen kuukauden retkahduksesta jotain positiivista etitään, niin olenpahan päässyt irti siitä pirulliselta rivatril koukusta. Oon huomannut että pamit on paljon pienempi paha. Kyllä mä tiedän mitä ne reflat on. Ei ole ensimmäinen kerta kun ne on edessä. Jotenkin kesän ja syksyn aikana keulii aina eniten.