Lopettamisen fyysisten oireiden lievennys? Onko keinoja?

Olen täällä joskus muistaakseni nähnyt termin “katkolääkkeet”. Mitä ne ovat?

Minulla on nyt käynyt niin, että olen monta kertaa lopettanut muutamaksi päiväksi, mutta sitten on tullut niin kireä ja ahdistunut olo, että on ollut pakko juoda jo siksikin, että pystyn olemaan normaalisti. Olen ollut hermostunut perheelle ja kaikki on ärsyttänyt. Tuntuu, että ei voi hengittää, ja mieli tekisi mennä sängylle kierimään tuskissani että voisi olla juomatta. Sitten on sortuminen käynyt.

Nuo oireet ilmenevät aina siihen kellonaikaan, kun on tottunut tissuttelemaan (eli minulla iltapäivä ja ilta). Ja viimeistään kolmantena raittiina iltana nuo oireet ovat tulleet. Kun sitten pääsen esimerkiksi klo 21 saakka juomatta, olen kuivilla siltä erää.

Tämä taitaa olla jo aivan pultsarin touhuja? Mikä auttaa? No kituminen ja kärvistely ehkä ainakin, mutta olisiko järkeä pyytää joltakin lääkäriltä tueksi lääkkeitä? Kun se retkahdus aina meinaa tulla, vaikka kuinka vastaan pistäisi :open_mouth:

Onko noissa sun “kohtauksissa” riskiä ramppeihin? Tai deliriumiin, jos sopanotto on ollut rajua? Jos nuo suljetaan pois niin vaikea suositella varmaan mitään lääkettä (bentsoa tms.).
Pelkkää kireyttä ja hermostuneisuutta ei nyt kannattane keskushermostolääkkeillä lääkitä, nehän ikään kuin kuuluu asiaan. Viinalla on joitain haittavaikutuksia :smiley:

“Katkolääkkeillä” tarkoitetaan yleensä bentsodiatsepiineja ja niistä erityisesti diatsepaamia (diapam, stesolid, medipam) tai tematsepaamia (tenox).

Oireesi kuulostavat erittäin tyypillisiltä alkoholin vieroitusoireilta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on erittäin kova huumausaine (vaikka laillinen onkin) ja kaikki depresantit aiheuttavat kuvaamasi kaltaisia oireita enemmän tai vähemmän jos niihin koukuttuu.

Itse en voi suositella alkoholin ongelmakäyttäjlle bentsoja sillä niillä tulee usein sitten korvattua se juominen ja tällöin ollaankin enemmän kuin kusessa. Vieroitusoireet näistä tropeista kun ovat kovimmat verrattuna periaatteessa mihin tahansa laittomaankin huumausaineeseen ja ne kestävät käsittämättömän pitkään (kuukausia).

Moi, Rouva.

Katkolääkkeet ovat juuri noita jo mainittuja bentsodiatsepiineja. Ne ovat todella tarpeellisia lyhytaikaisessa alkoholivieroituksessa, mikäli ryyppääminen on ollut niin rajua, että sen vieroitusoireet voivat olla kuolemaksi. Alkoholi on myös vieroitusoireidensa vuoksi, toki muutenkin, yksi pahimmista huumeista, mitä tältä pallolta löytyy.

Sun tapauksessasi vaikuttaisi siltä, että oireesi ovat lähinnä psyykkisiä, vaikka ne myös fyysisiä tuntemuksiakin tekevät. En tosin tiedä, kuinka jatkuvaa ja rankkaa juomisesi on ja esim. delirium saattaa iskeä vasta parin päivän kuluttua ryyppäämisen lopettamisesta ja varsinaisen krapulan jo mentyä ohitse, joten saattaa noissa oloissasi piillä myös ihan kunnollisten fyysisten(kramppi, delirium) vieroitusoireiden riski :confused: . Jos kyse on kuitenkin “pelkästä” psyykkisestä ahdistuksesta, suosittelisin vain kärvistelemään sen lävitse, koska kuten SoiKannel jo kertoikin, alkoholistit ovat herkempiä koukuttumaan benzoihin ja voin ihan omakohtaisesta kokemuksestani kertoa, että kunnon benzokoukku on jotakin sellaista, mistä ei pääse enää koskaan eroon :frowning: . Krapulan kärvistely on hyvin lyhytaikainen kärsimys siihen verrattuna. Toki, jos se psyykkinen ahdistus on sitä luokkaa, että meinaat mennä suorastaan psykoottiseksi tai esim. tappaa itsesi, niin parempi se tietenkin on lääkitä, kuin antaa tapahtua hirveitä.

Mä suosittelisin sulle A-klinikalla käyntiä. Siellä voisit puhua juomisongelmastasi ja saisit lyhyeksi aikaa nuo katkolääkkeet, jotta pääset pahimman ylitse, muttet kuitenkaan ehdi koukuttua niihin. Tosin suosittelen silloinkin nappaamaan benzoja vain oikeassa hätätilanteessa, ts. silloin, jos pikku-ukot alkavat hyppiä tmv. Katkolääkkeiden kylkeen voisit sitten pyytää(Terveisiä Puutarhurille :smiley: ) Antabusta, jonka aloittaisit heti pääsi selvittyä. Antabus-kuuri tekisi sen, ettet yksinkertaisesti voisi ryypätä enää, vaikka mielesi kuinka tekisi, sillä Antabuksen kanssa juominen saattaa olla hengenvaarallista touhua. Kokemusta on siitäkin. Näin saisit ns. pakkoetäisyyttä alkoholiin, jonka aikana sun tietenkin kannattaa myös esim. käydä siellä A-klinikalla juttelemassa ongelmastasi, eikä vain kärvistellä Antabuksen varassa kuivin suin, koska eipä Antabus yksinään ole ketään tosijuoppoa raitistanut. Sen ottamisen kun voi jossakin vaiheessa lopettaa ja odottaa sen parin viikon varoajan, jotta voisi taas ryypätä.

Benzot ovat juuri siksi riskaabeleita lääkkeitä alkoholistille, että niitä aletaan helposti kiskoa viinankorvikkeeksi, tai kuten omalla kohdallani on käynyt; saan krapulahirveydet hillittyä helposti tarpeeksi vahvalla benzolääkityksellä ja näin ollen jaksan ryypätä taas pian uusin voimin, kun olen benzopäissäni levännyt edellisten juomisten jälkiseuraukset pois :mrgreen: . Tämän vuoksi alkoholisteille benzoja vain lyhytaikaisesti ja akuuttiin hätään, jos ne todella ovat tarpeen, kuten joskus ovat.

Luin tuolta toisaalta, että olet ilmoittautunut Plinkin Äitiryhmään. Hieno homma :slight_smile: . Pelkkä katkaisu kun on vain lyhytaikainen apu ja varsinaisen alkoholiongelman selättämiseen tarvitaan muitakin keinoja, mitä ne sitten kenellekin ovat: Plinkkiä, A-klinikkaa, psykoterapiaa, AA:ta…

Tsemppiä :slight_smile: .

Kiitos kaikille vastauksista!

Jahas, että bentsoja ovat katkolääkkeet. No, ne on kokeiltu 10 vuotta sitten nukahtamislääkkeiden muodossa. Tulin niille liiankin persoksi, ja taisinpa olla koukussa. Napsin niitä kuin karkkia kotona iltaisin ja seuraavana aamuna en muistanut mitään. Onneksi lopetin ne. Ja en niitä takaisin halua. Olen nähnyt itsestäni joskus valokuvan kun olin syönyt “nappeja” ja silmistä näkee että pimu oli ihan pihalla, säälittävässä kunnossa suorastaan. Tuli kiire hävittää se kuva :wink:

No niin pahat nämä oireeni eivät ole eikä juominen niin rankkaa ole ollut, että ihan delirium ja pikku-ukot olisivat ovella. Kärvistely on siis se vaihtoehto :smiling_imp: Mutta aina se olo varsinkin arkisin helpottaa kun nukkumaanmenon aika tulee.