Mulla on todella, todella paha alkkis ongelma ja haluaisin olla ihan täysin kokonaan juomatta mutta en tiedä mistä hakea apua tähän… Menetin jo ajokorttinikin juomisen takia. Mistä hakea apua, kun mulla on vielä todella paha ahdistuneisuus niin se lisää tätä juomista.
Hyvää iltaa, Lost_Princess!
Apua raitistumiseen saa moneltakin taholta, jos siihen ei omin keinoin pysty. Minulle alkoholista luopuminen onnistui, kun eräänä päivänä päätin lähteä hakemaan tukea raitistuneilta alkoholisteilta. Menin AA-palaveriin ja vapauduin, kun sanoin ääneen siellä oleville ihmisille: olen alkoholisti.
Sinulla on sama mahdollisuus raitistua. Meitä on Suomessakin tuhansia. Sinun on itsesi vuoksi vain avattava ovi ja avoimin mielin otettava vastaan se apu, minkä raitistuneet alkoholistit ovat valmiit antamaan sinulle. Onnea matkaan!
Hei ja lämpimästi tervetuloa joukkoon!
Multakin juomisen takia meni kortti tossa Tammikuussa… Kaikkee muuta paskaa on seurannut mukana. Samassa jamassa ollaan kaikki ja joo on paikkoja ja keinoja millä saat apua. Tämä on yksi väylä kun kerrot ongelmista, niin etsitään niihin vastauksia… Samalla löydät itse apua. Niin vertaistuki toimii…
Mulla on vaikeaa masennusta, ahdistusta, sosiaalista fobiaa; niin ei oo helppoa. Mulle on ollut apua tänne aktiivisesta kirjoittelusta ja se on samalla saanut aikaan perusteellisen itsetutkiskelun. Auttanut on… Tänne kirjoittelemaan vaan…
tämä palsta on tosiaan yksi paikka jossa voi sekä purkaa tuntojaan että selvitellä ajatuksiaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Usein muiden kommenteista ja palautteesta saa jopa voimaannuttavia sykäyksiä omaan ajatteluun ja asioiden järjestykseen laittamiseen.
Ongelmat joskus paisuvat omassa mielessä niin suhteettoman suuriksi että niitä sitten tulee taas paettua juomiseen -tai johonkin muuhun koukuttavaan ja sumentavaan, onhan niitä vaihtoehtoja.
Mutta, jos oikein pahalta tuntuu, niin kannattaa muistaa että meillä on oikeita ammattilaisia valmiina auttamaan, ihmisiä joilla on sekä koulutus, halu auttaa, resursseja ja oma pönttö kunnossa niin että pysytään tolkussa tunteiden pyörityksessä.
Päihdehuolto toimii joissakin kunnissa omana suoraan kunnan tai kaupungin toimintana, jossain taas A-klinikkasäätiön toimesta.
Hyvin ja asiallisesti toimivat molemmat.
Eikä niihin sisälly mitään ideologista syöttöä, ei hengellisyyttä eikä poliittisuutta, ainakaan en ole koskaan semmoisesta kuullut.
Eli herkempikin ihminen voi turvallisesti mennä tutustumaan ja apua pyytämään.
Tärkeintä lienee kuitenkin oma usko paranemiseen. Minun keinoni sen vahvistamiseen oli itseni psyykkaaminen toistamalla itselleni tuhansia kertoja että alkoholi on minulle täysin merkityksetön aine, ja tarpeeksi monta kertaa toistettuna se muuttui totuudeksi.
Omat “itsesuggestionsa” voi valita itse, mutta kannattaa muistaa että myönteisiä niiden pitäisi olla. Ja asioita kannattaa silloin ajatella tosi pitkällätähtäimellä -elämäntapaa kun ollaan muuttamassa.
Ja hyviä kokemuksia, pieniäkin onnistumisen kokemuksia, niitä kannattaa kerätä ja uskaltautua nauttimaan niistä. Siitä se voimaantuminen lähtee.
Ja ennenkaikkea, periksi ei kannata antaa!
Tervetuloa mukaan keskusteluun!