Uusi kirjoittaja esittäytyy: olen 54-vuotias nainen ja muutama päivä sitten havahduin miettimään omaa juomahistoriaani, jota en tiennyt edes olevan olemassa. Toisten juomiset olen kyllä noteerannut, mutta omat variaationi juomisesta olen sopivasti aina unohtanut. Tein tesitin ja sain tulokseksi “kohtalainen alkoholiriippuvuus”. En ole vuosiin juurikaan juonut ihmisten seurassa, julkisesti, mutta lukuisista lopettamisistani huolimatta päädyn aina tissuttelmaan iltaisin kotonani. Yksi tai kaksi kaljaa, välillä useampi. Vielä se ei ole haitannut työntekoani eikä muita velvollisuuksia, mutta huomaan eristäytyväni, piiloutuvani asuntooni kaljatölkkien kanssa. Kävin eilen AA:ssa, kyllä pelotti mennä, mutta sain lämpimän vastaanoton. En tiedä onko se minun paikkani, mutta elämässäni ei ole sellaista tukiverkostoa, jonka avulla voisin raitistua. Yksin olen lopettanut niin montaa kertaa.
Olen jäämässä lomalle, haluaisin olla juomatta sen ajan, mutta pelkään niitä ahdistuksen ja toivottomuuden tunteitani, joita alkoholilla turruttelen. Ja sitä pelkään etten pystykään lopettamaan. Mutta näinkään en halua jatkaa.
Olen käynyt täällä lukemassa keskuteluja usean vuoden aikana, mutta nyt vasta kolahti oma alkoholismini. Olen ollut enempi vähempi koukussa teinivuosista asti, juomattomuuskausinakin, juomatapani ja -syyni vain ovat muuttuneet elämän varrella. Siirtyessäni tavasta toiseen, syystä toiseen, olen pitänyt sitä toipumisena entisestä. Mutta samaa riippuvuuttahan minä olen elänyt ja riippuvuuttani juonut. Näin käsitän asian nyt.