Lopettamassa jälleen

Huomenta vain kaikille, tulipahan nukuttua. Unen laatu alkaa olla taas normaalia eikä sellaista juomisen pätkittäiseksi hikikylvyksi muuttamaa. Nukuin niin hyvin että kohtahan se pitääkin lähteä töihin.

Tulevat vapaapäivät vielä kuitenkin hieman samaan aikaan saavat minut pelkäämään niitä ja niiden tylsyyttä mutta myös odottamaan niitä, koska silloin on vihdoin aikaa ja energiaa mennä AA-kokoukseen.

Kiva kuulla, että olet pysytellyt selvinpäin! Nyt vaan samoilla linjoilla ja mars aa-kokoukseen! Kertakaikkiaan menet etkä meinaa :smiling_imp:

Meneminen on seuraava askel ja ensi viikon vapaapäivien se aiottu tekeminen joka saa illalla ajan kulumaan. Voi nimittäin olla että tulee käytyä useammassakin kokouksessa tutustumassa jos vain virtaa riittää. Vielä tosin on pari yötyövuoroa edessä ennen vapaita, mutta mikäs sen parempi keino olla selvänä kuin viettää vuorokauden pahin alkoholinkaipuuhetki matkalla töihin. Tosin ei ole kyllä tehnyt mielikään. On sen verran hieno tunne ollut aamuisin herätessä kun on voinut todeta selvinneensä taas yhden päivän selvänä ja sen siivittämänä halunnut olla taas yhden lisää selvänä.

Pienimuotoinen juhlapäivä, päätöksestä viikko. Juhlistan olemalla selvin päin ja töissä. Jäätelön voisi ehkä ostaa juhlan kunniaksi!

Taas meni päivä selvänä ja se olikin viimeinen työvuoro tätä putkea, nyt muutama vapaapäivä ennen uutta kierrosta vuorotyön ihmeellisessä maailmassa. Nyt nukkumaan ja heräämisen jälkeen sitten katsellaan jotain fiksua tekemistä illaksi, sillä oletuksella että herään edes iltaan mennessä :smiley:

Työkaverit puhelivat terassikäynneistä vapailla, myhäilin itsekseni tietäen että en ole menossa, kestän kyllä päivä kerrallaan!

Hieno juttu, että noin hyvin lähtenyt käyntiin raitistuminen! Nyt vaan sitten pää kylmänä. Terassilla voi piipahtaa, kunhan tekee itselleen selväksi, ettei siellä oteta olutta tai muutakaan alkoholia. Jäätelö tai kylmä jaffa voisi olla ihana vaihtoehto. Ja vinkki: Sovi itsellesi jotakin muuta menoa terassin jälkeen, jolloin ei ole riskiä siitä, että sortuisit ryypiskelemään. Jos yhtään tuntuu siltä, ettet luota itseesi: JÄTÄ MENEMÄTTÄ! Ihan oikeasti, tässä asiassa pitää olla rehellinen itselleen! Mieti tarkkaan, niitä kännireissujen lopputuloksia ja kysy itseltäsi, haluatko sitä. Niinpä. Veikkaan, ettei hirveämmin houkuttele :wink:

En ole oikeastaan tuntenut ikinä mitään vetoa terasseille tai kuppiloihin selvänä, nousuhumalassa se taas tuntuu hyvältä idealta. Kun vain ei hanki nousuhumalaa, ei tule lähdettyäkään. Kohta voisi sen sijaan lähteä lenkille kuntoa kohottamaan!

Hei trombone!
Sulla on lähtenyt mukavasti alkuun uusi elämäntapa. Kirjoittele sitten tuntemuksistasi ja ajatuksistasi, kun olet käynyt AA-palaverissa. Olisi tärkeää kuulla osuuko sieltä saatava tuki sinulle vai koetko jonkin muun tavan raittiuden ylläpitoon tehokkaammaksi.

Kerron toki, horisenhan tänne muutenkin vaikkei mitään kerrottavaa oikeastaan olisikaan. Tarkoituksena olisi huomenna mennä, jos ei muuta tekemistä ilmaannu.

Täällä taas raportoimassa, en ole repsahtanut, en tosin käynyt vielä aa:ssakaan. Olen joka illalle kehitellyt jotain fiksua tekemistä joka on saanut pidettyä ajatukset poissa alkoholista ja siksi olen pysynyt raiteilla hienosti. Olo on mitä mahtavin ja olen saanut aikaan asioita joista on ihmisten kanssa ollut puhetta että “sitten kun on aikaa ni tehdään”, nytpä sitä on ollut. Tuntuu hyvältä.

Nyt on sellainen olo, että pitäisi päästä käymään jossakin kokouksessa. Paha vain että nukuin päiväunia aivan liian pitkään jotta mihinkään olisin ehtinyt. Eikä koko ensi viikolla pääse, illat olen töissä ja täällä ei ole yhtään ryhmää joka kokoontuisi päiväsaikaan. Toisaalta, eipähän ole repsahtamisvaaraakaan kun mistään ei saa alkoholia ostettua illalla ja muutenkin olen onnistunut olemaan niin järkevä etten ole tuntenut mitään halua ostaa alkoholia juotavaksi.

Olo ei muutenkaan ole sellainen että haluaisin juoda. Enemmänkin sellainen että haluaisin puhua ja vähän vertaistukea ihan kasvotusten. Tänne en oikein kuitenkaan osaa kaikkea kirjainjonon muodossa purkaa, vaikka hyvä keino tämäkin on. Tämä lopettaminen on kuitenkin vähän yksinäistä puuhaa hetkittäin, en oikein osaa puhua kavereille aiheesta vaikka suurin osa tietääkin tilanteeni. Heillä vain ei ole kokemusta asiasta.

Eiköhän tämä tästä kuitenkin. Tänään olen selvin päin ja huomenna on uusi tänään.

Hei trombone!
Kävin eilen iltapäivälä kahvilassa parin aa-toverin kanssa. Olen pistänyt kännykän muistiin useita sellaisia numeroita, joihin voin soittaa, jos olo tuntuu yksinäiseltä. On vapauttavaa päästä puhumaan asioistaan kahden kesken tai palaveria pienemmässä joukossa.

Moi lomamuisto,
olen kyllä tietoinen aa:n auttavista puhelinnumeroista joihin voi soittaa jos hätä iskee. Osa niistä on jopa ympärivuorokautisia, vaikkakaan eivä tältä paikkakunnalta. Tuskin siellä tietenkään kovasti pahastutaan jos soitto muualta tulisikin.

Mukavasti on kuitenkin mennyt viime päivinä, fiilis on ollut melko mainio kun jokainen selvänä pysytty päivä tuntuu palkinnolta jo itsessään. Enkä ole hylännyt ajatusta aa:han menosta, olen vain ollut töissä niin paljon kuin mahdollista on ollut ja kehitellyt kaikenlaista puuhaa vapaiksi illoiksi. Kuntokin on kasvanut ja paino pudonnut kun on tullut liikuttua! Huomisellekin on jo tekemistä varattuna, sunnuntai onkin taas mahdollinen ansimmäisen aa-käynnin päivä.

Taas selvänä. On jännä ajatella että näistäkään vapaapäivistä en tuhlannut yhtään alkoholin kanssa, vaan kulutin aikaani kavereiden seurassa, urheillen ja lukien. Eikä juurikaan tehnyt mieli juoda vaikka kaverit vähän ottivatkin. Tunsin vain salaista riemua ollessani selvänä.

Olen muuten huomannut selvää kunnon kohoamista juomisen lopettamisen jälkeen, vaikka en olekaan mitenkään tarkoitushakuisesti treenannut. Osa toki tulee ihan liikunnan takia, mutta osa on varmasti juomattomuuden ansiota. Ja juomattomana säästyvillä rahoilla voin aloittaa syksyllä jonkin uuden harrastuksen - ehkä hommata personal trainerin auttamaan salihommissa alkuun, ehkä hankkia lasketteluvermeet. Sitä rahaa kun tuppasi palamaan ja kohta on juomalla hankitut velat maksettu.

Itselläni ei jostakin käsittämättömästä syystä ole paino pudonnut lainkaan lopettamisen jälkeen. Vaikka olen ollut ilman alkoa jo kuukausitolkulla :confused:

Mutta tuo raha-asia on niin totta! Olen huomannut ihan saman asian, että yhtäkkiä tilillä onkin aina rahaa! Kun ei ne olekaan menneet kurkusta alas, niin siellä ne on tallessa :smiley: Ja velkoja minäkin olen saanut maksettua pois jo parinkin tontun edestä. Että se on kyllä mielettömän hyvä puoli tässä selvistelyssä!

Ja kiva kuulla, että sinulla sujuu hyvin. Yrittäisit nyt vaan mennä sinne aa-palaveriin, ennenkuin on “liian myöhäistä”. Varsinkin juuri tuo, että kun joskus tuntuu yksinäiseltä. Niin aiheuttaa kyllä vaaraa vähäsen ja olisi hirveän tärkeätä, että se tietynlainen vertaistuki löytyy. Itselläni on lähipiirissä sen verran monta ex-juoppoa, ette tarvinnut kokoukseen asti mennä edes :laughing:

trombone, hyvää huomenta!
Noista salihommista sen verran, että meitä aa-laisia käy niissä aika paljon. Palaverista saattaisit löytää siihen harrastukseen kavereita. Salilla kun on vaikeampaa ruveta kyselemään, kuka on aa:n jäsen.

Silent, yritys on kova, aika vain meinaa olla kortilla. Teen vuorotöitä, joten illan kokoukset ovat työkierron aikaan aina joko siihen aikaan kun pitää jo nukkua aamuvuoroa varten, siihen aikaan kun iltavuorossa on viimeiset hetket menossa tai yövuoroon pitää jo olla menossa, työmatkasta kun on suunnilleen tunti suuntaansa. Vapaapäiville taas järjestän tai järjestyy muuten niin paljon tekemistä ettei ole päässyt. Tänään taas kokeilen josko onnistuisin ottamaan niin hyvät päiväunet että yöunia voi lyhentää ja jos onnistun heräämään silti niin ajoissa että ehdin kokoukseen. Huomenna on sitten seuraava yritys, kun vuoro vaihtuu niin ei ole pakko olla niin aikaisin nukkumassa.

Tulen vielä joku päivä varmasti toteamaan että oli hyvä idea mennä ja miksen purin pöllö mennyt vaikka puoliunessa paikalle :slight_smile:

Voisitko noilla työmatkoilla kuunnella? Vinetto postasi tuossa keväällä linkin, josta voi ladata tallenteitakin: kansanradioliitto.fi/ohjelmat.php?id=208

Heh, enpä tiennyt tuollaisen olemassaolosta, kiitos cricket! Yleensä kuuntelen työmatkoilla joko radiota tai sitten musiikkia puhelimen kautta, joten tuoltahan sitä voi ladata kuunneltavaa kätevästi.

Nytpäs kävikin niin kivasti että päädyin kauppareissulta kokoukseen ja aion kyllä mennä uudelleenkin. Porukka oli todella mukavaa vaikken nyt oikein ensimmäisellä kerralla juuri osannutkaan asioita sanoiksi pukea.