Lopettaja vai vähentäjä?

Kuten tuolla alkoholin käyttäjillä on lopettaja- ja vähentäjäketju, niin ajattelin että tähän voisi jokainen laittaa, onko tavoite kaikkien pelien lopettaminen ja jos ei, niin mitkä pelit kukin haluaa lopettaa. Idea syntyi siitä, että itse tavoittelen kaikkien minua eniten koukuttavien, eniten aikaa ja rahaa vievien ja eniten erilaisia tunne-elämyksiä ja ongelmia tuottavien pelien täydellistä lopettamista. Sen sijaan sallin itselleni lotot, eurojackpotin ja kenon nykyisillä riveilläni mutta niidenkään rivien määrää en saa lisätä tai aloittaa uudenlaisia pelejä.

Koska minusta ei tuntunut reilulta kokonaan pelit lopettavia kohtaan laskea pelittömiä päiviä, niin lasken pikapelittömiä päiviä eli tänään on ppp4. Pikapelitön päivä rikkoutuu myös, jos lisään esimerkiksi lottorivejä.

Niin, ja tämän Toivottoman /Toiveikkaan tapauksen nimimerkki kertoo siitä, mihin suuntaan olen menossa. Tinja ja Pellepelaaja aloittivat uudet, toiveikkaat ketjut, joten minäkin vaihdoin nimimerkkiä josko sillä olisi joku psykologinen vaikutus.

Mikä on Toiveekkaalla kun ei kirjoittele ?
Tinja

Toiveikas on jotenkin väsähtänyt eikä tiedä, onko enemmän fyysisesti vai henkisesti. Pelikoneilta olen tänä vuonna pysynyt poissa mutta vuosi on vasta alussa. Kovasti toivon, että en päästäisi mistään syystä sitä ajatusta mieleen, että jos vähän kokeilisi… Viime vuoden viimeisenä päivänä valitettavasti tuli pelattua senkin edestä.

Liekö vieroitusoireita tuo väsähtäminen ja muutkin epämääräiset oireet, kun ne kummasti häviää, kun naputtelee rayn ilmaispelejä. Kun siinä ensin “voittaa” 500 euroa, niin käy mielessä, että miksi en pelannut oikealla rahalla (onneksi en voi, kun pelitili on suljettu), mutta kun on pari tuntia naputellut itsensä turruksiin ja harmitukseen tuhlatusta ajasta, niin onneksi huomaa, että on saanut “hävityksi” tuon leikkivoiton ja sen 2000 euroa, joka siinä on alkusaldona.

Tarkoitus on kyllä löytää joku fiksumpi tapa päästä eteenpäin, mutta toisaalta tuossa zombiemaisessa naputtamisessa ajatus liitelee ihan mukavasti asiasta toiseen, kun ei varsinaisesti yritä miettiä mitään.

Voi olla, että vietän tässä vähän aikaa hiljaiseloa, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla olisi ainakin ilouutisia siitä, että pelikoneilta olen pysynyt poissa. Vaara sortua on joka kerran ruokaostoksilla, aurinkoisena päivänä kun lähtee “kävelemään” ja ottaa ihan muuten vaan sitä rahaa mukaan, silloin kun pitää odotella jotain jossakin missä on pelikoneita, silloin kun on turhautunut tai mikään ei tunnu miltään tai on epämääräisen levoton, kun tuntuu, että voisihan sitä hankkia hieman lisää rahaa… näitähän riittää, mutta miten pitää ajatus kasassa ja sanoa itselle EI !!!

Hyvin kuvasit ne tunnetilat, jotka johtavat pelaamiseen. Onhan se helppoa olla pelaamatta kun pitää itsensä horroksessa ja vetää peittoa pään päälle, Sitten kun yrittää aktivoitua ja lähtee kuluttamaan aikaa jonnekin, niin tulee helposti taas se levoton tunne ja huomaa äkkiä olevansa pelaamassa.

Mulle pelittömyys on sitä, että en pelaa slotteja, enkä veikkauksen sivuilla arpoja tai bingoa tai näitä muita nopeita pelejä. Eli käytännössä en pelaa nopeita pelejä, pelejä netissä mitkä aiheuttaa näitä pelurille suuria tunteita. Lottoa pelaan satunnaisesti, tai itse asiassa miehellä on veikkauksella pelitili, jossa tehdään lotto silloin kun muistetaan. Kaupan automaatit ei herätä mitään tunteita mussa, mutta en niitäkään ole pelannut. Laivalla kun viimeksi miehen kanssa käytiin, niin mies pelasi kahdella eurolla jotain kolikkopeliä siellä, ei tehnyt itse mieli pelata. Pokeria en ole vuosiin pelannut, se on liian hidastempoinen peli mulle.

Mun mielestä jokaisella on omanlainen pelittömyys, jokainen tietää itse mitkä ne ongelmakohdat on. Eikä se ole huonompaa pelittömyyttä, jos pelaa esim. Lottoa, jos se ei ongelmia aiheuta, ei mulle ainakaan lotosta tule sellainen olo, että tekisi mieli pelata enemmän tai mitään, meillä on se 2 riviä mitä pelataan jos muistetaan. Tokihan joidenkin ihmisten mielestä se ei ole pelittömyyttä jos pelaa mitä vaan rahapelejä.