Lopettaja? Vähentäjä?

Kun en osaa lainata niin kuin pitäisi, teen sen näin…

Kysymys:
Mitä Kaffeemuki tekee yleensä keskustelemassa Vähentäjissä? Oletko sä, Kafeemuki, vähentäjä?

Mitäköhän minä teen lopettajien puolella… Olen luultavasti lopettaja vähentäjien puolella?? Onko nuo nyt niin viivasuoria puolia, koska “kuuluu” lopettajiin, silloin kun on ollut vuoden juomatta erehtyen kerran? Ja koska kuuluu vähentäjiin, silloin kun on ollut juomatta kaksi päivää ja miettii vasta suhdettaan alkoholiin ja mitä sen kanssa tehdä? Täälläkin taitaa olla samanlaisia kohtaloita kun vähentäjien puolellakin. Aina jaksan kysyä tätä ihmetellen, taidanpa aloittaa ketjun aiheesta koska kukaan ei ole selventänyt sitä minulle.

Laiska kun olen kopsasin yhteen aiheeseen kirjoittamani jutun. Mutta tästä näkee hyvin mitä ajan takaa :slight_smile:.

Valtaosa meistä kirjoittaa tänne omaan kokemukseen pohjaten. Mielipiteemme yleiselläkin tasolla oleviin aiheisiin ovat muodostuneet omien kokemustemme kautta. Olemme erilaisia. Meillä on erilaisia taustoja, kokemuksia ja arvoja. Olemme myös tempperamentiltamme erilaisia. Kaikki lopettajat eivät ole yhdestä puusta, kuten eivät ole myöskään kaikki vähentäjät. Kuten olen kertonutkin, oma suhtautumiseni juoviin ihmisiin on ollut negatiivinen myös silloin kun join itse. Lähinnä siksi, että kotona oli alkoholismia ja näin kuinka juominen vaikuttaa monen ihmisen elämään ja hyvinvointiin. Harva on tässä maailmassa täysin yksin.

Oman kokemukseni kautta uskon myös siihen, ettei koko elämänsä ajan alkoholistisesti juonut voi palata kohtuukäyttöön.Uskon myös siihen, että jos ihminen ei ole täysin syrjäytynyt ja katuojassa, vaan kykenee kommunikointiin myös internetin välityksellä, hänellä on mahdollisuus selvitä apua hakemalla. Tämä ääni kuuluu kirjoituksissani, tykätään siitä sitten tai ei. Eräviä mielipiteitä tuleekin esittää, kunhan ne eivät ole tyyliin “sä et ole alkoholisti, joten ole hiljaa, sä et tiedä alkoholismista yhtään mitään, sä haluat ajaa alas hyvinvointiyhteiskunnan tarjoamat palvelut” yms. potaskaa… :smiling_imp: Yritän olla kirjoittamatta vähentäjiin, sillä asenteeni saattaa ärsyttää juovia ihmisiä. Se ärsyttää näköjään ajoittain myös lopettajien puolella.

LISÄYS: Suhtautumiseni RUNSAASTI juoviin ihmisiin on ollut aina negatiivinen, koska olen nähnyt tällaisen juomisen aiheuttamia harmeja paljonkin elämäni aikana. Kohtuukäyttö on JEES!! (vaikka itse en sitä osaa, enkä opi) Kohtuukäytöstä ei ole haittaa käyttäjälle itselleen eikä muille ihmisille :smiley:

Lopettaja yrittää lopettaa juomisen kokonaan. Vähentäjä yrittää vähentää ja kontrolloida juomistaan.
Alkoholisti ei onnistu vähentämään pitkässä juoksussa. Ei siis voi koskaan alkaa kohtuukäyttäjäksi. Siksi alkoholistin on joko lopetettava tai annettava periksi ja jatkettava juomista, joka pahenee aikaa myöten. Lopputulos on hengen meno.

Lopettamaan onnistunut alkoholisti voi elää hyvää elämää kymmeniäkin vuosia jos aikanaan lopettaa. Raittiina pysyy kun ei ota yhtään ryyppyä selvään päähän. :smiley:

Ymmärtääkseni jotkut lopettajat kirjoittavat vähentäjissä mm. siksi, että saisivat jonkun alkoholistin ymmärtämään, että vähentäminen ei tule onnistumaan.

Kuka on alkoholisti? Se pitää itse jokaisen todeta omalla kohdallaan. Valitettavasti on niin, että viimeinen, joka asian myöntää, on alkoholisti itse. Silloin on yleensä jo liian paljon pahaa tapahtunut, on menetetty liian paljon.Tarkoitan, että ihmissuhteet ja monesti omaisuuskin on juotu. Ja ehkä terveyskin. Ainakin osaksi.

Itse olen käsittänyt niin, että vähentäjä on se joka siis todellakin vähentää juomistaan, pitäen porttia auki eli antaa itselleen luvan ottaa alkoholia silloin tällöin ja lopettaja on se joka luopuu alkoholista loppuelämäkseen, täysin.
Itsekin “vierailen” vähentäjissä silloin tällöin, mutta pidän sääntönä että ketään en ala neuvomaan, en vähentäjissä enkä lopettajissa vaan voin kertoa vain omasta kokemuksestani ja suhteestani alkoholiin sekä päihteisiin. Jokaiselle se on henkilökohtainen asia ja jos joku saa minun kokemuksistani ahaa-elämyksiä omaan elämäänsä, kuten itsekin olen saanut useiden kohtalotovereideni kirjoituksista, niin hyvä :smiley:
Itse olen oppinut näinä kuukausina ymmärtämään suhdettani alkoholiin ja siinä on auttanut todella paljon ihmisten kokemukset niin vähentäjissä kuin lopettajissa.
Tiedän että jos haluan elää onnellista ja tasapainoista elämää, alkoholi ei siihen kuulu, ei enää koskaan.
Näin siis minulla.
En osaa ottaa sitä yhtä tai kahta, koska ilman humalaa juominen tuntuu turhalta, joten miksi ottaa edes niitä kun humalaa en halua.
Siksi siis olen pääsääntöisesti lopettajissa koska en enää ikinä alkoholia nauti, en edes sitä yhtä ja tällä asenteella oma elämäni on myös huomattavasti mutkattomampaa :wink:

Tervehdys Leija, …

Tiedät varmaan kertomattakin, kuinka ilahtunut olen, kun piipahdat tällä puolella. Harvemmin piipahdan itse vähentäjien puolella. Sinun vaiheitasi tosin seuraan hieman tarkemmin. Itse tulin aikanaan aivan suoraan tänne lopettajiin - se oli minulle aivan selvä asia. Vähentäjienkin puolella näkyy olevan lopettajia, jotka vain tuntevat olevansa siellä ystäviensä parissa. Kyllä tänne meidän joukkoon kuuluu jokainen, joka haluaa tänne kuulua. Ja onhan se myös ihan mukava saada pelkkiä “vierailijoitakin” naapuriplastn puolelta. Olet kovasti tervetullut - käymään taikka asumaan - ihan miltä tuntuu. :smiley:

"Kysymys:
Mitä Kaffeemuki tekee yleensä keskustelemassa Vähentäjissä? Oletko sä, Kafeemuki, vähentäjä?"

Kas, siinäpä kysymys, joka minulle on esitetty nyt kahteen kertaan erään keskustelijan toimesta. Yritänpä tehdä jonkinlaisen itseanalyysin; samalla saan ehkä kommentoitua tähän keskusteluunkin jotain.

Olen “asunut” Päihdelinkissä viime helmikuun lopulta alkaen, vaikka se ei nykyisestä liittymispäivämäärästäni ilmenekään. Koko ajan olen elänyt selvinpäin ja kirjoitellut tänne Me Lopettajiin, koska minulla ei yksinkertaisesti ole enää juomista, mitä pyrkiä vähentämään. Mieleltänikin olen lopettaja.

Miksi sitten olen tehnyt myös ristiretkiä Vähentäjien puolelle? Osallistunut keskusteluihin, ajatunut vänkäämisiin joidenkin kanssa ja puhunut joskus (tarkoituksella) varsin ilkeästikin? Miksi ylipäätään sekaantua toisten vähentämispyrkimyksiin, jos itse on onnistunut lopettamaan?

En keksi muuta selitystä toiminnalleni kuin sen, että sen täytyy olla tämän alkuraittiuteni kasvukipuja. Noissa vänkäämisissä olen ollut yleensä ärtynyt jollekulle Vähentäjälle siksi, ettei hän mielestäni kykene näkemään ongelmaansa rehellisesti, vaikka se suorastaan hyökkää silmilleni sieltä rivien välistä! Oman tulkintani oikeellisuudesta on tietysti paha mennä sanomaan yhtään mitään, mutta olen siihen kumminkin takertunut moneen kertaan - ja ruvennut mestaroimaan vieraan ihmisen elämää paremmaksi. Loppujen lopuksi jälkikäteen on pyrkinyt usein harmittamaan, mutta sisu ei ole antanut myöten pyyhkiä tekstejään… :blush:. Julkiset pahoitteluni kaikille teille, joita kohtaan olen öykkäröinyt.

Ehkäpä tästä vielä kumminkin kasvetaan raittiudessa ja ihmisenä. Kun tiedän olevani tuolla ulkomaailmassa ihan mukava nuorimies, yritän hilata tätä verkkoversiotanikin lähemmäs todellisuutta. Mr. Kotivalo mainitsi kerran siitä, miten hänkin on raitistunut loppujen lopuksi aivan sattumalta. Yritän pitää tuon mielessä, se kun on totta minunkin kohdallani. Hyvänen aika! Minähän olen onnekas, vaikka en sitä keskustelujen tiimellyksessä aina ymmärräkään…

– km

Ihana! Aivan kertakaikkisen ihana!..kakkakökkö-päivääni osui auringon säde. Tattis Kaffetti. :smiley:

Mä haluaisin pois vastakkainasettelua ja vihaa, sillä jokaisesta raittiista alkoholistista voi tulla juova alkoholisti jos ei pidä varaansa.

Nähdäkseni Lopettajossa kirjottaa henkilöitä, jotka eivät edes oikeasti ole alkoholisteja. (no ehken mä itsekään sit, heh), vaan entisiä tapajuoppoja ja tissuttelijoita. Heilläkin on oikeus kirjottaa Lopettajiin, koska kirjottamisen edellytys ei ole että on alkoholisti-
Monet katsovat itsensä alkoholistiksi, ja se on ok. Kaikki näkemykset on ok, jotka edistävät ihmisen hyvinvointia, ja edellytyksiä hyvään elämään.

Itse olen joskus kammoksunut jopa jonkinlaista lynkkays-mentaliteettia, joka Lopettjissa liittyy juoviin ihmisiin. Se ei ole onneksi yleistä, eikä siihen syyllisty kuin muutama ihminen, mutta silti.

Jokaiselle on hyvän itsetutkiskelun paikka vaikkapa se, miten suhtautuu juoviin.
AA:ssa voi oppia suvaitsevaisuutta, ja suhtautumista sairaisiin lähimmäisiin. Plinkissä ehkä ei.

Olepa hyvä :slight_smile:. Sinun ilonpilkahduksestasi kimmahti juuri säde ruudun tällekin puolelle.

– km

* menee nukkumaan plinkkihumalansa pois - mutta voi kurjuuden kurjuus, aamulla on taas jatkettava - ei pysty lopettamaan *

Itse voit vaikuttaa ilmapiiriin mm. välttämällä lynkkays-mentaliteettia meitä kohtaan, joiden kanssa et ole samaa mieltä tai joita sinä et pidä alkoholisteina. Ne ovat vain sinun mielipiteitäsi. :neutral_face: Kaikkea ei voi ja pidä ottaa netissä aina niin henkilökohtaisesti.

Kiitoksia vain kaikille hyvistä kannanotoista, luin ne mielenkiinnolla läpi, ja tuli sellaisiakin ajatuksia mitä en ole tullut itse ajatelleeksi.
Minähän kirjoittelen vähentäjien puolella siksi, kun en pysty ajattelemaan itseäni lopettaneena, pidän vain taukoa juomisessani, toivottavasti elämäni loppuun asti. Mutta ihminen on jollain tapaa heikko, niin kuin minä kun, join sen yhden kännin. Ja enemmänkin olisi tullut ellei joku olisi tullut sanomaan juuri ne oikeat sanat silloin kun kärsin juomattomuudestani, kiitän sydämestäni heitä jotka sen ovat tehneet…

Tiedäthän leija, ettei ole tärkeää, kuinka monta kertaa lankeaa. Tärkeää on, kuinka monta kertaa nousee ylös. :smiley:
Kukaan meistä lopettajista ei voi tehdä päätöstä olla juomatta loppua ikäänsä. Muistan oikein hyvin, kun katkolla itkin “parhaan ystäväni” - alkoholin kadottamista elämästäni. En silloinkaan voinut luvata, kuin tehdä parhaani pysyäkseni raittiina. Päivä päivältä sisäistän syvemmin sen, etten edes halua olla raittiina, kuin tämän päivän. Taas kerran - kuten joka aamu - olen sen kysymyksen äärellä - olisinko tänään selvinpäin vai vetäisinkö kunnon perskännit? Jos haluan ryyppäämään, menen ryyppäämään. En ole tuosta päätöksestä tilivelvollinen kuin itselleni - Eilisiltaista poliisien piirileikkiä kanssani ei tarvitse esitellä tekosyyksi juomiselle. Olen täysin vapaa tekemään päätökseni itse. Nyt, kun olen fyysisesti vapaa alkoholin houkutuksista, päätöksenteko tänä aamuna on helppoa. Koko ajatuskin perskännistä inhottaa. Ei tarvitse edes tehdä listaa valinnan hyvistä ja huonoista puolista - tänään en juo. Tekisi mieli aivan raittiuden huumassa päättää saman tien olla juomatta se Paarman tarjoilema vuoden ympärys loppuun asti. Olisihan tuo elämys viettää hiihtoloma ja pääsiäinenkin selvinpäin. Mutta en halua rajoittaa vapauttani valita. Teen huomista koskevan valinnan vasta huomeaamuna.

Mitä ajatuksia tuo kolarijuttu sinussa tänäaamuna herättää :confused: Kun se sattui, minua jotenkin harmitti :imp: niin kertakaikkiaan. Minkä ihmeen takia elämän kuuluu juuri tuollaista sinulle tarjoilla - Satutko muuten kävelemään tänä aamuna mökömäen tienoilla? Minulla oli siellä mäen päällä kämppä pariinkin otteeseen, kun tein töitä niillä seuduilla.

Minä kirjoittelen välillä molempiin. En ole edes ajatellut etten saisi kirjoittaa Vähentäjiin, jos en itse sellainen ole. :unamused: Kyllä minulla silti aiheesta on sanottavaa ja siihen liittyviä ajatuksia. Itse joskus kuvittelin pystyväni kohtuukäyttöön ja ehkä tunnistan sieltä samoin ajattelevia alkoholisteja, jotka eivät vielä ole myöntäneet olevansa voimattomia alkoholiin nähden. Varmaan kuvittelen (=uskon ja toivonkin) heidän jonain päivänä siirtyvän Lopettajien puolelle.

Minusta “vähentäjät” on oikein hyvä paikka pohtia “lopettamista”. “Lopettaminen” voisi monelle olla aivan liian iso askel kerralla astuttavaksi. Taidamme olla täällä “lopettajien” puolella kovinkin sarkastisia vähentämisen ja kohtuukäytön suhteen. Toivottavasti vähentäjät ymmärtävät meidän näkökulmamme asiaan. Itse yritän ainakin välttää “lopettamisen” markkinointia tuolla “vähentäjien” puolella, vaikka mieli tekisikin. Tuskinpa meidän “lopettajien” saarnamatkat “vähentäjiä” kiinnostavat. Eri asia sitten, jos itse on jotenkin kotiutunut “vähentäjiin” silloinhan on ikäänkuuin omiensa joukossa pasmattamassa.

Joskus ehkä toivottelen tervetulleeksi :smiley: tällekin puolelle tai rohkaisen tutustumaan AA:han.

[quote=“Smokki_ja_Sikari”]
Kukaan meistä lopettajista ei voi tehdä päätöstä olla juomatta loppua ikäänsä.quote]

Kyllä voi.

Kuolinvuoteellaanko :confused: Vai eikö päätöstä ole tarkoituskaan pitää :confused:

Minä ainakin olen tehnyt päätöksen olla juomatta loppuikäni. Se, pystynkö pitämään päätökseni, on Korkeimman Voiman kädessä.

Onhan tässä sekavia tuntemuksia tuohon kolariin, joskus jopa ajattelen äitipuoleni olleen meille suojelusenkeli joka piti huolen ettei kenellekään sattuisi mitään, hassua eikö totta :slight_smile:. Olen nyt saanut jopa itkettyä asiaa pois, eli sekin pato murtui niin oli heti parempi olla, ja olen ollut pari päivää itse positiivisuus :laughing: . En edes tiedä missä tuollainen mäki on, mutta kurkkaan karttaa :smiley: .

Itse asiaan, kyllä tästäkin ketjusta huomaa tuon eron, toiset ovat lopettajia ja vähentäjiä. minä taidan olla vähentäjälopettaja :confused: , sinänsä jännä tuo ero, me olemme kuitenkin tarponut samassa suossa toiset vähemmän ja toiset enemmän silti tuollainen erottelu. Mutta onhan mielipiteitä yhtä paljon kuin ihmisiäkin, kaikki ei ole ns. ruodussa. Niin ja minäkin sanon vasta haudassa lopetinko…

Olet kyllä Leija oikeassa. Nämä vähentäjien ja lopettajien palstat ovat erilaisia. Harvemmin oikeastaan pysähtyy ajattelemaan minkä takia. Varmaan meille lopettajille juomattomuus on aika totinen asia - sen on varmaan syytä ollakin. Ikäännkuin elämäntapavalinta on tehty ja nyt pohditaan, miten siinä onnistutaan. Vähentäjien puolella on paljon keskustelua siitä miten alkoholin ja elämisen voisi yhdistää. Keskustelu on jotenkin enemmän kokokuvaa elämästä itsestään. Kun me lopettajat piipahdetaan vähentäjien puolella kertomalla lopettamisesta, se varmaan on ihan hyvä asia - kunhan emme tyrkytä asiaamme. Vähentäjillä on täysi oikeus olla vähentäjiä. Ainakin aina välillä vähentäjien keskustelu käy kuitenkin lopettamisenkin teemoissa. Meillä taas olisi varmaan paljon opittavaa elämänmakuisesta keskustelusta, jossa olisi muitakin, kuin se yksi puheenaihe.